Mitt moderkort från Asus har RAID-funktion och jag tänkte nyttja det till spegla hårddiskar innehållandes bilder, som jag syncar ner från iCloud.
Jag undrar om jag bör satsa på mekaniska hårddiskar eller SSD för detta? Tacksam också förslag på modell.
Jag undrar också om det är så att jag kan sätta permissions på mappen så att bilder enbart kan läggas till och ej tas bort?
Väldigt tacksam för svar!
Sätt den extra HDD'n i en extern låda istället och kör backup mot den.
Och ha inte den externa inkopplad när du inte kör backup.
Sätt den extra HDD'n i en extern låda istället och kör backup mot den.
Och ha inte den externa inkopplad när du inte kör backup.
Menar du att köra likadana HDD, en intern och en extern och då köra regelbunden backup från interna mot extern? Det låter faktiskt som en riktigt bra idé. Har svårt att orientera mig bland olika färger för HDD och CMR/SMR. Behöver inte mer än 1 TB. Vad bör man satsa på för intern hårddisk. Externa har jag ett gäng.
Rätt bra pris på Corsair M.2. P5. Någon fördel med mekanisk mot SSD?
Mitt moderkort från Asus har RAID-funktion och jag tänkte nyttja det till spegla hårddiskar innehållandes bilder, som jag syncar ner från iCloud.
Jag undrar om jag bör satsa på mekaniska hårddiskar eller SSD för detta? Tacksam också förslag på modell.
Jag undrar också om det är så att jag kan sätta permissions på mappen så att bilder enbart kan läggas till och ej tas bort?
Väldigt tacksam för svar!
Som @Svensktiger skrev låter det som att du snarast vill ha backup. Det första man får lära sig på tekniska fora är ”RAID är inte backup”. Speglar du två diskar kommer per definition allt som skrivs till den ena disken också skrivas till den andra, så det enda du skyddar dig mot är att datat blir helt otillgängligt ifall den ena disken havererar. Den största risken för data idag är troligen användarfel, följt av kryptomalware.
Så långt jag vet låter Windows inte dig göra skillnad på rätten att skriva en fil och att ändra på den.
Alltså: skaffa två USB-diskar, ta backup av din data till båda, och varva sedan mellan dem, där du har den ena liggande hos någon du litar på och den andra får backuper regelbundet, och efter några dagar eller veckor byter du, beroende på hur mycket data du är beredd att förlora.
Vill du vara mer ambitiös, köp eller hyr en riktig backupprogramvara som kan spara versionerade kopior av din data, så du även kan komma tillbaka från mindre missöden.
Copyright © 1999–2023 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.