Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Quiz: Medelålders mikrodatorer

Permalänk
Medlem

För en gångs skull ett ämne som passade bra.

Permalänk
Medlem

Det var lite för lätt - eller vänta - kanske lite väl gammal då man var med när detta var aktuellt även om jag aldrig ägde någon C20/C64 men däremot ZX80, ZX-spectrum, ABC80 och lite senare knappade på Compis - efter det blev det pill på CP/M-datorer och lyckades komma över surplus ABC1600 och för första gången stötte på Unix-liknande OS och "dessvärre" innan MS-DOS och jag var så jäkla besviken på MS-DOS (i jobbet i och med att jag höll på med kretskorts-CAD där) då den kunde ju ingenting av det som man blev bekväm med grafisk miljö, shell med kommando-history, completion (av kommandon, sökvägar etc, ja det fans redan 1985), C-kompilatorer och multitasking med program som matade i block efter varandra ala 'pipe' med grafisk utskrift etc. (började titta på signalprocessing mm. med fouriertransformer etc.) under ABC1600 och Zenix som OS (som Microsoft faktiskt ägde ett tag) .

jag var så besviken på MS produkter att det satt djupt i flera år efter då jag var forcerad att jobba med skiten i jobbet och visste då att det fans bättre saker som gjorde jobbet lättare, men det fans inte i PC-världen... ...tills linux dök upp och man kunde börja hämta hem installationsdisketter av slackware via BBS... (detta var före Internet) och redan vid installation fick man en 'wow' när den tuggade i sig disketterna så snabbt som möjligt och OS-miljön installerade samtidigt parallellt med diskettuggandet men inte beroende av just sittande disketten och när sista disketten var inladdad och sista konfigureringsfrågan svarad så var installationen klar.

DOS/windows-installation fick man ju sitta och passa hela tiden då det ibland kom en fråga/val som man måste ticka eller starta om för att installationen skulle fortsätt och det gick låååångsamt - man kunde ju inte lämna det hela och hoppas att det gjorde allt själv - nä, nä man skulle vara framför detta som framför en Altare och göra det prästen sa när den kände för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

efter det blev det pill på CP/M-datorer och lyckades komma över surplus ABC1600 och för första gången stötte på Unix-liknande OS och "dessvärre" innan MS-DOS och jag var så jäkla besviken på MS-DOS (i jobbet i och med att jag höll på med kretskorts-CAD där) då den kunde ju ingenting av det som man blev bekväm med grafisk miljö, shell med kommando-history, completion (av kommandon, sökvägar etc, ja det fans redan 1985), C-kompilatorer och multitasking med program som matade i block efter varandra ala 'pipe' med grafisk utskrift etc. (började titta på signalprocessing mm. med fouriertransformer etc.) under ABC1600 och Zenix som OS (som Microsoft faktiskt ägde ett tag) .

Xenix (inte Zenix).

Men du får allt läsa på datorhistorien lite mera.

Microsoft inte bara ägde Xenix, utan var med att bygga och ta fram det från start. De var i slutet på 70-talet som Microsoft var en av de första att licensiera Unix Ver 7 från AT&T. De stod bakom Unix 100% och ansåg att det var framtidens system. Faktum var att när IBM ville licensiera CP/M så försökte Gates övertala de att istället välja Xenix som grund för IBM PC. Men IBM stod på sig att de ville ha ett enklare CP/M-liknande system, och när de inte fick till en affär med DRI så gick IBM tillbaka till Microsoft. De licensierade då till IBM CP/M-klonen QDOS som de köpte upp från en samarbetspartner som också fanns i Seattle, och som IBM sedan sålde under namnet PC-DOS (och Microsoft senare under namnet MS-DOS).

Så att det blev ett så simpelt system som en CP/M-klon istället för ett mer avancerat Unix-system för IBM PC får du faktiskt lasta IBM 100% för, och inte lägga felaktigt på Microsoft.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/