Permalänk
Medlem

Förslag på en inte så dyr router

Hej och God Jul till alla som läser detta.

Jag har Telenor bredband via ett LAN uttag hemma i min lägenhet. Det ska vara på 250 GB/s. Eftersom jag en tid hade IP telefoni har jag en av Telenors routrar. Men jag vill nu ha en egen router, en som Telenor inte kan gå in och ändra i så som de tydligen kan om man har deras egen router.
Eftersom barnen nu har egna boende är jag nu ensamboende och tror inte jag behöver en så speciellt sofistikerad router. Den ska med tråd kopplas upp till mina två datorer som sällan är igång samtidigt samt TV och Blu Ray spelaren. Trådlöst till min Cromcast, mobil och min bärbara dator. Oftast är bara en sak igång samtidigt.
Just nu använder jag min gamla D-link 615 router som klarar som mest 100 GB/s. Fungerar helt okej med allt, men jag vill ha en som klarar den fart som mitt bredband har. Om jag önskar och betalar mer ska det klara 1000 GB/s.

Så kan ni ge mig några förslag på en passande router gärna med ett USB uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hej och God Jul till alla som läser detta.

Jag har Telenor bredband via ett LAN uttag hemma i min lägenhet. Det ska vara på 250 GB/s. Eftersom jag en tid hade IP telefoni har jag en av Telenors routrar. Men jag vill nu ha en egen router, en som Telenor inte kan gå in och ändra i så som de tydligen kan om man har deras egen router.
Eftersom barnen nu har egna boende är jag nu ensamboende och tror inte jag behöver en så speciellt sofistikerad router. Den ska med tråd kopplas upp till mina två datorer som sällan är igång samtidigt samt TV och Blu Ray spelaren. Trådlöst till min Cromcast, mobil och min bärbara dator. Oftast är bara en sak igång samtidigt.
Just nu använder jag min gamla D-link 615 router som klarar som mest 100 GB/s. Fungerar helt okej med allt, men jag vill ha en som klarar den fart som mitt bredband har. Om jag önskar och betalar mer ska det klara 1000 GB/s.

Så kan ni ge mig några förslag på en passande router gärna med ett USB uttag.

Jag har inte tittat så vet inte om den fortfarande säljs, men EdgeRouter-X är en väldigt liten router som samtidigt är en riktig arbetshäst. Jag har 500/500 fiber som den klarar galant. Den kräver väldigt lite pillande för att få igång. I princip; Sätt sladd ifrån datorn till port 0, surfa in på 192.168.1.1 och logga in. Ställ in grundläggande inställningar i guiden, plugga in wan-sladden i port 0 och koppla in övriga i lan portarna.

Nackdelen är att det är en ROUTER / SWITCH. Den har inte trådlöst så då behövs en AP, men kvalitén matchar därefter. Jag har den hemma och rekommenderar starkt. Tror den gick för runt 600:-

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Tp-link gör ganska bra budgetroutrar.

Ax20 eller ax23 ligger ofta runt 500-700:- typ och klarar upp till 1000Mbit genom brandväggen och har wifi upp till 1900Mbit 2.4/5ghz eller nått åt hållet.

Relativt enkelt gui.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Denna ligger klistrad högst upp i forumdelen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/892612-faq-vilken-rout...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA