Pika OS tar sikte på spel i Linux

Permalänk
Melding Plague

Pika OS tar sikte på spel i Linux

I väntan på Steam OS 3.0 finns det olika alternativ för att spela i Linux-miljö. Pika OS är en ny sådan som gör det förhållandevis lätt att komma igång med spelandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att utvecklare börjar våga ta sig ifrån de saker som är låsta till Microsoft, typ DirecX och .net.

Vi behöver alternativ nu när Windows blir mer och mer en annonshärd full med bloat.

Permalänk
Medlem

Kanske bättre än SteamOS?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag väntar fortfarande på att de faktiskt ska släppa det

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om ChimeraOS för HTPC gaming system.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag testade Linux för några år sedan och fastnade för pop OS. Det var en så bra upplevelse att jag numera alltid har det installerat vid sidan om windows. Systemet är så lätt och det kändes som att surfa på en ny mobil utan bloatware.

Linux har kommit så långt och jag hoppas att en dag kommer det kunna spelas spel på det lika lätt som det är på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Jag hoppas verkligen att utvecklare börjar våga ta sig ifrån de saker som är låsta till Microsoft, typ DirecX och .net.

Vi behöver alternativ nu när Windows blir mer och mer en annonshärd full med bloat.

DirectX är ett problem, men .net är både öppet och cross-platform nuförtiden.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag föredrar distros med större community bakom sig. Finns många exempel på distros som startar med höga ambitioner, men bygger på entusiasmen hos en eller ett par utvecklare. Om/när de för någon anledning inte kan jobba på projektet längre måste det finnas en robust organisation som tar över kontrollen. Ännu stabilare är det om de dessutom har ett företag bakom sig. Nej det är inte lika spännande men de är mycket mer stabila.

Har Pika OS ens en hemsida än? Jag önskar dem lycka till men vi behöver inte fler distros. Vad vi behöver är mer utvecklare till projekt och funktioner som är viktiga för spel under linux. VRR, HDR, Raytracing etc. Vi är på god väg tack vare Valve.

Edit: Dom har en hemsida. Skulle ha sökt på PikaOS istället för Pika OS.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det linux behöver är ännu en distro för att bli mer mainstream, snarare lite ordning och reda i appbibloteken (flatpack by deafult) mer standardiserat så att utvecklare kan fokusera på några för plattformar än de hundratals som finns med alla olika distros och DE:s

Med distros som Pop OS och Mint så är det inte svårt att komma igång. Det är lättare än med windows...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Har Pika OS ens en hemsida än? Jag önskar dem lycka till men vi behöver inte fler distros. Vad vi behöver är mer utvecklare till projekt och funktioner som är viktiga för spel under linux. VRR, HDR, Raytracing etc. Vi är på god väg tack vare Valve.

Ja, https://pikaos.ferreo.dev. Den var inte helt lätt att hitta eftersom artikeln inte brydde sig om att länka till den, och söker man på Pika OS så hittar man ingenting eftersom det korrekta namnet är PikaOS.

Men ja, jag håller med om att det oftast är bättre att använda större distros, särskilt för nybörjare. Saker som t.ex. Steam brukar ändå finnas i paketförråden och är lätt att installera själv, så tveksamt hur mycket en sån här distro egentligen tillför.

Permalänk
Skrivet av wizzle:

Jag testade Linux för några år sedan och fastnade för pop OS. Det var en så bra upplevelse att jag numera alltid har det installerat vid sidan om windows. Systemet är så lätt och det kändes som att surfa på en ny mobil utan bloatware.

Linux har kommit så långt och jag hoppas att en dag kommer det kunna spelas spel på det lika lätt som det är på windows.

Anser att det redan är det, så klart beroende på vad mer exakt du spelar.
Jag har varit windowsfri i 1,5 år, och ser ingen poäng att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tror inte det linux behöver är ännu en distro för att bli mer mainstream, snarare lite ordning och reda i appbibloteken (flatpack by deafult) mer standardiserat så att utvecklare kan fokusera på några för plattformar än de hundratals som finns med alla olika distros och DE:s

Med distros som Pop OS och Mint så är det inte svårt att komma igång. Det är lättare än med windows...

"Flatpak by default", menar du med det immutable-system där flatpak är det primära sättet att installera appar? Eller menar du att OS egna repos är onödiga då flatpak finns?

jag tenderarar att installera flatpak eller snap om inte finns i Fedoras repos eller något annat som gör installerarbart via dnf (I Fedora Workstation. Har inte riktigt sett poängen med immutables (personligen, jag konfigurerar / uppdaterar inte ihjäl systemet så ofta mer) än men de kommer med större steg ser ut som)

Jag gillar när utvecklare gör en Linux-version av spel och tenderar att köpa sådana. Mycket fungerar väl via Proton men ibland är det en del variabelt och ibland inte realistiskt.

"Hundratals olika distros" det påminner mig lite om Pillars of Eternity 2 och dess sätt att spara savear i Steams Cloud. Slutade att lita på det efter att ha bytt OS ett par gånger då antaganden gjordes om filplatser som inte stämde. En del hamnar nog på utvecklaren dock men det är ju inte så svårt att backa upp filer själv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jahapp. Ännu ett till OS att lägga till:

Behöver man en hel dist för att få nåt att funka? Kan man inte bara lägga till det man behöver på t ex Linux mint eller fedora eller nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jahapp. Ännu ett till OS att lägga till:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Linux_Distribution_Timeline_21_10_2021.svg

Behöver man en hel dist för att få nåt att funka? Kan man inte bara lägga till det man behöver på t ex Linux mint eller fedora eller nåt.

Jo, det skulle jag säga iaf spontant. Jag provade Nobara men fann inte att det gav något för mig som är van att konfigurera Fedora för spel inkl grafikdrivrutiner och proton osv. Det är inte rocket science

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo, det skulle jag säga iaf spontant. Jag provade Nobara men fann inte att det gav något för mig som är van att konfigurera Fedora för spel inkl grafikdrivrutiner och proton osv. Det är inte rocket science

Ja men då får man väl göra det lättare att lägga till det man behöver. Inte skapa nya dists hela tiden.
Det är ju det som gör att Linux aldrig kommer bli mainstream nånsing.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Fler eller färre distros kommer inte påverka om det blir mer mainstream eller inte, det finns en enda sak som krävs för att Linux ska ha en chans bland gamers är att alla företag fixar native stöd och släpper sina spel på platformen, i dagsläget är det fortfarande för många spel som inte fungerar alls eller som har problem som uppstår vid användning av proton, wine eller liknande. Det är mycket bättre nu än för bara 5 år sedan men fortfarande inte tillräckligt för Kalle 13 bast som precis skaffat sin första speldator.

Du nämner flatpak och att alla borde köra ett sådant standardiserat system, nej tack, vi ska inte standardisera en lösning som är mindre effektiv än native program. Utvecklare behöver oavsett inte göra massa olika versioner av sina program för att stödja olika distros, de utvecklar ett program och sedan handlar det om kompilering. Även om de hade behövt göra det så snackar vi om 3 olika "major" distros som alla andra är baserade på, du behöver inte göra en ny version för varenda debian baserade distro som finns, du gör främst 3 typer av packages som sedan täcker 99.9% av alla olika distros som finns. (Det går tekniskt sett att installera t.ex. deb paket på arch osv men det är väl en last resort).

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

DirectX är ett problem, men .net är både öppet och cross-platform nuförtiden.

.net Core är cross-platform ja, inte alla bibliotek därtill. Skriva gui applikationer t.ex är hit and miss med vad som stöds.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag väntar fortfarande på att de faktiskt ska släppa det

Finns ingen anledning till att begränsa sin dator på det sättet, installera en vanlig modern dist och Steam bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja men då får man väl göra det lättare att lägga till det man behöver. Inte skapa nya dists hela tiden.

Det finns inte jättemånga unika linuxdistar. Det är väl bara att välja någon av dem i början av trädet om man vill ha något generellt. Med öppen källkod kan man göra vad man vill och jag vet inte hur man skulle kunna hindra någon att göra en ny installer med en tweakad grundinstallation och kalla det för något nytt OS. Kan tänka mig det finns några som bara är intresserade av spel som gärna installerar något sådant förkonfigurerat system som exempelvis SteamOS. Men inte ens SteamOS är ett eget operativsystem, det är Debian i en specialutgåva. Men vill man kan man utgå från exempelvis debian och själv lägga till de paket och konfigurationer man önskar för att få sin egna anpassning.

Man kan likna dessa specialanpassade linuxdistar lite med de specialanpassade Windowsinstallationer som medföljer när man köper en laptop från någon masstillverkare. De har kanske bytt ut skrivbordsbakgrunden och lagt till drivrutiner plus diverse "lull-lull" i form av egna appar. De lägger på diverse bloat för att de tror kunderna vill ha det. En del kunder byter ut detta mot en ren installation av Windows eller kanske Linux istället, andra är nöjda med vad de får.

Finns ingen som tvingar någon att prova alla linuxdistar som finns. Välj någon av de generella och bygg något eget om du vill det. Man kan exempelvis utgå från en minimial debian netinstall, lägga till skrivbordmiljö utifrån tycke och smak (om man ens vill ha något skrivbord) och sedan installera de program man vill ha. Själv föredrar jag KDE så varför skulle jag då vilja installera en dist som har Gnome skrivbordsmiljö förinstallerad? Jag väljer naturligtvis KDE redan när jag installerar och konfigurerar den sedan som jag vill ha det. Men för nybörjaren som inte vet skillnaden kan det vara trevligt att köra något som har en vettig miljö som default out of the box. Sedan kan man ha olika skrivbordsmiljöer i samma installation och bara välja vad man vill köra vid inloggnings-skärmen. Men många nybörjare tror man måste välja en linuxdist med en viss skrivbordsmiljö förinstallerad då de tror det är svårt att byta. Oftast är det bara ett enda simpelt kommando för att lägga till en annan skrivbordsmiljö. Man lär sig genom att använda det och kommer så småningom på vad man själv vill ha som standard. Det är bara bra att det finns mycket att välja på, det ger större frihet för användaren att tweaka sitt operativsystem.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

Finns ingen anledning till att begränsa sin dator på det sättet, installera en vanlig modern dist och Steam bara.

Kanske om anledningen kort och gott är nyfikenhet? kan inte säga att jag har något superbehov av Steam OS, är bara allmänt sugen på att prova.

Permalänk
Medlem

Ännu en överflödig distribution. Bättre att köra någon känd som funnits i många år och inte läggs ner när som helst.

Permalänk
Sötast

Denna känns sådär

De själva kan inte riktigt lista några speciella fördelar med distron utöver andra?
Oooh a cute bird? yeah. Let's reinstall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

.net Core är cross-platform ja, inte alla bibliotek därtill. Skriva gui applikationer t.ex är hit and miss med vad som stöds.

Core är så vitt jag vet integrerat sedan .net 5, så det enda som inte är cross-platform är väl .net Desktop, men brukar spel verkligen använda Windows Forms eller annat Windows-specifikt för ui (startskärm/inställningar etc)?

För spel finns det ju en hel del annat man kan använda tillsammans med .net:

https://dotnet.microsoft.com/en-us/apps/games/engines

Ej att förglömma: OpenTK.

Dock inte Unreal Engine, även om UnrealCLR finns.

Min poäng är att .net inte är ett egentligt hinder, det är däremot DirectX.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna känns sådär

De själva kan inte riktigt lista några speciella fördelar med distron utöver andra?
Oooh a cute bird? yeah. Let's reinstall?

Fokus på spelande, vilket bland annat innebär att den kommer med en modifierad kernel, XanMod (https://xanmod.org).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

inte ens SteamOS är ett eget operativsystem, det är Debian i en specialutgåva.

Arch baserat numera, dock endast på SteamDeck för tillfället (och hemmasnickrade desktop distros), kommer även till desktop när valve får tummen ur och släpper SteamOS 3.0 fritt.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

This.
Ytterligare en rörig dist... Det här är ju den största orsaken till att linux aldrig kommer slå igenom.

Permalänk
Medlem

Det är värre än så. Inga contributors är publika, massa sudo rm -rf i makefile för ISO-target och bygger på pop os! 17.10? senaste LTS av pop os! är 22.04. Vojne vojne... Den där skulle vara skoj att installera i en sandbox bara för att se hur hårt hackad sandboxen är av ryssar, kineser, iranier eller nord koreaner...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Flatpak för att installera ett program och prova på programmet eller AppImage om programmet ska testas utan att installeras underlättar för många användare men det ersätter inte distributioners paketförråd eller egen paketering.
Jag ser Flatpak, AppImage osv som en temporär lösning snarare än en permanent installation.
Det kan även finnas ett behov av att köra färdigpaketerade program från tredjepart i en kontrollerad miljö (jailed, sandbox).

Skrivet av ronnylov:

Man kan likna dessa specialanpassade linuxdistar lite med de specialanpassade Windowsinstallationer som medföljer när man köper en laptop från någon masstillverkare. De har kanske bytt ut skrivbordsbakgrunden och lagt till drivrutiner plus diverse "lull-lull" i form av egna appar. De lägger på diverse bloat för att de tror kunderna vill ha det. En del kunder byter ut detta mot en ren installation av Windows eller kanske Linux istället, andra är nöjda med vad de får.

Ett exempel är svenska exton som ligger bakom många distributioner som endast är en anpassning av befintliga distributioner.
https://www.exton.se/download/

Varför skapa en ny distribution? för att man kan, vill eller för att lära sig osv. alla distributioner är inte seriösa utan många är hobbyprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Arch baserat numera, dock endast på SteamDeck för tillfället (och hemmasnickrade desktop distros), kommer även till desktop när valve får tummen ur och släpper SteamOS 3.0 fritt.

Aha. Gick på det som ståd på steamos hemsida att det är baserat på Debian 8.0.
Tyckte det verkade mysko med tanke på att debian stable är version 11 nu.

Permalänk
Sötast
Skrivet av filbunke:

Fokus på spelande, vilket bland annat innebär att den kommer med en modifierad kernel, XanMod (https://xanmod.org).

Äh, säg en distro utan moddade kernels

Är ju lika vanligt som att ha en startmeny i windows