Behöver få till en 3e 8-pin

Permalänk
Medlem

Behöver få till en 3e 8-pin

Då mitt Seasonic nätagg bara leverera 2 kablar med varsin 8-pin kontakt för GPUn behöver jag nu ytterligare en. Pojken har kablar med 2x8-pin men hans MSI kablar passar inte mitt Seasonic, han fick dessutom med en 12vhpwr till 2st 8-pin som han använder. Båda våra PSU skickar med en 12vhpwr-12vhpwr kabel som ingen av oss använder, och den kontakten passar i mitt nätagg. Men tur jag mätte både kablarna, MSI kör rak kabel medans Seasonic inte gör det, faktum är att Seasonic verkar köra någon helt egen standard jämför med övriga tillverkare (lite apple varning). Seasonic verkar inte heller sälja några 12vhpwr - 8-pin kabel, inte heller verkar det går att få tag på några reserv av deras atx-pcie kablar. Så dom alternativ som återstår är antingen köra en y-splitt på en av pcie 8-pin kontakterna eller ta en av CPU kablarna (har 2st 4+4, klarar mig på en) och konvertera den till til pcie 8-pin.

Men vad är att föredrag?
Ingen, köpa ny PSU istället?

Kikat på dessa
https://www.amazon.se/gp/product/B0BXSMVGVW/ref=ox_sc_act_tit...

https://www.amazon.se/gp/product/B09PR7HTPV/ref=ewc_pr_img_2?...

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare kör egna, så man ska aldrig blanda sladdar mellan tillverkare.
Finns säkert massor med folks som haft sönder sina datorer genom att blanda modulära kablar.

Exakt vilket nätagg rör det sig om?
Samt vad ska nätagget driva?

Korta rekommendationen är ett nytt nätagg dock.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är ett Seasonic Focus GX 750W ATX 3.1 som ska driva ett RX 9070 XT + 7600X + 1st M.2 + 2st SATA SSD + 8st RGB fläktar. Vet att det är i snålaste laget för RX 9070 XT men tänkte nu köra det i silent istället för OC läge, förmodligen undervoltra, det jag spelar just nu har jag tom ställt fps limit på 60 för att slippa värmen, blir nog varmt där jag sitter.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX

Permalänk
Medlem

Underligt att ett så kraftfullt nätagg inte kommer med dubbla anslutningar på de 2 PCIE kablarna...

Och nätagget är mer än väl starkt nog för det grafikkortet, behöver inte undervolta eller nått.
https://www.sweclockers.com/test/40758-powercolor-radeon-rx-9...
Kortet dra under 250 Watt

EDIT:
Om det gick att få tag på en till som du redan har 2 av för PCIE, så vore det löst, men du kanske får lov att testa kontakta tillverkaren.

Då skulle du ha 3x PCIE och 1 CPU från nätagget, vilket borde räcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Underligt att ett så kraftfullt nätagg inte kommer med dubbla anslutningar på de 2 PCIE kablarna...

Och nätagget är mer än väl starkt nog för det grafikkortet, behöver inte undervolta eller nått.
https://www.sweclockers.com/test/40758-powercolor-radeon-rx-9...
Kortet dra under 250 Watt

Det är 3 st kablar på 850w & 1000w modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är 3 st kablar på 850w & 1000w modellerna.

Fortfarande ett udda beslut

Men dom kanske räknar med att man ska använda 2x6 kontakten och att man ska ha ett Nvidia kort

PS: Gjorde en liten edit på mitt förra inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fortfarande ett udda beslut

Men dom kanske räknar med att man ska använda 2x6 kontakten och att man ska ha ett Nvidia kort

PS: Gjorde en liten edit på mitt förra inlägg.

Japp man bör nog undvika det agg:et om man kör Radeon

Permalänk
Medlem

Cablemod är väl de som kan leverera...men blir lite dyrare

Har är listan där du kan se vilket annat seasonic psu som har samma pin layout

https://seasonic.com/cable-compatibility/

Edit
Fungerar inte
https://seasonic.com/12vhpwr-cable/

Fast ni vänder den? Kör den i erat 12vhpr och sen in i gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cablemod är väl de som kan leverera...men blir lite dyrare

Har är listan där du kan se vilket annat seasonic psu som har samma pin layout

https://seasonic.com/cable-compatibility/

Edit
Fungerar inte

AHA, så PCIe kablarna är vändbara, samma layout i PSU och GPU? Hade uteslutit denna kabel då jag tog för givet att det var olika.
Måste testar det imorgon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

AHA, så PCIe kablarna är vändbara, samma layout i PSU och GPU? Hade uteslutit denna kabel då jag tog för givet att det var olika.

Nej, vänd inget, nått kommer gå sönder

Ska du göra något, köp någon av kablarna du länkar på första sidan, ditt grafikkort klarar sig nog egentligen på bara 2 st 8pins, så om du köper en 8 -> 2x8 splitter så ska det fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Då mitt Seasonic nätagg bara leverera 2 kablar med varsin 8-pin kontakt för GPUn behöver jag nu ytterligare en.

Förstår inte riktigt: sitter det inte två kontakter per kabel? Och så fick du två kablar?
Isåfall är det "good enough" att använda båda kontakterna från ena kabeln och ena kontakten från andra kabeln på ett 9070xt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt: sitter det inte två kontakter per kabel? Och så fick du två kablar?
Isåfall är det "good enough" att använda båda kontakterna från ena kabeln och ena kontakten från andra kabeln på ett 9070xt.

Nej 2 kablar med en kontakt i varje ände av kabeln.

Permalänk
Medlem

Skillnad på pci-e strömkabel som du sätter på psun och bara en splitter. Är det bara splitter du vill ha kan jag skicka. Medan psu kablar ska man inte mixa som andra säger.

Skrivet av pt96hni:

Det brukar vara blandat, finnas både med en (8 pin) kontakt och med två (2x8) kontaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det brukar vara blandat, finnas både med en (8 pin) kontakt och med två (2x8) kontaker.

Här är alla kablar som ingår med 750w agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

<Uppladdad bildlänk>

Ah ja, rätt, konstigt, Seasonic sparar haha. Kör definitivt med Y-splitter istället för att försöka hålla på med annat. (Jag kan som sagt skicka en, mot fraktkostnad, men ifall du har gratis frakt via Amazon blir det ej värt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Skrivet av pt96hni:

<Uppladdad bildlänk>

Oj jäklar de skickar alltså bara med 2 x PCIE med ett 750W agg! Det var verkligen snålt
(jag hamnade på fel spår då jag råkade kolla på specen på gamla GX 750 och den hade 2x2 kontakter!)
Ja en splitter borde vara "good enough" för ett 9070XT men snyggast vore ju att få tag i en "native" kabel till.
Kanske enklast att fråga Seasonic själva? (De verkar ju tyvärr bara sälja 12VHPWR kablar löst )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Segge:

Skrivet av FX9:

Nej, vänd inget, nått kommer gå sönder

Ska du göra något, köp någon av kablarna du länkar på första sidan, ditt grafikkort klarar sig nog egentligen på bara 2 st 8pins, så om du köper en 8 -> 2x8 splitter så ska det fungera.

Skrivet av Roger W:

Oj jäklar de skickar alltså bara med 2 x PCIE med ett 750W agg! Det var verkligen snålt
(jag hamnade på fel spår då jag råkade kolla på specen på gamla GX 750 och den hade 2x2 kontakter!)
Ja en splitter borde vara "good enough" för ett 9070XT men snyggast vore ju att få tag i en "native" kabel till.
Kanske enklast att fråga Seasonic själva? (De verkar ju tyvärr bara sälja 12VHPWR kablar löst )

skulle defenetivt höra med seasonic

vet att mitt Corsairs agg som har nya kontakten så kan man vända 12pin kontakten med 12 pin kontakten in i nätagget så man får man 2 8 pin pci-e kontakter istället och sen skickades bara med en kablel med en 8 pin på om man behövde mer än 2st 8 pin kontakter.

bilden du länkade var extremt lite går knappt se vad det är på den så antar att den kabeln med 12pin och 2 8 pin var till agget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet att mitt Corsairs agg som har nya kontakten så kan man vända 12pin kontakten med 12 pin kontakten in i nätagget så man får man 2 8 pin pci-e kontakter istället och sen skickades bara med en kablel med en 8 pin på om man behövde mer än 2st 8 pin kontakter.

Är du verkligen säker på att den ska användas på det sättet? Nämns det i dokumentationen alls?
Jag tror som @FX9 nämnde tidigare att det inte är en bra idé:

Den är ju byggd för att sitta i nätagget i ena änden, och där är det stor risk kontakten har Seasonics egen standard.
Vänder du på den så är det alltså potentiellt inte vanlig PCIE 8 pin i den ändan som stoppas i grafikkortet!

*edit*
Hmm efter att ha tänkt lite behöver jag nog förtydliga:
1) Om det finns en kabel som går direkt från kontakterna på nätagget till en 12 pinskabel så ska man inte vända på den.
(och en sådan verkar inte hänga med det här nätagget, så är nog ingen risk)

2) Om det finns en ren adapter från 8 pins PCIE till 12 pin så borde det väl i teorin gå att vända på den. Osäker på om det är en bra idé...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är du verkligen säker på att den ska användas på det sättet? Nämns det i dokumentationen alls?

Den är ju byggd för att sitta i nätagget i ena änden, och där är det stor risk kontakten har Seasonics egen standard.
Vänder du på den så är det alltså potentiellt inte vanlig PCIE 8 pin i den ändan som stoppas i grafikkortet!

Corsair går det på iaf 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Roger W:

därför jag skrev "hör med seasonic" för jag vet inte hur just Seasonic gjort med sin 2x8pin till 12 pin kabel men corsair har iaf varit smarta nog att göra den vändbar så den funkar åt bägge hållen i sina nätaggregat.

instruktionsboken till agget var ju allt utom detaljerad... den sa typ inget om vilka inkopplingsalternativ man hade att använda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Har läst på och som flera nämner så ska man inte mixa kablar från PSUn, tillverkarna själva verka ändra mellan generationer och serier så förstår varför det inte är helt enkelt att få tag på reservkablar. Skulle PSU kablar existera som USB kablar så hade vi nog sett en ökning av olyckor relaterade till PC marknaden. Jag har beställt adaptern för att dra CPU kabeln till GPUn, billig och snabb leverans. Beställer inget för flera 100kr, då lägger jag hellre pengarna på ett nytt nätagg och säljer det jag har. Överdimensionerar gärna så PSUn håller sig energieffektiv. Passande nog har Inet MSI och Corsair på besök kommande veckor, sen i slutet på månaden blir det megaklick 😎

kuriosa: Läste ett lågt betyg på en kabel (2x8pin) där köparen skulle använda en enda kabel för sitt grafikkort med 2x8in 🤦‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kollade aldrig rent fysiskt om kontakten i nätagget är samma som på grafikkortet, däremot kollade jag spec och bilder och Seasonic ser ut att köra andra stift så verkar inte ens passa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tack för all input. Har läst på och som flera nämner så ska man inte mixa kablar från PSUn, tillverkarna själva verka ändra mellan generationer och serier så förstår varför det inte är helt enkelt att få tag på reservkablar. Skulle PSU kablar existera som USB kablar så hade vi nog sett en ökning av olyckor relaterade till PC marknaden. Jag har beställt adaptern för att dra CPU kabeln till GPUn, billig och snabb leverans. Beställer inget för flera 100kr, då lägger jag hellre pengarna på ett nytt nätagg och säljer det jag har. Överdimensionerar gärna så PSUn håller sig energieffektiv. Passande nog har Inet MSI och Corsair på besök kommande veckor, sen i slutet på månaden blir det megaklick 😎

kuriosa: Läste ett lågt betyg på en kabel (2x8pin) där köparen skulle använda en enda kabel för sitt grafikkort med 2x8in 🤦‍♂️

Just seasonic verkar ha samma pinout på 12vhpr och 8pin, 12v på ena halvan och jord på andra halvan 👍 men annars bör du kunna fråga seasonic om detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

därför jag skrev "hör med seasonic" för jag vet inte hur just Seasonic gjort med sin 2x8pin till 12 pin kabel men corsair har iaf varit smarta nog att göra den vändbar så den funkar åt bägge hållen i sina nätaggregat.

Sorry missade helt att du skrev Corsair i första inlägget

Grävde lite och hittade nog kabeln du menar... verkar som den hänger med RM750x?
Som jag fattar den så är den till specifikt för att kunna splitta 12 pin på nätagget till två extra pcie 6+2 pins kontakter...
Men jag tror inte man kan räkna med att det går att vända den åt andra hållet för att använda två 8 pins på nätagget för att få en extra 12 pin.
(vilket ju inte heller behövs för den har ju en "native" 12 pin redan )

Men är väl lite off topic i den här tråden kanske - ber om ursäkt för det
(vidhåller att mina två punkten ovan generellt gäller)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om kabeln är delad 6+2 så går det att använda den som en förlängning. Du använder då kabeln (original) från nätaggregatet och förlänger med kabeln som delar till två kontakter innan du kopplar in i grafikkortet. Mellan nätaggregatets kabel och grafikkortet kan du alltid förlänga. Det är när du sätter i en annan kabel än original i nätaggregatet som problem kan uppstå.

Kabeln du förlänger med är som en förgreningskontakt i vägguttaget, för att få länge avstånd och fler apparater i väggen.

Ett andra alternativ är kraftigare nätaggregat. Gör inget att ha extra kraft. Dessutom slipper du byta nätaggregat om du känner att du vill ha ett maffigare grafikkort.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Sorry missade helt att du skrev Corsair i första inlägget

Grävde lite och hittade nog kabeln du menar... verkar som den hänger med RM750x?
Som jag fattar den så är den till specifikt för att kunna splitta 12 pin på nätagget till två extra pcie 6+2 pins kontakter...
Men jag tror inte man kan räkna med att det går att vända den åt andra hållet för att använda två 8 pins på nätagget för att få en extra 12 pin.
(vilket ju inte heller behövs för den har ju en "native" 12 pin redan )

Men är väl lite off topic i den här tråden kanske - ber om ursäkt för det
(vidhåller att mina två punkten ovan generellt gäller)

jag tänkte på kabeln från detta inlägg som är en seasonic kabel

Skrivet av Swedishchef_90:

Fungerar inte

trodde det kom en sådan med agget men kanske är tillköp för trodde det var TS som skickade länken vilket det tydligen inte var.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tänkte på kabeln från detta inlägg som är en seasonic kabel

Mmm, skillnaden är att din kabel såvitt jag förstår är byggd för att splitta en 12pin till 8pin, dvs precis tvärtemot Seasonic kabeln...

För att vara tydlig så tror jag inte det går att vända på varken den där seasonic kabeln eller din kabel

- Seasonic kabeln har proprietära 8 pin PSU kontakter som troligen inte är kompatibla med PCIE, så kan inte stoppas i ett grafikkort.
- Din Corsairkabel har vanliga 8 pin PCIE kontakter som troligen inte är kompatibla med PSU eftersom agget har proprietära 8pins kontakter.

Klart som korvspad?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

- Din Corsairkabel har vanliga 8 pin PCIE kontakter som troligen inte är kompatibla med PSU eftersom agget har proprietära 8pins kontakter.
Klart som korvspad?

måste fan kolla upp det i morgon. är rätt säker på att jag kör med den kabeln på mitt corsair agg i min simrigg med den inpluggad med 12 pin kontakten i nätagget och 8 pin kontakterna i grafikkkortet och troligen kört så i ett par år nu.

och har för mig att det stod som ett alternativ i manualen till agget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

måste fan kolla upp det i morgon. är rätt säker på att jag kör med den kabeln på mitt corsair agg i min simrigg med den inpluggad med 12 pin kontakten i nätagget och 8 pin kontakterna i grafikkkortet och troligen kört så i ett par år nu.

Läs vad jag skrev igen
Såvitt jag förstår så funkar din kabel tvärtemot corsairkabeln, dvs den är byggd för att sitta med 12 pin i nätagget och 8 pin i grafikkortet. (verkar bara som den finns med 750 agget?)

Så den funkar som den sitter nu, men jag tror det skulle sluta illa ifall du fick för dig att vända på den för att få en extra 12 pins kontakt.

...

Så tolkar jag infon jag såg på corsairs hemsida men jag kan ha fel (hittade inte manualen, bara några olika guider)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Segge: Har detta löst sig för dig? Sitter ev. i exakt samma sits som dig med ett Seasonic Focus GX 750W ATX 3.1 som jag kanske (ej köpt ännu) vill para ihop med ett 9070 XT och som bekant kräver de flesta modeller, bland annat "Prime" 3 x 8-pin.

Vill helst undvika att köpa valfri billig adapter från Amazon utan helst en officiell Seasonic-kabel som omvandlar 1 PCIe 8-pin till dual connector.

Ingår som diskuterat inte med nätaggregatet. Seasonic har inga tillbehörskablar på sin hemsida förutom 12VHPWR-kablar men en sådan ingår redan till agget.

Nu tror jag iofs att ett 9070 XT skulle klara sig ändå med bara 2 PCIe / av 3 inkopplade men man vill vara säker samt estetiskt lite prydligare också med alla 3 kablar inkopplat.

Tacksam för svar!