Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Den godaste är oftast den som man köper direkt ifrån bonden. Den har inte så mycket smak av diverse rengöringsmedel. Något måste det vara med rengöringen som gör att de smakar illa efteråt (då man kokar de med skal på). Det brukar försvinna då man delar på dem efteråt och låter de ånga av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Beror helt på vad de skall användas till, t.ex. gillar bintje kokt och king edward mosad

Dät täckte du upp alla alternativ..

Permalänk
Medlem

Kung Edwardo...all the way !

Visa signatur
Permalänk

Lady Britta, för den är uppkallad efter min mor. Min morbror var med och "utvecklade" den och döpte den efter sin syster. Den är en av potatissorterna i Estrellas chips och på de gamla förpackningarna (de som var mer glansiga och inte matta) så stod en liten text om potatissorterna på baksidan. Lite tråkigt att den texten inte finns på de nya

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Hedersmedlem

King Edward är min favorit och har varit så ända sedan barnsben. Provar regelbundet nya sorter men återvänder alltid till kungen. Passar till alla sorters potatisrätter, men är ändå allra godast kokt precis lagom, med skal, får stå 30-40 minuter, skalas och ätes med smör. Oslagbart gott.

Några har nämnt Asterix och den tillhör absolut en av de bästa sorterna när jag vill ha alternativ.

Tyvärr har affärerna och odlarna försökt lura på en riktiga hemskheter ibland, såsom Sava. Helt oätbar enligt mig. Vill minnas att Folva inte är långt efter.

Edit: Efter att ha läst lite listor så tror jag att både Herta och Balmoral fallit mig i smaken.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Amandine och Kingen är mina favoriter.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Färskpotatis, Sötpotatis och Amandine för det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Färskpotatis, Sötpotatis och Amandine för det mesta

Av dessa tre är en en potatissort

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så en mellanmjölig sort, typ King Edward, är för mig perfekt för vanligt mos, inte för mjölig dock.

Ja, det är ju en smaksak vad man tycker i detta fall; gällande King Edward och mos, eller det kanske gäller alla potatisar kanske - men inte minst mjöliga - är det viktigt att inte överkoka potatisen innan man mosar den.
En del tycks tänka att "jag ska ju ändå mosa den, så bara kokar på järnet", men det blir inte alls lika bra, det blir vattnigt och dant och man kanske inte ens kan ha i någon smör eller mjölk utan att få gröt istället för mos.
Oavsett, mos görs bäst (imho) på vinterlagrad potatis, även om man såklart kan gå lite på tvärsen efter eget behag. Jag tycker exempelvis att King Edward är en utmärkt färskpotatis, inte som Early Rose men bättre än många dedikerade tidiga potatissorter man köper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Var till Ica-butiken idag, och kollade på påsarna. Alla Ica's påsar står det bara fast eller mjölig...... sjukt dåligt. Rent logiskt så borde det vara samma sort i påsen så varför inte specificera det?

Skall kontakta Ica's kundtjänst likt gamla goa Sverker på SVT. "Ska det vara på det här viset!?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Ja, det är ju en smaksak vad man tycker i detta fall; gällande King Edward och mos, eller det kanske gäller alla potatisar kanske - men inte minst mjöliga - är det viktigt att inte överkoka potatisen innan man mosar den.
En del tycks tänka att "jag ska ju ändå mosa den, så bara kokar på järnet", men det blir inte alls lika bra, det blir vattnigt och dant och man kanske inte ens kan ha i någon smör eller mjölk utan att få gröt istället för mos.
Oavsett, mos görs bäst (imho) på vinterlagrad potatis, även om man såklart kan gå lite på tvärsen efter eget behag. Jag tycker exempelvis att King Edward är en utmärkt färskpotatis, inte som Early Rose men bättre än många dedikerade tidiga potatissorter man köper.

Jo överkokt potatis kan jag inte äta alls. Vilket är ett problem för min tjej har en tendens att överkoka den. Samma med pasta.

Skrivet av lasseedsvik:

Var till Ica-butiken idag, och kollade på påsarna. Alla Ica's påsar står det bara fast eller mjölig...... sjukt dåligt. Rent logiskt så borde det vara samma sort i påsen så varför inte specificera det?

Skall kontakta Ica's kundtjänst likt gamla goa Sverker på SVT. "Ska det vara på det här viset!?"

Ica brukar väl skriva vad det är för sort på undersidan av påsen? Alltså i den informationen som inte är tryckt utan med bäst-före och det.

Permalänk

Amadine. Blir så jävla god i ugnen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Här blir det oftast Asterix, fungerar till det mesta. Annars är det nog King Edward som gäller.

Blev så himla sugen på potäter nu så det får spontant bli pannbiff, stekt lök, gräddsås och svartvinbärs gelé till middag idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo överkokt potatis kan jag inte äta alls. Vilket är ett problem för min tjej har en tendens att överkoka den.

Lösning = Sous-Vide! 90 grader i 90 minuter = perfekt potatis. Kräver lite mer planering, men blir så j*vla bra!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

Lösning = Sous-Vide! 90 grader i 90 minuter = perfekt potatis. Kräver lite mer planering, men blir så j*vla bra!

Tja, hon hade säkert lyckats koka över dem där med.

Det är liksom inte svårt att koka potatis, hyfsat jämna bitar och sticka för att kolla om de är färdiga är vad som krävs. Sous-vide är jättetrevligt men känns lite overkill för potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sous-vide är jättetrevligt men känns lite overkill för potatis.

Tänkte jag också tills jag provade. Vi kokar fortfarande på klassiskt manér allt som oftast när tid och ork tryter, men de blir aldrig lika bra till smak och konsistens, det är vi helt ense om i familjen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad jag ska laga fr mat. Rocket gör sig fantastiskt bra i palt och som hasselbackspotatis i ugnen. För mos föredrar jag mandel och ett plus där är ju att man får en mycket aptitlig gul förg utan tillsatser av den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

blå finlands potatis.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo överkokt potatis kan jag inte äta alls. Vilket är ett problem för min tjej har en tendens att överkoka den. Samma med pasta.
Ica brukar väl skriva vad det är för sort på undersidan av påsen? Alltså i den informationen som inte är tryckt utan med bäst-före och det.

Jag som älskar smuligt överkokad potatis som faller sönder. Min tjej hatar det. Ska vi byta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Jag som älskar smuligt överkokad potatis som faller sönder. Min tjej hatar det. Ska vi byta?

Smuligt överkokt är... helt ok. Alltså mjölig potatis som har gått någon minut för länge. Här är det mer än så oftast. Alltså typ färskpotatis som, med skalet på, är som ett övermoget plommon eller något. Inte smulig utan mer grötig eller vattnig inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smuligt överkokt är... helt ok. Alltså mjölig potatis som har gått någon minut för länge. Här är det mer än så oftast. Alltså typ färskpotatis som, med skalet på, är som ett övermoget plommon eller något. Inte smulig utan mer grötig eller vattnig inuti.

Ah, skolpotatis...