MX Linux på en T60 laptop? Går det att streama film?

Permalänk
Medlem

MX Linux på en T60 laptop? Går det att streama film?

Hej

Jag tycker jag får väldigt dålig prestanda på min T60 laptop när jag försöker streama film. Jag fick denna laptop för flera år sedan och har inte använt den alls till något. Men nu ville jag få igång den. Det går nästan att streama film på denna dator från t ex svtplay. Är det någon inställning jag ska göra eller är den för slö helt enkelt? T2400 cpu, 3 gb ddr2 ram, Intel 945GM grafikkrets. Detta är en 32 bits cpu dual core, jag kör senaste MX Linux 32 bit.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag tycker jag får väldigt dålig prestanda på min T60 laptop när jag försöker streama film. Jag fick denna laptop för flera år sedan och har inte använt den alls till något. Men nu ville jag få igång den. Det går nästan att streama film på denna dator från t ex svtplay. Är det någon inställning jag ska göra eller är den för slö helt enkelt? T2400 cpu, 3 gb ddr2 ram, Intel 945GM grafikkrets. Detta är en 32 bits cpu dual core, jag kör senaste MX Linux 32 bit.

När du säger "för några år sedan", vad innebär det? Drygt 15 år sedan? :). Jag skulle bara gissa att den inte klarar av modern streaming tillfredsställande.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nä jag fick den för 2-3 år sedan. Det är inte relevant i sammanhanget.

Frågan är om grafikkretsen och cpu faktiskt är för gammal eller om jag har fel drivrutin.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Prova med T7400 eller T7200.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Nä jag fick den för 2-3 år sedan. Det är inte relevant i sammanhanget.

Frågan är om grafikkretsen och cpu faktiskt är för gammal eller om jag har fel drivrutin.

Nej, det är väl inte så relevant kanske, jag ville bara påpeka att det är en väldigt gammal dator. Jag bara spekulerar lite eftersom jag tyvärr inte kan ge något bra svar, men innan någon som vet bättre svarar... Det har ju hänt ganska mycket på codec-fronten så risken är väl att den video som används idag i streamingtjänsterna inte kan hårdvarudekodas på den gamla hårdvaran och då körs i mjukvarudekoding, vilket gör att den inte orkar med. För just streaming tror jag det är svårt att lösa. Det skulle vara om det finns möjlighet att använda annan mjukvara för uppspelningen för att se om det går bättre.

Vet inte om det är speciellt relevant, men hittade en 7 år gammal tråd om denna GPU som kommer in på detta för uppspelning i Kodi (där verkar den då nya Kodi-versionen förlita sig på hårdvaruavkodningsstöd som inte längre fungerar på den redan då gamla GPU:n):

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=297417

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

När du säger "för några år sedan", vad innebär det? Drygt 15 år sedan? :). Jag skulle bara gissa att den inte klarar av modern streaming tillfredsställande.

CPUn är ju så gammal; en gammal Core Duo (Core 1 om man så vill) som introducerades 2006.

Sedan när TS fick den är väl en helt separat fråga...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jo precis, GMA950 heter grafikkretsen, frågan om den är tillräckligt modern för detta eller om jag har rätt drivrutin/avkodare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag tycker jag får väldigt dålig prestanda på min T60 laptop när jag försöker streama film. Jag fick denna laptop för flera år sedan och har inte använt den alls till något. Men nu ville jag få igång den. Det går nästan att streama film på denna dator från t ex svtplay. Är det någon inställning jag ska göra eller är den för slö helt enkelt? T2400 cpu, 3 gb ddr2 ram, Intel 945GM grafikkrets. Detta är en 32 bits cpu dual core, jag kör senaste MX Linux 32 bit.

Gissningsvis har den inte stöd för hårdvaruavkodning av moderna videoformat utan måste göra allt manuellt i en krets som är bokstavligen någonstans runt en tiondel så snabb per kärna som en modern processor.
Den har gjort sitt. Låt den vila i frid.