RDNA3 eller 3090 för 3D-rendering?

Permalänk
Medlem

RDNA3 eller 3090 för 3D-rendering?

Hallå!
Funderar på att slå till på en 3090 under vintern, men är egentligen mer pepp på RX 7900 XTX beroende på pris. Har dock läst att RX-korten inte är optimala för 3D-rendering utan snarare för gaming. Kan det sägas något i dagsläget om vilket av dessa kort som passar bäst för 3D-rendering? T.ex. i program som Blender, Unreal Engine, Unity.

Permalänk
Medlem

I Blender så är det helt klart Nvidia som gäller, se t.ex. Phoronix:s test. 7000-serien lär inte vara bättre på den punkten annat än att korten förstås kommer vara snabbare, men de har fortfarande inget motsvarande Nvidias OptiX.

Permalänk
Medlem

Optimistiskt sett om ett 7900XTX används "maximalt" av blender så tror jag den kan komma upp i runt ~RTX3080 blender performance. Sannolikheten att det skulle vara ännu högre är nog liten om inte nya arkitekturen funkar extra bra med det eller om dom hittat på nåt i drivers. Bara att vänta på reviews, inte som om du kan köpa dom innan ändå.

Permalänk
Datavetare

Unreal Engine och Unity fungerar naturligtvis lysande på båda GPUerna i Windows.

Värt att ha med sig är att det inte är så om man (också) kör Linux: Unity är i praktiken bara testat med Nvidias proprietära driver, det finns kända buggar om man kör Radeon där (och har råkat starta Unity med de öppna GeForce-drivarna, kommer inte ens in i editor, kraschar innan).

Unreal Engine 4/5 verkar överhuvudtaget rätt dålig testad under Linux, men går i alla fall att använda med Nvidias proprietära driver.

Skrivet av murklor:

Optimistiskt sett om ett 7900XTX används "maximalt" av blender så tror jag den kan komma upp i runt ~RTX3080 blender performance. Sannolikheten att det skulle vara ännu högre är nog liten om inte nya arkitekturen funkar extra bra med det eller om dom hittat på nåt i drivers. Bara att vänta på reviews, inte som om du kan köpa dom innan ändå.

Det är väldigt optimistiskt, för att nå dit måste 7900XTX då prestera ungefär tre gånger bättre än 6900XT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är väldigt optimistiskt, för att nå dit måste 7900XTX då prestera ungefär tre gånger bättre än 6900XT.

Jag kollade igenom 10+ olika reviews på 6900X/6950XT för jag litar aldrig bara på en och BMW rendern verkar vara sämsta extrem fall för AMD. Flesta andra har dom betydligt närmare varann med 3090+Optix i vissa fall "bara" 1.7-2x snabbare än 6900XT/6950XT - till och med i testet ovan kan du ju scrolla ner till nästa blender test och kolla. Om man anser att 7900XTX har 50% mer prestanda än ett 6800XT där så skulle 3080+Optix fortfarande vara 36% snabbare. Och nog hoppas jag det kan kräma lite mer.

Men visst det är väl rätt så uppenbart att Nvidia fortfarande kommer klå dom överlag. Ska man köra 3D rendering så köp ett 4090

Permalänk
Medlem

CUDA är mer implementerat i många 3D program jämfört med OpenCL.
Ofta finns det accelereringar av diverse solvers/renderingar endast om man har Cuda.

AMD är tyvärr ingen alternativ om man vill få ut maximalt av sitt grafikkort i 3D program.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Jag kollade igenom 10+ olika reviews på 6900X/6950XT för jag litar aldrig bara på en och BMW rendern verkar vara sämsta extrem fall för AMD. Flesta andra har dom betydligt närmare varann med 3090+Optix i vissa fall "bara" 1.7-2x snabbare än 6900XT/6950XT - till och med i testet ovan kan du ju scrolla ner till nästa blender test och kolla. Om man anser att 7900XTX har 50% mer prestanda än ett 6800XT där så skulle 3080+Optix fortfarande vara 36% snabbare. Och nog hoppas jag det kan kräma lite mer.

Men visst det är väl rätt så uppenbart att Nvidia fortfarande kommer klå dom överlag. Ska man köra 3D rendering så köp ett 4090

Varierar hur mycket OptiX ger, detta då värdet man får därifrån beror väldigt mycket på hur stor boost det ger att använda RT-cores.

Använde inte BMW som referens, använde dessa. Många kör ju BMW + Blender 2.x, har hänt väldigt mycket med GPGPU-back:end i Blender 3.x

Utöver det är den bistra sanningen att väldigt många program som kör GPGPU, Blender inkluderat, kör CUDA/OptiX i första hand och övriga är mer eller mindre en eftertanke.

Just Blender har ändå blivit bättre på senare tid, detta då programmet blivit så stort/viktigt att det inte längre är core-teamet som jobbar med GPGPU-stöd. Det får nu respektive HW-tillverkare göra om de är intresserade av stöd, och just då Blender blivit så viktigt är det något "alla" prioriterar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer