YH "ska" räcka eftersom YH-utbildningar inte får existera om de inte ger jobb. Som vanligt handlar det mycket om personliga egenskaper ändå, men att få jobb som frontendutvecklare på något konsultföretag eller produktföretag ser jag inte som omöjligt, förutsatt att konjunkturen inte kraschar totalt . Jag har jobbat med en del YH-frontendare, de är mellan OK och bra. Eftersom du redan har ett jobb som PLC-programmerare har du antagligen bra förutsättningar.
"Bred" blir man knappast efter en YH-utbildning. Det blir man efter ett antal år i branchen med eget intresse, arbetslivserfarenhet och självstudier. Alternativen till "frontend" är "back-end" och "fullstack", där "fullstack" betyder båda de första, men om man ska trycka in det i en YH-utbildning riskerar man så klart att hamna i bra-på-inget-problemet.
Om du faktiskt är intresserad av frontend så behöver du kunna Javascript och helst också TypeScript som är den något mindre sugiga varianten av Javascript. I princip hela arbetsmarknaden för att bygga användargränssnitt är idag inriktat på webb, så till den grad att när vi pratar om frontendutvecklare så är det underförstått att det är webb det handlar om. Och där är det nästan helt och hållet Javascript som gäller (tillsammans med HTML och CSS) - i form av ramverk som React, Vue osv.
Om du verkligen inte vill vara nära ett industrigolv igen så kan absolut ovanstående vara en väg att gå. Men jag tycker det verkar lite slöseri på erfarenhet... har du ingen ingenjör i närheten att bolla med om hur du kan flytta in på kontoret på någon industri i stället? Kanske finns det till och med något intressant programmeringsprojekt runt ditt nuvarande jobb som inte har blivit av, som du kan börja leka med på fritiden?