Får inte ut grafikkortet kommer ta sönder datorn

Permalänk
Avstängd

Jag provade flasha biosen min usb sticka var så jävla stor så kom inte åt knappen, den blinka grönt först men råkade dra ut stickan och nu lyser det inte alls även musen som fick ström innan har slutat få det. Jag orkar inte mer med det här kan någon datanörd i stockholm området laga min dator mot betalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag provade flasha biosen min usb sticka var så jävla stor så kom inte åt knappen, den blinka grönt först men råkade dra ut stickan och nu lyser det inte alls även musen som fick ström innan har slutat få det. Jag orkar inte mer med det här kan någon datanörd i stockholm området laga min dator mot betalning?

Låter som om flashningen inte gick som den skulle. Om det är så, så är det en stor sannolikhet att moderkortet inte fungerar då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Låter som om flashningen inte gick som den skulle. Om det är så, så är det en stor sannolikhet att moderkortet inte fungerar då

Orkar inte bry mig mer bygga pc suger, jag borde inte gett mig in på det. Inte alls så enkelt som alla påstår, ska nog sälja skitet eller slänga det i soptunnan där det hör hemma

Permalänk
Medlem

Orkar inte bry mig mer bygga pc suger, jag borde inte gett mig in på det. Inte alls så enkelt som alla påstår, ska nog sälja skitet eller slänga det i soptunnan där det hör hemma

Man ska inte slänga elektronik i soptunna. Det ska kasseras på en återvinningscentral

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nja, nu lugnar vi ner oss här!
Vi möter alla olika utmaningar under livet, och du har fått en av de simplaste, ett grafikkort som spärrat sig lite!

Snarare bör du köpa en billig skräp-rigg att öva lite med, för ingen kan vara professionell från början!

Däremot kan jag ge dig ett tips, för jag har varit ute för exakt det som hände dig MÅNGA gånger!

Knepet är att rucka en smula i kortet närmast där bildskärmsanslutningarna sitter!
Om du kan få ut det området på kortet kanske några milimeter till någon halv centimeter, så sitter inte kortets hake och trycker mot spärrpinnen på moderkortet lika hårt!
Då går det lättare att få ner spärrpinnen varpå grafikkortet kommer ut!
Det är oftast en idé att lägga en smula tryck på moderkortets spärrpinne samtidigt, men akta så du inte slinter igen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja, nu lugnar vi ner oss här!
Vi möter alla olika utmaningar under livet, och du har fått en av de simplaste, ett grafikkort som spärrat sig lite!

Snarare bör du köpa en billig skräp-rigg att öva lite med, för ingen kan vara professionell från början!

Däremot kan jag ge dig ett tips, för jag har varit ute för exakt det som hände dig MÅNGA gånger!

Knepet är att rucka en smula i kortet närmast där bildskärmsanslutningarna sitter!
Om du kan få ut det området på kortet kanske några milimeter till någon halv centimeter, så sitter inte kortets hake och trycker mot spärrpinnen på moderkortet lika hårt!
Då går det lättare att få ner spärrpinnen varpå grafikkortet kommer ut!

/Lifooz

Det problemet har han överkommit, detta är 2 trådar som är sammanfogade han har nu problem med att datorn ej startar och har även möjligtvis påbörjat en BIOS flashning och sedan dragit ut usb't under flashningens gång. Förhoppningsvis inte men möjligt

Du skulle gjort din research om hur det fungerar innan.
Min tanke är att som andra säger så har ej bios varit uppdaterade för din CPU så försök att få rätt bios om det nu går.
För om du startade en bios uppdatering och drog ut USB't under tiden den flashade så är det möjligt att den är brickad nu.
Alternativ är ju att ta till en INET butik eller liknande och försök få dem att hjälpa dig

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Det problemet har han överkommit, detta är 2 trådar som är sammanfogade han har nu problem med att datorn ej startar och har även möjligtvis påbörjat en BIOS flashning och sedan dragit ut usb't under flashningens gång. Förhoppningsvis inte men möjligt

Det var lite värre än grafikkortet!
Men den felsökningen känns inte allt för jäklig, Asus kör väl fortfarande med sitt flashback eller vad det hette?
Isåfall kan han ju bara köra på reserv-bios och se om den startar!
Flashningen av det skadade bioset går oftast att ta hand om i efterhand!

Men bryt och begränsa är ordet!
CPU+kylare monterat!
1 RAM-sticka!
GPU isatt!
PSU ansluten!

EDIT: Såg nu att original-bios kan vara för gammalt för CPU, då är ny flashning om möjligt enda lösningen!

EDIT2: TS, kan du kolla så alla kontakter verkar se hela ut och så att inget är sönderbrutet i porten där du sätter grafikkortet?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det var lite värre än grafikkortet!
Men den felsökningen känns inte allt för jäklig, Asus kör väl fortfarande med sitt flashback eller vad det hette?
Isåfall kan han ju bara köra på reserv-bios och se om den startar!
Flashningen av det skadade bioset går oftast att ta hand om i efterhand!

Men bryt och begränsa är ordet!
CPU+kylare monterat!
1 RAM-sticka!
GPU isatt!
PSU ansluten!

EDIT: Såg nu att original-bios kan vara för gammalt för CPU, då är ny flashning om möjligt enda lösningen!

EDIT2: TS, kan du kolla så alla kontakter verkar se hela ut och så att inget är sönderbrutet i porten där du sätter grafikkortet?

/Lifooz

Kan du hjälpa mig jag betalar och kan ge fotmassage

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske lite fel att börja med att bygga första gången i en jättetrång låda om man inte har byggt nått förr för många av problemen verkar härstamma från att lådan är för trång och du har monterat allt i lådan direkt utan att kolla att allt fungerar utan låda, du borde nog egentligen plocka isär allt och börja om utan låda och om du får igång det utan låda så monterar du in delarna i lådan eller kanske byter du till en normalstor låda eller byter nätdel/kablage till nått som passar bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är kanske lite fel att börja med att bygga första gången i en jättetrång låda om man inte har byggt nått förr för många av problemen verkar härstamma från att lådan är för trång och du har monterat allt i lådan direkt utan att kolla att allt fungerar utan låda, du borde nog egentligen plocka isär allt och börja om utan låda och om du får igång det utan låda så monterar du in delarna i lådan eller kanske byter du till en normalstor låda eller byter nätdel/kablage till nått som passar bättre.

Sant och kanske beställa kortare kablar från cable mod

Permalänk
Avstängd

Åhh vad ledsen jag blir har försökt i en vecka med denna datorbygge nu jag ångrar verkligen jag köpte det här borde köpt en ps5 som skulle kostat mig en tredje del av vad jag lagt och bara njutit av min ledighet. Det här var inte kul datorbygge<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för nätaggregat som du har? Dagens nätaggregat har 24 pinnar (ser ut som att du har 18 pinnar). Är osäker, men hur har du kopplat till 24-pin på moderkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Satte du dit distanser mellan chassi och moderkort?

Att missa att sätta dit dom och bara skruva fast moderkortet direkt i chassit brukar ge liknande problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

Satte du dit distanser mellan chassi och moderkort?

Att missa att sätta dit dom och bara skruva fast moderkortet direkt i chassit brukar ge liknande problem.

Vadå distanser? Jag bara skruvade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vlachos:

Vad är det för nätaggregat som du har? Dagens nätaggregat har 24 pinnar (ser ut som att du har 18 pinnar). Är osäker, men hur har du kopplat till 24-pin på moderkortet?

Coolermaster sfx850

Permalänk
Medlem

mitx chassin har ofta distanserna monterade redan men chassin som har stöd för flera olika storlekar av moderkort kräver att man installerar distanser på rätt ställen för att inte kortsluta.

inet.se/kampanj/3782/montera-moderkort

Om jag var du hade jag kollat om chassit kräver distanser, flashat bios på nytt och sedan om det inte hjälper tagit ut allt och börjat om från början.
Testa om datorn fungerar bättre om du monterar ihop den utanför chassit med endast nödvändiga komponenter.

Permalänk
Medlem

Vadå distanser? Jag bara skruvade

Det var ett tag sedan jag byggde en dator, men då behövde man alltid sätta dit s.k distanser mellan chassi och moderkort vilket var dom man sedan skruvade fast moderkortet i. Då var det bara ren plåt bakom, så missade man distanserna låg delar av moderkortet rakt emot plåten och kortslöt.

Jag såg nu att du har ett Mini-ITX-case och där kanske det är annorlunda.

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi? Men distanserna är som många säger metallstift. Du ska bara ha en distans om det finns ett skruvhål. Du behöver riva ut allt och börja om från början. Skruva loss moderkortet. Kommer ta tid, men det är också anledningen jag aldrig skulle bygga i ett mini-ITX, trots 30 års erfarenhet av datorbyggande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Vad är det för chassi? Men distanserna är som många säger metallstift. Du ska bara ha en distans om det finns ett skruvhål. Du behöver riva ut allt och börja om från början. Skruva loss moderkortet. Kommer ta tid, men det är också anledningen jag aldrig skulle bygga i ett mini-ITX, trots 30 års erfarenhet av datorbyggande.

Razer tomahawk mini itx

Permalänk
Medlem

Kolla chassi-sladdarna ordentligt.

får du inte ordning på det kan jag hjälpa dig imorgon, bor på östermalm i stockholm

Visa signatur

Mobo::X570 AORUS ELITE CPU: Ryzen 7 5700X3D,Kraken Elite 240
GPU: RX 9070 16GB TUF Gaming OC
RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C PSU: SF750 750W
M.2: Gigabyte SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe - 1TB Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Permalänk
Avstängd

Razer tomahawk mini itx

Sökte och det verkar inte som att man ska skruva dit distanser (snabb sökning, så jag kan ha fel). Dock så ska man skruva fast moderkortet.

https://dl.razerzone.com/manuals/Razer%20Tomahawk%20Mini-ITX/...

Att man ska skruva fast moderkortet.
Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Astrosus:

Kolla chassi-sladdarna ordentligt.

<Uppladdad bildlänk>

får du inte ordning på det kan jag hjälpa dig imorgon, bor på östermalm i stockholm

Jaaaa jag bor på norrmalm :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har på alla moderkort de senaste vad.... 10 åren alltid knäckt av låsen med en tång direkt när jag öppnat påsen till moderkortet.
Sämsta "uppfinningen" någonsin.

Haha, gör också exakt samma sak efter att ha bråkat med ett Asus moderkort för ett par år sen, fram med en tång och bara rycka väck skiten, otroligt irriterande men visst uppfyller den en funktion om man springer runt och skakar sin dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nästa gång blir det en baggis istället ska du se. Jag har själv avbrutit en biosuppdatering på mitt första bygge. Detta var dock en single core athlon 3500+ som processor så det var väldigt länge sedan. Det enda som funkade efter detta var floppy driven som jag lyckades använda för att blind-flasha ett nytt bios efter dagar av googlande.

Nu är det säkert inte lika illa på ett modernt moderkort om det nu blev en avbruten flashning.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Nästa gång blir det en baggis istället ska du se. Jag har själv avbrutit en biosuppdatering på mitt första bygge. Detta var dock en single core athlon 3500+ som processor så det var väldigt länge sedan. Det enda som funkade efter detta var floppy driven som jag lyckades använda för att blind-flasha ett nytt bios efter dagar av googlande.

Nu är det säkert inte lika illa på ett modernt moderkort om det nu blev en avbruten flashning.

Jag förstår inte är moderkortet dött nu menar ni för jag avbröt uppdateringen eller om jag tar den till en reparationsbutik kan dom återuppliva den från döden? Jag har faktiskt tappat gnistan att fortsätta felsöka känns som jag bara förstör mer. Innan lyste min mus nu gör den inte det, jag hade sparat så länge för köpa datorn det räckte precis och nu kommer jag få behöva pröjsa ännu mer ahh. Men uppskattar så mycket allas hjälp här :)!

Permalänk
Viking

Skruva ur allt och börja om från början. Enda rätta i den här situationen.
Och innan du monterar allt i chassit så testar du den med moderkortet liggandes på kartongen för en lättare felsökning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Skruva ur allt och börja om från början. Enda rätta i den här situationen.
Och innan du monterar allt i chassit så testar du den med moderkortet liggandes på kartongen för en lättare felsökning.

Men tror du inte jag redan dödat moderkortet pga bios flash grejen?

Permalänk
Medlem

Det är svårt att svara på, men om inte musen får kontakt längre så kan det tyda på det ja. Bios flashback kanske fungerar igen ändå. Inet, eller butik du köpt grejorna ifrån hade säkert kunnat hjälpa dig. Inet brukar vad jag vet hjälpa till att flasha bios utan någon större kostnad.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Viking

Det är möjligt, men dumt att inte testa igen med allt utmonterat.
Om det skulle visa sig att det är dött så måste du ju ändå skruva ut det och köpa ett nytt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Om det är BIOS som är problemet kan du enkelt fixa det. Gå till kapitel 2.2 i manualen och följ stegen noga - det står till och med att du kan göra om det vid misslyckad flashning så din bräda har med andra ord reserv-BIOS. Ditt moderkort är inte en tegelsten.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Om det är BIOS som är problemet kan du enkelt fixa det. Gå till kapitel 2.2 i manualen och följ stegen noga - det står till och med att du kan göra om det vid misslyckad flashning så din bräda har med andra ord reserv-BIOS. Ditt moderkort är inte en tegelsten.

Omg tack det här är precis vad som hände det var därför jag drog ut usb. Så det blinkade grön litet tag sen lyste grönt hela tiden. Då drog jag ut skiten. Men nu lyser det inget alls och knappen är så trög ändå. Vet någon vem i Stockholm som är bra på laga datorer för när jag googlar hittar jag några butiker med bra betyg men det är massa kärringar som skriver "oh lyckades installera skrivaren till min dator", man bara really? Jag vill ha någon som på sweclockers alltså ett geni.