Vidareutveckling från PLC programmering?

Permalänk
Medlem

Vidareutveckling från PLC programmering?

Hej! Jobbar idag inom industrin med automation, med lite programmering av PLCer samt HMI. Jag har idag ingen högre utbildning, enbart gymnasienivå.

Jag vill gärna läsa vidare och bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden och kunna exempelvis få bättre tjänster och mer betalt än jag har idag. Känner att min utveckling mer eller mindre stannat av och det är svårt att få min arbetsgivare att utbilda mig vidare..

Jag tänker att jag vill läsa mer programmering av högnivåspråk som exempelvis C++, java, python, för att kanske komma ”ifrån golvet” och vara mer på kontor, och kanske även inte bunden till just industrin om jag skulle vilja något annat.
Skulle en YH utbildning räcka till? Tänker mig typ en front-end utbildning då jag tolkar det som man blir väldigt bred?
Eller bör jag fokusera hårt på just ett språk? Vilket isåfall?

Tack i förhand! 🙂

Permalänk
Medlem

Ingen med input? 🙁

Permalänk
Medlem

C++, java och python är alla aktuella i automationsbranchen men ser uppriktigt inte hur en 2årig yh utbildning skulle bidra mer för din attraktivitet än 6 månaders arbete med något av dem.
Automationsbranchen skriker efter folk, vill du hålla på med mer högnivå programmering så sök tjänster mot Scada, IoT eller Business Intelligence.

Edit: Hur pass erfaren är du med plc?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera dig att titta på C# och Java i första hand, men även F#. Java och C# har väldigt lika koncept även om en del klasser har olika namn och litet olika metoder så är de trots detta väldigt lika. Databasteknik är också bra att kunna.

Det som jag ser är aktuellt är att försöka hitta ett mål med vad du vill uppnå. Titta gärna på protokoll som MQTT och tekniker som Thread. Att ha kunskap/erfarenhet från industrimiljö kan vara ganska värdefullt på arbetsmarknaden även om det i början kan vara ganska trögt så kan erfarenheten ge en mycket större förståelse för hela system och informationsflöden.

Python är "inne" just nu och det kan visserligen vara bra att kunna, även om jag ser det språket litet som att det har en del tillkortakommanden också på ungefär samma sätt som Basic hade på 80-talet.

Vet inte om det är ett helt optimalt svar, men det är aldrig fel att vidareutbilda sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetg:

Skulle en YH utbildning räcka till? Tänker mig typ en front-end utbildning då jag tolkar det som man blir väldigt bred?
Eller bör jag fokusera hårt på just ett språk? Vilket isåfall?

YH "ska" räcka eftersom YH-utbildningar inte får existera om de inte ger jobb. Som vanligt handlar det mycket om personliga egenskaper ändå, men att få jobb som frontendutvecklare på något konsultföretag eller produktföretag ser jag inte som omöjligt, förutsatt att konjunkturen inte kraschar totalt . Jag har jobbat med en del YH-frontendare, de är mellan OK och bra. Eftersom du redan har ett jobb som PLC-programmerare har du antagligen bra förutsättningar.

"Bred" blir man knappast efter en YH-utbildning. Det blir man efter ett antal år i branchen med eget intresse, arbetslivserfarenhet och självstudier. Alternativen till "frontend" är "back-end" och "fullstack", där "fullstack" betyder båda de första, men om man ska trycka in det i en YH-utbildning riskerar man så klart att hamna i bra-på-inget-problemet.

Om du faktiskt är intresserad av frontend så behöver du kunna Javascript och helst också TypeScript som är den något mindre sugiga varianten av Javascript. I princip hela arbetsmarknaden för att bygga användargränssnitt är idag inriktat på webb, så till den grad att när vi pratar om frontendutvecklare så är det underförstått att det är webb det handlar om. Och där är det nästan helt och hållet Javascript som gäller (tillsammans med HTML och CSS) - i form av ramverk som React, Vue osv.

Om du verkligen inte vill vara nära ett industrigolv igen så kan absolut ovanstående vara en väg att gå. Men jag tycker det verkar lite slöseri på erfarenhet... har du ingen ingenjör i närheten att bolla med om hur du kan flytta in på kontoret på någon industri i stället? Kanske finns det till och med något intressant programmeringsprojekt runt ditt nuvarande jobb som inte har blivit av, som du kan börja leka med på fritiden?

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa 🙂

Skrivet av KAD:

YH "ska" räcka eftersom YH-utbildningar inte får existera om de inte ger jobb. Som vanligt handlar det mycket om personliga egenskaper ändå, men att få jobb som frontendutvecklare på något konsultföretag eller produktföretag ser jag inte som omöjligt, förutsatt att konjunkturen inte kraschar totalt . Jag har jobbat med en del YH-frontendare, de är mellan OK och bra. Eftersom du redan har ett jobb som PLC-programmerare har du antagligen bra förutsättningar.

"Bred" blir man knappast efter en YH-utbildning. Det blir man efter ett antal år i branchen med eget intresse, arbetslivserfarenhet och självstudier. Alternativen till "frontend" är "back-end" och "fullstack", där "fullstack" betyder båda de första, men om man ska trycka in det i en YH-utbildning riskerar man så klart att hamna i bra-på-inget-problemet.

Om du faktiskt är intresserad av frontend så behöver du kunna Javascript och helst också TypeScript som är den något mindre sugiga varianten av Javascript. I princip hela arbetsmarknaden för att bygga användargränssnitt är idag inriktat på webb, så till den grad att när vi pratar om frontendutvecklare så är det underförstått att det är webb det handlar om. Och där är det nästan helt och hållet Javascript som gäller (tillsammans med HTML och CSS) - i form av ramverk som React, Vue osv.

Om du verkligen inte vill vara nära ett industrigolv igen så kan absolut ovanstående vara en väg att gå. Men jag tycker det verkar lite slöseri på erfarenhet... har du ingen ingenjör i närheten att bolla med om hur du kan flytta in på kontoret på någon industri i stället? Kanske finns det till och med något intressant programmeringsprojekt runt ditt nuvarande jobb som inte har blivit av, som du kan börja leka med på fritiden?

De enda ”ingenjörerna” jag känner är på samma arbetsplats som mig och vad jag vet åtminstone så programmerar vi inte själva utan det mesta köps in. Vilket är synd! Gäller även plc delen i de flesta a anläggningarna.

Jag fick denna tankeställare att plugga vidare av en entreprenör som var på besök och berättade lite om hans erfarenheter. Han mer eller mindre påstod att det blir mindre plc programmering med Ladder osv som jag jobbar med och mer högspråksprogrammering.

Jag menade full stack och inte frontend, men förstår.
Vet inte exakt vilken del jag är intresserad utav än. Har testat en fem dagars kurs på nätet där jag gjorde en hemsida och det gillade jag såklart. Ska även läsa upp betyg i programmering på distans så jag har behörighet för att kunna läsa på YH så då kanske jag får lite mer insikt i det.

Jag är inte helt emot att va på en industri. Kan absolut jobba kvar flera år till men jag vill ändå ha möjligheten att kunna gå därifrån när jag väl känner för det.
Jag känner att det smarta vore att bli mer eftertraktad mot just industrin och sen ta det därifrån. Som det ser ut nu är det tufft med jobb utan högre utbildning eller mångårig erfarenhet (har tre år just nu).

Permalänk
Medlem

Självklart ska du prova 🙂 om du provat på redan och det kändes kul så sök nån utbildning och ta studieledigt bara, funkar det inte så går du tillbaka till jobbet.

Permalänk

PLC -> Scada, MES, diverse Windowstekniker som C#, SQL server är en klassisk väg.

Självklart kan man ta ett skut till annan gren. Men då blir det ofta ett skutt. Av alla de som både programmerar PLC och webbutvecklingen på sitt jobb, så arbetar nog nästan 100% också med scada.

Java och pyton finns, men vi pratar då ofta om molntjänster som Azure. Och då har man tagit ett stort skutt från PLC. Självklart finns många som kan alla både dessa, men de kan också det i mellan.

*edit*
Angående c++ så känns det för mig utdöende om man räknar bort megastora applikationer och spel. Orsaken är enkel, ens tid är extremt dyr. Det är sällan man behöver ha den extra prestandan med ökad risk av minnesläckor, komplexitet och annat.

Permalänk
Medlem

Om du redan jobbar med programmering så skulle jag istället söka med reell kompetens. Tvivlar på att någon YH skulle tycka det var en dålig idé, i värsta fall får du gå en liten intro kurs/skriva ett prov. Tror en webbkurs ger dig mer i så fall, så du hinner läsa på lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetg:

Han mer eller mindre påstod att det blir mindre plc programmering med Ladder osv som jag jobbar med och mer högspråksprogrammering.

Jag skulle vilja påstå att han inte vet vad han pratar om.
Möjligtvis att det blir "vanligare" att blanda in strukturerad text men det är nog mer för att ersätta den gamla typen instruktionslista.
Det finns en mycket enkel anledning att funktionsblock men framför allt ladder fortfarande och för lång tid framöver kommer att finnas kvar i samma mängd och det är för att ladder skapades för att efterlikna gamla ritningar med kontaktorstyrningar så att elektriker även skall kunna felsöka i ett PLC.

Men det naturliga steget från fabriksgolvet är att börja jobba på en ingenjörsfirma som håller på med el/automation som tjänsteman, om du nu inte verkligen känner för att byta bransch helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

PLC -> Scada, MES, diverse Windowstekniker som C#, SQL server är en klassisk väg.

Självklart kan man ta ett skut till annan gren. Men då blir det ofta ett skutt. Av alla de som både programmerar PLC och webbutvecklingen på sitt jobb, så arbetar nog nästan 100% också med scada.

Java och pyton finns, men vi pratar då ofta om molntjänster som Azure. Och då har man tagit ett stort skutt från PLC. Självklart finns många som kan alla både dessa, men de kan också det i mellan.

*edit*
Angående c++ så känns det för mig utdöende om man räknar bort megastora applikationer och spel. Orsaken är enkel, ens tid är extremt dyr. Det är sällan man behöver ha den extra prestandan med ökad risk av minnesläckor, komplexitet och annat.

Tack för svar. Ska läsa programmering 1 på distans om en månad och jag tror man får använda sig utav C# då om jag inte missfinner mig.
Scada är inte främmande för mig dock inget jag tillämpat under min tid som automationare.

Skrivet av evirob:

Om du redan jobbar med programmering så skulle jag istället söka med reell kompetens. Tvivlar på att någon YH skulle tycka det var en dålig idé, i värsta fall får du gå en liten intro kurs/skriva ett prov. Tror en webbkurs ger dig mer i så fall, så du hinner läsa på lite

Har du några tips på vettiga webbkurser?

Skrivet av ojz0r:

Jag skulle vilja påstå att han inte vet vad han pratar om.
Möjligtvis att det blir "vanligare" att blanda in strukturerad text men det är nog mer för att ersätta den gamla typen instruktionslista.
Det finns en mycket enkel anledning att funktionsblock men framför allt ladder fortfarande och för lång tid framöver kommer att finnas kvar i samma mängd och det är för att ladder skapades för att efterlikna gamla ritningar med kontaktorstyrningar så att elektriker även skall kunna felsöka i ett PLC.

Men det naturliga steget från fabriksgolvet är att börja jobba på en ingenjörsfirma som håller på med el/automation som tjänsteman, om du nu inte verkligen känner för att byta bransch helt.

Så må det vara. Dock känns det som jag inte har tillräckligt med "kött på benen" för att söka någon ingenjörtjänst. Kan absolut programmera PLCer osv men jag vill inte säga att jag är tillräckligt kunnig på de system som oftast efterfrågas (Simatic, Simotion..)

Känner jag efter så säger hjärtat att jag behöver ett miljöombyte från industrin. Har jobbat där flera år även innan jag blev automationstekniker. Men kan ju inte veta om gräset är grönare på andra sidan. Därav vill jag göra rätt för mig så jag ligger bra till både inom och utanför industrin. Om ni förstår

Angående utbildningar, vad tros om .NET utvecklare eller mjukvaruutvecklare (bägge YH)? .NET känns på något sett närmast där jag är nu men har läst att det är riktigt tufft som nyexad att ens få ett jobb?

Permalänk

Om du ska programmera system så är det C++ du ska välja om du får mellan valen C++, C# och Java.

Egentligen spelar det ingen roll vilket språk man använder. Alla dessa löser problemet lika bra. Titta istället på ramverk. Jag kör C++ och Java. Riktiga tunga industrispråk, men jag använder dom till olika systen.

Java kör jag på servrar med spring boot. Databashantering och liknande har aldrig varit enklare.
C++ kör jag om jag vill köra skrivbordsapplikationer. Jag vill dock göra webbapplikationer med C++ QT då QT säger att de stödjer WebAssembly.

C kör jag när jag gör matematiska beräkningar för inbyggda system. Jag föredrar C över alla språk av den enkla anledningen att C är enklast och renast.