Permalänk
Medlem

Mesh och WiFi olika saker?

Tja,

Fick ett svar på en fråga på jobbet som fick mig blir lite fundersam.
Har en enhet som har problem med WiFi på ett Mesh system och frågade vidare och fick typ "Enheten stödjer inte mesh system"

Vad är skillnaden på ett Mesh system och t.ex ha denna https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-ac1300-lon... ?

Mesh är väl bara WiFi extenders typ eller tänker jag fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Mesh är väl bara WiFi extenders typ eller tänker jag fel?

Ja, unifi kan också kopplas med trådlös upplänk/nerlänk så då har man byggt sitt eget mesh-nät.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, unifi kan också kopplas med trådlös upplänk/nerlänk så då har man byggt sitt eget mesh-nät.

Ja då tänker jag inte fel att ett mesh system är ett vanligt utbyggt WiFi?

Klarar enheten "vanligt WiFi" så ska den också klara ett Mesh system?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Mesh betyder oftast ett trådlöst utbyggt WiFi.
Och då använder man sig inte alltid av "vanlig" WiFi för att kommunicera utan enheterna kan ha ett eget Mesh protokoll som ligger på tex en annan frekvens. Ska nämna att båda sorterna finns.
Så det är inte alltid man bara kan släng in en WiFi AP i ett existerande Mesh system, utan den måste stödja det Mesh system som du använder.

Anledning till att man inte bara kör Mesh systemet över vanlig WiFi är för att det då tar kapacitet ifrån dina klienter. Så med ett separat system som sköter mesh biten så får du mer prestanda över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Mesh betyder oftast ett trådlöst utbyggt WiFi.
Och då använder man sig inte alltid av "vanlig" WiFi för att kommunicera utan enheterna kan ha ett eget Mesh protokoll som ligger på tex en annan frekvens. Ska nämna att båda sorterna finns.
Så det är inte alltid man bara kan släng in en WiFi AP i ett existerande Mesh system, utan den måste stödja det Mesh system som du använder.

Okej,

Men om vi bortser ifrån APn jag länkade.
En enhet kan koppla upp emot WiFi hemma, Men den har problem att koppla upp emot ett Mesh system på t.ex jobbet. Andra enheter fungerar utan bekymmer med Mesh systemet men just denna Enhet har problem så det bör alltså inte vara något med Mesh systemet.

Den enheten behöver väl inte ha någon speciell mjukvara/hårdvara för att klara av att vara uppkopplad på Mesh systemet?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

...
Mesh är väl bara WiFi extenders typ eller tänker jag fel?

Man kan säga att Mesh är en avancerad form av WiFi extenders, oftast gör ett mesh system mycket mer än bara enkla extenders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ja då tänker jag inte fel att ett mesh system är ett vanligt utbyggt WiFi?

Klarar enheten "vanligt WiFi" så ska den också klara ett Mesh system?

Ja, men som @mwi skriver så i unifi’s fall så är det två unifi ap:or som kan länkas trådlöst, tror inte det går att länka till valfri annan ap:a som en extender gör. Det handlar om att de (och andra mesh-system) har lite mer funktionalitet som hand-off mellan ap:or för klienterna o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Okej,

Men om vi bortser ifrån APn jag länkade.
En enhet kan koppla upp emot WiFi hemma, Men den har problem att koppla upp emot ett Mesh system på t.ex jobbet. Andra enheter fungerar utan bekymmer med Mesh systemet men just denna Enhet har problem så det bör alltså inte vara något med Mesh systemet

Korrekt.
När det kommer till klienterna så ska det inte spela någon roll om AP:erna är kopplade via mesh eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Men om vi bortser ifrån APn jag länkade.
En enhet kan koppla upp emot WiFi hemma, Men den har problem att koppla upp emot ett Mesh system på t.ex jobbet. Andra enheter fungerar utan bekymmer med Mesh systemet men just denna Enhet har problem så det bör alltså inte vara något med Mesh systemet.

Den enheten behöver väl inte ha någon speciell mjukvara/hårdvara för att klara av att vara uppkopplad på Mesh systemet?

Försöker du koppla upp en wifi-extender på företags-nätet? Att det inte fungerar kan bero på allt från att de blockar rogue-ap:or i nätet till att de har säkerhetskrav på enheterna som ska ansluta som extendern inte uppfyller o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Korrekt.
När det kommer till klienterna så ska det inte spela någon roll om AP:erna är kopplade via mesh eller inte.

Okej, Tackar

Skrivet av Mindfighter:

Försöker du koppla upp en wifi-extender på företags-nätet? Att det inte fungerar kan bero på allt från att de blockar rogue-ap:or i nätet till att de har säkerhetskrav på enheterna som ska ansluta som extendern inte uppfyller o.s.v.

Nej utan det är en ny telefon som har problem med ett Mesh system där tidigare telefon inte hade problem.
2 olika modeller av telefon men för mig kändes det märkligt att enheten inte skulle stödja Mesh.

Jag kände att om enheter har stöd för WiFi så ska den ha stöd för Mesh också.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

...
Jag kände att om enheter har stöd för WiFi så ska den ha stöd för Mesh också.

En klient (i detta fallet din nya telefon) har bara stöd för WiFi och inte mesh. Mesh är bara mellan AP:erna.
Så din telefon ska fungera oavsett hur AP:erna kommunicerar.
Nu antar jag att din telefon inte kan köras i någon konstigt AP läge eller nåt sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

En klient (i detta fallet din nya telefon) har bara stöd för WiFi och inte mesh. Mesh är bara mellan AP:erna.
Så din telefon ska fungera oavsett hur AP:erna kommunicerar.
Nu antar jag att din telefon inte kan köras i någon konstigt AP läge eller nåt sånt

haha ja nej men precis, telefonen ska bara koppla upp emot nätverket

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag kände att om enheter har stöd för WiFi så ska den ha stöd för Mesh också.

Ja, absolut, mesh är bara ett sätt för access punkterna att kommunicera trådlöst med varandra för att slippa dra kabel mellan dom. Så det är något annat, kan vara säkerhetskrav som företaget ställer på klienterna o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

"Enheten stödjer inte mesh system"
Är ett felmeddelande du inte borde kunna få på en telefon.
Om du har fått detta på en telefon så gissar jag att ditt mesh system tror att din telefon är en AP av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

"Enheten stödjer inte mesh system"
Är ett felmeddelande du inte borde kunna få på en telefon.
Om du har fått detta på en telefon så gissar jag att ditt mesh system tror att din telefon är en AP av någon anledning.

Inte ett felmeddelande jag fått utan svaret jag fick när jag tog frågan vidare till en annan person på jobbet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kör ni med Ubiquiti på jobbet?
Vi hade det på mitt förra kontor och där hade vissa telefoner problem. Detta var dock ett Ubiquiti problem och har ingenting med mest att göra. Detta var ett par år sen så jag hoppas verkligen den buggen inte finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Kör ni med Ubiquiti på jobbet?
Vi hade det på mitt förra kontor och där hade vissa telefoner problem. Detta var dock ett Ubiquiti problem och har ingenting med mest att göra. Detta var ett par år sen så jag hoppas verkligen den buggen inte finns kvar

Nu är det inget problem på jobbet utan det vara bara ett exempel senario

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Nu blir det nog ett lite långt inlägg, men så här har jag fattat det som att det fungerar. Jag är ingen expert, så kan säkert vara lite fel i det hela, men jag tror det är mer rätt än de flesta förklaringar där ute.

När du bara har en enda accesspunkt (t ex en router) ser helt enkelt klient-enheterna (t ex telefoner) att det finns ett WiFi nät med namn "MittHemmaWifi" och kopplar upp sig mot den, och allt är frid och fröjd. Men man får ju inte så bra täckning. Då kan man köpa en annan accesspunkt eller ställa en annan router i "accesspunkt-läge" (som bara betyder att den låter bli att agera router och stänger av utdelning av IP-adresser etc). Då ser klienterna att det finns två stycken accesspunkter på "MittHemmaWifi" och med lite tur väljer de den som har bäst signalstyrka. Om man går omkring i huset och har ännu mer tur kan klienten se att den andra accesspunkten har bättre signalstyrka nu, och kanske gör enheten ett försök att koppla upp sig till den istället. Men det kan också vara så att den hänger kvar på den första, även om bara hälften av paketen som skickas kommer fram är det ju ändå bättre än inga paket, och klienten vet ingenting om den andra accesspunkten verkligen fungerar osv.

För att lösa det här, att klienter inte "vågar" byta, har man hittat på lite standarder. Accesspunkterna kan skicka speciella meddelanden till klienterna och säga "det är helt ok om du vill byta till den andra accesspunkten, den har samma lösenord och du kan behålla din IP-adress osv". MEN för att det ska fungera kan man inte blanda accesspunkter hur som helst. Snarare att de behöver vara samma tillverkare och ha någon slags "controller" som håller ordning på dem och skickar ut de här meddelandena till klienterna.

Så t ex Unify som du länkar till kan man köpa en controller till som gör det här, plus lite annat (centraliserar konfigurationen och kanske även andra grejer).

Ett mesh-system för mig betyder att controllern är inbygd på ett eller annat sätt i enheterna, så du behöver inte köpa någon extra sån. Konsument-mesh-system brukar också vara enkla att konfigurera, t ex med någon app på telefonen. Men det kanske viktigaste är att enheterna kan kommunicera sinsemellan för att skicka klient-data vidare, antagligen över WiFi men ibland vanlig ethernet-kabel och kanske tom över något proprietärt protokoll. Det spelar egentligen ingen roll för slutanvändaren, mer än att prestanda kan skilja (bäst är kabel, näst bäst är om kommunikationen går på ett annat band än klienternas WiFi, och sämst är om klienterna pratar på samma band som mesh-enheterna pratar sinsemellan).

Så tillbaka till ursprungliga frågan. För klienterna är det ingen skillnad på ett WiFi-nätverk med flera accesspunkter och en kontroller mot en mesh-system. De beter sig likadant. Så en enhet kan knappast vara "inkompatibel med mesh-nätverk" (såvida den inte är inkompatibel med alla WiFi-nätverk med många accesspunkter som typiskt används på skolor, företag, köpcentrum, flygplatser osv).

Däremot kan det självklart vara så att specifika implementationer är inkompatibla med varandra. Så att just din telefon inte funkar med just ditt mesh-system osv.

Ett tyvärr väldigt vanligt problem rent allmänt med WiFi är att klienter inte utnyttjar de här meddelandena jag nämnde förut som skickas för att underlätta för dem att hoppa mellan accesspunkter ("roaming"). Då kan hålla kvar vid den gamla accesspunkten alldeles för länge. Men då borde symptomen du upplever snarare vara att WiFi funkar när du slår på den, men en stund senare när du gått omkring i huset kanske den fastnat på en accesspunkt långt borta och att det inte funkar längre, eller funkar väldigt dåligt.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad WiFi-extenders gör. Jag bara vet att man ska sky dem som pesten.

Permalänk
Medlem

Tittar man på definitionen av Mesh så betyder det bara att det är ett antal nätverks prylar som kan koppla upp sig mot varandra.
Det finns ingen central styrning som talar om hur de skall koppla upp sig utan det är självorganiserande.

Nu har mesh, precis som router, fått en annan betydelse: AP som kan prata trådlöst mellan sig.
Finns inget om routing mellan AP och klient i mesh.

Det är alltid klienten som sköter routing i ett Wifi nät, det är den som bestämmer vilket nod den skall koppla upp sig mot.
Det finns inget protokoll i Wifi som gör att en AP kan skicka en klient till en annan AP.
Det finns en sak en AP kan göra om den tycker att en klient har för dålig uppkoppling och det är kicka den och hoppas att den kopplar upp sig mot en bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W