Hjälp mig lösa Google wifi + switch

Permalänk

Hjälp mig lösa Google wifi + switch

Nyligen inflyttad i hus. Fiber indraget. Från mediaomvandlaren går kabel till första Google wifi pucken som då blir router. Därifrån in till en 16-portars switch som skickar signalen via kabelkopplingslåda till uttag i alla rum. I ett par rum har jag sen kopplat in fler Google wifi puckar med kabel.

Jag vill alltså skapa ett wifi för hela huset där alla accesspunkter är sammankopplade med kabel, för att kunna få stark signal överallt.

Men jag kan inte få allt att fungera. Google nätverket slutar fungera nästan omgående efter inkoppling. Tacksam för all input kring vad jag kan göra/testa för att lösa detta!

Permalänk
Medlem

Kör bara med första routern, låt dom andra vara urkopplade.
Kontrollera att dina uttag fungerar, så inget är felkopplat. Testa med en dator i uttagen och kolla att du får IP och länkhastighet 1000/1000 Mbit/s.
När det är ok, konfigurera nästa Google puck trådlöst och när den är klar, koppla in den i nätverket med kabel.
Kan vara att den tror att den ska vara router när du kopplar in den med kabel innan konfigurering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Kör bara med första routern, låt dom andra vara urkopplade.
Kontrollera att dina uttag fungerar, så inget är felkopplat. Testa med en dator i uttagen och kolla att du får IP och länkhastighet 1000/1000 Mbit/s.
När det är ok, konfigurera nästa Google puck trådlöst och när den är klar, koppla in den i nätverket med kabel.
Kan vara att den tror att den ska vara router när du kopplar in den med kabel innan konfigurering.

Tack! Har bara wifi devices så jag kan inte kolla med dator, men jag ska reseta allt och confa utan kabel först då! Återkommer

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla isär och följ manualen.

Don't connect any devices including computers, switches, or another Wifi point to your primary Wifi device that's plugged into your modem, until after setup is completed.
https://support.google.com/googlenest/answer/7215624?hl=en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Koppla isär och följ manualen.

Don't connect any devices including computers, switches, or another Wifi point to your primary Wifi device that's plugged into your modem, until after setup is completed.
https://support.google.com/googlenest/answer/7215624?hl=en
https://www.youtube.com/watch?v=wG4levqWSsM

Tack! Jag har dock följt den redan utan lycka

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Five Foot Five:

Tack! Jag har dock följt den redan utan lycka

Utan att ha dem ihopkopplade med kabel via en switch ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har gjort om allt från början utan kabel och det ser än så länge ut att fungera. Tack all för hjälpen!!