Intel: "Användare utan Resizable BAR bör hålla sig till andra grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Användare utan Resizable BAR bör hålla sig till andra grafikkort"

I en djupdykning med Digital Foundry medger Intel att Kina-lanseringen inte gjorde succé och råder användare med äldre system att söka sig till konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är det väl hyvens av dem att vara ärliga. Å andra sidan känns det som om de borde jobbat hårdare på att fixa prestandan även för system utan ReBAR eftersom de avsäger sig en rätt stor kundgrupp.

Det "normala" företagsruttna hade väl varit att låtsas som om det regnar, men nu gjorde de inte det och det är bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Transparens uppskattas.
Jag är ännu kandidat för att köpa, när de väl lanseras.

Permalänk

Vi konsumenter vill ha konkurrens. Ytterst få bortsett från tillverkarna har varit nöjda med grafikkortpriserna det senaste.
Samtidigt vill vi konsumenter ha det mesta för pengarna. Både prestanda och kvalite räknas.
Ska vi som konsumenter offra oss för att göra ett sämre val för "den goda gärningens skull"? Ja, det lär inte jag själv göra för att Intel ska komma in på grafikkortmarknaden. Tvärt om tycker jag drivers till både Nvidia och AMD ofta är undermåttliga och mest fokuserade på gamers. -Konstigt att välja denna grupp och inte Matlab users

Permalänk
Medlem

Så det betyder att man hellre ska köra AMD än Intel med deras kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Å ena sidan är det väl hyvens av dem att vara ärliga. Å andra sidan känns det som om de borde jobbat hårdare på att fixa prestandan även för system utan ReBAR eftersom de avsäger sig en rätt stor kundgrupp.

Det "normala" företagsruttna hade väl varit att låtsas som om det regnar, men nu gjorde de inte det och det är bra.

Men de som inte har stöd för ReBAR bör ju inte bli fler med tiden utan färre. Kanske bättre de lägger tid på andra områden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så det betyder att man hellre ska köra AMD än Intel med deras kort?

Nädå, intel stödjer rezisable bar sedan 10th gen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Funkar fint på en 8700K så Gen 8

Lite synd att det inte funkar på system utan Re-bar men lika bra att satsa på det som är och inte saker som är 5+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men de som inte har stöd för ReBAR bör ju inte bli fler med tiden utan färre. Kanske bättre de lägger tid på andra områden.

Så kan man väl också resonera kring detta med stöd för äldre spel. De blir ju inte heller fler med tiden men ändå har det inte mottagits så väl att de bara fokuserar på DX12. Utan snarare har tongångarna varit sådana att Intel är ett gigantiskt företag som har enorma resurser att lägga på en lyckad lansering och därför borde sluta bete sig som om de är någon liten startup. Så folk har inte så mycket överseende med sådant. Men jag uppskattar som sagt ärligheten. Och när Intel själva nu säger att man som kund bör välja något annat om man saknar stöd för ReBAR så tycker jag inte man har rätt att gnälla om man struntar i vad de säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så kan man väl också resonera kring detta med stöd för äldre spel. De blir ju inte heller fler med tiden men ändå har det inte mottagits så väl att de bara fokuserar på DX12. Utan snarare har tongångarna varit sådana att Intel är ett gigantiskt företag som har enorma resurser att lägga på en lyckad lansering och därför borde sluta bete sig som om de är någon liten startup. Så folk har inte så mycket överseende med sådant. Men jag uppskattar som sagt ärligheten. Och när Intel själva nu säger att man som kund bör välja något annat om man saknar stöd för ReBAR så tycker jag inte man har rätt att gnälla om man struntar i vad de säger.

DX11-spel blir absolut fler med tiden. I alla fall som det ser ut just nu. Kanske inte AAA-släpp men det finns ju så mycket annat kul i spelvärlden som släpps av indieutvecklare och medelstora utvecklare.

DX12 är inte bara ett versionsnummer utan även ett svårare API att bemästra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det släpps väl fortfarande exempelvis DX 11 spel. Och om intel anser att det är för få kunder som väljer annat än intel PGA rebar stödet så kommer de inte lägga energi på det. De kanske räknat på det.

Men ja det vore ju bra om produkten var perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Transparens uppskattas.
Jag är ännu kandidat för att köpa, när de väl lanseras.

Kom inte och gnäll sedan. Glöm inte att du är betatestare. Eller snarare alfatestare i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kom inte och gnäll sedan. Glöm inte att du är betatestare. Eller snarare alfatestare i det här fallet.

Eh, va? Varför ska han inte kunna komma å ev. gnälla sen? Han/hon uppskattade transparensen bara och sa sig vara kandidat på att köpa, berättigar det inte möjligheten att få klaga efteråt? Alla grafikkortstillverkare har varit "barn" nån gång, varpå barnsjukdomar med produkter är oundvikliga, men inget som inte en RMA eller retur inte kan lösa.

Permalänk
Medlem

är endel barnsjukdomar med dessa korten, men går åt rätt håll iaf. ska bli spännande att se nästa generation, då kanske det kan bli aktuellt för mej 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Eh, va? Varför ska han inte kunna komma å ev. gnälla sen? Han/hon uppskattade transparensen bara och sa sig vara kandidat på att köpa, berättigar det inte möjligheten att få klaga efteråt? Alla grafikkortstillverkare har varit "barn" nån gång, varpå barnsjukdomar med produkter är oundvikliga, men inget som inte en RMA eller retur inte kan lösa.

Transparens? Intel har varit allt annat än transparenta när det kommer till deras grafikkort. Det är inte konstigt att Intel haft sitt sämsta år någonsin detta år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja och man brukar säga att det är mid och low end där de riktiga pengarna finns med tanke på volymer. Hur många av de vet ens hur man slår på eller av ReBAR?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är inget barn, är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja och man brukar säga att det är mid och low end där de riktiga pengarna finns med tanke på volymer. Hur många av de vet ens hur man slår på eller av ReBAR?

Handlar väl dessutom rätt ofta om sådanna som köper en dator och "har den tills den går sönder" typ. Men uppgraderar de grafikkortet i en 5-10 år gammal burk så saknas ju stöd för ReBAR helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt att de medger det och säger att kunder får en bättre upplevelse med konkurenternas kort.
Jag tycker de gör rätt i att släppa korten NU och ger en viss prestanda för de som har ReBAR och sedan fixar intel det med pimpade drivrutiner senare för eftersläntrarna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Transparens? Intel har varit allt annat än transparenta när det kommer till deras grafikkort. Det är inte konstigt att Intel haft sitt sämsta år någonsin detta år.

Det är ju just transparenta de har varit i det här fallet så förstår inte vad du menar, möjligen har de varit de tidigare men insett att "locket på" inte är en hållbar lösning. Så återigen, vad är det som gör att personen, enligt dig, inte får uttrycka sig negativt efteråt vid ett ev. köp? Varför ska du få tycka saker i negativ mening men inte den andra personen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känns som en konstig inställning på en hårdvarusite?
"Köp inga nyheter, bara gammalt beprövat" <- det beteendet driver verkligen utvecklingen framåt.

Falistar - gnäll du på senare om du vill, det är ok

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Ser det som ett tydligt tecken att de letar inte kunder nu i början bland de som uppgraderar sina system utan kör stenhårt mot OEM marknaden.

Tyvärr kommer ju dessa OEM system marknadsföra vad de är kapabla till i nya titlar och inte nämnas alls vad de presterar i äldre.

De som köper OEM system är ju oftast inte det minsta insatta med bristerna i Intels arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Känns som en konstig inställning på en hårdvarusite?
"Köp inga nyheter, bara gammalt beprövat" <- det beteendet driver verkligen utvecklingen framåt.

Falistar - gnäll du på senare om du vill, det är ok

Haha tack för det du

Permalänk
Snusfri

Rejält stor skillnad med Pat vid rodret jämfört med tidigare bönrullare.

Mycket trevligare med transparens och helt annat attityd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Faktiskt redan sedan 9th gen Tror även 8th gen kan ha det på vissa kort.
Jag har ReBAR på mitt STRIX Z-390-F Gaming.

Permalänk
Medlem

På tal om Intel och transparens så har de väl inte varit fullständigt transparenta varför ARC har försenats så mycket som de har blivit förutom några ditåt uttalande om deras drivrutiner inte varit redo (som vi kan bekräfta från inviduella tester). Men orsaken till detta då kan man ju fråga sig, varför skulle ett stort företag som Intel inte lyckas bättre i tidtabellen med tanke på de har ju haft inbyggda grafikkort förut också.

Det enda jag hittade var denna källa men som vanligt ta allt som skrivs från denna sidan med en stor nypa salt, men hittar ingen annan källa som försökt djupdyka i det heller: https://www.semiaccurate.com/2022/09/02/why-is-intels-gpu-pro...

Åtminstone ger det en väldigt logiskt förklaring, förstår att man öppet helst inte vill uttala sig om saken om det är just detta som ligger i bakgrunden för förseningarna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Det blir säkert fint på OEM-system som fortfarande inte ens hanterar XMP, eller inte boostar processorn enligt Intel-Spec. Resizeable BAR, va ä dä?

Permalänk
Medlem

Jättebra att Intel är tydliga med detta.
Ingen ide att göra jämförelser mellan AMD/Nvidia/Intel på äldre titlar

Tänker man efter är det i och för sig logiskt för Intel att basera sina grafikkort på den senaste tekniken och försöka undvika "gammalt mög"
tror att det vid det här laget är allmänt känt att Intel första grafikkortslansering inte kommer ta världen med storm.
Nu vet vi i alla fall mer om vad eventuella köpare skall ta hänsyn till.
Intel behöver stanna kvar i GPU-marknaden, att tro att de kan ta ledning efter en generation är befängt.
Ge dem 4-5 generationer, så får de chans att använda sina ekonomiska muskler och sina Ingenjörers kompetens

Permalänk

Lyssnade på hela intervjun på Digital Foundry's kanal. Kan rekommendera att lyssna på den då Intel på ett ganska ärligt sett förklarade sin situation och ambition på GPU marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

@jacob är du fortfarande lika pepp på att köpa toppmodellen av första vändan v dessa grafikkort?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck