Exploderande Ryzen-processor obduceras – nådde över 1 000 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

10:30 Har du det du missade. Jag såg videon när den släpptes och jag missade inte vad han sa.

Vilket han uppger är från ett tidigare uttalande från Asus, som man inte längre står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Problemet är som jag säger att bios uppdateringen inte löser problemet heller, min CPU går fortfarande upp i runt 1,48v fast jag till och med kör eco mode.

Ja men det är en helt annan sak. Om du vill sänka spänningen lite kan du köra curve optimiser, det rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

GN mäter spänningen direkt på kortet med voltmeter, ASUS rapporterar vad dom känner för via bios.

Ok. HWiNFO rapporterar både AMD's värde CPU VDDCR_SOC och Asus (Nuvoton NCT6799D) värde CPU SOC och inget av dom ligger över 1.25 Volt. Jag är lite skeptisk till GN, jag litar liksom inte på dessa sensations sökande Youtubers men det ska bli intressant att följa detta framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Vilket han uppger är från ett tidigare uttalande från Asus, som man inte längre står för.

Det är inte från något uttalande. Alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta och även fast det står att betan och Expo inte täcks av garanti (vilket det alltid stått) så gör den det i verkligheten om du inte bor i något land helt utan konsumenträttigheter.

Ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det han sa vid 10:30 är ju absolut inte samma sak som "Asus ersätter alla drabbade". Låter mer som en amerikansk variant av "om du går till ARN (eller hotar med det) så lär du bli ersatt".

Så är det men du får ju kalla det vad du vill. Asus har ersatt alla hittils utan tvist så varför jaga upp sig över den detaljen?

Permalänk
Medlem

GN är den absoluta motsatsen till sensationsjournalistik, spola till slutet av den senaste videon i serien (den video som länkats i tråden) så får ni en rätt bra sammanfattning av deras moraliska kod.

Skrivet av MarkSix:

Ok. HWiNFO rapporterar både AMD's värde CPU VDDCR_SOC och Asus (Nuvoton NCT6799D) värde CPU SOC och inget av dom ligger över 1.25 Volt. Jag är lite skeptisk till GN, jag litar liksom inte på dessa sensations sökande Youtubers men det ska bli intressant att följa detta framöver.

HWiNFO får sin data från samma sensorer som ASUS egna programvaror. En multimeter ljuger inte (så länge den inte är jävligt lågkvalitativ och det är inte Flukes produkter direkt)

Skrivet av Maximo:

Det är inte från något uttalande. Alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta och även fast det står att betan och Expo inte täcks av garanti (vilket det alltid stått) så gör den det i verkligheten om du inte bor i något babianland helt utan konsumenträttigheter.

Skrivet av Maximo:

Så är det men du får ju kalla det vad du vill. Asus har ersatt alla hittils utan tvist så varför jaga upp sig över den detaljen?

Var får du tag på den här "faktan"?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är inte från något uttalande. Alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta och även fast det står att betan och Expo inte täcks av garanti (vilket det alltid stått) så gör den det i verkligheten om du inte bor i något babianland helt utan konsumenträttigheter.

Källa på denna så kallade fakta.

Jag litar på det Steve säger. Sedan är det inte bara garantin som Asus svinar med. Man har även manipulerat BIOS och försöker också muta konsumenter som blivit kontaktade av Gamer Nexus för att köpa deras delar. Man erbjuder dessa konsumenter nya komponenter samt valfri produkt från deras butik, medan man till konsumenter som inte uppgett att man blivit kontaktade av Gamer Nexus, inte erbjuder detta. Är det en slump eller ett samband, att Asus inte vill att Gamers Nexus ska få tillgång till komponenterna? Jag tror på det senare. Steve tar upp allt detta i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja men det är en helt annan sak. Om du vill sänka spänningen lite kan du köra curve optimiser, det rekommenderas varmt.

Spelar inte så stor roll, för att det skall inte ligga där upp som standard och det är bara ASUS som har det problemet. De klarar inte ens av att fixa det, och det börjar ta till rena hot emot sina konsumenter om att dra tillbaka garantin på deras moderkort om de använder de funktioner som är utlovade.

ASUS gör fel och det kommer att kosta dem extremt mycket både monetärt och ryktesmässigt, sådant som dödar företag i längden. De kommer att få tillbaka mycket hårdvara då den är defekt och det kommer stå dem väldigt dyrt när de måste byta ut MOBO och CPU till alla som får dem förstörda. Troligen en och annan kyllösning de får pynta för också, och alla skador som kan uppstå av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

För det voidar garantin?

Finns det inte en EU regel om att uppdatera firmware bios inte häver garantin?
Är du medveten om att även windows update uppdaterar bios ibland om automatiska uppdateringar är aktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ok. HWiNFO rapporterar både AMD's värde CPU VDDCR_SOC och Asus (Nuvoton NCT6799D) värde CPU SOC och inget av dom ligger över 1.25 Volt. Jag är lite skeptisk till GN, jag litar liksom inte på dessa sensations sökande Youtubers men det ska bli intressant att följa detta framöver.

Finns det några youtubers som inte är sensations sökare så är det Steve och hela Gamer Nexus och Hardware Unboxed. Sensations sökare är Linus Techtips och majoriteten av alla andra kanaler. Gamer Nexus har väldigt hög journalistisk integritet och Hardware Unboxed samma där.

Mitt moderkort kör auto överklockning till 1,48v som det är nu med senaste ASUS BIOS, innan det körde den över 1,5v vid tillfällen.

Permalänk
Medlem

Äsch 1000 C* är väl inte så illa^^ Tillverka prollen av tungsten så kan man nå 3000C* + innan det är fara och färde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Finns det inte en EU regel om att uppdatera firmware bios inte häver garantin?
Är du medveten om att även windows update uppdaterar bios ibland om automatiska uppdateringar är aktiverade.

När det kommer till garanti så får företag mer eller mindre bestämma helt och hållet själv när den gäller eller inte. Däremot reglerar EU reklamations rätten där handlarna där du köpt din produkt av måste köpa tillbaka produkten eller reparera den när det går. Sedan får handlaren driva process emot tillverkaren om de vägrar att byta ut hårdvaran eller betala tillbaka pengar till handlaren.

Så tekniskt sätt har du helt rätt det är reglerat i EU lag även om det är reklamationsrätten som inte är frivillig men garanti är

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vet inte GN lyckas få SOC voltage över 1.3 volt. På mitt MB så har den aldrig gått över 1.243V och jag kör med EXPO 6000, dessutom så kör jag med en antik 0805 Bios.

Det beror mest sannolikt på att du har råkat få en bättre CPU som inte behöver lika mycket spänning för att vara stabil med den klockningen. Problemet här är av allt att döma att Anus har fumlat med sitt BIOS och tillåter spänningen att justeras upp alldeles för mycket på mindre bra CPUer, istället för att som normalt (och säkert) lägga sig på en lägre klockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Källa på denna så kallade fakta.

Jag litar på det Steve säger. Sedan är det inte bara garantin som Asus svinar med. Man har även manipulerat BIOS och försöker också muta konsumenter som blivit kontaktade av Gamer Nexus för att köpa deras delar. Man erbjuder dessa konsumenter nya komponenter samt valfri produkt från deras butik, medan man till konsumenter som inte uppgett att man blivit kontaktade av Gamer Nexus, inte erbjuder detta. Är det en slump eller ett samband, att Asus inte vill att Gamers Nexus ska få tillgång till komponenterna? Jag tror på det senare. Steve tar upp allt detta i videon.

Källan är ju Steve själv. Hade Asus värgrat ersätta drabbade kunder hade Steve släppt en 40min video om det och även nämnt det typ 30 gånger i den här videon. Jag försvarar inte Asus trams om du nu fått för dig det och jag har sett videon som sagt så jag behöver inge mer sammanfattningar av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Källan är ju Steve själv. Hade Asus värgrat ersätta drabbade kunder hade Steve släppt en 40min video om det och även nämnt det typ 30 gånger i den här videon. Jag försvarar inte Asus trams om du nu fått för dig det och jag har sett videon som sagt så jag behöver inge mer sammanfattningar av den.

Så med andra ord har du ingen källa eftersom Steve inte hävdar det du påstår. Bra, då vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Så med andra ord har du ingen källa eftersom Steve inte hävdar det du påstår. Bra, då vet vi.

Vad skönt, Lycka till med ditt övervoltande bios och deaktiverade expo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad skönt, Lycka till med ditt övervoltande bios och deaktiverade expo.

Klicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Ja är inte kränkt ditt lilla troll. Ja orkar inte gissa vad du tror jag hävdar att Steve säger som han inte säger, ja har ingen aning vad du vill diskutera längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja är inte kränkt ditt lilla troll. Ja orkar inte gissa vad du tror jag hävdar att Steve säger som han inte säger, ja har ingen aning vad du vill diskutera längre.

Och där kom trollkortet fram, vilket det som ofta gör när man förlorar argumentet. Om jag vore ett troll skulle jag inte hänvisa till fakta och/eller källor så som jag gör. Och angående videoklippet så var det gjort med glimten i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja är inte kränkt ditt lilla troll. Ja orkar inte gissa vad du tror jag hävdar att Steve säger som han inte säger, ja har ingen aning vad du vill diskutera längre.

Fast det är ju det du gör, Steve säger inte det du säger att han gör lyssna igen. Han säger att ASUS har backat på det uttalandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast det är ju det du gör, Steve säger inte det du säger att han gör lyssna igen. Han säger att ASUS har backat på det uttalandet.

Det är fortfarande bara du som pratat om något uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Och där kom trollkortet fram, vilket det som ofta gör när man förlorar argumentet. Om jag vore ett troll skulle jag inte hänvisa till fakta och/eller källor så som jag gör. Och angående videoklippet så var det gjort med glimten i ögat.

Du kan få vinna argumentet om du vill eftersom du inte vill förtydliga vad du pratar om ens. Rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju bara att uppdatera bios så är det klart. Varför ens fundera.

För Steve nämner ett flertalet gånger att Asus försökt få det till att det upphäver garantin? Börjar kring 07:45 och fortsätter fram till kring 10:00.

Han har tom. screenshots från Asus hemsida (timestamp 08:10) som stödjer detta.

Skrivet av Maximo:

10:30 Har du det du missade. Jag såg videon när den släpptes och jag missade inte vad han sa.

Nej. Du sitter och tolkar hans uttalande väldigt underligt. Från 10:30 så nämner han att Asus antagligen kommer tvingas göra det ändå om man tar det vidare.

Skrivet av Snubb1:

Finns det inte en EU regel om att uppdatera firmware bios inte häver garantin?
Är du medveten om att även windows update uppdaterar bios ibland om automatiska uppdateringar är aktiverade.

Korrekt vilket Steve indirekt framhäver. Alltså att Asus inte har någon egentligt stöd inom lag för att upphäva garantin i detta fallet men det hindrar inte Asus från att uppenbarligen försöka.

Skrivet av Maximo:

Källan är ju Steve själv. Hade Asus värgrat ersätta drabbade kunder hade Steve släppt en 40min video om det och även nämnt det typ 30 gånger i den här videon. Jag försvarar inte Asus trams om du nu fått för dig det och jag har sett videon som sagt så jag behöver inge mer sammanfattningar av den.

Detta är INGEN KÄLLA som du för fram utan en tolkning du gjort. Det är bokstavligen "Trust me bro" nivå på det.

Skrivet av Maximo:

Du kan få vinna argumentet om du vill eftersom du inte vill förtydliga vad du pratar om ens. Rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden.

För att det är hans videoklipp som diskuteras? Det är ju ändå fler källor än du angivit. Om vi skall hårdra det dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du kan få vinna argumentet om du vill eftersom du inte vill förtydliga vad du pratar om ens. Rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden.

Så det är inte okej för oss andra att ange Steve som källa men det är helt okej när du gör det? Bra, då vet vi även detta. Och vad mer behöver förtydligas i att Asus inte längre står bakom sin garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Så det är inte okej för oss andra att ange Steve som källa men det är helt okej när du gör det? Bra, då vet vi även detta. Och vad mer behöver förtydligas i att Asus inte längre står bakom sin garanti?

Alltså vad snackar du om. Det var du som kallade min Steve källa för ingen källa inte jag och "Asus står inte längre bakom sin garanti?" Vad betyder ens den meningen?

Asus ger inte garanti för beta bios och Expo användning som alltid (ingenting har ändrats, inga utlåtanden vart nu det påståendet kommer ifrån...). Detta funkar inte i praktiken eftersom det är citat Steve "insane" och uppenbarligen ersätter Asus kunder för sina skadade moderkort. Steve pratar i 10min om hur korkat allt detta är speciellt när det enda "säkra" bioset är ett beta.

Så ALLT behöver förtydligas i exakt vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Jag kör ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI med BIOS 1303 (SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V). Kör EXPO I.

Enligt HWiNFO så har jag:
CPU SOC: 1.279
CPU VDDCR_SOC Voltage (SVI3 TFN): 1.240

Så verkar hålla sig under 1.3v.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför inte Moderkort har utgångar på IO-plåten där man kan sätta valfri 10 krs multimeter med highest value memory påslaget, och sen välja i bios vad den ska skicka ut för värde typ. Borde vara ganska lätt.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Alltså vad snackar du om. Det var du som kallade min Steve källa för ingen källa inte jag och "Asus står inte längre bakom sin garanti?" Vad betyder ens den meningen?

Asus ger inte garanti för beta bios och Expo användning som alltid (ingenting har ändrats, inga utlåtanden vart nu det påståendet kommer ifrån...). Detta funkar inte i praktiken eftersom det är citat Steve "insane" och uppenbarligen ersätter Asus kunder för sina skadade moderkort. Steve pratar i 10min om hur korkat allt detta är speciellt när det enda "säkra" bioset är ett beta.

Så ALLT behöver förtydligas i exakt vad du pratar om.

Nej, jag har aldrig påstått att Steve inte är en källa. Du skrev att "alla som har fått problemet har blivit ersatta det är fakta". Det var detta påståendet som jag frågade efter källa till. Du angav då Steve som inte säger detta alls.

I ett senare inlägg skriver du "rörande källor har jag inte sett annat än att du pratar om Steve hela tiden", och det var detta jag reagerade på när jag skrev att det verkar vara okej för dig att ange honom som källa men inte för oss andra.

Du verkar blanda ihop saker och ting och du verkar heller inte förstå en så enkel mening som att Asus inte längre står bakom sin garanti. Finns därför ingen större idé att fortsätta denna diskussionen då. I alla fall inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Fattar inte varför inte Moderkort har utgångar på IO-plåten där man kan sätta valfri 10 krs multimeter med highest value memory påslaget, och sen välja i bios vad den ska skicka ut för värde typ. Borde vara ganska lätt.

Kan man ställa den på bordet och bara sitta vid datorn några timmar.
Vet man om man har några grilltendenser på cpu:n.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag kör ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI med BIOS 1303 (SoC voltage for Ryzen 7000X3D series limited to a maximum of 1.30V). Kör EXPO I.

Enligt HWiNFO så har jag:
CPU SOC: 1.279
CPU VDDCR_SOC Voltage (SVI3 TFN): 1.240

Så verkar hålla sig under 1.3v.

Som tidigare nämnts och som även nämns i videon så kan BIOS rapportera ett helt annat värde än vad CPUn de facto matas med.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|