Vad för m.2 SATA ska jag köpa till min Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Vad för m.2 SATA ska jag köpa till min Raspberry Pi?

Hej!

Jag har ett chassi till min Raspberry Pi 4 som har en plats för en m.2 SSD, som kopplas in via en av USB portarna. "Problemet" är dock att den endast accepterar SATA gränssnittet, ej PCI-E diskar, och dom verkar lite halvt svåra att hitta, speciellt till rimliga priser.

Så nu var frågan den, vilken SSD ska jag införskaffa? Pi:en hostar lite små servrar så som Minecraft, och jag funderade på att ha lite lättare nätverkslagring hemma också. Ett cacheminne på disken hade kanske inte varit så fel i så fall tänker jag mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Jag har ett chassi till min Raspberry Pi 4 som har en plats för en m.2 SSD, som kopplas in via en av USB portarna. "Problemet" är dock att den endast accepterar SATA gränssnittet, ej PCI-E diskar, och dom verkar lite halvt svåra att hitta, speciellt till rimliga priser.

Så nu var frågan den, vilken SSD ska jag införskaffa? Pi:en hostar lite små servrar så som Minecraft, och jag funderade på att ha lite lättare nätverkslagring hemma också. Ett cacheminne på disken hade kanske inte varit så fel i så fall tänker jag mig.

Det låter totalt overkill att investera i något riktigt snabbt till den maskinen. Kolla den teoretiska maxhastigheten för USB-anslutningen och skaffa en disk som är ungefär så snabb, kanske med lite marginal.

Permalänk
Medlem

Är det ett Argon chassi funkar:

Jag körde med https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433371 innan jag ledsnade på hdmiproblemen med de 2 Argonchassin jag hade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter totalt overkill att investera i något riktigt snabbt till den maskinen. Kolla den teoretiska maxhastigheten för USB-anslutningen och skaffa en disk som är ungefär så snabb, kanske med lite marginal.

Handlar mer om att det är mer pålitligt än SD kort eller USB minnen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841