Permalänk
Medlem

Delbara LED lister

Hej mina bekanta.

Jag har två utrymmen (dimensioner; 575mm lång, 160mm hög, 385mm djup) som jag vill ha upplyst på ett display-aktigt vis, i multikulör, med smart funktioner.
Det är en Tv-bänk med tre ”hål”, de 2 yttersta vill jag ha upplyst.

Jag söker en/flera LED-lister där man kan klippa av önskad längd, men även kunna använda resterande då änna va.
Köpte ”Nedis Smart LED-list med Wifi 5m” från Kjell och Company, men jag behöver ju ytterligare en strömadapter samt metoden för att koppla nämda strömadapter till ”stumpen” av LED-rullen.

Jag har en lödstation och gott om verktyg, men jag behöver tipps och råd!

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara löda på förlängningar mellan längderna, eller hur långt är det mellan? Ska du koppla dem separat behövs ju även en till kontroller.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kan du inte bara löda på förlängningar mellan längderna, eller hur långt är det mellan? Ska du koppla dem separat behövs ju även en till kontroller.

Det är sant, ja. Alltså löda fast lågspänningskabel mellan vardera LED-list? Klarar 1 strömadapter på 12V 2.5A 24W det eller vad behöver outputen vara? Dumma frågor här kanske men men.. Det är 575mm mellan utrymmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

Det är sant, ja. Alltså löda fast lågspänningskabel mellan vardera LED-list? Klarar 1 strömadapter på 12V 2.5A 24W det eller vad behöver outputen vara? Dumma frågor här kanske men men.. Det är 575mm mellan utrymmen.

Ja precis. Har själv gjort så med WS2812B-längder. Det blir ju ingen extra strömförbrukning men kan leda till större spänningsfall. Skulle det bli ett problem kan du ju mata på 12V på "mitten" istället för i ena änden på slingan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja precis. Har själv gjort så med WS2812B-längder. Det blir ju ingen extra strömförbrukning men kan leda till större spänningsfall. Skulle det bli ett problem kan du ju mata på 12V på "mitten" istället för i ena änden på slingan.

Plannen är nu att göra på detta vis, tusen tack för tippset.
Men om det skulle skita sig; har du rekommendationer på vart jag kan få tag på en sådan controller samt strömadapter?
Jag har mailat med tillverkaren som vägrar sälja detta separat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

Plannen är nu att göra på detta vis, tusen tack för tippset.
Men om det skulle skita sig; har du rekommendationer på vart jag kan få tag på en sådan controller samt strömadapter?
Jag har mailat med tillverkaren som vägrar sälja detta separat :/

Vad är det för slinga och typ av LEDs du har? Är det vanliga "dumma" RGB(W) funkar nästan vilken generisk kontroller som helst. Jag kör med ESP-baserade "MagicHome" som är flashade med Tasmota för integration i Home Assistant. Finns snorbilligt på t.ex. Aliexpress. Dock inte uppdaterad med vad för nya ESP-moduler som kommit ut och huruvida dessa går att flasha.

Sen vilken 12V adapter som helst i stort sett, ska du köra halva slingan så sikta på minst hälften av kapaciteten på den medföljande.

Tror dock inte att det ska vara några problem att köra med nuvarande setup och en förlängning på ~60cm bara, speciellt om du matar spänning i mitten av slingan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad är det för slinga och typ av LEDs du har? Är det vanliga "dumma" RGB(W) funkar nästan vilken generisk kontroller som helst. Jag kör med ESP-baserade "MagicHome" som är flashade med Tasmota för integration i Home Assistant. Finns snorbilligt på t.ex. Aliexpress. Dock inte uppdaterad med vad för nya ESP-moduler som kommit ut och huruvida dessa går att flasha.

Sen vilken 12V adapter som helst i stort sett, ska du köra halva slingan så sikta på minst hälften av kapaciteten på den medföljande.

Tror dock inte att det ska vara några problem att köra med nuvarande setup och en förlängning på ~60cm bara, speciellt om du matar spänning i mitten av slingan.

Det är följande; https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smart-belysning...

Står ju RGB, men mer än så fattar jag inte riktigt. Ursäkta min brist på kunskap om detta, men stort tack för att du tar dig tiden att svara och hjälpa mig.