Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Hårdvara kostar för tillfället en arm och ett ben. Kör du på delbetalning, eller betalar du allt direkt? 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nej, jag delbetalar inte konsumentköp generellt.

Jag ser dock inte lån eller delbetalning nödvändigtvis som en dålig/ond grej att göra.
Skulle till exempel kunna tänka mig att dela upp ett större köp på kort tid så länge det inte tillkommer allt för stora kostnader och jag kan lösa hela lånet om det skulle vara behov.
T ex dela upp 30-40k på 6 månader mot en engångskostnad på någon 100-lapp kan väl vara skäligt.
Har dock aldrig implementerat detta.

Det närmsta är en "köp nu, betala om X månader, uppläggning 29 kr" på ett fem siffrigt belopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köper via kreditkort och betalar allt på en gång. Slipper avgifter, slipper ränta och får en liten men ändå en bonus.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan jag inte slanta för leksaker direkt så har jag inte råd och då får jag avstå. Aldrig att man vill hamna i Klarnas klor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Alltid direkt. Enstaka fall via Klarna om köpet sker från en butik men inte har stenkoll. Men då är det bara för den extra säkerhet som tillkommer.

Har man inte råd med något så ska man heller inte köpa det. Bör inte vara svårare än så.

Permalänk
Medlem

Jag leker inte på kredit

Permalänk
Medlem

Nej, inga avbetalningar. Jag handlar inte ens på faktura. Vill enbart spendera pengar som jag har och nu, annars är det lätt hänt att fakturan glöms och pengarna spenderas "en gång till".

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Betalar normalt direkt. Är däremot öppen för räntefria lösningar vid större köp, t. ex. hälften direkt och resten månaden efter. Har dock inte handlat så än då teknikköpen sällan blir så dyra.

Permalänk
Medlem

Flame-bait undersökning! Snart dyker alla upp som ALDRIG köper på kredit (den som är satt i skuld är aldrig fri...) och alla som ALLTID köper på kredit (tänk på inflationen som äter upp mina lån...) och aldrig skola de två mötas!

Jag köper inga konsumtionsvaror på avbetalning personligen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Direkt. Kostar alltid mer med kredit på ett eller annat sätt.
Har man i ger tålamod och inte kan spara och dessutom inte har en buffert så bör man fundera om.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bil och hus är det enda jag belånar mig för, annars betalar jag allt direkt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har jag ingen arm eller ben till övers avstår jag köp.

Permalänk
Medlem

Köper med Klarna, betalar direkt när fakturan förfaller. Föredrar det då posten slipper veta vad grejerna kostar. Samt att jag inte behöver oro mig för att butiken går omkull, någon som minns datorbutiken?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Nej aldrig.

Enda jag kanske gör är väl att ta en få produkt först och betala sedan allt inom 14-30 dagar som erbjuds av klarna med mera. Mest för att det är smidigare att slippa stå ute med pengarna om man skulle göra retur.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Allt direkt/Klarna faktura.
Delbetalning = du har inte råd med prylen. Blir dyrare i slutändan oftast, spara ihop ett tag istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nja. Det har hänt någon gång förut men nu tjänar jag tillräckligt bra för att betala för min elektronik kontant.
Det händer dock att jag köper på 30 dagar faktura eller med kreditkort för att få "upp till 60 dagars" betaltid. Men det är endast om jag har något äldre jag ska sälja för att "finansiera" kostnaden av det nya. Så då hinner jag sälja mitt gamla innan jag betalar det nya. Men endast för det dyrare produkterna.
Sist var nog för mitt 4090.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bortsett från någon mobil har jag aldrig avbetalat något vad jag kan minnas

Permalänk
Medlem

Delbetalning gör en blind för vad det egentligen kostar.
Bra sätt att sälja dyra prylar ✌️

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nej, delbetalar aldrig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag betalar oftast med faktura Klarna, allt på en gång, men det är smidigt och snabbt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Haha det vore roligt att jämföra resultatet från en sån här poll mellan typ sweclockers och familjeliv.

Vi vet att nördar generellt gillar att betala allt på en gång etc.

Permalänk
Medlem

Oftast när jag köper dyrare grejer så tar jag avbetalning och försöker oftas ta räntefritt. Brukar dock betala betydligt högre summor för att så fort som möjligt bli av med skulden.
Har aldrig kommit in i inkasso eller haft problem med skulder.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Bara om man "tjänar" på det när det är kampanjer och slutkostnaden är exakt samma (ingen uppläggningsavgift, ingen fakturakostnad, ingen ränta, osv). Svaret blir väl i så fall nej då jag inte gjort det på hårdvara men däremot andra konsumentprodukt er som möbler. Om inte mobiler räknas för då har man ju utnyttjat "fusket" förut med att få en billig mobil på avbetalning mot ett dyrare abonnemang där man sedan sagt upp abonnemanget men behållt avbetalningen för mobilen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
99:e percentilen

Tar faktura i enstaka fall, till exempel om jag inte litar till 100 % på återförsäljaren, men aldrig avbetalning.

Bostaden och bilen är de enda undantagen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Saknar ett "Ibland" svar.

Det beror på hur dyrt det blir.
Även om jag har haft råd att betala allt direkt så har jag ibland valt att dela upp det på 3-6 månader bara för att inte tömma sparkontot allt för mycket.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Saknar svaret ibland här med, oftast delbetalar jag inte men funnits de gånger saker har pajat och varit i behov att skaffa nytt på studs, och de brukar jag använda mitt kreditkort för ( dvs delbetalning ), men det är inte ofta, sist vart när ett grafikkort pajade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Beror på priset. Brukade inte göra det men senast när jag köpte förra året fick det bli delbetalning för blivit så dyrt med bygga datorer. Var ingen extra avgift för 12 mån. Dubbelkollade att det inte var något extra som tillkom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

90% av gångerna betalar jag rakt av. Mobilen blev ett undantag senaste gången.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Köper inget på kredit längre än till första faktura där jag betalar allt direkt.
Mest för att jag vill ha hem grejerna innan jag betalar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Inte när det gäller datorprylar eftersom de tappar så otroligt fort i värde och blir utdaterat. Skulle kännas väldigt dumt att fortfarande betala av ett 4090 för 21k när 5070 har släppts för 8000:- och presterar 25% bättre...

Har tagit en del musikutrustning på avbetalning eftersom det är sådant som håller 20, 30+ år. Det har gått upp mer i pris de senaste 2 åren än vad räntan+avgifter blev vilket betyder att jag faktiskt tjänade på att ta avbetalning istället för att spara ihop ett par år till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD