Läckta bilder visar Logitechs portabla spelkonsol

Permalänk
Lego Master

Jag tänker att de flesta kan komma billigare undan genom att skaffa en handkontroll (om man inte redan har en) och en mobilhållare till sagda handkontroll. Om man får rätt på viktfördelningen, så bör väl en riktig handkontroll erbjuda bättre ergonomi än en sån här...grej? Eller vad säger ni som kör Switch handhållen eller fått tag i en Steam Deck?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om man får rätt på viktfördelningen, så bör väl en riktig handkontroll erbjuda bättre ergonomi än en sån här...grej? Eller vad säger ni som kör Switch handhållen eller fått tag i en Steam Deck?

Switch Lite har långt mycket bättre ergonomi än vanliga Switch enligt mig. Har inte testat Steam Deck, men den går emot allt som gjort Switch Lite bra (låg vikt, minimalt fläktljud, bra batteritid etc).

För mig finns det inte mycket som slår Switch Lite och spelar hellre handhållet med den än via TV:n med mitt vanliga Switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag tänker att de flesta kan komma billigare undan genom att skaffa en handkontroll (om man inte redan har en) och en mobilhållare till sagda handkontroll. Om man får rätt på viktfördelningen, så bör väl en riktig handkontroll erbjuda bättre ergonomi än en sån här...grej? Eller vad säger ni som kör Switch handhållen eller fått tag i en Steam Deck?

Skrivet av walkir:

Switch Lite har långt mycket bättre ergonomi än vanliga Switch enligt mig. Har inte testat Steam Deck, men den går emot allt som gjort Switch Lite bra (låg vikt, minimalt fläktljud, bra batteritid etc).

För mig finns det inte mycket som slår Switch Lite och spelar hellre handhållet med den än via TV:n med mitt vanliga Switch.

En fördel gentemot Switch som denna ser ut att ha är ju att greppen tillåts vara lite tjockare och mer formade för att vara just grepp. Det gäller även Steamdeck och många liknande handhållna som Odin. Det verkar förbättra ergonomin rejält vad jag sett i recensioner och så (väntar på min Odin så det har blivit en del videos om den). Och det är bra för Switchen blir obekväm ganska snabbt i alla fall i mina händer.

Men jag tror inte en handkontroll nödvändigtvis har bättre ergonomi. Det blir ju en mer naturlig ställning att ha händerna mer isär liksom, däremot innebär ju en skärm man håller i händerna sämre ergonomi än en TV exempelvis, och en skärm ovanför händerna borde ju vara bättre än en mellan dem. Så bättre med denna för armar, armbågar, handleder och så men sämre för nacken. Axlarna vet jag inte.

Permalänk
Medlem

dubbelpost!

Permalänk
Inaktiv

Android, redan där gick chansen för denna konsol att tolkas som seriös. På en sån här enhet är optimeringar dödsviktigt, och ett operativsystem som android en dödssynd. Man förlorar så mycket prestanda på overhead.

Och sedan tencent, gillar man att bli spionerar på av CCP så ska man absolut köpa denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Android, redan där gick chansen för denna konsol att tolkas som seriös. På en sån här enhet är optimeringar dödsviktigt, och ett operativsystem som android en dödssynd. Man förlorar så mycket prestanda på overhead.

Och sedan tencent, gillar man att bli spionerar på av CCP så ska man absolut köpa denna.

Fördelen är ju att alla utvecklare som gör spel och emulatorer redan jobbar rätt hårt på att optimera för Android, och har vi tur så lär de även ha optimerat för denna enhets SoC, beroende på vilket det blir förstås.

Ett "eget" OS kan man ju optimera hårt förstås, och ens egen mjukvara kan nog snurra på bra där, men att få alla andra att inte bara släppa sina appar till ens OS utan också jobba på att optimera dem är inte enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fördelen är ju att alla utvecklare som gör spel och emulatorer redan jobbar rätt hårt på att optimera för Android, och har vi tur så lär de även ha optimerat för denna enhets SoC, beroende på vilket det blir förstås.

Ett "eget" OS kan man ju optimera hårt förstås, och ens egen mjukvara kan nog snurra på bra där, men att få alla andra att inte bara släppa sina appar till ens OS utan också jobba på att optimera dem är inte enkelt.

Nja alltså, optimerat kan det aldrig bli. Android appar körs via JVM och aldrig helt native mot hårdvaran. Och då det är mobil hårdvara så blir denna effekt väldigt stor. Och jag behöver nog inte förklara varför detta är en urusel idé för en spelkonsol.

Både Steam Deck och Nintendo Switch kör native, med faktiskt väloptimerade system. Ett androidsystem på liknande hårdvara kan aldrig ens komma i närheten av samma prestanda, hjärndött från idé till utförande att dom kört på detta. Tycker också det visar på hur passionerade dom är över produkten, dvs. Inte mycket alls.

Man behöver heller inte köra "eget os". Man kan köra native linux som Steam Deck, och då få alla linuxkompatibla spel på köpet. Eller FreeBSD som Playstation, men då blir ju biblioteket aningen snävare.

Oavsett så finns det inga skäl att köra JVM på Linux på en sånhär konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Nja alltså, optimerat kan det aldrig bli. Android appar körs via JVM och aldrig helt native mot hårdvaran. Och då det är mobil hårdvara så blir denna effekt väldigt stor. Och jag behöver nog inte förklara varför detta är en urusel idé för en spelkonsol.

Du tänker på DVM (JVM har man väl aldrig använt på Android då licensen var ett problem, men också av prestandaskäl)? Sedan KitKat (har jag för mig) så kör man inte DVM på Android utan ART vilket gör stor skillnad för prestandan. Tack vare bland annat AOT-kompilering och så. Det finns också stöd för att köra "native" i prestandakritiska delar, vilket många spel använder exempelvis.

Citat:

Både Steam Deck och Nintendo Switch kör native, med faktiskt väloptimerade system. Ett androidsystem på liknande hårdvara kan aldrig ens komma i närheten av samma prestanda, hjärndött från idé till utförande att dom kört på detta. Tycker också det visar på hur passionerade dom är över produkten, dvs. Inte mycket alls.

Det beror ju på, Switch exempelvis har ju ett väldigt gammalt (om än väldigt kraftfullt, för tiden) SoC. En Odin, som kör SD845 som absolut inte är ny på något sätt, kan emulera en del Switch-spel (till och med spela dem i 1080p i handhållet läge vilket Switchen inte klarar), dock inte många, så med en modernare plattform borde Switch-emulering vara görbart även på Android. Och då har man ändå den extra overheaden som emulering innebär.

Sen får man ju se till syftet. En enhet för streaming behöver inte så mycket prestanda på det sättet, snarare att uppkopplingen är snabb, och då räcker ju något rätt klent. Vill man emulera äldre konsoler, vilket jag tänker göra, så klarar Odin redan idag allt upp till PS2, för PS2 är det lite varierande från spel till spel, men det har skett kraftiga optimeringar så läget är väldigt mycket bättre än när de första enheterna började komma ut för bara några månader sedan. Men mycket klenare enheter med Android, som Retroid Pocket 2 exempelvis ($85) kan ju emulera PS1, N64 och till och med Dreamcast utan problem.

Citat:

Man behöver heller inte köra "eget os". Man kan köra native linux som Steam Deck, och då få alla linuxkompatibla spel på köpet. Eller FreeBSD som Playstation, men då blir ju biblioteket aningen snävare.

Jo, med eget OS innefattade jag också forkar av OSS-alternativ. Men biblioteket är ju en av de största anledningarna till att köra Android. Android är världens största spelplattform med en uppsjö olika spel, och dessutom finns det emulatorer för nästan alla äldre system, och förstås alla spelstreamingtjänster. Steam Deck lider ju lite av att den kör Linux exempelvis, det finns många spel där och deras lösningar för att spela Windows-spel är ju väldigt bra, men likväl är det många spel som inte fungerar och streamingtjänster som inte stöder den, och förstås massor av spel på Steam som Steam Deck inte riktigt orkar driva. En enhet med Android och ett hyfsat modernt och snabbt SoC klarar åtminstone alla spel på Android utan problem, förutom då alla streamingtjänster och "alla" emulatorer.

Sen finns det ju stöd för en massa andra saker också. Jag säger inte att många kommer att använda denna möjlighet men man kan ju installera Netflix, BankId, Outlook (kolla jobbmailen!) och så vidare på dessa enheter (så länge de inte kör en för gammal Android-version) och förstås köra Chrome, GMail och så som redan borde vara installerat. Men det finns ju annat som ändå kan passa på en "konsol". Du kanske vill snacka med folk på Discord när du spelar exempelvis, eller så kanske du hellre använder Slack eller Teams av någon anledning. Du kanske vill lyssna på Spotify när du spelar. Du kanske vill få Foodoora-notifikationen att matbudet står i trappen fast du har dina lurar på dig.

Sen ger ju Android en del andra fördelar. Backup, lösenordshantering (native via Google-kontot men man kan ju installera LastPass, Bitwarden eller liknande om man vill), röststyrning, integration med smarta hemmet, föräldrastyrning och begränsning av enskilda appar eller till vissa tider och så.

Citat:

Oavsett så finns det inga skäl att köra JVM på Linux på en sånhär konsol.

Tur att man inte gör det då.

Men man får ju väga syfte, kostnad och prestanda mot varandra liksom. Det är kart att jag inte hade varit ledsen om det kom en handhållen enhet kraftig som PS5 eller Series X för en tusenlapp eller två men det är ju inte realistiskt. Vill man köra AAA-PC-Spel handhållet så finns det enheter som klarar det, som kostar skjortan och har en batteritid på en halvtimme typ och sannolikt väger kilon, men ska man streama lite spel eller emulera så är det ju trevligt att det finns enheter som fixar det bra, med bra batteritid och sköna kontroller. Prestandan är ju inget problem så länge den fixar det man vill göra på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Android är världens största spelplattform

Ja du tycks ha samma syn på det som Tencent/Logitech. Vi får se hur pass populär denna "konsol"/glorifierade mobiltelefonen blir.

JVM eller inte, det är svårt att nå samma nivå av prestanda med en virtuell runtime. Som sagt, på mobil hårdvara vill man klämma ut 100% av hårdvaran. Ta en raspberry pi till exempel. Den kan enkelt köra hyffsat modern grafik i 720p med 4xMSAA, om den får rätt förutsättningar (native OS och applikationer, inget overhead, och moderna vulkan drivers). Släng sedan android på den istället och se hur den totalt suckar ihop.

Kan inte betrakta detta som en seriös konsol överhuvudtaget.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon334363:

Ja du tycks ha samma syn på det som Tencent/Logitech. Vi får se hur pass populär denna "konsol"/glorifierade mobiltelefonen blir.

JVM eller inte, det är svårt att nå samma nivå av prestanda med en virtuell runtime. Som sagt, på mobil hårdvara vill man klämma ut 100% av hårdvaran. Ta en raspberry pi till exempel. Den kan enkelt köra hyffsat modern grafik i 720p med 4xMSAA, om den får rätt förutsättningar (native OS och applikationer, inget overhead, och moderna vulkan drivers). Släng sedan android på den istället och se hur den totalt suckar ihop.

Kan inte betrakta detta som en seriös konsol överhuvudtaget.

Fast den var väl tänkt till molnspelande, primärt? Att den sen kan lira Candy Crush hjälpligt är väl mest en side note.
Om priset är konkurrenskraftigt jämfört med en Steam Deck, Switch eller en "okej" TV och en Stadia-kontroll finns det nog en marknad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Ja du tycks ha samma syn på det som Tencent/Logitech. Vi får se hur pass populär denna "konsol"/glorifierade mobiltelefonen blir.

Jag bryr mig inte om denna, jag kommer inte att köpa den oavsett tack vare tencent. Men det finns många spelenheter med Android och de fungerar generellt väldigt bra. Det har verkligen förnyat hela retro-scenen de senaste åren. Nu kommer det fler enheter mer PC-baserade, konkurrenter till Steam Deck, på olika nivåer men de är ju alla dyrare och i de flesta fall större och tyngre än en enhet med Android. Så om man ändå bara ska spela emulatorer och streamade spel så är det väl bättre att ta en enhet som är så billig och lätt som möjligt?

Citat:

JVM eller inte, det är svårt att nå samma nivå av prestanda med en virtuell runtime.

Du menar som på Xbox och Windows exempelvis? Virtuella maskiner har kommit rätt långt även de de senaste åren. ART är ju ett ganska bra exempel på det. Edit: Google kallar inte ens ART för en VM utan en Runtime, men linjen börjar ju bli allt mer suddig.

Citat:

Som sagt, på mobil hårdvara vill man klämma ut 100% av hårdvaran. Ta en raspberry pi till exempel. Den kan enkelt köra hyffsat modern grafik i 720p med 4xMSAA, om den får rätt förutsättningar (native OS och applikationer, inget overhead, och moderna vulkan drivers). Släng sedan android på den istället och se hur den totalt suckar ihop.

Det har dock andra orsaker. Rpi är en väldigt kul och bra grej, men den har inget bra stöd för Android så att det funkar dåligt är inte så konstigt. Android snurrar inte så bra på en Iphone heller även om det tekniskt sett går att få det att fungera.

Citat:

Kan inte betrakta detta som en seriös konsol överhuvudtaget.

Tja du kan ju se på den som du vill förstås. Som jag ser det så är det ju inte en konsol, det är inte en dedikerad plattform med egna spel utan bara en Android-enhet anpassad för spel i första hand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du menar som på Xbox och Windows exempelvis? Virtuella maskiner har kommit rätt långt även de de senaste åren. ART är ju ett ganska bra exempel på det. Edit: Google kallar inte ens ART för en VM utan en Runtime, men linjen börjar ju bli allt mer suddig.
Det har dock andra orsaker. Rpi är en väldigt kul och bra grej, men den har inget bra stöd för Android så att det funkar dåligt är inte så konstigt. Android snurrar inte så bra på en Iphone heller även om det tekniskt sett går att få det att fungera.
Tja du kan ju se på den som du vill förstås. Som jag ser det så är det ju inte en konsol, det är inte en dedikerad plattform med egna spel utan bara en Android-enhet anpassad för spel i första hand.

En virtuell runtime precis som jag sa kan ses som en virtuell maskin eller bara en runtime. Utvecklare för Xbox och Windows kör inte på virtuella runtimes för seriösa spel som kräver väloptimerad prestanda. Det finns skäl till att AAA-studior tenderar att dra sig ifrån motorer som Unity, och mer mot motorer som Unreal och proprietära native.

> men den har inget bra stöd för Android så att det funkar dåligt är inte så konstigt.

Ditt resonemang är helt bakvänt. Det är android här som är 100% problemet. Finns ingenting med RPi som säger att den stödjer android sämre än en mobiltelefon.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

En virtuell runtime precis som jag sa kan ses som en virtuell maskin eller bara en runtime. Utvecklare för Xbox och Windows kör inte på virtuella runtimes för seriösa spel som kräver väloptimerad prestanda. Det finns skäl till att AAA-studior tenderar att dra sig ifrån motorer som Unity, och mer mot motorer som Unreal och proprietära native.

> men den har inget bra stöd för Android så att det funkar dåligt är inte så konstigt.

Ditt resonemang är helt bakvänt. Det är android här som är 100% problemet. Finns ingenting med RPi som säger att den stödjer android sämre än en mobiltelefon.-

Xbox kör allt i en modifierad HyperV-instans så det är en virtuell maskin hur man än ser på det. Systemet kör två samtidigt, en för det aktuella spelet och en för övriga appar.

Rpi har inte drivrutiner för Android så det är orsaken till att det inte funkar så bra. En Rpi-liknande enhet med ett SoC som har stöd för Android funkar utmärkt, och andra enheter som är mycket klenare än Rpi men med stöd funkar också mycket bättre.

Så jag tror du kanske behöver uppdatera dina kunskaper lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Xbox kör allt i en modifierad HyperV-instans så det är en virtuell maskin hur man än ser på det. Systemet kör två samtidigt, en för det aktuella spelet och en för övriga appar.

Rpi har inte drivrutiner för Android så det är orsaken till att det inte funkar så bra. En Rpi-liknande enhet med ett SoC som har stöd för Android funkar utmärkt, och andra enheter som är mycket klenare än Rpi men med stöd funkar också mycket bättre.

Så jag tror du kanske behöver uppdatera dina kunskaper lite

En optimerad hårdvaru-VM är väldigt annorlunda från en virtuell runtime, och inte alls jämförbara i detta sammanhang. På en optimerad hårdvaru-VM så körs allt fortfarande natively, det är väl mer att systemet är uppsatt för att särskilja på exekvering av OS och spel. Detta i sig kan till och med vara en optimering, då man i samband med detta dedikerar resurser. Ingen virtuell runtime att prata om överhuvudtaget.

Det är inte "raspberry pi som ska ha drivrutiner för android". Det är tvärtom Android(eller egentligen Linux) som behöver drivrutiner för chipset som körs på hårdvaran, dvs. diverse Broadcom. Och detta finns det absolut drivrutiner för. Så jag förstår inte alls vad du dillar om här. Finns dessutom väldigt bra drivrutinstöd, med bra v3dv stöd för dom grafiska delarna (mesas vulkan driver för bland annat RPi 4b). Vet du själv vad du pratar om?

Jag har själv skrivit (kommersiellt lyckade) spelmotorer som targettar ARM och dessa drivrutiner specifikt, och kan säga att en Raspberry Pi 4b 8GB har hårdvara nog att konkurrera med ett switch, givet att spelmotorn i sig är optimerad för hårdvaran. Men slänger man på Android som ett mellanlager, som tencent gör här, så slänger man bort en STOR del av potentialen som finnsh är.

Är absolut du som ska uppdatera dina kunskaper och sluta försöka rätta någon inom områden du har grovt begränsade kunskaper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

En optimerad hårdvaru-VM är väldigt annorlunda från en virtuell runtime, och inte alls jämförbara i detta sammanhang.

Jo, men fortfarande är det en virtuell maskin på XB.

Citat:

På en optimerad hårdvaru-VM så körs allt fortfarande natively, det är väl mer att systemet är uppsatt för att särskilja på exekvering av OS och spel. Detta i sig kan till och med vara en optimering, då man i samband med detta dedikerar resurser. Ingen virtuell runtime att prata om överhuvudtaget.

Jo, men det är en VM som körs på en host likväl. Det ger fördelar på många områden, men prestandamässigt kan det förstås inte göra det jämfört med om man hade sluppit host OS:et emellan. Dock är overheaden väldigt liten.

Citat:

Det är inte "raspberry pi som ska ha drivrutiner för android". Det är tvärtom Android(eller egentligen Linux) som behöver drivrutiner för chipset som körs på hårdvaran, dvs. diverse Broadcom. Och detta finns det absolut drivrutiner för. Så jag förstår inte alls vad du dillar om här. Finns dessutom väldigt bra drivrutinstöd, med bra v3dv stöd för dom grafiska delarna (mesas vulkan driver för bland annat RPi 4b). Vet du själv vad du pratar om?

Det var ett tag sedan jag försökte, och nu verkar det finnas det stöd, så Android funkar bra på Rpi om man ska gå på vad folk säger. Många kör det som mediaspelare, vilket jag inte hade velat göra med någon av de vanliga Linux-distributionerna på min Rpi 3B då det funkade för dåligt. Men sist jag försökte mig på Android på min Pi så funkade det inte alls bra just för att drivrutiner för Rpi's hårdvara saknades.

Citat:

Jag har själv skrivit (kommersiellt lyckade) spelmotorer som targettar ARM och dessa drivrutiner specifikt, och kan säga att en Raspberry Pi 4b 8GB har hårdvara nog att konkurrera med ett switch, givet att spelmotorn i sig är optimerad för hårdvaran. Men slänger man på Android som ett mellanlager, som tencent gör här, så slänger man bort en STOR del av potentialen som finnsh är.

Potential till prestanda utan mjukvara eller mjukvara som funkar med tillräckliga prestanda är väl frågan?

ART kompilerar ju appar till maskinkod vid installationen så jag vet inte varför det skulle vara så katastrofalt för prestandan. Vulkan däremot är mer problematiskt på Android då man är beroende av att tillverkaren av chipet ska släppa drivrutiner för att det ska funka bra, och Qualcom är inte så bra på det. Men det finns ju NDK, Android Native Development Kit, som kör Bionic, om man behöver komma närmare hårdvaran.

Oavsett så kan en enhet med Android och ett hyfsat SoC emulera Gamecube, Dreamcast, PSP och många spel till Wii och PS2, för det mesta i högre upplösning än original och även med "HD-texturer", AA och liknande prestandakrävande förbättringar. Men absolut, Switch hårdvara är gammal och riktigt långsam jämfört med dagens telefoner och tablets och ändå är prestandan fortfarande ok, det är imponerande, men det finns ju Android-spel som är bra mycket snyggare och mer prestandakrävande än allt på Switch och de kräver ju inte direkt en flaggskeppsenhet för att de ska funka bra.

Själv jobbar jag med att bygga en applikation som körs i ett antal containers, så jag har i alla fall lite koll på virtuella maskiner och hur de påverkar prestandan. Vilket idag är väldigt lite, beroende på plattform, teknik och annat förstås. Däremot hade inte jag valt en arkitektur baserad på micro services om det var något prestandakritiskt, inte för att virtualiseringen är ett problem utan mer för att kommunikationen mellan de olika containrarna förstås tar tid. Arkitekturen har andra fördelar däremot, men jag är ändå inte säker på att det var rätt val att byta över dit.

Citat:

Är absolut du som ska uppdatera dina kunskaper och sluta försöka rätta någon inom områden du har grovt begränsade kunskaper.

Det är inte jag som gnäller på att Android använder JVM som det inte gör. ART är ganska coolt i mina ögon, kan vara värt att kolla på. Bionic är inte så coolt i mina ögon egentligen, men det är ju native C på Android i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, men fortfarande är det en virtuell maskin på XB.
Jo, men det är en VM som körs på en host likväl. Det ger fördelar på många områden, men prestandamässigt kan det förstås inte göra det jämfört med om man hade sluppit host OS:et emellan. Dock är overheaden väldigt liten.
Det var ett tag sedan jag försökte, och nu verkar det finnas det stöd, så Android funkar bra på Rpi om man ska gå på vad folk säger. Många kör det som mediaspelare, vilket jag inte hade velat göra med någon av de vanliga Linux-distributionerna på min Rpi 3B då det funkade för dåligt. Men sist jag försökte mig på Android på min Pi så funkade det inte alls bra just för att drivrutiner för Rpi's hårdvara saknades.
Potential till prestanda utan mjukvara eller mjukvara som funkar med tillräckliga prestanda är väl frågan?

ART kompilerar ju appar till maskinkod vid installationen så jag vet inte varför det skulle vara så katastrofalt för prestandan. Vulkan däremot är mer problematiskt på Android då man är beroende av att tillverkaren av chipet ska släppa drivrutiner för att det ska funka bra, och Qualcom är inte så bra på det. Men det finns ju NDK, Android Native Development Kit, som kör Bionic, om man behöver komma närmare hårdvaran.

Oavsett så kan en enhet med Android och ett hyfsat SoC emulera Gamecube, Dreamcast, PSP och många spel till Wii och PS2, för det mesta i högre upplösning än original och även med "HD-texturer", AA och liknande prestandakrävande förbättringar. Men absolut, Switch hårdvara är gammal och riktigt långsam jämfört med dagens telefoner och tablets och ändå är prestandan fortfarande ok, det är imponerande, men det finns ju Android-spel som är bra mycket snyggare och mer prestandakrävande än allt på Switch och de kräver ju inte direkt en flaggskeppsenhet för att de ska funka bra.

Själv jobbar jag med att bygga en applikation som körs i ett antal containers, så jag har i alla fall lite koll på virtuella maskiner och hur de påverkar prestandan. Vilket idag är väldigt lite, beroende på plattform, teknik och annat förstås. Däremot hade inte jag valt en arkitektur baserad på micro services om det var något prestandakritiskt, inte för att virtualiseringen är ett problem utan mer för att kommunikationen mellan de olika containrarna förstås tar tid. Arkitekturen har andra fördelar däremot, men jag är ändå inte säker på att det var rätt val att byta över dit.
Det är inte jag som gnäller på att Android använder JVM som det inte gör. ART är ganska coolt i mina ögon, kan vara värt att kolla på. Bionic är inte så coolt i mina ögon egentligen, men det är ju native C på Android i alla fall.

Du förstår inte. Ett hårdvaru-VM och en virtuell runtime är helt olika saker. Dom går inte att jämföra på något plan. Denna diskussion handlar inte om hårdvaru-VM och har inte gjort det heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Du förstår inte. Ett hårdvaru-VM och en virtuell runtime är helt olika saker. Dom går inte att jämföra på något plan. Denna diskussion handlar inte om hårdvaru-VM och har inte gjort det heller

Nej, diskussionen handlar om att du tycker Android är skit på grund av orsaker som inte stämmer eller i alla fall inte stämmer längre eller inte påverkar syftet med denna enhet. Sen har diskussionen seglat iväg i detaljer om dessa saker men huvudpoängen är ju att jag tycker det är en trevlig typ av enhet som fyller en nisch medan du sågar den baserat på... något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej, diskussionen handlar om att du tycker Android är skit på grund av orsaker som inte stämmer eller i alla fall inte stämmer längre eller inte påverkar syftet med denna enhet. Sen har diskussionen seglat iväg i detaljer om dessa saker men huvudpoängen är ju att jag tycker det är en trevlig typ av enhet som fyller en nisch medan du sågar den baserat på... något.

Android är skit mycket tack vare deras overhead, i form av deras virtuella runtime(som visserligen har förbättrats med åren, men fortfarande är avsevärt usel jämfört med native, särskilt på begränsad hårdvara så som mobil hårdvara är).

Det är ett hjärndött val.

Håller inte med om att mobilspel kan betraktas som värdiga sin egen spelkonsol heller, eller så mycket streaming heller. Åtminstone inte i en produkt som man säger ska konkurrera med switch och deck, det blir liksom inte ekonomiskt försvarsbart hur man än ser på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Android är skit mycket tack vare deras overhead, i form av deras virtuella runtime(som visserligen har förbättrats med åren, men fortfarande är avsevärt usel jämfört med native, särskilt på begränsad hårdvara så som mobil hårdvara är).

Man kan ju köra native på Android om man behöver, men ART ger ju bra prestanda så det är inte så ofta det är nödvändigt.

Citat:

Det är ett hjärndött val.

Håller inte med om att mobilspel kan betraktas som värdiga sin egen spelkonsol heller, eller så mycket streaming heller. Åtminstone inte i en produkt som man säger ska konkurrera med switch och deck, det blir liksom inte ekonomiskt försvarsbart hur man än ser på det.

Vem har sagt att denna ska konkurrera med Switch eller Steam Deck, eller ens att det är en "egen konsol"? Ekonomiskt tror jag det hade kunnat funka bra, om de inte valt att samarbeta med tencent, nu får vi se. Se exempelvis på Ayns finansieringskampanj för Odin. Överträffade målet många gånger om.

Sen kan det absolut vara så att det inte är en enhet som intresserar dig, men att kalla den hjärndöd för det är att ta i tycker jag.

Odin har fått överlag strålande recensioner, exempelvis från Engadget:

"The Odin runs on Android. If that induces an internal groan, we get it. Android and gaming have a complicated history. But arguably Android makes the most sense for a device like the Odin. Not least because the hardware is comparable to that in a high end phone, but Android is also well catered for in the retro world, with most of the emulators having mature ports. Oh, and Android does have good games of its own, so you can play those natively too."

TheVerge var inte riktigt lika positiva, bara 7/10 i betyg, men ändå rätt nöjda:

"It’s hard to fault the Ayn Odin for what it sets out to do. Android might not be the perfect ready-made gaming platform, but it’s allowed Ayn to build great hardware, step back, and give the user the responsibility of figuring out what to run on it. For a certain kind of person, this will make them very happy.

Streaming, traditional Android gaming, and emulation are all relatively niche use cases, of course, when compared to something like a Nintendo Switch Lite. That’s a $199 machine designed solely to play Nintendo Switch games, and if that’s what you’re after, it obviously does a much better job. The Odin won’t be for everyone.

But there’s something to be said for putting the flexibility of Android into a well-made, capable portable console and letting you do what you want with it. While Ayn doesn’t have its own games store to lean on, the Odin’s appeal is that it does for Android what the Steam Deck does for PC gaming — it brings the platform to a convenient form factor and says “hey, go check out what this thing can do.”"

Tech radar gav den maxbetyg:
"It is, essentially, an Android phone with a Switch-like shell built around it.

But that description does a disservice to an intelligently designed device with smart Android OS modifications that, with a little bit of tinkering and set up know-how, flourishes as a “do anything, play anything” handheld.

Whether you’re into native Android gaming, retro-focussed emulation or cloud gaming, the Ayn Odin handles it all with ease, in a comfortable form factor that makes long play sessions a dream. It’s hard not to fall in love with it."

Retrdodo gav den 9,5 av 10:
"The Odin handheld is a portable Android games console aimed at retro gamers who like to emulate consoles up to and including Playstation 2. It has powerful specs and superb build quality, making it one of the best “mid range” retro handhelds on the market."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

You lost me at Tencent.

Skrivet av anon334363:

Android, redan där gick chansen för denna konsol att tolkas som seriös. På en sån här enhet är optimeringar dödsviktigt, och ett operativsystem som android en dödssynd. Man förlorar så mycket prestanda på overhead.

Och sedan tencent, gillar man att bli spionerar på av CCP så ska man absolut köpa denna.

Tencent. Android.

Två klara showstoppers för mig redan där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/