Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, det är inte bara effektiviseringar som bestämmer hur mycket man kan göra på en dag. Det är som i skolan, somliga behövde mer än 40h i veckan för att ta sig igenom högre studier med godkänt medan vissa inte behövde lägga någon tid alls för att få höga betyg. Människor är bra på olika saker och har olika förmågor.

Jag har dessutom inte sagt att man bara skall göra exakt lika mycket som alla andra gör och sedan sluta arbeta för dagen, men om någon redan gör arbete för två personer så är frågan varför den skulle känna sig tvingad att öka produktionen ännu mer.

Mjaaaa. Jag tycker inte resonemanget håller. Se nedan.

Skrivet av Aktsu:

Därför att det redan är väldigt svårt att hålla kvar de som presterar bra eftersom de har väldigt många andra möjligheter, det är alltså som arbetsgivare dumt att försöka vara girig och klämma ut den sista droppen ur dessa individer. De kanske nöjer sig med att individen levererar 50-100% mer än normalt

Och det är precis det jag säger är väldigt vanligt, det finns många arbetsgivare som är smarta nog att inte vilja gräva i varför resultatet är så pass bra. Det kan både vara människor som arbetar väldigt mycket eller de som arbetar väldigt effektivt och så länge det fungerar så är det okej.

Du benämner det som att "klämma ur sista droppen". Om du har effektiviserat din dag så du bara behöver 50% av tiden för samma uppgift så har du nog vid det laget ungefär 50% av arbetsbördan mot tidigare. Om du nöjer dig med det så levererar du, i dina termer, normalt mycket. Dina effektiviseringar har då endast gynnat dig personligen.

Om det ingår i ansvarsområdet att effektivisera sitt arbete så borde arbetsgivaren få en del av det. I ovan exempel skulle något mellantin vara att jobba 75% av arbetsdagen och därmed producera 150% av en normal produktion. Jämfört med innan så är det 25% kortare dagar för dig och 50% mer produktion för arbetsgivaren. Win win, ish... Men det kräver fortfarande att du producerar mer än "normalt".

Sen tillkommer det stora problemet att veta vad som är "normalt" om nu alla producerar lite som de vill. Det kan lika gärna sluta med att alla i en grupp jobbar halvdagar för att matcha de andras produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Mjaaaa. Jag tycker inte resonemanget håller. Se nedan.

Du benämner det som att "klämma ur sista droppen". Om du har effektiviserat din dag så du bara behöver 50% av tiden för samma uppgift så har du nog vid det laget ungefär 50% av arbetsbördan mot tidigare. Om du nöjer dig med det så levererar du, i dina termer, normalt mycket. Dina effektiviseringar har då endast gynnat dig personligen.

Om det ingår i ansvarsområdet att effektivisera sitt arbete så borde arbetsgivaren få en del av det. I ovan exempel skulle något mellantin vara att jobba 75% av arbetsdagen och därmed producera 150% av en normal produktion. Jämfört med innan så är det 25% kortare dagar för dig och 50% mer produktion för arbetsgivaren. Win win, ish... Men det kräver fortfarande att du producerar mer än "normalt".

Sen tillkommer det stora problemet att veta vad som är "normalt" om nu alla producerar lite som de vill. Det kan lika gärna sluta med att alla i en grupp jobbar halvdagar för att matcha de andras produktion.

Ja jag har aldrig hävdat att man skall arbeta just 50% och producera lika mycket som normalt, var man skall sätta målen är en diskussion mellan anställd och arbetsgivare vilket är precis min poäng av hur det är vanligt att det ser ut. Man sätter upp mål tillsammans och om de målen nås är det inte relevant om man behövde arbeta 150%, 100% eller 50% för att nå dem, vad som är rimliga mål bör en erfaren chef kunna ta fram.

Du bortser fortfarande från faktumet att olika människor är olika snabba på att utföra samma uppgift, så det handlar inte bara om ren effektivisering. Hela tanken från en arbetsgivares sida är att behålla bra personal, men tyvärr är det svårt att göra det med ren lön vilket är varför man ofta verkar resonera såhär gällande att se till produktivitet istället för tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har aldrig hävdat att man skall arbeta just 50% och producera lika mycket som normalt, var man skall sätta målen är en diskussion mellan anställd och arbetsgivare vilket är precis min poäng av hur det är vanligt att det ser ut. Man sätter upp mål tillsammans och om de målen nås är det inte relevant om man behövde arbeta 150%, 100% eller 50% för att nå dem, vad som är rimliga mål bör en erfaren chef kunna ta fram.

Fast du har ju hävdat precis det. Inte exakt 50%, men argumentationen att om man känner att man producerar mer än sina "normalkollegor" så behöver du inte fortsätta.

Skrivet av Aktsu:

Du bortser fortfarande från faktumet att olika människor är olika snabba på att utföra samma uppgift, så det handlar inte bara om ren effektivisering. Hela tanken från en arbetsgivares sida är att behålla bra personal, men tyvärr är det svårt att göra det med ren lön vilket är varför man ofta verkar resonera såhär gällande att se till produktivitet istället för tid.

Detta till båda citaten:

Men ja, jag håller med om att det handlar om att sätta upp mål tillsammans med arbetsgivaren. Kommer man överens om jobbtider osv med arbetsgivaren så är det fine, men det är det den känslan jag får av andra i tråden menar. Där låter det mer som att smart arbete endast ska gynna arbetstagaren.

---

Jag har väldigt svårt för denna typ av "dilemma", och har många interna konflikter kring det. Själv jobbar jag deltid sedan 6 år tillbaka för att få mer tid tillsammans med barn. Min fru argumenterar för att jag på pappret borde vara heltidare fortfarande då jag gör så pass mycket jobb ändå. Men där bryter mitt huvud ihop. Om jag producerar lika mycket på 8h som jag gör på 6,5h, så borde det bli linjärt ner till 0 också. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Ah nej, förstår att i sådana situationer så går det ju inte att detaljstyra Men säg att du som chef har en höftning om vad som är en "OK" prestation sett till vad som rimligt skall gå att prestera inom de luddiga ramar som finns, du lär ändå ha ett hum om man under- eller överpresterar sett till anställningen. De som bara lägger sig mitt i gör ju i sig inte fel... men förstår absolut att man nog inte är den första man tänker på för framtida uppdrag sen, eller referenser! Där det där med prioritet kommer kan jag tänka. Vad är viktigt i livet för den enskilda individen etc.

Sen är det såklart en tolkning jag gör genom mig själv. Jag har aldrig varit särskilt brydd om prestationer för prestationens skull. Närmast noll tävlingsinstinkt och inte särskilt brydd i dyrbara ägodelar. Så jag är väl svår att locka till extra prestationer om det som kan ges i utbyte är just bättre karriärsmöjligheter eller högre lön. Kan tänka mig min typ är lurig för en chef Sen är jag kanske ändå en hyfsat högt presterande individ där jag är nu för att... man gör rätt för sig, haha.

Skulle jag bli lockad är det nog mer att kunna gå ner i tid, eller intressantare arbetsuppgifter. Lite som att det inte finns något ett företag kan ge för säg arbetad övertid som är värt möjlig förlorad egentid.

Tack för fint och genomtänkt svar och en chans till lite reflektion!

Bra svar!
Kan ge snabb feedback som före detta chef.
De som drivs endast av lön och karriär är sällan de högst presterande. De som drivs av "jag vill bara göra ett bra jobb" och är oftast de som är allra bäst presterande. Det är en reflektion baserad på min begränsade erfarenhet.
Tror att företag som bara lockar med pengar missar de allra bästa guldäggen där ute. Vi hade en diskussion i vår ledningsgrupp kring detta en gång. Vid en viss inkomstnivå så löser sig de flesta vardagsproblemen. Mer lön efter det ger ingen eller åtminstone väldigt låg extra motivation. (finns en del forskning kring detta ämne) Då får man hitta annan typ av motivation. T.ex. mer ledig tid. Eller om någon jobbat mycket och visserligen kunnat logga övertid, låt personen få ta ledigt någon extra dag för tid med familjen men kan sätta upp full arbetstid ändå. Så gjorde vi i ett fall där en medarbetare jobbat mycket övertid för att rädda ett projekt. Hans fru var sjuksköterska och hade lediga dagar mitt i veckan ibland. Så vi bad honom ta ledigt några dagar när hon var ledig men sätta upp full arbetstid i efterhand. Få tillbaka lite av den förlorade tiden också och inte se övertidskompenseringen som tillräcklig. Det gäller att belöna de som ställer upp med mer än bara strikta och själslösa kontrakt.

För övrigt kom jag på att jag visst hade en tjänst där X var definierad. Jobbade med sortering av paket som extrajobb under gymnasiet. Då fick vi in ett antal pallar paket som skulle sorteras. Arbetstiden var till 23:00 men om vi var klara innan så kunde vi gå hem med lön som om vi jobbat till 23. Vi gick aldrig hem direkt efter (jag och kompisen, vi jobbade parvis där) utan istället hjälpte lastbilschafförerna lasta allt om vi var klara tidigt när de väl kom. I gengäld hjälpte de alltid oss om vi hade mycket att göra, de hade kommit och allt inte var klart riktigt än. Vi två var de enda som gjorde så mot lastibilschafförerna. Inga andra kollegor som jobbade de andra dagarna i veckan gjorde så utan de gick hem. Å andra sidan var det bara vi som fick hjälp av lastbilschafförerna. Chafförerna drack kaffe och tittade på när sorterarna jobbade och inte vara klara innan lastbilarna kom in. Medmänsklighet och empati kommer man långt med

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Fast du har ju hävdat precis det. Inte exakt 50%, men argumentationen att om man känner att man producerar mer än sina "normalkollegor" så behöver du inte fortsätta.

Detta till båda citaten:

Men ja, jag håller med om att det handlar om att sätta upp mål tillsammans med arbetsgivaren. Kommer man överens om jobbtider osv med arbetsgivaren så är det fine, men det är det den känslan jag får av andra i tråden menar. Där låter det mer som att smart arbete endast ska gynna arbetstagaren.

---

Jag har väldigt svårt för denna typ av "dilemma", och har många interna konflikter kring det. Själv jobbar jag deltid sedan 6 år tillbaka för att få mer tid tillsammans med barn. Min fru argumenterar för att jag på pappret borde vara heltidare fortfarande då jag gör så pass mycket jobb ändå. Men där bryter mitt huvud ihop. Om jag producerar lika mycket på 8h som jag gör på 6,5h, så borde det bli linjärt ner till 0 också. :/

Snabbkommentar. Man är sällan 100% produktiv i 8 timmar. Beroende på vad man har för jobb givetvis. Produktivitet är inte linjär. Den kanske är det första timmarna, men sen går oftast verkningsgraden ner.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Bra svar!
Kan ge snabb feedback som före detta chef.
De som drivs endast av lön och karriär är sällan de högst presterande. De som drivs av "jag vill bara göra ett bra jobb" och är oftast de som är allra bäst presterande. Det är en reflektion baserad på min begränsade erfarenhet.
Tror att företag som bara lockar med pengar missar de allra bästa guldäggen där ute. Vi hade en diskussion i vår ledningsgrupp kring detta en gång. Vid en viss inkomstnivå så löser sig de flesta vardagsproblemen. Mer lön efter det ger ingen eller åtminstone väldigt låg extra motivation. (finns en del forskning kring detta ämne) Då får man hitta annan typ av motivation. T.ex. mer ledig tid. Eller om någon jobbat mycket och visserligen kunnat logga övertid, låt personen få ta ledigt någon extra dag för tid med familjen men kan sätta upp full arbetstid ändå. Så gjorde vi i ett fall där en medarbetare jobbat mycket övertid för att rädda ett projekt. Hans fru var sjuksköterska och hade lediga dagar mitt i veckan ibland. Så vi bad honom ta ledigt några dagar när hon var ledig men sätta upp full arbetstid i efterhand. Få tillbaka lite av den förlorade tiden också och inte se övertidskompenseringen som tillräcklig. Det gäller att belöna de som ställer upp med mer än bara strikta och själslösa kontrakt.

För övrigt kom jag på att jag visst hade en tjänst där X var definierad. Jobbade med sortering av paket som extrajobb under gymnasiet. Då fick vi in ett antal pallar paket som skulle sorteras. Arbetstiden var till 23:00 men om vi var klara innan så kunde vi gå hem med lön som om vi jobbat till 23. Vi gick aldrig hem direkt efter (jag och kompisen, vi jobbade parvis där) utan istället hjälpte lastbilschafförerna lasta allt om vi var klara tidigt när de väl kom. I gengäld hjälpte de alltid oss om vi hade mycket att göra, de hade kommit och allt inte var klart riktigt än. Vi två var de enda som gjorde så mot lastibilschafförerna. Inga andra kollegor som jobbade de andra dagarna i veckan gjorde så utan de gick hem. Å andra sidan var det bara vi som fick hjälp av lastbilschafförerna. Chafförerna drack kaffe och tittade på när sorterarna jobbade och inte vara klara innan lastbilarna kom in. Medmänsklighet och empati kommer man långt med

problemet är ju när man har jobbat på bra, mer än man ska/borde, kvällar, helger, oheligt tidiga morgnar för att businessen inte ska märka av avbrotten osv men att man ändå blir pissad på av bolaget. Då blir man en quiet quitter tills man slutar på riktigt... I slutändan är alla utbytbara så jag förstår verkligen de som ger 50% effort för 100% lön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har väldigt svårt för denna typ av "dilemma", och har många interna konflikter kring det. Själv jobbar jag deltid sedan 6 år tillbaka för att få mer tid tillsammans med barn. Min fru argumenterar för att jag på pappret borde vara heltidare fortfarande då jag gör så pass mycket jobb ändå. Men där bryter mitt huvud ihop. Om jag producerar lika mycket på 8h som jag gör på 6,5h, så borde det bli linjärt ner till 0 också. :/

Det kan ju vara så att din fru har rätt. Det jag insåg för några år sedan var att många kollegor inte gör ett dyft på jobbet. Det är klart att det är rimligt att kunna mäta sig mot hur andra presterar. Ingen kommer tacka dig för att du är kapitalist-slav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Normalt dock att t ex tjänstepensionsavsättning är baserad på en procentandel på lönedelar över brytpunkten så det är verkligen inte så att tjäna över brytpunkten är något som är negativt som anställd.

Att marginalskatten blir 50-55% är inget som hindrar mig från att tacka ja till en löneökning.

Nej men löneökningen är ju värd betydligt mindre för dig men kostar samma för arbetsgivaren.
Nu tog de som tur är bort värnskatten 2020 men den var dryg! Ytterligare 5% så totalt 60% skatt på inkomster över en viss nivå. Fick man 1000kr mer i månaden fick man behålla 400kr.
Då blir det ju betydligt mer attraktivt att jobba mindre och maximera sin fritid istället för att jobba på så mycket det går och hoppas på löneökningar som ändå blir en majoritet skatt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nej men löneökningen är ju värd betydligt mindre för dig men kostar samma för arbetsgivaren.
Nu tog de som tur är bort värnskatten 2020 men den var dryg! Ytterligare 5% så totalt 60% skatt på inkomster över en viss nivå.

För att få 60% i marginalskatt har dock krävt en hög kommunalskatt. För den absoluta majoriteten så har marginalskatten stannat på 55-57% som mest de sista 15 åren. Högt det med för all del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Fast du har ju hävdat precis det. Inte exakt 50%, men argumentationen att om man känner att man producerar mer än sina "normalkollegor" så behöver du inte fortsätta.

Nej, jag har hävdat att man inte nödvändigtvis behöver jobba 40 timmar i veckan om man är mer produktiv än andra. Vilken nivå det handlar om beror på ens kapacitet och vad arbetsgivaren är nöjd med, om den som betalar för ditt arbete tycker att allt är grönt och är nöjd med vad den får för pengarna spelar det ingen roll hur många timmar du använt för att ta dig fram dit.

Det är samma tankesätt (men omvänt) som arbetsgivare har mot den som inte klarar av att leverera det som är normalnivån på 8 timmar, den personen förväntas helt enkelt lägga den tiden som behövs. Har jag sett hos en del äldre kollegor som inte haft kunskaperna inom Excel/annan mjukvara som krävs för att göra deras arbete smidigt idag, de har jobbat väldigt många timmar bara för att hålla sig flytande.

EDIT: Jag kan väl också säga att ingen av de arbetsgivare jag haft skulle blivit glada i att ha någon som prompt skulle gå på tiden än att sköta jobbet ordentligt, har snarare hört skämt om folk som slutat som varit så då de snarare sagt bedömts som jobbiga. Hade en sådan person haft mitt nuvarande jobb hade företaget tappat några av sina största kunder då det är omöjligt att leverera om man skall hålla sig normal arbetstid.

Skrivet av Don_Tomaso:

Detta till båda citaten:

Men ja, jag håller med om att det handlar om att sätta upp mål tillsammans med arbetsgivaren. Kommer man överens om jobbtider osv med arbetsgivaren så är det fine, men det är det den känslan jag får av andra i tråden menar. Där låter det mer som att smart arbete endast ska gynna arbetstagaren.

---

Jag har väldigt svårt för denna typ av "dilemma", och har många interna konflikter kring det. Själv jobbar jag deltid sedan 6 år tillbaka för att få mer tid tillsammans med barn. Min fru argumenterar för att jag på pappret borde vara heltidare fortfarande då jag gör så pass mycket jobb ändå. Men där bryter mitt huvud ihop. Om jag producerar lika mycket på 8h som jag gör på 6,5h, så borde det bli linjärt ner till 0 också. :/

Tycker faktiskt att din fru har rätt, så länge den som betalar för köpet av ditt arbete är nöjd så räcker väl det? Det är som alla produkter egentligen, spelar ingen roll vad något kostar att tillverka eller hur många timmar det tar, det som spelar roll är vad den som köper produkten värderar den till.

Dessutom så skalar inte arbete linjärt i de flesta fall, du är mest produktiv i början och ju mer du jobbar desto lägre kommer marginalnyttan bli. Det är för övrigt en av mina metoder för att vara effektiv på arbetet, när jag sätter mig vid datorn så vet jag exakt vad jag skall göra, det kan vara att jag har strukturerat upp all kod jag skall skriva i huvudet eller att jag "löst" matematiken så jag kan sätta mig och implementera det. Hjärnan stänger inte av bara för att man går ifrån datorn så jag har egentligen arbetat på problemet sedan jag stängde av dagen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

problemet är ju när man har jobbat på bra, mer än man ska/borde, kvällar, helger, oheligt tidiga morgnar för att businessen inte ska märka av avbrotten osv men att man ändå blir pissad på av bolaget. Då blir man en quiet quitter tills man slutar på riktigt... I slutändan är alla utbytbara så jag förstår verkligen de som ger 50% effort för 100% lön...

Håller med. Tecken på en dålig chef som inte märker uppoffringen man gör. Inte nödvändigtvis företaget i sig.
Medan alla är utbytbara gör det olika ont när individer lämnar. Ibland kostar det verkligen mer än det smakar. Hade lönat sig att motivera den individen. Motivation är inte alltid samma som lön.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det spelar som sagt ingen roll vad kontraktet säger, det intressanta är arbetsgivarens förväntningar och krav, själv vet jag ingen med kvalificerat kontorsjobb där arbetsgivaren vill att man skall räkna timmarna före att sköta arbetet. För om den anställde inte får ha flexibilitet så kommer arbetsgivaren också gå miste om sådan flexibilitet, om tiden är det viktiga så skall den anställda gå hem vid 17 även om det är kaos och företaget riskerar att förlora massvis med kunder. Det är som sagt bättre för alla parter om de som kan uppfylla arbetets krav kan arbeta mer flexibelt utifrån hur arbetsbelastningen ser ut vid olika tidpunkter.

Du missar att bara för att du aktivt jobbar säg 3 timmar om dagen är det inte bara 3 timmar av tankekraft som läggs på arbetet, man löser problemen hela tiden. Så programmerar man så kommer man förmodligen lägga stor del av övrig tid på att lösa problem inför nästa arbetsdag. Sedan kommer också faktumet att de där som aktiv arbetar 3 timmar om dagen i ditt exempel förmodligen hade krävt mycket mer lön om de skulle aktivt arbeta 8 timmar eftersom de även i det fallet kommer lösa problem på annan tid.

Vi är väldigt tydliga när vi anställer, presterar man får man all frihet i världen, presterar man inte så kommer man behöva redogöra för vad man gjort med sin tid.

Vi är inte så långt ifrån varandra som det verkar. Du beskriver mitt jobb exakt bortsett ifrån att det har en tendens att bli lite för mycket tid totalt sett då jag gillar mitt jobb men jag blir också väl kompenserad. Men jag tror fortfarande inte att den stora massan har dessa förutsättningar men det kanske är en stor del inom IT

Min tolkning av exemplen är att man alltid jobbar säg 3 timmar om dagen och that’s it. Alltså typ samma som att man sitter i kassan i tre timmar på Ica och sen går hem. Det är ju så det låter på många i tråden i alla fall.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vi är inte så långt ifrån varandra som det verkar. Du beskriver mitt jobb exakt bortsett ifrån att det har en tendens att bli lite för mycket tid totalt sett då jag gillar mitt jobb men jag blir också väl kompenserad. Men jag tror fortfarande inte att den stora massan har dessa förutsättningar men det kanske är en stor del inom IT

Min tolkning av exemplen är att man alltid jobbar säg 3 timmar om dagen och that’s it. Alltså typ samma som att man sitter i kassan i tre timmar på Ica och sen går hem. Det är ju så det låter på många i tråden i alla fall.

Ne jag har mer menat att alla jag känner i olika branscher (men kontorstjänster) har arbetsgivare som bryr sig mer om att arbetet skall skötas än hur många timmar man arbetar. För vissa innebär det arbete hela dagarna för att deras arbetsuppgifter kräver det eller för att de behöver det för att hänga med i gruppens tempo, för andra innebär det 50-60+ timmar varje vecka för att förväntningarna på vad som skall göras är höga osv. Men så finns det också många där de jobbar tills de känner sig klara för dagen och det arbetet de "skall göra" är hanterat, jag själv är en av dem som inte kollar på klockan för att bestämma när jag börjar eller slutar arbeta (behöver inte ens vara en veckodag). Ibland skiter sig saker så man får jobba mycket, och vissa saker jag gör kräver att jag jobba röda dagar, på semestern osv men det blir då en del av det hela.

Permalänk
Medlem

Jag vart av med jobbet pga pandemin.
Det förde mig till annan branch dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är fundersam över hur folk sköter hantering av barn och då specifikt hämta/lämna på förskolan.
Reglerna säger ju att man bara får ha barnen på förskola tiden man jobbar inklusive restid till och från förskola.

Sitter ni hemma och tar det lugnt eller hämtar ni barnen så snart ni är klara med eran arbetsdag?
Menar då såklart de dagar ni inte jobbar 8 timmar (eller som i mitt fall 6 timmar då jag gått ner i tid).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är fundersam över hur folk sköter hantering av barn och då specifikt hämta/lämna på förskolan.
Reglerna säger ju att man bara får ha barnen på förskola tiden man jobbar inklusive restid till och från förskola.

Sitter ni hemma och tar det lugnt eller hämtar ni barnen så snart ni är klara med eran arbetsdag?
Menar då såklart de dagar ni inte jobbar 8 timmar (eller som i mitt fall 6 timmar då jag gått ner i tid).

Enklast för vår del är att variera så vi minskar barnets behov av tid där, en lämnar 9 andra hämtar 15-16

För min del är höjdpunkten på dagen att umgås med barnen, inte att maximera tiden utan dem (alltså egentid)

Sen är ju ordet ’behov’ väldigt relativt, du kan säga nästan vad som helst till förskolan om du står ut med att barnet är där extra länge, det är nog ingen som validerar pendlingsavstånd eller något vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enklast för vår del är att variera så vi minskar barnets behov av tid där, en lämnar 9 andra hämtar 15-16

För min del är höjdpunkten på dagen att umgås med barnen, inte att maximera tiden utan dem (alltså egentid)

Sen är ju ordet ’behov’ väldigt relativt, du kan säga nästan vad som helst till förskolan om du står ut med att barnet är där extra länge, det är nog ingen som validerar pendlingsavstånd eller något vad jag vet

Vi har kortat ner så mycket vi kan på barnens tid på förskola men jag var nyfiken på hur andra gör när de inte jobbar.

Samt ibland handlar det inte om att man ska göra nått bara för att man inte kan bli ertappad utan att faktiskt göra rätt för sig och inte tvinga personalen att ha mer barn än nödvändigt. Det är trots allt att man utnyttjar systemet om man inte följer reglerna, vare sig man ertappas eller inte

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vi har kortat ner så mycket vi kan på barnens tid på förskola men jag var nyfiken på hur andra gör när de inte jobbar.

Samt ibland handlar det inte om att man ska göra nått bara för att man inte kan bli ertappad utan att faktiskt göra rätt för sig och inte tvinga personalen att ha mer barn än nödvändigt. Det är trots allt att man utnyttjar systemet om man inte följer reglerna, vare sig man ertappas eller inte

Vår granne som kör skift (främst kvällar) kör barnet på förskolan på sina lediga veckodagar med (barnet går vanliga tider). Några andra jag känner pendlade båda över en timme enkel väg, de hade ca 12h-dagar på förskolan från ca ett års ålder. Alla gör olika verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vår granne som kör skift (främst kvällar) kör barnet på förskolan på sina lediga veckodagar med (barnet går vanliga tider). Några andra jag känner pendlade båda över en timme enkel väg, de hade ca 12h-dagar på förskolan från ca ett års ålder. Alla gör olika verkar det som

Kul att höra hur mina misstankar besannas att systemet missbrukas...

Kanske ligger nått i att personalen på förskolan gång på gång påpekar att det som gäller är att man bara får ha barnet där under arbetstid samt tiden det tar att åka till och från

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kul att höra hur mina misstankar besannas att systemet missbrukas...

Kanske ligger nått i att personalen på förskolan gång på gång påpekar att det som gäller är att man bara får ha barnet där under arbetstid samt tiden det tar att åka till och från

Lite osäker vad som gäller dock, har en familj med ojämn skiftgång (säg en jobbar dag och den andra natt) inte rättighet/behov av förskola? Tror inte regeln är så enkel som bara arbetstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite osäker vad som gäller dock, har en familj med ojämn skiftgång (säg en jobbar dag och den andra natt) inte rättighet/behov av förskola? Tror inte regeln är så enkel som bara arbetstid

Tror faktiskt den är så enkel, men är inte 100%.

T.ex. vid nattjobb så bör det rimligtvis vara tillåtet att få sova ut en viss tid på morgonen/dagen

Men lediga dagar känns ju solklart

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Skulle idagsläget kunna köra dubbla jobb, speciellt under mina nattpass som just nu (slutar om 15 min,, 07.00) Jag svarar i telefon när någon av våra kunder har problem, exempel på effektiv arbetstid: Inatt har jag pratat 16 minuter i telefon (av 12 timmar) visst jag kollar mail och kollar annat också, men ja...

Men skulle inte vilja köra dubbelt, jobbigt, högt skattetryck, ifall jag inte kan fakturera då förstås.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skulle idagsläget kunna köra dubbla jobb, speciellt under mina nattpass som just nu (slutar om 15 min,, 07.00) Jag svarar i telefon när någon av våra kunder har problem, exempel på effektiv arbetstid: Inatt har jag pratat 16 minuter i telefon (av 12 timmar) visst jag kollar mail och kollar annat också, men ja...

Men skulle inte vilja köra dubbelt, jobbigt, högt skattetryck, ifall jag inte kan fakturera då förstås.

Men visst är det väl så att du under ditt nattpass hela tiden måste vara tillgänglig ifall nått skulle hända? Du skulle inte kunna gå hem och sova t.ex.?

Har hört att det är mycket fika på nätterna på SSAB t.ex. så länge inget händer, men om nått händer så kan det bli hårt slit och hektiskt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Tror faktiskt den är så enkel, men är inte 100%.

T.ex. vid nattjobb så bör det rimligtvis vara tillåtet att få sova ut en viss tid på morgonen/dagen

Men lediga dagar känns ju solklart

Min tjej är sjukskriven på deltid och pluggar på deltid (totalt 100% "sysselsatt"). På förskolan var vi öppna och det var ett väldigt mek för att få någon tid alls där och så, och vi landade i mest sextimmarsdagar för det kunde vi hantera med att jag jobbade hemma en del och så. Nu med förskoleklass och fritids så skrev hon bara "studerande" (som ju är sant, utöver hennes "sjuktid") så var det inget tjafs, vet inte om de inte kollar upp hur mycket folk pluggar eller vad, men det var ju skönt att slippa behöva skaffa intyg och skicka in om och om igen, tjafsa med rektorer, administratörer och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min tjej är sjukskriven på deltid och pluggar på deltid (totalt 100% "sysselsatt"). På förskolan var vi öppna och det var ett väldigt mek för att få någon tid alls där och så, och vi landade i mest sextimmarsdagar för det kunde vi hantera med att jag jobbade hemma en del och så. Nu med förskoleklass och fritids så skrev hon bara "studerande" (som ju är sant, utöver hennes "sjuktid") så var det inget tjafs, vet inte om de inte kollar upp hur mycket folk pluggar eller vad, men det var ju skönt att slippa behöva skaffa intyg och skicka in om och om igen, tjafsa med rektorer, administratörer och så.

Plugg och sjukskrivning är ju solklart 100% (8 timmar) om dan, men skönt att personalen bara köper "plugg" så ni slipper administrera mer än nödvändigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ne jag har mer menat att alla jag känner i olika branscher (men kontorstjänster) har arbetsgivare som bryr sig mer om att arbetet skall skötas än hur många timmar man arbetar.

Skrivet av Aktsu:

jag själv är en av dem som inte kollar på klockan för att bestämma när jag börjar eller slutar arbeta (behöver inte ens vara en veckodag).

Hur fungerar detta rent praktiskt när företaget som man är anställd på skall skicka fakturan till uppdragsgivaren? Jag kan förstå det i de fall när man har ett fastpris till kunden men inte när det är löpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur fungerar detta rent praktiskt när företaget som man är anställd på skall skicka fakturan till uppdragsgivaren? Jag kan förstå det i de fall när man har ett fastpris till kunden men inte när det är löpande.

I mitt fall så arbetar jag nästan uteslutande med fasta priser eller åtminstone fasta timmar, löpande timmar förlorar både jag och kunden på då de inte alltid får tillgång till min effektivisering då de helt enkelt inte betalat för den, så leveransen fördröjs för dem i så fall. Men jag har stora löpande kunder också som köper per timme och då fakturerar jag så lång tid det tar helt enkelt, så länge min totalsumma på fakturerat i slutet på året uppfyller mina mål så är alla nöjda på bolaget jag är anställd på.

Har vänner vars avtal mer ser ut som att uppdragsgivaren skall fördela arbetet men de har konsulten tillgänglig på heltid, och är då kunden dålig på att ge arbete till konsulten vilket inte är ovanligt trots att konsulten flaggar för att den kan göra mer så är det kontraktuellt inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För att få 60% i marginalskatt har dock krävt en hög kommunalskatt. För den absoluta majoriteten så har marginalskatten stannat på 55-57% som mest de sista 15 åren. Högt det med för all del.

Citat:

I och med avskaffandet av värnskatten den 1 januari 2020 sjönk den högsta marginalskattesatsen från drygt 60 till 55,5 procent – en nivå som gäller även 2022.

Marginalskatt i Sverige och internationellt

Min kommun kör tabell 33 och 2019 hade jag på sista tusenlappen 61% skatt - kul!
Tabell 33 2019
(första kolumnen, jämför skillnaden i skatt mellan lön 76000kr och 75000kr -> 30805 - 30195= 610kr)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Marginalskatt i Sverige och internationellt

Min kommun kör tabell 33 och 2019 hade jag på sista tusenlappen 61% skatt - kul!
Tabell 33 2019
(första kolumnen, jämför skillnaden i skatt mellan lön 76000kr och 75000kr -> 30805 - 30195= 610kr)

Jag mindes fel helt klart. Jag har samma marginalskatt så jag borde kommit ihåg det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Marginalskatt i Sverige och internationellt

Min kommun kör tabell 33 och 2019 hade jag på sista tusenlappen 61% skatt - kul!
Tabell 33 2019
(första kolumnen, jämför skillnaden i skatt mellan lön 76000kr och 75000kr -> 30805 - 30195= 610kr)

Fast det är väl före jobbskatteavdragen?