Asrock siktar lågt med nya AM5-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock siktar lågt med nya AM5-moderkort

I bilder på Asrocks första moderkort med nya styrkretsen A620 är det inte mycket som blir kvar för att möta instegspriset på 125 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Fullt tillräckligt för en enklare server/NAS.
M.2 för OS och LSI för diskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa detta över storebror med A650? Är inte priset samma?

Kul med billigare kort, men detta var lite för avskalat för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför skulle man köpa detta över storebror med A650? Är inte priset samma?

Kul med billigare kort, men detta var lite för avskalat för mig

Det står ju i artikeln att priset är okänt. Vet du mer, så upplys mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Det står ju i artikeln att priset är okänt. Vet du mer, så upplys mig.

Under $100 sägs det hos techpowerup för A620

Permalänk
Medlem

Ärligt, funkar nog till 95% eller fler av alla gamingdatorer!

Visst du kan inte köra PCIe 5.0, överklocka eller hänga på allsköns USB-enheter men hur många är det som gör det när allt kommer omkring... sen så beror det väl på korten hur flådig CPU och sånt dom klarar men det finns väl möjlighter att designa OK strömsteg på dessa med.

Eller så tittar man på 650 eller uppåt förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Helt rätt att modeller med mindre bling-bling kommer ut. Just moderkort gör så lite på AM-plattformarna ändå när CPU-kapseln har IO för t ex USB ändå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Baserat på bilderna stämmer tidigare information om att PCI Express 5.0 uteblir, eftersom varken de två M.2-platserna för NVME-baserad lagring eller den för nätverkskort är markerad med mer än version 4.0. Detta gäller även för den M.2-plats vars PCI Express-banor går direkt till processorn och således i grunden inte begränsas av moderkortets styrkrets."

Ehrm, låter som Asrock utesluter PCIe 5.0? I mean, vore inte första gången en tillverkare stänger ned funktionella komponenter i hårdvaran för att "uppmuntra" till att köpa dyrare, AMD gjorde det med PCIe 4.0 med B450, så fort de kom ut med B550 versionen så stängdes PCIe 4 funktionen ned via BIOS updates till de B450 korten som redan hade PCIe 4 igång och fungerande.
Trots traces från processorn gick direkt till M.2 kontakten och första PCIe x16 kontakten, så valde AMD att strypa existerande funktionen med PCIe 4.0 på B450.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Helt galet billigt egentligen med tanke på hur avancerat kretskortet är och mängden komponenter. Det går inte komma ens i närheten om man skulle göra ett eget projekt i denna skala. Har arbetat inom företag där vi specialdesignat elektronik. Det ena kortet var i storlek med ett mATX-moderkort, 4L PCB och inte i närheten av mängden komponenter; dessa kostade flera tusen styck. Har svårt att tro att detta moderkort skulle vara mindre än 8L och har minst en magnitud fler (och dyrare) komponenter. För att inte nämna att de ska göra vinst dessutom, i flera led...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt rätt att modeller med mindre bling-bling kommer ut. Just moderkort gör så lite på AM-plattformarna ändå när CPU-kapseln har IO för t ex USB ändå.

Nu när du säger det… borde det inte gå att köra CPU helt utan styrkrets? IO-die fyller väl den funktionen ganska bra?

Lite chip för klocka och headers, sen är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Så.. ca 1625kr med valuta omräkning och moms påslag. Detta för det, sämsta(?) moderkortet på marknaden ett halvår efter release.. nä förlåt om entusiasten i mig inte direkt jublar av glädje.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Olika människor har olika behov och för mig är bara två minnesplatser a non starter.
I övrigt är det säkert ett bra kort för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Så.. ca 1625kr med valuta omräkning och moms påslag. Detta för det, sämsta(?) moderkortet på marknaden ett halvår efter release.. nä förlåt om entusiasten i mig inte direkt jublar av glädje.

Spännande att se om det priset stämmer för då blir det dubbelt så dyrt som föregångaren det ersätter . Skulle inte förvåna mig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kanske är en G variant av 7000 serien på .. g
Typ 7300G

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver processorsockel syns två DDR5-platser och och en ensam kortplats med stöd för som mest PCI Express 4.0.

Det sitter ju ytterligare två kortplatser nedanför batteriet? Verkar som om det är en x16 i första slotten, tomt i andra, och sedan två svarta x1 på plats 3 och 4.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hur mycket klarar den där VRMen av? Kan man montera en 7950x utan problem (nä, jag tror inte många skulle kombinera dessa)?

Jag önskar mig lite bänkande av moderkort här på sidan

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Går RAM att köra i dual-channel på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Går RAM att köra i dual-channel på dessa?

Givetvis!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur mycket klarar den där VRMen av? Kan man montera en 7950x utan problem (nä, jag tror inte många skulle kombinera dessa)?

Jag önskar mig lite bänkande av moderkort här på sidan

Antar att det inte skall vara något problem, med tanke på att A620 inte supportar överklockning.

Tog även en titt på deras A520M-HDV där WRM lösningen är snarlik, det kortet supportar upp till 105W CPU (5000-serien), samma WRM hanterar samtidigt 75W till PCIE x16.
På B650M-HDV så har Asrock valt att ha en separat WRM för just PCIE x16, varvid där blir minst 75W extra till CPU.
[75W+105W=180W minst]

Hur som så räcker det väl till ett (billigt) Ryzen 7000X3D system om kraven på I/O inte är höga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Nu när du säger det… borde det inte gå att köra CPU helt utan styrkrets? IO-die fyller väl den funktionen ganska bra?

Lite chip för klocka och headers, sen är det bara att tuta och köra?

Jo, AM1-plattformen var just en sådan plattform.
Även ett gäng Laptop-lösningar är styrkretslösa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis!

Tack, jag har dålig koll på dessa budget moderkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR