Använda ASUS-mesh tillsammans med router från Sagecom? Problem med WiFi

Permalänk

Använda ASUS-mesh tillsammans med router från Sagecom? Problem med WiFi

Hallå!

Bytte ganska nyligen fiberleverantör till Tele2 och fick då en ny router som heter "WiFi Hub L2" från Sagemcom.

Säljaren som sålde abonnemanget (som i sig är betydligt bättre än mitt förra) pratade om att routern skulle använda någon "bean-teknik" där varje ansluten enhet på WiFi skulle få en starkare signal. Det har jag verkligen inte märkt av. Dokumentationen till routern var i stort sett obefintlig och gränssnittet är betydligt rörigare än min gamla ASUS RC-AC68U.

Jag bor i ett hyfsat stort hus och har problem med täckningen i vissa rum, särskilt i min sons rum där signalen plötsligt blir jättesvag och påverkar hans spelkonsol. Har också så gott som omöjligt att ha en annan placering för routern eller göra nya kabeldragningar. Har dock en kabel som går till en switch i en annan del av huset så t.ex. min stationära dator är uppkopplad via switchen.

Behöver alltså förstärka mitt WiFi. Är inte särskilt kunnig på nätverk. För ett par år sedan skaffade jag 2 mesh-puckar, ASUS Lyra Mini. Hade svårt att få till det. Fick endast den ena att funka, men mitt Sonos-system var inte kompatibelt så jag gav upp det då och det blev bara liggande.

Jag vet inte om det är möjligt att använda mina Lyra tillsammans med den nya routern från Sagecom?

Ska mesh-nätverket ha samma SSID som det övriga nätverket? Om inte borde det innebära att man på t.ex. sin telefon manuellt måste byta nätverk, eller?
Och om det ligger under ett annat namn och ens telefon är ansluten till det kommer väl inte saker som t.ex. Chromecast eller Sonos att fungera om dom ligger på det "ordinarie" nätverket.

Har svårt att förstå skillnaden på mesh, accesspunkt eller repeater. Det känns för en noob som att jag bara vill ha något som förstärker signalen

Någon som kan göra mig lite klokare?

Tack

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle kunna skriva massor om skillnaderna, men finns många sidor som förklarar betydligt bättre än vad jag kan.
Här en som jag tycker förklarar beamforming rätt bra:
https://www.howtogeek.com/220774/htg-explains-what-is-beamfor...

Annars tycker jag det är synd att säljare använder tekniska termer för att sälja och inte berätta om dess förutsättningar för att få det att fungera.
För att nya funktionerna skall fungera krävs ofta att nya funktionerna även finns i era produkter, som tex grabbens tvspel.
Det blir en djungel med alla enheter.

Vad gäller mesh,(enkelt förklarat) så är det en teknik för att koppla ihop flera WiFi accesspunkter utan kabel. Samma som andra funktioner, behöver ofta samma märke på alla enheter och ibland samma modeller.