Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 12 spås dubbla krav på primärminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad har du för problem med W11? jag kör w11 på jobbet och hemma på mina burkar , har nada problem. Vi har typ 5K datorer nu på jobbet med W11 och användarna har inga problem där heller.

Never combine saknas, är väl det jag stör mig på allra mest dagligen. Sen verkar högerklick på startknappen inte vilja vara med till som tätt. Och skärmen som fungerade direkt i Windows 10 blir ibland bara svarta och kräver omstart innan de vill lira, för att nämna några saker som jag och några av de 25 000 anställda vi har klagar på titt som tätt. Då kör vi ändå Lenovo. Så tror inte det beror på struliga drivrutiner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför ha 8Gb som minikrav - kommer windows 12 att svälja så mycket mer än windows 11?
Applikationerna lär väl inte dra speciellt mycket mer så varför klarar sig inte windows 12 med 4gig?
Om det är på grund av en massa nya fräsiga och obligatoriska funktioner så skulle det vara intressant med mer detaljer.

Tycker du ett program som swappar är rimligt så räcker 4Gb utmärkt på win 11. Arbetar du med datorn (med kontorsstuff) så är fortfarande 16 ett minimum.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Cirka 3gb är vad mitt windows 10 drar när jag precis loggat in, mer får det inte. Ska den börja suga på mer i Windows 12 så är det för mer onödigt bös i bakgrunden och telemetry jag inte är intresserad av, satsa på att låta det kräva mindre resurser istället.

Är man intresserad av att göra en bättre produkt kan de väl ta fram en vettig ljud och videoredigerings app som följer med för att göra saker och ting lite mer attraktivt istället för rundade fönster och annat de snott från Apple. En vettig sökapp i stil med Everything, Notepad som gör Notepad++ obsolete och lite sådana grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker Windows 10 fortfarande är bättre och mer finslipat än Win 11, känns inte som de finslipat Windows 11 än.

Känns bara som de släpper halvfärdiga OS, sen när hypen går ur måste de fram med något nytt som inte har efterfrågats.
Det skulle räcka med nytt os var 5:e år

Förr i tiden var det jättecoolt med ny lansering typ från Win 95 fram till Win 10, sen orkar man inte bry sig mer.

Man får helt enkelt göra som man gjorde förr i tiden. Man bytte varannat OS då varannat var skit. så win12 verkar ju vara nästa os för mig, å skippar win11 i vanlig ordning 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av CarinaI:

cirka 3gb är vad mitt windows 10 drar när jag precis loggat in, mer får det inte. Ska den börja suga på mer i Windows 12 så är det för mer onödigt bös i bakgrunden och telemetry jag inte är intresserad av, satsa på att låta det kräva mindre resurser istället.

Det kanske är så att de fall där Windows drar t.ex 3GB och användaren kör med 4GB, så blir upplevelsen riktigt kass.
Att kräva 8GB men inte öka vad systemet drar i verkligheten hade bara varit en bonus för användaren då den inte kan köpa en budget dator (se: laptop) som skiter ner sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Har nu tvingats till Windows 11 på jobbdatorn och upplevelsen är väl typ som att sitta med Windows insider. Idel buggar och prestandaproblem. Känns inte direkt som en produkt som är genomtänkt och färdig.

Alternativet är ju Apple eller någon hemmapulad Linux lixom så det finns inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Man får helt enkelt göra som man gjorde förr i tiden. Man bytte varannat OS då varannat var skit. så win12 verkar ju vara nästa os för mig, å skippar win11 i vanlig ordning 😉

Precis

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Gör så men halvera mängden telemetri och annat skräp som reklam och liknande så kan vi snart glömma Windows 11

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gör så men halvera mängden telemetri och annat skräp som reklam och liknande så kan vi snart glömma Windows 11

Blir nog tvärtom dubbelt så mycket minne = dubbeltrubbel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker att W11 är mer finslipat än W10. Bara inställningsappen är mycket bättre på W11 än W10 enligt.

På....på en desktop?
Eller är det på en padda?

Jag trodde aldrig någonsin jag skulle se "Finslipat" och W11 i samma mening men se där, smaken är väl som baken

W11 är ett halvfärdigt OS som är sönder på så många olika sätt att jag helt klart välkomnar en ny version, sålänge jag slipper uppgradera själv

Edit*
Jag fattar inte riktigt varför. Känns som att resursanvändningen bör minska, men det klart att alla medföljande och förinstallerade appar som Windows nu skickar med i sin bloatware har sina egna prestandakrav.
En riktig W10 installation förbrukar runt 1GB ram utan all skit...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Never combine saknas, är väl det jag stör mig på allra mest dagligen. Sen verkar högerklick på startknappen inte vilja vara med till som tätt. Och skärmen som fungerade direkt i Windows 10 blir ibland bara svarta och kräver omstart innan de vill lira, för att nämna några saker som jag och några av de 25 000 anställda vi har klagar på titt som tätt. Då kör vi ändå Lenovo. Så tror inte det beror på struliga drivrutiner.

kör ni med dockor? vi hade endel problem med HP dockor som strulade också förut när vi började rulla W11 föra året, men det var drivers som inte var uppdaterade. Vi kör dock bara HP burkar, lite Surface också samt MAC men inge Windows på MAC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Har nu tvingats till Windows 11 på jobbdatorn och upplevelsen är väl typ som att sitta med Windows insider. Idel buggar och prestandaproblem. Känns inte direkt som en produkt som är genomtänkt och färdig.

Man måste väl kunna få ändra sig eller ändra strategi? Att det dessutom var sex år mellan 10 och 11 borde väl säga en hel del för de som är det minsta teknikintresserade? TPM och Secure Boot är bra, av samma anledning faktiskt: Ny kunskap och nya insikter gör att man kan ändra sig och utvecklas. Att göra det möjligt att kringgå dessa saker är förstås mindre bra i sak men det finns vissa gnällspikar som tror att det är en rättighet att ha tillgång till allt och använda allt. Sedan klagar samma människor på att de inte tycker att det är någon skillnad när de kringgått de stora skillnaderna och tycker det är jobbigt att startmenyn ligger i mitten...

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att w10 har 2gig rekommendead minnesmängd.
Dubbelt upp - 4gig för w11
Nu ska det dubblas igen...

Jag är inte så säker på att det behövs en fyrdubbling av minnesmängd egentligen. Så mycket har inte hänt i OSet - annat än för krimskrams. Eller ja - vi vet väl inte vad w12 har att erbjuda i framtiden ännu såklart. Har bara svårt att tänka mig att det krävs så mycket mer för nästa steg.

Men jag tänker att det kanske har att göra med helheten. Användarupplevelsen.

Har man bara tänkt köra OSet utan att köra nån mer mjukvara så är grundrekommendationerna en bra måttstock. Men... ja. Ofta kör man ju någon form av mjukvara också hehe.

Och här rör det väl på sig konstant vill jag påstå. Både i hur varje enskild mjukvara använder minnesmängd - och att vi vill ha mer igång samtidigt i större utsträckning.

Så det här kravet är kanske mer en anpassning till en helhet för en ok användarupplevelse. Sätt rimligt höga minimikrav utan att själva OSet använder allt så finns det väl en del utrymme kvar att köra spotify, webläsare och något till utan att datorn går på knäna direkt.

Jag vet inte. Det är bara en gissning. Är det på det sättet så är det väl ganska rimligt kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant att w10 har 2gig rekommendead minnesmängd.
Dubbelt upp - 4gig för w11
Nu ska det dubblas igen...

Jag är inte så säker på att det behövs en fyrdubbling av minnesmängd egentligen. Så mycket har inte hänt i OSet - annat än för krimskrams. Eller ja - vi vet väl inte vad w12 har att erbjuda i framtiden ännu såklart. Har bara svårt att tänka mig att det krävs så mycket mer för nästa steg.

Men jag tänker att det kanske har att göra med helheten. Användarupplevelsen.

Har man bara tänkt köra OSet utan att köra nån mer mjukvara så är grundrekommendationerna en bra måttstock. Men... ja. Ofta kör man ju någon form av mjukvara också hehe.

Och här rör det väl på sig konstant vill jag påstå. Både i hur varje enskild mjukvara använder minnesmängd - och att vi vill ha mer igång samtidigt i större utsträckning.

Så det här kravet är kanske mer en anpassning till en helhet för en ok användarupplevelse. Sätt rimligt höga minimikrav utan att själva OSet använder allt så finns det väl en del utrymme kvar att köra spotify, webläsare och något till utan att datorn går på knäna direkt.

Jag vet inte. Det är bara en gissning. Är det på det sättet så är det väl ganska rimligt kan jag tycka.

Kan det inte vara lite symboliskt också? De flesta moderna telefonerna idag har 6, 8 eller 12 (osäker på om nån har mer) RAM och det kanske ser lustigt ut om Windows kommer med 4 som krav. Man jämför och telefonen har alla tillgång till så det kan bli en form av en måttstock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

Vad har dom sagt som dom inte gör menar du?

Skrivet av Nikodemous:

Man får helt enkelt göra som man gjorde förr i tiden. Man bytte varannat OS då varannat var skit. så win12 verkar ju vara nästa os för mig, å skippar win11 i vanlig ordning 😉

Mm, jag gick från Windows 95 till ME, det var skitbra

Permalänk
Medlem

Inget problem för min del, annat än att det kan bli lite jobbigt om behov att köra många parallella virtuella maskiner finns.

Men sen är ju frågan varför; om det bara är för att kunna köra mer fluff i form av onödiga bakgrundstjänster så kan de ju köra upp det där solen aldrig ler.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bootade upp Win7 igår pga reasons och det kändes verkligen som en snuttefilt jämfört med Windows 11. Så lätt att hitta inställningar osv. Och nu ska vi snart få Windows 12. Samma uppdateringstakt som förr, men inte med samma skillnader mellan OS. (Win 3, 95,98,XP osv)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När jag startar w11 så drar den 4.2 gig av ram.
Andra kan det säkert röra sig mot 5-6, beroende på autostart program.
Till det kommer alla flikar i deras webbläsare. Boom!! Du slår i 8gb ram

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Snart två år sedan

Vafan va tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan det inte vara lite symboliskt också? De flesta moderna telefonerna idag har 6, 8 eller 12 (osäker på om nån har mer) RAM och det kanske ser lustigt ut om Windows kommer med 4 som krav. Man jämför och telefonen har alla tillgång till så det kan bli en form av en måttstock.

Det kan det väl förstås vara.

Man kan även bredda samma spår lite och bara konstatera att det inte nödvändigtvis betyder att 12 i sig använder avsevärt mer minne än 11, det kan vara så att det bara reflekterar en omvärdering av vad som är en rimlig nivå för en bra användarupplevelse.

Men vi vet ju ingenting om det i nuläget. Vi *vet* väl för den delen inte ens att Windows 12 är en grej ännu...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns totalt meningslöst med nya Windows vart tredje år. Det var en annan sak på
90 talet när man inte kunde uppdatera funktioner via internet och utvecklingen gick i rasande takt.

Idag kan en 10 år gammal dator fungera utan problem för det mesta som inte är extremt krävande.

Känns som en strategi för att göra datorer till e waste i betydligt högre takt än nödvändigt.

Redan många fullt fungerande datorer som inte får Windows 11 och med 12 lär de flytta fram kraven ännu mer plus stänga alla kryphål att köra på äldre enheter.

Tur det finns Linux åtminstone.

Skulle det vara vara RAM som var krav är det en sak. Går sätta i 8GB om det inte redan är det i alla datorer från senaste 15 åren. Men problemet är när de kräver en viss CPU arkitektur. En Celeron idag kan vara sämre än en gammal i7 men ändå stöds modern Celeron men inte gammal i7.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte så säker på att det behövs en fyrdubbling av minnesmängd egentligen. Så mycket har inte hänt i OSet - annat än för krimskrams. Eller ja - vi vet väl inte vad w12 har att erbjuda i framtiden ännu såklart. Har bara svårt att tänka mig att det krävs så mycket mer för nästa steg.

Kan säkert vara Microsoft som vill bli redo för Windows 365 där OS:et i framtiden är uppbyggt av resurshungriga webbappar. Electron, React och UWP är skällsord i min värld, men att skriva resursnåla program är tyvärr inte inne längre.

Som du var inne på ang. användarupplevelsen, så förladdar Microsoft redan Edge, Office m.m. i bakgrunden.

Märker redan hur Microsoft även i Outlook börjar jobba sig ifrån Desktop-appen och oftare skickar mig till olika webbtjänster för att ändra inställningar i appen.

Enkla appar som MSPaint, Notepad och Calc kräver mer än 10ggr så mycket RAM i Windows 11 som Win32-versionerna från Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Till det kommer alla flikar i deras webbläsare. Boom!! Du slår i 8gb ram

Jotack, webbläsare är världens värsta vardagsminnesslukare, helt klart. I skrivande stund käkar de instanser jag har igång 12GB.

Det är en av anledningarna till att jag avskyr Electron-appar, ett sabla otyg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är bara bra att kraven ökar, i slutändan får vi alla bättre och snabbare hårdvara.
Det ökar budgeten för vad Microsoft kan göra i operativet, sedan önskar man sig att det inte enbart blir något program som tuggar i bakgrunden för att visa bättre riktad reklam.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Bättre dom fokuserar på W11 så den blir riktigt bra!
Windosws 12 helt ointressant i min värld!

Tänk om det mot förmodan blir ett helt fantastiskt OS. Kommer du då vara ointresserad av Windows 12?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Jag kör win11 utan problem.
Sen var det väl ren tur att det var 2*16gb stickor som låg i uppdgraderingspaketet jag köpte. Asken var dock märkt med 2*8gb som det stod i annonsen. Tackar och tar emot.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Never combine saknas, är väl det jag stör mig på allra mest dagligen. Sen verkar högerklick på startknappen inte vilja vara med till som tätt. Och skärmen som fungerade direkt i Windows 10 blir ibland bara svarta och kräver omstart innan de vill lira, för att nämna några saker som jag och några av de 25 000 anställda vi har klagar på titt som tätt. Då kör vi ändå Lenovo. Så tror inte det beror på struliga drivrutiner.

ExplorerPatcher löser det mesta, bla just Never Combine.
Kör det på alla mina Windows 11 burkar.

Du kan även enkelt ändra Explorer (Utforskaren) så den ser ut och fungerar som Windows 7, Windows 10 eller Windows 11.
Även högerklicksmenyn kan återställas + en hel del mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle det vara vara RAM som var krav är det en sak. Går sätta i 8GB om det inte redan är det i alla datorer från senaste 15 åren.

Det säljs än idag många laptops som enbart har 4GB RAM utan möjlighet till uppdatering.

Lägg där till alla surfplattor som Microsoft glatt supportade så länge de endast körde 32-bitars UEFI samt med max 2GB RAM. Dessa enheter har Microsoft effektivt dödat med Windows 11.

Tror att många kommer lämna Windows som OS så fort deras AAA-spel fungerar på valfritt system.

Själv tycker jag det är trist att exempelvis Blizzard varken supportar macOS eller Linux i Diablo IV, då deras tidigare spel alltid fungerade till Mac. Har Activision/Blizzard kanske redan blivit mutade av Microsoft innan uppköpet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Känns totalt meningslöst med nya Windows vart tredje år. Det var en annan sak på
90 talet när man inte kunde uppdatera funktioner via internet och utvecklingen gick i rasande takt.

Idag kan en 10 år gammal dator fungera utan problem för det mesta som inte är extremt krävande.

Tja, bortsett från modern säkerhet då.

Just att alla är uppkopplade hela tiden gör ju att säkerheten och uppdateringar är allt viktigare.

Citat:

Känns som en strategi för att göra datorer till e waste i betydligt högre takt än nödvändigt.

Redan många fullt fungerande datorer som inte får Windows 11 och med 12 lär de flytta fram kraven ännu mer plus stänga alla kryphål att köra på äldre enheter.

Tur det finns Linux åtminstone.

Skulle det vara vara RAM som var krav är det en sak. Går sätta i 8GB om det inte redan är det i alla datorer från senaste 15 åren. Men problemet är när de kräver en viss CPU arkitektur. En Celeron idag kan vara sämre än en gammal i7 men ändå stöds modern Celeron men inte gammal i7.

För att det inte handlar om prestanda, när det gäller kraven på processor, utan just säkerhetsfunktioner som inte fanns på tidigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man måste väl kunna få ändra sig eller ändra strategi? Att det dessutom var sex år mellan 10 och 11 borde väl säga en hel del för de som är det minsta teknikintresserade?

Du har missat att Microsoft släppte feature releases till Windows 10 två ggr om året tidigare? Det är inte direkt så att utvecklingen av 10:an stannade 2015.

Skulle påstå att Windows 10 Version 22H2 har betydligt mer gemensamt med Windows 11 än med Windows 10 Version 1507.