Windows 12 spås dubbla krav på primärminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför ha 8Gb som minikrav - kommer windows 12 att svälja så mycket mer än windows 11?
Applikationerna lär väl inte dra speciellt mycket mer så varför klarar sig inte windows 12 med 4gig?
Om det är på grund av en massa nya fräsiga och obligatoriska funktioner så skulle det vara intressant med mer detaljer.

Det klarar sig nog, det är antagligen mer tänkt som en riktlinje för normalanvändning, gissningsvis.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade varit bättre för Microsoft att bara uppdatera Windows 10 tills företaget lägger ner. Hur ska man någonsin kunna lita på företag som säger en sak och sedan gör en annan.

De här meningslösa kraven på TPM och secure boot och skit ör de ju dessutom inte seriösa men då de själva har instruktioner för hur man kringgår möget, så vad är poängen? Det finns ju ingen. Det skapar bara irritation.

Om Windows 12 har samma sak så lär det ju inte heller få ett särskilt varmt mottagande. Så får hoppas de skärper sig.

Har nu tvingats till Windows 11 på jobbdatorn och upplevelsen är väl typ som att sitta med Windows insider. Idel buggar och prestandaproblem. Känns inte direkt som en produkt som är genomtänkt och färdig.

Precis, har kört utan Secure Boot väldigt länge nu, utan större problem, har inte ens kört något reghack, eller annat hack vad jag vet. Jag tog visserligen bort det i ett syfte från bios, det kanske har att göra med att jag kör i test signing mode med integrity check på off. Men har då inga problem alls vad jag känner till. Tpm är dock på.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här stämmer absolut inte. Går jättebra att köra Windows på 4GB RAM, även på företagsdatorer med en massa bloat. Beror såklart på exakt vad man ska göra på datorn med webbläsare, office-program och diverse annat funkar utan problem.

Windows 10 och 11 kan köras på en 1Ghz processor med 1GB RAM.

Låter som en fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Precis, har kört utan Secure Boot väldigt länge nu, utan större problem, har inte ens kört något reghack, eller annat hack vad jag vet. Jag tog visserligen bort det i ett syfte från bios, det kanske har att göra med att jag kör i test signing mode med integrity check på off. Men har då inga problem alls vad jag känner till. Tpm är dock på.

De hade kunnat sköta det snyggt. I mitt fall hade deras pitch låtit såhär: "Visst, du får köra utan GPT, TPM och Secure Boot, men då kan du inte använda de här funktionerna som du ändå inte bett om och inte har någon nytta av".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

What, hoppade du över microsoft kanske bästa OS nånsin? Alltså 2000?! Det var inte självklart för min del att byta över till lulllull-XP då 2000 var enligt min mening var rent och snyggt OS 😀

Jag drev bara förstås. Windows 2000 var trevligt.

Permalänk
Medlem

Är snart som CoD, istället för uppdateringar så köper man nytt OS varje år, samma skit i en annan förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

8GB låter rimligt som minimikrav, trodde det var krav på det redan idag (Win11).

Jag håller med dig. Dessutom så kräver TPM och secure boot en modernare dator. En modernare dator har dessutom större RAM än den för 10 år sedan. Idag så bör du ha ca 32GB RAM om du har den senaste utgåvan av Photoshop. Ska programmet göra mer komplicerade bildbehandlingar så krävs det mer. Systemkravet lär inte minska i framtiden så maximera RAM i dator, såvida du har råd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Är snart som CoD, istället för uppdateringar så köper man nytt OS varje år, samma skit i en annan förpackning.

Det var väl mer hur det var innan? Man var tvungen att köpa uppgraderingarna till varje version, fram till W7 och sedan dess har man inte behövt betala en enda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här stämmer absolut inte. Går jättebra att köra Windows på 4GB RAM, även på företagsdatorer med en massa bloat. Beror såklart på exakt vad man ska göra på datorn med webbläsare, office-program och diverse annat funkar utan problem.

Windows 10 och 11 kan köras på en 1Ghz processor med 1GB RAM.

Går gör det ja, men bra nej.
Rent Windows går utmärkt ja, men ska man ha några program är el är lite mer aktiv användare så slår det i taket snabbt med 4 GB. Dvs det tar inte länge innan det blir en begränsning. Inte minst om man ska köra t ex Teams el bara flera program samtidigt, även webbläsarna har en tendens att nyttja mycket minne. Men visst går det ja.

"Kan köras" är väl på gränsen, inte ens W7 går någorlunda på 1 GB + 1 GHz (främst antalet kärnor).

Även en tydlig skillnad mellan hårt nedslimmat och standardutförande.

Men sen är det ju frågan om vad man tänker sig och vilka krav man har. En sak att ligga på absolut minimum, en annan är att det ska fungera bra och inte vara direkt begränsande.
Har man möjlighet att välja ska man rimligtvis sikta på att ha lite marginal, i form av minst 6-8 GB för hemdatorer och 8-16 för företag (lite beroende på hur mycket som måste köras). Mindre än så är dumsnålt. Prisskillnaden på några hundra ger skillnaden mellan att ofta vara begränsad, till att det aldrig är något problem. Sen är det ju klart att det kan krävas mer än så för en del användningsområden, men det är en annan sak.

Men att specificera 8 GB som minimikrav för OS:et kan nog hjälpa för att ge en någorlunda upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Går gör det ja, men bra nej.
Rent Windows går utmärkt ja, men ska man ha några program är el är lite mer aktiv användare så slår det i taket snabbt med 4 GB. Dvs det tar inte länge innan det blir en begränsning. Inte minst om man ska köra t ex Teams el bara flera program samtidigt, även webbläsarna har en tendens att nyttja mycket minne. Men visst går det ja.

"Kan köras" är väl på gränsen, inte ens W7 går någorlunda på 1 GB + 1 GHz (främst antalet kärnor).

Även en tydlig skillnad mellan hårt nedslimmat och standardutförande.

Men sen är det ju frågan om vad man tänker sig och vilka krav man har. En sak att ligga på absolut minimum, en annan är att det ska fungera bra och inte vara direkt begränsande.
Har man möjlighet att välja ska man rimligtvis sikta på att ha lite marginal, i form av minst 6-8 GB för hemdatorer och 8-16 för företag (lite beroende på hur mycket som måste köras). Mindre än så är dumsnålt. Prisskillnaden på några hundra ger skillnaden mellan att ofta vara begränsad, till att det aldrig är något problem. Sen är det ju klart att det kan krävas mer än så för en del användningsområden, men det är en annan sak.

Men att specificera 8 GB som minimikrav för OS:et kan nog hjälpa för att ge en någorlunda upplevelse.

Jag har suttit och jobbat på gamla bärbara skitdatorer med lite minne i flera år. Det fungerar helt acceptabelt. Då snackar vi webbläsare med många flikar öppna, diverse interna program, Onenote, Word, Excel, Skype för företag med mera. Jag har aldrig behövt bry mig om minnesanvändningen.

1GB lär bli jobbigt, 4GB funkar om du inte har specifika behov som kräver mer. Notera här att 4GB är vad Microsoft rekommenderar för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

På vilket sätt är det mainstream? Och hur, i så fall, är den jämförelsen relevant med Windows?

Det rimligaste vore att jämföra någon av de större distributionerna, med Gnome eller KDE. Där är hårdvarukraven rätt lika.

Det relevanta här är att Linux och Windows bygger på väldigt olika filosofier. Medans Windows är uppbyggd som en klump är Linux uppbyggt modulärt då det enbart är kärnan på några kB som är själva Linux.

Allt annat omkring är program och rutiner för att få ett fungerande operativsystem, dvs CLI/GUI-grafik och hjälpprogram för att hantera filer och formatera diskar etc.

Skulle du bara behöva köra ett terminalprogram eller en nätverksdemon så kan du i Linux göra dig av med allt som är fönsterhanterare och layout, bara genom att avinstallera rätt program / rutiner.

I Windows skulle det vara betydligt svårare att genomföra då dess grafikrutiner är närmare knuten kärnan och det är därför svårare att plocka ur eller ändra dess grafiska gränssnitt.

Med andra ord skulle du kunna starta ett spel på minsta möjliga RAM / diskutrymme som spelet kräver i Linux då det inte finns något läge i Linux som motsvarar DOS/Windows. Windows tog visserligen bort DOS (mer eller mindre) någonstans runt NT/4 och XP och det är i dag bara ett terminalfönster. Men det behövs fortfarande anropas som när Windows 3.1 och Windows 95 / 98 kördes ovanpå DOS. Det här har aldrig funnits i Linux och det finns med andra ord inget "DOS-läge". Du kan visserligen få en terminal i helskärm (TTY 1 - 6) men det är princip bara ett grafiskt läge som visar en mörk bakgrund med ljus text som visuellt liknar en prompt.

Rent praktiskt så kan du köra dom senaste likväl som som äldsta programmen i Linux på vilken kärna som helst, Finns så klart begränsningar. Men dom enklaste kan lätt kompileras om och anpassas till den hårdvara som systemet kör.

Men som du frågade, krav för Linux Mint 21.1 från deras blogg:

2GB RAM (4GB recommended for a comfortable usage).
20GB of disk space (100GB recommended).
1024×768 resolution (on lower resolutions, press ALT to drag windows with the mouse if they don’t fit in the screen).

Enligt min mening, på vad en acceptabel dator är i dag:
Minst 8/16 CPU
64 - 128GB RAM
512GB SSD/M.2 för OS (varav minst 128GB är för "/" och 64GB (minst ram) för swap)
2560x1600+ för bildskärm.

Tror att minimikrav och acceptabel prestanda är ganska olika uppfattningar, speciellt i nördträsket

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon