Permalänk
Medlem

Telia router fel uppkoppling

Jag ska ha 1000Mbs ned/upp men testade för par dagar sen att ändra efter att ha läst om det: ->Enhetshanteraren - Nätverkskort- Realtek Gaming GbE Familiy controller - Avancerat - Speed & Duplex -> ändrade från auto negotiation till 1.0 GBps full duplex. Funkade bra samma dag och hade högsta neddladdning dagen som jag testade på steam, och internet speedtest. Men nu ett par dagar senare så får jag bara 10 Mbs upp/ned i speedtest och laddar bara ner spel i 1.2 Mbs I steam. I speedtest så ändrades server till stockholm men det skall vara till Göteborg. Vad kan ha hänt med min uppkoppling?Har testat starta om router i 3minuter, och gått in i router inställningar på internet och tagit factory reset men får fortfarande samma dåliga uppkoppling. Har testat alla settings Inom Speed & Duplex men inget hjälper.

Permalänk
Medlem

Du kan nog börja med att slå igång auto negotiation igen, det behövs troligen inte (om det gjorde det framgår det inte av ditt inlägg). För att avgöra om det faktiskt är ett problem kan du göra så här:
https://www.windowscentral.com/how-determine-wi-fi-and-ethern...

Har du testat att koppla förbi din router, dvs datorn rakt mot inkommande rj45 port?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Låter som att felet ligger i Windows Enhetshanteraren som du var inne och gjorde inställningarna, får du fullfart när du mäter med telefon/surfplatta?
Får du fullfart där ligger felet i Windows, men för att utesluta routern om möjligt koppla datorn direkt till din fiberdosa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Läs av länkhastigheten på nätverksporten i datorn och även i routern innan du börjar med att inte ha den på automatisk hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kontrollerat I egenskaper av Ethernet att hastigheten är 1000MBs, vid auto negotiation, Min Internetkabel från dator når inte till fiberdosan och har aldrig testat att koppla direkt där från datorn, Jag har även en bror som använder Internet och har läst runt lite kan de ha något med Speed & duplex mismatch? Alltså att när jag ändrat till 1.0Gbs så har min bror haft auto negotiation på sin dator, eller har det något med Min gamla router att göra technicolor tg799tsvn v2? Kan inte mycket om nätverksproblem om det inte framgått. Det räcker jag försöker ladda ner 1.2 Mbs på steam så får min bror buffering på Twitch streams han kollar eller youtube.

från google/wikipedia: Duplex mismatch may be caused by manually setting two connected network interfaces at different duplex modes or by connecting a device that performs autonegotiation to one that is manually set to a full duplex mode.[1]

lite längre ner : The end result is a connection that is working but performs extremely poorly because of the duplex mismatch

the best way to avoid duplex mismatches is to use autonegotiation and to replace any legacy equipment that does not use autonegotiation or does not autonegotiate correctly --- Vi har båda auto negation på Igen , men fortfarande extremt långsamt, kan det vara fel på router eller kabel eller annat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gormell:

Jag har kontrollerat I egenskaper av Ethernet att hastigheten är 1000MBs, vid auto negotiation, Min Internetkabel från dator når inte till fiberdosan och har aldrig testat att koppla direkt där från datorn, Jag har även en bror som använder Internet och har läst runt lite kan de ha något med Speed & duplex mismatch? Alltså att när jag ändrat till 1.0Gbs så har min bror haft auto negotiation på sin dator, eller har det något med Min gamla router att göra technicolor tg799tsvn v2? Kan inte mycket om nätverksproblem om det inte framgått. Det räcker jag försöker ladda ner 1.2 Mbs på steam så får min bror buffering på Twitch streams han kollar eller youtube.

från google/wikipedia: Duplex mismatch may be caused by manually setting two connected network interfaces at different duplex modes or by connecting a device that performs autonegotiation to one that is manually set to a full duplex mode.[1]

lite längre ner : The end result is a connection that is working but performs extremely poorly because of the duplex mismatch

the best way to avoid duplex mismatches is to use autonegotiation and to replace any legacy equipment that does not use autonegotiation or does not autonegotiate correctly --- Vi har båda auto negation på Igen , men fortfarande extremt långsamt, kan det vara fel på router eller kabel eller annat?

Ha allt på auto, man ska inte behöva ställa in nått manuellt på moderna delar (dvs saker med Gbit portar)

När du laddar ner filer så blandar du även in lagringsprestanda och inte bara nätverket så pm du struntar i hur fort du laddar ner filer och i stället mäter nätverkshastigheten tex med Bredbandskollen och Speedtest vad visar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ha allt på auto, man ska inte behöva ställa in nått manuellt på moderna delar (dvs saker med Gbit portar)

När du laddar ner filer så blandar du även in lagringsprestanda och inte bara nätverket så pm du struntar i hur fort du laddar ner filer och i stället mäter nätverkshastigheten tex med Bredbandskollen och Speedtest vad visar det ?

på bredbandskollen:

NEDLADDNING
5,28 Mbit/s
UPPLADDNING
10,66 Mbit/s

och den väljer server Stockholm, när jag bor i Borås, det brukar vara Göteborgs server.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gormell:

på bredbandskollen:

NEDLADDNING
5,28 Mbit/s
UPPLADDNING
10,66 Mbit/s

och den väljer server Stockholm, när jag bor i Borås, det brukar vara Göteborgs server.

Har du Gbitlänk både mot datorn och på routerns wanport med de hastigheterna ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad du har för hårdvara, både komponenterna i datorn och nätverksutrustningen. Ser att du har en Technicolor TG799TSVN v2, men det är det enda.

Din bror upplever alltså samma problem med en annan dator? Hur är saker kopplade?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du Gbitlänk både mot datorn och på routerns wanport med de hastigheterna ?

Tror eller är inte säker på att det är en sån Gigabite Ethernet port om det är det du menar, från det jag googlat, ska uppdatera imorgon och kollar då.

Permalänk
Medlem

Ta ur strömmen till mediaomvandlare i en minut, starta om datorn och router. Fortfarande problem? Ni hade fler datorer, samma där? Flytta i så fall din dator så du kan direktkoppla.

Samma problem direktkopplat till mediaomvandlare, ring din leverantör och gör felanmälan.

Permalänk
Medlem

Tror helt sonika det är routern som inte klarar av gigabitt.

Flesta routers klarar INTE av att routa 1gbps från lan till wan. Enda sättet för dig för stunden att få 1gbps internet är att dra en kabel direkt till mediakonvertern. långsiktigt måste du köpa en bättre router som klarar av gigabit.
Jag tänker dock inte ge dig några tips på modeller, men att bara ha 1gbps länkhastighet på wan/lan räcker inte. Processorn i routern måste orka med jobbet också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av boibo:

Tror helt sonika det är routern som inte klarar av gigabitt.

Flesta routers klarar INTE av att routa 1gbps från lan till wan. Enda sättet för dig för stunden att få 1gbps internet är att dra en kabel direkt till mediakonvertern. långsiktigt måste du köpa en bättre router som klarar av gigabit.
Jag tänker dock inte ge dig några tips på modeller, men att bara ha 1gbps länkhastighet på wan/lan räcker inte. Processorn i routern måste orka med jobbet också.

Men TS borde ändå inte ha några få Mbit i ned/uppladdning, hans brorsa borde inte få buffrande video när TS spelar eller laddar ned spel från Steam med 1.2Mbps. Att den inte klarar routa 1Gbps är ju hyffsat självklart.

TS: Verifier att ni har minst 100Mbps-länk men självklart ska ni 1Gbps-länk mellan respektive dator och router. Starta om all sådan hårdvara.