NR200P + 4080 + 13700KF processorn går varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Inte för att det kanske bidrar så mycket, men kanske ger iaf lite mer info.

Sitter själv med ett nr200p och en 12700k med en noctua nh-u12a, under PL2 så peakar jag på 90C under videoencodering med AVX2 med 100% last, när PL1 på 125W slår igång går det ner till 70C. Två 120mm fläktar som insug i botten, och CPU-kylaren vriden 90grader så den blåser ut i toppen.

Tack för infon. Misstänker dock att min är lite mer av en "power hog" än din. 13e generationen verkar inte satsa på låg strömförbrukning...
En sak jag noterade på min, när jag körde luftkylare, var att tempsen blev lägre när jag hade flödet riktat bakåt än när det var uppåt. Fattar dock inte riktigt varför. Kanske luften lättare tar sig ut den vägen pga luftigare hålmönster..?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eismannen:

Tack för infon. Misstänker dock att min är lite mer av en "power hog" än din. 13e generationen verkar inte satsa på låg strömförbrukning...
En sak jag noterade på min, när jag körde luftkylare, var att tempsen blev lägre när jag hade flödet riktat bakåt än när det var uppåt. Fattar dock inte riktigt varför. Kanske luften lättare tar sig ut den vägen pga luftigare hålmönster..?

Var faktiskt ännu lägre, jag ställde nu PL2 på 120s, enligt hw info är det 200W package power under första 120s, får då runt 80C, när den efter det droppar till 125W så ligger det runt 60C så tycker dina värden känns lite konstiga, även om nu 13700k har högre strömbudget (250W för PL2 om jag förstått det rätt), med tanke på att du skrev det här:

Citat:

Drog till med -0,1V, samt satte effektbegränsning till 200 W.
Får temps på max 97 grader i Cinebench multi core test nu efter 10 min. Verkar finnas lite hopp i alla fall, får jobba lite till med biosinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det där chassit är rätt moddat vid det här laget, ja. Ingen skillnad här, det blev lite mods. Så här gjorde jag:

<Uppladdad bildlänk>
Den är alltså infäst endast i balken på ena sidan. Sen är det ett litet stöd undertill mot nätagget för att förhindra sag (en lång skruv i ett av radiatorns hål). Och så är den allmänt inklämd. Troligen hade man inte ens behövt skruva fast den, den hade ändå suttit där den sitter.
Mikrometerpassning..

Ok, fint jobbat.
Behövde du skära eller såga i plastgallret under meshen?
Jag har själv samma chassi och en aio som ska in. Jag har en liten annan variant jag ska göra men det är alltid bra med så mycket input som möjligt innan man börjar modda sönder det 😃

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Var faktiskt ännu lägre, jag ställde nu PL2 på 120s, enligt hw info är det 200W package power under första 120s, får då runt 80C, när den efter det droppar till 125W så ligger det runt 60C så tycker dina värden känns lite konstiga, även om nu 13700k har högre strömbudget (250W för PL2 om jag förstått det rätt), med tanke på att du skrev det här:

<Uppladdad bildlänk>

Jag måste kolla lite närmare sen när jag får dit i7:an igen, för nu gjorde jag ett ordentligt försök att se till att pumpen verkligen är fri från bubblor osv, för tyckte det var skumt att i5:an gick så jädra varmt. Och när jag hanterade datorn och försökte ha den i olika vinklar som skulle hjälpa ut eventuella bubblor, så gurglade det till lite, och nu är i5:an faktiskt lite svalare som det verkar.

Undrar om jag hade samma issue med i7:an, att kanske nån bubbla var fast i pumpen och orsakade att den inte cirkulerade vätskan ordentligt eller nåt. Jag vet inte.

Permalänk
Inaktiv

Noctua NH-L12A NH-U12A monterad 180 grader "fel väg" med en extra fläkt bak i chassit som suger in frisk luft (jag vet, det känns lite tvärtom men det är välbeprövat i NR200 att det är den bästa lösningen). Sen har du ju också möjligheten att komplettera med två 120mm fläktar i taket (utblås). Sen beroende på din specifika CPU så kan ju finnas utrymme för undervoltning, det kan vara värt att prova.

13700k och RTX4080 ska inte få vara något bekymmer i NR200.

Edit. Att strypa powerlimit på en K processor borde vara det sista alternativet och bara om inget annat räcker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon347775:

Noctua NH-L12A monterad 180 grader "fel väg" med en extra fläkt bak i chassit som suger in frisk luft (jag vet, det känns lite tvärtom men det är välbeprövat i NR200 att det är den bästa lösningen).

Hur kan det vara bästa lösningen när man får plats med kylare som scythe fuma 2, noctua nh-u12a och till och med den större varianten nh-c14s, eller till och med 240mm AIO?

edit. Kan inte minnas att det finns NH-L12A Är det verkligen L12 du menar? Är det U12A, så ja, som visat ovan så är det inga problem, verkar klara min i7a när den drar 200W iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon75480:

Hur kan det vara bästa lösningen när man får plats med kylare som scythe fuma 2, noctua nh-u12a och till och med den större varianten nh-c14s, eller till och med 240mm AIO?

edit. Kan inte minnas att det finns NH-L12A Är det verkligen L12 du menar? Är det U12A, så ja, som visat ovan så är det inga problem, verkar klara min i7a när den drar 200W iaf.

Tack för korrigeringen, givetvis menar jag U12A.

Jag skrev lite otydligt kanske men vad jag menade är att med den konfigurationen får du bästa luftflöde i en luftkyld konfiguration i NR200. Sen om du väljer en annan kylare är upp till dig men i min värld finns bara Noctua när det kommer till kylare och då är U12A den bästa som får plats (dock får den endast plats med plåtpanel i de flesta fall).

Permalänk
Medlem

Nu är jag på G att lösa detta!! I och för sig fortfarande med i5 13600KF prollen, men ändå.
Kört cinebench nu i typ 7 minuter och temperaturen är stabilt kring 95 grader!!

Man fattar ju inte riktigt vad som händer. Men jag har pillat runt i bios som en galning. Provat en parameter i taget, gärna i extremlägen (utan att ta död på grejerna så klart) och sett vad det ger. Sen fick jag en känsla för detta, fortfarande utan att egentligen fatta nåt, men det gick åt rätt håll i alla fall.

Biosinställningar:
"current microcode"
LL calibration 1 (brantaste kurvan antar jag)
Någon "asus performance enhancement" enabled
Spännings offset 0 (ska prova detta härnäst, kanske steg om -0,025 V
Cinebench: 23467 (med div bakgrundsappar), 24050 med abakgrundsappar fimpade !
1,279 VID
UNCORE VID 1.211
5,1 GHz stabilt
Ingen throttling alls.
172W

Äntligen börjar det leda någon vart! Woohoo!
Om det blir ännu bättre kanske jag inte behöver montera der8auer plattan jag köpt. Fast iofs skadar ju inte ännu lägre temps (=lägre ljudnivå)

Permalänk
Medlem

Jag hittade nyckeln till lägre temperaturer, tror jag i alla fall!
Det är den där microcode inställningen, står den på "current microcode" så blir processorn helt sjövild, till synes helt utan någon prestandavinst!!!
Ändrar man till 0x104 blir fläktarna lugnare och, cinebenchscoren är densamma, och tempsen blir nära på 10 grader lägre!!

Vad är det där för magisk inställning egentligen? Man får lite varningar om säkerhet och nåt med att core isolation är påslaget, vad innebär detta?

Edit: Efter lite fix med microcode inställningen återställd till "current microcode" så är jag nere på ca 93-94 grader. Bättre än innan i alla fall men inte lika bra som med den andra microcode inställningen. Men oklart vad den gör och varför.

Nåja. Det finns hopp i alla fall.

Permalänk
Medlem

Var på vippen att låta alltsamman vara men tänkte äh vad fasiken, kan man sänka tempsen lite till blir ju datorn tystare. Så jag provade att installera der8auer contact framen som jag beställt. Varför inte liksom.

Och nu har jag följande inställningar
"current microcode" (dvs den varmare och våldsammare varianten)
-0,06 V
current microcode"
LL calibration 1
"asus performance enhancement" enabled
Core VID ligger konstigt nog på 1,315 V dvs högre än utan undervolt. Hmm. nåja.
UNCORE VID 1.204 V
5,1 GHz stabilt
167W

Package temperature ligger kring 86-87 grader efter snart 10 min cinebench. Verkar stabilisera sig på kanske 88-89 grader eller så. Fläktarna är lugnare än tidigare. Tänk om jag nu skulle dra till med microcode 0x104, då skulle den väl ner till kanske 80 blankt, och man skulle kunna få den än tystare. Så ca 5 graders skillnad gjorde det att inte ha en böjd CPU. Inte så illa!

Permalänk
Medlem

Här är före-bilden för övrigt. Helt klart böjd.. lägger man nåt rakt över, på tvären, så är det solklart också. Med der8auer ramen så verkade den vara spikrak.

Permalänk
Medlem

Och efter lite mer labbande med fläktkurvor har jag nu fått till något jag tycker känns rätt ok. Stabiliserar sig på 90 grader kärntemperatur, och ljudnivån är faktiskt rätt rimlig. Skalade ner lite på AIO fläktarna och boostade de två fläktarna i botten för de är tystare då det inte är något mesh där (endast dammfilter). Det åstadkommer tre saker - Övertryck så jag slipper damm, lägre ljudnivå utan större avkall på flödet genom kylaren, och sist men inte minst, svalare luft till PSUn, för denna blev rätt varm tidigare (numera rätt sval)

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Och efter lite mer labbande med fläktkurvor har jag nu fått till något jag tycker känns rätt ok. Stabiliserar sig på 90 grader kärntemperatur, och ljudnivån är faktiskt rätt rimlig. Skalade ner lite på AIO fläktarna och boostade de två fläktarna i botten för de är tystare då det inte är något mesh där (endast dammfilter). Det åstadkommer tre saker - Övertryck så jag slipper damm, lägre ljudnivå utan större avkall på flödet genom kylaren, och sist men inte minst, svalare luft till PSUn, för denna blev rätt varm tidigare (numera rätt sval)

<Uppladdad bildlänk>

1.31V är extremt högt för 5.1 GHz för en 13600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Jo men det skumma är att när jag sätter en -offset verkar det bli så att spänningen ökar, samtidigt som effekten ökar, men den går väsentligt svalare
Stter jag en+offset minskar spänningen och effekten men prollen throttlar direkt och prestandan blir kass.. Fattar ingenting.

Detta fungerar i alla fall till synes bra och dstorn är till och med hyfsat tyst under full last 🤔
Men tystare är så klart aldrig fel.

Jag borde köpt z690 istället för b660 får jag för mig, verkar lättare med undervoltning osv.. Men nu funksr det så det får nog vara så länge.

Permalänk
Medlem

Köpte ny, större och luftigare case, en Asus AP201. Förvisso fick jag ju ihop NR200P chassit med vattenkylningen och allt, men blev rätt frustrerad över hur svårmekat det blev med en AIO som täckte typ allt. Inte för man behöver meka med datorn hela tiden, men ändå. Tyckte det blev kanske lite väl tight.

I nya casen satte jag 3 fläktar i botten, och så 2x12 aio + en fläkt i toppen. Högre rpm nere än uppe för att dra in all luft via dammfilter. Lådan är helt perforerad runt om och drar in förmodligen rätt mycket damm om man inte har övertryck. Nu gick temperaturen ned lite också. Antar allt allt kan andas lite bättre helt enkelt. Skönt.

I cinebench stabiliserar sig nu cpun på 85 grader
Kör jag cinebench +furmark samtidigt ökar det till 90 stabilt. Och grafikkortet är löjligt svalt.

Nu får jag nog säga, case closed, till de höga temperaturerna. Har hittat fungerande biosinställningar och värmeutvecklingen är klart hanterbar.
Nu får det vara nog med grejande, nu ska jag avinstallera cinebench och dylikt och bara spela.

Tack alla för all tips och hjälp!

Och så den obligatoriska bilden på härligheten. Fullständigt RGB-disco där inne , blev nästan lite väl.😅
Tur att man kan stänga av det om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att det blev bättre. Jag satt med en NCase M1, blev lite för varmt och högljutt så bytte till ett Lian-Li O11 Dynamic Mini. Tyvärr är det i största laget men jag får plats med alla chassifläktar och större processorkylare. Tystare och svalare, men saknar ändå min NCase..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Ok, fint jobbat.
Behövde du skära eller såga i plastgallret under meshen?
Jag har själv samma chassi och en aio som ska in. Jag har en liten annan variant jag ska göra men det är alltid bra med så mycket input som möjligt innan man börjar modda sönder det 😃

Svarade nog inte på detta tror jag.
Jag skar först inte mer än vad som behövdes för att skruvskallar skulle gå fritt och så man skulle kunna montera överdelen helt enkelt, men eftersom radiatorn är lite off center så blev det lite väl mycket plast i vägen, så jag pillade loss meshen, skar bort en hel drös med plast som var i vägen för luftflödet och pillade sen tillbaka meshen. Såg inget vidare ut med rgb fläktar bara

En helt annan sak jag reagerat på är att jag får märkbart bättre kylprestanda med bottenfläktarna (insug) på högre varvtal än radiatorfläktarna (utblås) som sitter längst upp. Blir dessutom klart tystare. Har jag dem mer lika, dvs om jag maxar toppfläktarna, verkar det gå varmare.

Kan detta fenomen bero på att luften återcirkuleras i lägre grad om man har lite högre tryck i chassit så att säga? Om trycket blir för lågt i lådan kanske en del av luften sugs tillbaka vid sidan av radiatorn och går runt runt..?

Kanske det är det här som dödade en del av kylprestandan i min NR200P låda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Svarade nog inte på detta tror jag.
Jag skar först inte mer än vad som behövdes för att skruvskallar skulle gå fritt och så man skulle kunna montera överdelen helt enkelt, men eftersom radiatorn är lite off center så blev det lite väl mycket plast i vägen, så jag pillade loss meshen, skar bort en hel drös med plast som var i vägen för luftflödet och pillade sen tillbaka meshen. Såg inget vidare ut med rgb fläktar bara

En helt annan sak jag reagerat på är att jag får märkbart bättre kylprestanda med bottenfläktarna (insug) på högre varvtal än radiatorfläktarna (utblås) som sitter längst upp. Blir dessutom klart tystare. Har jag dem mer lika, dvs om jag maxar toppfläktarna, verkar det gå varmare.

Kan detta fenomen bero på att luften återcirkuleras i lägre grad om man har lite högre tryck i chassit så att säga? Om trycket blir för lågt i lådan kanske en del av luften sugs tillbaka vid sidan av radiatorn och går runt runt..?

Kanske det är det här som dödade en del av kylprestandan i min NR200P låda

Tack för förtydligande.
Själv fäste jag min radiator direkt i ramen i toppen och skaffade 2 stycken av noctuas slimmade fläktar.
Detta gjorde att jag knappt slapp att göra några ingrepp i plasten.

Jag har fortfarande inte orkat/haft tid att bygga klart allt men jag får prova mig fram angående fläkthastigheter.
Jag har själv placerat PSU i framkant så att jag kommer få plats med en fläkt där PSU inte sitter för att få in mer sval luft i chassit.
Detta kanske medför att jag kan köra bottenfläktarna i lägre hastighet.

Själv kör jag Amd 5800x 3D i mitt bygge.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Nu ser jag att det intel "extreme tuning utility" loggar inte verkar vara det vi syftar på här, utan snarare VID vilket jag är osäker på vad det är för något. Jag trodde det var det som var "core voltage" men kollar jag i HWmonitor så är VID 1,32V så som den är just nu, medan VCORE (detta låter ju mer som "core voltage") är 1,26V (dvs 1,32V minus min offset på 0,06V)

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Nu ser jag att det intel "extreme tuning utility" loggar inte verkar vara det vi syftar på här, utan snarare VID vilket jag är osäker på vad det är för något. Jag trodde det var det som var "core voltage" men kollar jag i HWmonitor så är VID 1,32V så som den är just nu, medan VCORE (detta låter ju mer som "core voltage") är 1,26V (dvs 1,32V minus min offset på 0,06V)

Låter rimligt, vid är den spänningen cpun efterfrågar, Vcore är den faktiska spänningen som cpun använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Låter rimligt, vid är den spänningen cpun efterfrågar, Vcore är den faktiska spänningen som cpun använder

Aha ok. Men det betyder i så fall att undervoltningen fungerar. Vilket jag iofs anat med tanke på temperaturen. Jag tror detta är ungefär gränsen för vad som ger 100% av prestandan i mitt system, börjar man dra ner mer så skalar prestandan ner också.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Aha ok. Men det betyder i så fall att undervoltningen fungerar. Vilket jag iofs anat med tanke på temperaturen. Jag tror detta är ungefär gränsen för vad som ger 100% av prestandan i mitt system, börjar man dra ner mer så skalar prestandan ner också.

Ja, du verkar ha nått gränsen för ditt kort, då du är begränsad på ett icke Z690/Z790 kort!