Plötsligt har alla tangentbord blivit knäppa! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Plötsligt har alla tangentbord blivit knäppa! Hjälp!

På 10-åringens dator har tangentbordet blivit knäppt. Byter jag till ett annat tangentbord är det lika knäppt, så problemet sitter alltså inte i tangentbordet som sådant. 10-åringen hävdar att hen inte gjort något särskilt.

Vissa tangenter funkar inte alls. Det kan vara olika tangenter om jag startar om datorn. Ibland skriver datorn tecken utan att jag trycker någonstans. Ibland skrivs fel tecken när en tangent ändå funkar.

Jag fattar ingenting, och vet inte var jag ska börja. Idéer?

Permalänk
Medlem

Dags att köra antivirus och något antimalwareprogram?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att man kommit åt att ändra språkinställningen för tangentbordet. Då ändras vad knapparna gör på tangentbordet. Men borde dock inte skriva av sig självt... Kolla in denna guiden och kontrollera att tangentbordet är inställt för Svenska.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hantera-inst%C3%A...

Permalänk

låter som ett bra tillfälle att boota upp sin live linux dist man har liggandes för att faktiskt utesluta hårdvarufel på tangentborden du testat.

händer det inte på linuxdisten så lär de va skalbagg eller nått i systemet som gör det då är trolige snabbaste och smidigaste lösningen en systempurge och börja om från 0 igen istället för att leta efter ett spöke bland filerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows