Exploderande Ryzen-processor obduceras – nådde över 1 000 grader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Upplever starkt att man försöker göra en höna av en fjäder. Asus har tex alltid haft varningstext för sina Beta bios.

Fast problemet finns i alla BIOS förutom beta-bioset*! Du måste alltså lägga in beta-BIOS och förlora din garanti för att inte riskera att ett tidigare BIOS grillar din CPU.

* Gamers Nexus säger dock att beta-bioset inte heller fungerar felfritt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Upplever starkt att man försöker göra en höna av en fjäder. Asus har tex alltid haft varningstext för sina Beta bios. Allt är väldigt nytt just nu. Massor av snack från GN om en massa dyra tester där man försökt förstöra CPUn. Dessutom massa snack om konspirationer och med bevis som i stort är "trust me bruh". Skulle inte förvåna mej om detta slutar som med 4090-addaptern och det visar sig att det förekommit visst användarfel.

Tror du har missförstått hela grejen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

MSI släppte skarpa bios idag med AGESA 1007a, kör det redan på min 7950X

"AMI BIOS
7D67v194
2023-05-12
9.12 MB
Description:
- AGESA ComboPI 1.0.0.7a updated with the required solution."

Inget snack om Beta, inget snack om mindre garanti, bara ett vanligt standard bios med senaste AGESA

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Riktigt bra video. Såg den nu! Tycker @sweclockers bör lägga upp detta som en nyhet också. Folk måste veta.
Ångrar mitt val just nu men tänker sitta still i båten och hoppas på att det blir bättre och att inget händer medans.

:/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du menar nog Volfram.

Tungsten låter ju ballare dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

MSI släppte skarpa bios idag med AGESA 1007a, kör det redan på min 7950X

"AMI BIOS
7D67v194
2023-05-12
9.12 MB
Description:
- AGESA ComboPI 1.0.0.7a updated with the required solution."

Inget snack om Beta, inget snack om mindre garanti, bara ett vanligt standard bios med senaste AGESA

Skumt att de skippar Beta för ditt MB. De kanske testar uppdateringarna mer utförligt på de dyrare korten?

Motsvarande för Tomahawk B650 ser ut såhär, där jag antar att de släpper ett "7D75v16" snart som bör vara den stabila varianten.

2023-05-12
7D75v164(Beta version)
- AGESA ComboPI 1.0.0.7a updated with the required solution.

2023-04-28
7D75v162(Beta version)
- By following the mitigation from AMD, fix CPU SoC voltage upper limit for Ryzen 7000X3D and non-X3D series CPU,
which might affect the performance of certain EXPO memory modules.
- Support 48/24GB high density DDR5 memory module.

2023-03-27
7D75v15

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk

Jag köpte precis ett Asus mobo för min 13600k, jag undrar om detta skit gäller Intel brädor också?

Jag vet att min processor inte kommer explodera, men att Asus rapporterar fel volt i bios och gör lite vad den känner för..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Jag köpte precis ett Asus mobo för min 13600k, jag undrar om detta skit gäller Intel brädor också?

Jag vet att min processor inte kommer explodera, men att Asus rapporterar fel volt i bios och gör lite vad den känner för..

Du kan vara lugn. Gäller endast AM5 socket

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tror du har missförstått hela grejen.

Din härskarteknik funkar inte här.

Finns gott om exempel youtubers och folket börjar skrika bojkott utan att ha hela bilden framför sig. Bästa är att vänta tills röken har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Jag återupprepar bara det Steve säger i videon, börjar nästan tro att du jobbar på Asus marketing i Sverige och lägger ut rökridåer.

Ja verkligen, jag har bara bra saker att säga om Asus. Helt uppenbart har ni fått för er att jag försvarar Asus och gått på krigsstigen men ni får läsa och lyssna bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Upplever starkt att man försöker göra en höna av en fjäder. Asus har tex alltid haft varningstext för sina Beta bios. Allt är väldigt nytt just nu. Massor av snack från GN om en massa dyra tester där man försökt förstöra CPUn. Dessutom massa snack om konspirationer och med bevis som i stort är "trust me bruh". Skulle inte förvåna mej om detta slutar som med 4090-addaptern och det visar sig att det förekommit visst användarfel.

Vilket är rent scumbag-beetende. Framförallt när andra bios eventuellt grillar både moderkort och CPU och dessutom deras egna Beta-drivrutiner inte är felfria (låser t.ex. inte Volten till 1.3 som Asus påstår).

Sedan har vi detta med att någon eller några på företaget försöker sopa undan alla spår av problemet som gör det ännu mer patetiskt från Asus genom att sopa rent nedladdningsportalen för BIOS och samtidigt försöka muta folk som ville sända in sin hårdvara till GN. Detta är hur någon skum sida på Alibaba eller Aliexpress beter sig.. inte en enorm aktör som Asus.

Skrivet av Maximo:

Ja verkligen, jag har bara bra saker att säga om Asus. Helt uppenbart har ni fått för er att jag försvarar Asus och gått på krigsstigen men ni får läsa och lyssna bättre i framtiden.

Oberoende om intentionen var att försvara Asus eller ej så är det fortfarande vad dina kommentarer till slut gör genom att du misstolkar och rentutav missuppfattar GNs videos samt drar upp saker som "Om Asus gjort fel så hade GN gjort så här istället..." vilket enbart fungerar som försvar av Asus.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast problemet finns i alla BIOS förutom beta-bioset*! Du måste alltså lägga in beta-BIOS och förlora din garanti för att inte riskera att ett tidigare BIOS grillar din CPU.

* Gamers Nexus säger dock att beta-bioset inte heller fungerar felfritt.

Beta bioset fungerar i default, det går att ändra långt över 1.3v om man vill. Det finns ett non beta bios för dom som kör 3D cpuer om dom vill vara helt säkra.

Permalänk
Medlem

1000 GRIR!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Oberoende om intentionen var att försvara Asus eller ej så är det fortfarande vad dina kommentarer till slut gör genom att du misstolkar och rentutav missuppfattar GNs videos samt drar upp saker som "Om Asus gjort fel så hade GN gjort så här istället..." vilket enbart fungerar som försvar av Asus.

Jag "försvarar Asus" genom att presentera hur det faktiskt är istället för att hitta på saker. Asus representant har dessutom bekräftat det jag skriver svart på vitt i den här tråden.

Syftet är inte att försvara Asus, det är eran tolkning som mest är en reflektion av erat Asus hat, syftet är att få folk som är oroliga med sitt Beta bios att sitta lite tryggare hemma vid sin dator.

Permalänk
Skrivet av darkmohaha:

Du kan vara lugn. Gäller endast AM5 socket

Tack, väljer nog bort asus nästa gång pga av skiten de nu gör med garantier och sånt

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag "försvarar Asus" genom att presentera hur det faktiskt är istället för att hitta på saker. Asus representant har dessutom bekräftat det jag skriver svart på vitt i den här tråden.

Syftet är inte att försvara Asus, det är eran tolkning som mest är en reflektion av erat Asus hat, syftet är att få folk som är oroliga med sitt Beta bios att sitta lite tryggare hemma vid sin dator.

Men det är inte vad du gör. Du kommer med en massa påståenden som du påstår att Steve framfört som han inte framför. Exempel är ditt påstående om att Steve skulle sagt att Asus upprätthåller garantin när Steve bokstavligen säger raka motsatsen. Det handlar inte om hat här (Har föredragit Asus på både moderkort och grafikkort de senaste tio åren) utan om ren och skär objektivitet. Börjar ana ett visst kognitivt bias här från din sida. Ingenstans har Asus gjort rätt i denna soppa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men det är inte vad du gör. Du kommer med en massa påståenden som du påstår att Steve framfört som han inte framför. Exempel är ditt påstående om att Steve skulle sagt att Asus upprätthåller garantin när Steve bokstavligen säger raka motsatsen. Det handlar inte om hat här (Har föredragit Asus på både moderkort och grafikkort de senaste tio åren) utan om ren och skär objektivitet. Börjar ana ett visst kognitivt bias här från din sida. Ingenstans har Asus gjort rätt i denna soppa.

Asus tar emot och byter ut moderkort som har det här felet och Steve medger det i videon samt Asus har gått ut officiellt med det. Vad är det som är så fruktansvärt omöjligt svårt att förstå? det är glasklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men det är inte vad du gör. Du kommer med en massa påståenden som du påstår att Steve framfört som han inte framför. Exempel är ditt påstående om att Steve skulle sagt att Asus upprätthåller garantin när Steve bokstavligen säger raka motsatsen. Det handlar inte om hat här (Har föredragit Asus på både moderkort och grafikkort de senaste tio åren) utan om ren och skär objektivitet. Börjar ana ett visst kognitivt bias här från din sida. Ingenstans har Asus gjort rätt i denna soppa.

Finns det några bevis på att Asus vägrat tagit emot ett garantiärende på grund av detta?
Det enda jag kan hitta är det som Steve också säger i GN videon. Att Asus kontaktat några av de som haft problem.

Skitsamma vad som står i biosuppdateringen. Har de verkligen nekat något garantiärende?

Maximo försvarar inte Asus om du läser hans kommentarer. Han har till och med skrivit rakt ut att man kan kasta Asus i sopkorgen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Äsch ge fan i att överklocka så klarar sig AMD CPU😉🤣

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Bästa är att vänta tills röken har lagt sig.

Detta håller jag helt med om.

ALLA Tech-kanaler på YouTube är för övrigt klicksamlare, de har bara lite olika strategier för att fånga sin publik. Jag säger inte att GN är värst på något sätt, men klippen som diskuteras här i tråden har ju en klar vinkling långt innan man redovisat något av Asus respons eller handlingar när det kommer till att hålla kunderna skadefria.

Nu säger jag inte att Asus är fria från skuld, men tycker det är mycket intressantare att fundera på HUR situationen egentligen har uppkommit. Är det kanske bara helt enkelt så att Asus känner att de behöver bevisa hur mycket bättre ett moderkort är när det kostar närmare $700, och därför råkat pressa upp overklockningsvärdena lite för högt jämfört med vad den genomsnittliga AM5-CPUn klarar?

Oerhört klantigt i så fall, men vi vet ju inte vad de fått för CPUer eller data av AMD att förhålla sig till heller, och det lär knappast vara något Asus kan redovisa till tredje part eftersom massor av det garanterat ligger under NDA av såväl IP som säkerhetsskäl. Asus kan ju knappast förväntas gå igenom alla CPUer på marknaden för att se hur mycket de går att pressa upp säkert. Där tror jag vi har förklaringen till de till synes copy-paste-nonsens-svar med hänvisning till AMD som Asus verkar spamma ut just nu.

Eftersom problemet verkar cirkulera kring EXPO och testade AMD-CPUer tappar så mycket prestanda med det deaktiverat att Intels CPUer från mittensegmentet presterar lika eller slår dem, så känns det ju som ett fall av att Asus försökt ta fram den yttersta prestandan men att de t.ex. hamnat i en situation där de nu eventuellt upptäckt att stora delar av BIOS behöver göras om från scratch p.g.a. något misstag hos AMD. I det läget kan Asus typ vinka och le, och engagera alla inklusive vaktmästaren till att försöka minimera den ekonomiska skada som riskerar att uppstå av defekt BIOS.

Asus förtjänar absolut kritik för sitt schabbel, men den här löjliga "facklor & högafflar"-mentaliteten som uppstår ur att några framstående techtubers rehashar varandras material på lite olika sensationella sätt tycker jag inte tillför något annat än en distraktion.

Jag kan inte påstå att jag associerar Asus AMD-produkter med det bästa som finns på marknaden heller, kan dra mig till minnes ett antal AMD-produkter ihopsatta av Asus (t.ex. grafikkortskylare som plockats direkt från Nvidia-kort där baseplate fysiskt inte kan kyla kritiska komponenter) som inte kan beskrivas som något annat än i bästa fall mediokra. Ur det perspektivet känns detta bara som ännu en AMD-fluke i raden från Asus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom problemet verkar cirkulera kring EXPO och testade AMD-CPUer tappar så mycket prestanda med det deaktiverat att Intels CPUer från mittensegmentet presterar lika eller slår dem, så känns det ju som ett fall av att Asus försökt ta fram den yttersta prestandan men att de t.ex. hamnat i en situation där de nu eventuellt upptäckt att stora delar av BIOS behöver göras om från scratch p.g.a. något misstag hos AMD. I det läget kan Asus typ vinka och le, och engagera alla inklusive vaktmästaren till att försöka minimera den ekonomiska skada som riskerar att uppstå av defekt BIOS.

Intel skulle väl tappa i runda slängar mycket utan XMP på bra minne? (EXPO är ju i princip AMDs XMP, eftersom Intel äger XMP.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tungsten låter ju ballare dock

Tills man inser att Volfram betyder Vargfradga

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intel skulle väl tappa i runda slängar mycket utan XMP på bra minne? (EXPO är ju i princip AMDs XMP, eftersom Intel äger XMP.)

Tror inte man kan dra den slutsatsen per automatik eftersom det är helt olika arkitekturer med mera, men sämre utan XMP såklart. Att AMD tappar mycket prestanda utan EXPO igång är ju inget problem heller, nämnde det bara som en möjlig förklaring till varför Asus har ett moderkort i toppsegmentet som tycks elda CPUer p.g.a. överdriven spänning i samband med användning av EXPO-funktionerna på just de moderkorten.

Jag hade varit mer bekymrad om det gällt billiga moderkort som är avsedda för att säljas till massorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Ja min rekommendation är att använda 1303.

Och hur bör vi ställa Expo och PBO?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Dragnet:

Och hur bör vi ställa Expo och PBO?

Det finns två profiler för XMP och EXPO. Profil 1 har optimeringar som baseras på vilken CPU som används. Profil 2 tvingar in profilen exakt som den är konfigurerad i minnesmodulerna.

Jag rekommenderar Profil 1 eftersom den är mer optimerad och fortsätter att optimeras med framtida BIOS-uppdateringar.

Jag kör personligen med Default PBO utan modifierad temperaturbegränsning. Men det beror på vilken kylning och CPU man har.

Här finns referenser för 4 olika CPUer: https://edgeup.asus.com/2022/control-the-temps-of-your-amd-ry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det finns två profiler för XMP och EXPO. Profil 1 har optimeringar som baseras på vilken CPU som används. Profil 2 tvingar in profilen exakt som den är konfigurerad i minnesmodulerna.

Jag rekommenderar Profil 1 eftersom den är mer optimerad och fortsätter att optimeras med framtida BIOS-uppdateringar.

Jag kör personligen med Default PBO utan modifierad temperaturbegränsning. Men det beror på vilken kylning och CPU man har.

Här finns referenser för 4 olika CPUer: https://edgeup.asus.com/2022/control-the-temps-of-your-amd-ry...

En fråga kan jag lita på spänningsvärdena på CPU SOC och CPU VDDRCR_SOC som rapporteras av Bios och HWiNFO?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MarkSix:

En fråga kan jag lita på spänningsvärdena på CPU SOC och CPU VDDRCR_SOC som rapporteras av Bios och HWiNFO?

Ja det är spänningen som slutligen levereras till CPU:n och är rapporterad av CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Ja det är spänningen som slutligen levereras till CPU:n och är rapporterad av CPU:n.

Tack, då kan jag känna mig safe då jag har en rapporterad SOC på max 1.243V i HWiNFO.
Jag kör 0805 Bios med EXPO 1 inställning. Såg i en gammal tråd från förra året på ROG forumet att de som körde med 08XX Bios inte har problemen med hög SOC spänning.

Permalänk
Medlem

I senaste LTT videos så ger iaf någon en lite nyanserad bild av det hela istället för att göra som J2C och hänga på GN helt och hålllet med tjära och fjädrar i händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

I senaste LTT videos så ger iaf någon en lite nyanserad bild av det hela istället för att göra som J2C och hänga på GN helt och hålllet med tjära och fjädrar i händerna.

https://www.youtube.com/watch?v=nXNIdz535I0&ab_channel=LinusT...

J2C lät mest sur eftersom han fick två moderkort av Asus som visade sig vara begagnade (gratis) och att dom tydligen inte varit överens om deras sponsoravtal i en 4månaders utdragen förhandling. Ganska patetiskt av honom.

GN är väl dom enda som gett en bild av det här, dom andra kommenterar bara.