Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för M2 (Apples processor)

Permalänk
Medlem

Tråden för M2 (Apples processor)

Ni som hunnit skaffa en dator med M2, vad tycker ni? Bra/dåligt?

Förtydligade rubrik så att folk inte tänker "M.2"
Permalänk
Medlem

Köpt in en ny i jobbet (inte till mig), första M2. Verkar ändå bra, 2000kr dyrare än M1 Air, men du får något större och ljusare skärm. 18% snabbare CPU, 30ish% snabbare GPU, snabbare RAM, högre upplösning på webcam etc. Känns som relativt välspenderade pengar, men ja, datorn är ganska dyr och det kan vara värt att köra en Macbook Pro istället

Permalänk
Medlem

Jag köpte en macbook air m2 med allt uppgraderat. Själva datorn i sig är jag väldigt nöjd med, men något som inte framgår tydligt är att dom har tagit bort stöd för fler än en extern skärm vilket gör mig galen eftersom jag jobbar som systemutvecklare.

Efter mycket googlande så finns det en lösning där man köper en svindyr dockningsstation för att "fuska fram" stöd för 2 skärmar men det fungerar otroligt dåligt. Den ena skärmen blir laggig och stänger av sig i någon sekund till och från.

Förstår inte att apple kommer undan med detta, det är inte som att datorn inte skulle klara av två skärmar när min gamla gjorde det.

Jag är nu inne på att köpa en 48" ultra wide, men är lite orolig att det är något skit som gör att det inte fungerar med den här datorn, dom säljer ju själva en enorm skärm så dom kanske gjort något för att man ska köpa den...

Behöver du fler än en skärm så köp absolut inte macbook air m2 eller macbook pro m2 13". Vänta till nästa version macbook pro 14-16" som har stöd för fler skärmar.

Permalänk
Medlem

Ska man ha mer än en skärm, välj då MacBook Pro 14"/16"...MacBook Air är en alldeles ypperlig "kontorsdator".
På jobbet kör jag dubbla skärmar, men har vissa CAD-program som bara körs i Win11 och där gör Pro´n sitt jobb

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Skrivet av greken91:

Förstår inte att apple kommer undan med detta, det är inte som att datorn inte skulle klara av två skärmar när min gamla gjorde det.

Håller helt med om att detta borde framgå tydligare på informationssidan, men det har ju varit fallet med Apple (och vilken tillverkare som helst egentligen) att om man har specifika behov bör man nörda ner sig lite innan man blåser pengar på en produkt för att kolla vilka kompromisser tillverkaren gjort på de produktmodeller man är intresserad av. Air och minsta Pro har ju inte hanterat dubbla skärmar väl sen de lanserades för två år sedan så du är ju inte första personen i världen som råkat ut för det och skrivit om det online. 🙂

Permalänk
Medlem

Fast vem vill ha dubbla skärmar idag när ultrawide finns???? Bara tokar o gammelgubbar som inte vet bättre
Skulle aldrig jobba på dubble skärmar igen om jag inte tvingades till det. Tack Apple för att ni tvingar övriga stofiler till bättring!

Fast helt ärligt, Macbook air med en ultrawide är helt suveränt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håller helt med om att detta borde framgå tydligare på informationssidan, men det har ju varit fallet med Apple (och vilken tillverkare som helst egentligen) att om man har specifika behov bör man nörda ner sig lite innan man blåser pengar på en produkt för att kolla vilka kompromisser tillverkaren gjort på de produktmodeller man är intresserad av. Air och minsta Pro har ju inte hanterat dubbla skärmar väl sen de lanserades för två år sedan så du är ju inte första personen i världen som råkat ut för det och skrivit om det online. 🙂

Så är det ju, men det är dock inget man ser att folk skrivit om, om man inte specifikt söker på problemet. Det fanns inte på min världskarta att en dator 2022 inte kan hantera två skärmar.

Skrivet av talonmas:

Fast vem vill ha dubbla skärmar idag när ultrawide finns???? Bara tokar o gammelgubbar som inte vet bättre
Skulle aldrig jobba på dubble skärmar igen om jag inte tvingades till det. Tack Apple för att ni tvingar övriga stofiler till bättring!

Fast helt ärligt, Macbook air med en ultrawide är helt suveränt

Jag fick nog och beställde en 49" ultrawide nu istället så nu är jag en i klubben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Så är det ju, men det är dock inget man ser att folk skrivit om, om man inte specifikt söker på problemet. Det fanns inte på min världskarta att en dator 2022 inte kan hantera två skärmar.

Ehh, tycker det har skrivits massor om detta sedan M1 lanserades och framgår på Apples hemsida om man läser specarna. M1/M2 vanilla klarar bara två skärmar, varav på laptops den ena alltid är den inbyggda. Lite tråkigt att de inte satte en switch mellan grafikchipet och skärmen så man kunde stänga av den inbyggda till förmån för två externa men de hade väl tagit för mycket på deras enorma marginaler… Behövs fler externa skärmar är det bara att öppna plånboken och köpa M1 Pro/Max/Ultra/etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av greken91:

Så är det ju, men det är dock inget man ser att folk skrivit om, om man inte specifikt söker på problemet. Det fanns inte på min världskarta att en dator 2022 inte kan hantera två skärmar.

Nej jag håller med: det förväntar man sig inte. Enda orsaken att misstänka det överhuvudtaget är om man vet att samma SoC sitter i iPad och bara stöder en ansluten skärm plus den inbyggda. Men iPad har å andra sidan inte två USB-C-kontakter.

Permalänk
Medlem

Har på jobb haft en MBP 16" 16GB ram M2 Pro sedan release.
Helt underbar dator på alla sätt... saknar inte Intels dynga till processor för 5 öre.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Fast vem vill ha dubbla skärmar idag när ultrawide finns????

Jag provade att jobba på Ultrawide några timmar för ett litet tag sen och upptäckte något som var ett jätteproblem för specifikt hur jag jobbar:
Mycket av min tid samarbetar jag med kollegor via skärmdelning i Teams. Det går naturligtvis att dela valda fönster, men det blir snabbt bökigt när man hoppar mellan terminalsessioner, webbläsare och utvecklingsmiljöer.
Teams blir dock segt och instabilt om man tvingar det att komprimera och skicka höga upplösningar, och om den man samarbetar med inte har liknande skärmupplösning får de problem med att se vad man gör.

Så för min del kör jag vidare med 16:10-skärm och virtuella skrivbord tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag provade att jobba på Ultrawide några timmar för ett litet tag sen och upptäckte något som var ett jätteproblem för specifikt hur jag jobbar:
Mycket av min tid samarbetar jag med kollegor via skärmdelning i Teams. Det går naturligtvis att dela valda fönster, men det blir snabbt bökigt när man hoppar mellan terminalsessioner, webbläsare och utvecklingsmiljöer.
Teams blir dock segt och instabilt om man tvingar det att komprimera och skicka höga upplösningar, och om den man samarbetar med inte har liknande skärmupplösning får de problem med att se vad man gör.

Så för min del kör jag vidare med 16:10-skärm och virtuella skrivbord tills vidare.

Nu gjorde jag det här på Windows, men borde fungera lika dant.
Med OBS Studio så kan man välja en del av skärmen och skapa en virtuell kamera av det, så jag har en av mina sektioner "utdelad" på det sättet som man kan ha i möten. Nackdelen är ju att man inte ser den man pratar med, men i mitt fall tror jag det bara är bra för min akollegor

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Nu gjorde jag det här på Windows, men borde fungera lika dant.
Med OBS Studio så kan man välja en del av skärmen och skapa en virtuell kamera av det, så jag har en av mina sektioner "utdelad" på det sättet som man kan ha i möten. Nackdelen är ju att man inte ser den man pratar med, men i mitt fall tror jag det bara är bra för min akollegor

Tack för tipset, ska se om jag kan få till något liknande.

Permalänk
Sötast

Jag köpte en M1 Max 14" 16/512 vid nyår på netonnets rea (19990)
Jämfört med valfri windows laptop så kan jag personligen värdera den till minst det dubbla priset. Finns inget windows datorn är bättre på. Har endast hört fläkten gå igång då polaren provade att spela nya expansionen av wow på den, detta i 3k upplösning 120fps.

20 lappar är inte lite, men herregud, det är inte konstigt att de kostar så mycket.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt fantastiska maskiner. Har kört en 14" MBP med M1 Pro som arbetsdator senaste året, och bytte ut den mot en likadan med M2 Max härom veckan för att få HDMI 2.1 (Ärligt talat, det är ett skämt att det inte funnits tidigare). Har haft en rad macar tidigare, senaste innan M1 var en 15" från 2019, och utan att ens tveka så är 14" MBP min favorit. Den är lite chonky, men utöver det så. Jag tycker dock inte heller att man ska behöva köpa en Pro som minst för att kunna köra dubbla externa skärmar, det ä en helt annan prisnivå och behöver man inte prestandad i övrigt så är det väldigt onödiga pengar.

Det verkar även råda lite förvirring kring namnsättningen har jag märkt i mina krestar. Macbook Pro M1 förväxlas ofta med Macbook Pro M1 Pro, så man kan få vara lite tydlig med skärmstorleken.

Något som dock är en försämring är virtualisering. Eftersom alla nu måste rätta sig efter Apples nya virtualiseringsframework så är alla mjukvaror ungefär lika handikappade. UTM, VMware, Parallels. Inte stöd för snapshots, tror ingen löst clipboard-funktionalitet än (har gått över till att köra screen sharing till mina guests istället) och inga inställningar överlag för maskinerna. Tidigare har det varit krångligt, men möjligt, att slänga upp en VM som testburk i ASM/ABM, men nu när man inte kan byta serienummer på maskinerna så är det helt stopp. Ska dock sägas att för övrigt testande är maskinerna väldigt snabba och lätta att sätta upp.

Kompletterade hemarbetsplatsen men en laddare från belkin

https://www.belkin.com/ph/4-port-gan-charger-108w/P-WCH010.ht...

samt en usb-hub med PD från Uni

https://uniaccessories.com/collections/uflat/products/usb-c-t...

Ska dock sägas att sistnämnda, iallafall mitt exemplar, inte levererar några 100w (eller 96 som laddaren skickar) utan 88w. Spelar ingen större roll men rätt ska väl vara rätt I övrigt väldigit trevliga båda två, tar lite plats (hela laddaren från Belkin är mindre än den massiva strömadaptern till min TB-docka från dem) och känns gedigna. Inget högfrekvent pip som en del laddare och billigare hubbar kan dras med.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Väntar på min M2 as we speak. De hade inte konfigurationen jag önskade i någon av butikerna så jag nödgades beställa från Apple direkt. Kommer nästa vecka så det skall bli intressant vilken uppgradering vi pratar om jämfört med base model M1

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K