Permalänk
Medlem

GPU/PSU Problem?

Tjena, har under ett par månader haft ett väldigt konstigt problem. Det började med att ibland när jag startade datorn så lös VGA lampan på moderkortet vitt och jag fick ingen bild på datorn. Jag fick starta om ett par gånger för att den skulle börja funka igen, och nån gång bytte jag port där bak och det verkade fungera. Jag plockade ut grafikkortet för att kolla om det var problemet men det var samma problem, sen kollade jag så att alla kablar satt ordentligt i PSU, och där var det en kabel som inte satt helt i så jag bytte plats på den och tryckte i den ordentligt. Trodde då att det var lösningen men nej. Nu får jag problemet när jag sitter och spelar istället, helt plötsligt så slocknar skärmen, och jag hör ljudet på datorn i några sekunder innan det också blir helt tyst men datorn är fortfarande igång... Ibland kan jag till och med prata discord några sekunder innan det dör och jag måste starta om datorn på knappen. För nån vecka sedan så hände det när jag satt och spelade LoL, efter det så hände det flera gånger i rad utan att jag ens hade något spel igång vilket gjorde att jag sneade helt. Installerade om hela datorn förra helgen i hopp om att det var någon korrupt drivrutin eller liknande då det inte var såhär de första månaderna jag hade datorn. Nu hände det precis igen när jag satt och lirade aimlabs inget spel som ens är krävande, gjorde ett litet minigame där jag skulle få fram den "optimala" sensen för mig, och precis när den blir klar och det kommer up "finished" så slocknar skärmen, ljudet försvinner och jag måste göra hard reset. Som sagt så händer det både i spel och utan att jag spelar, vid olika tillfällen, har helt slut på ideer vad det kan vara förutom att det är något hårdvaru problem?

Tacksam för hjälp på hur jag kan felsöka detta ytterliggare!

Hårdvara:
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Svart
ASUS ROG Strix Z690-F Gaming WIFI
Intel Core i7 12700KF 3.6 GHz 25MB
ASUS ROG Strix 850W
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 500GB
Asus TUF 3080

Skärm(om de har nån betydelse) Dell 27" Alienware AW2721D IPS QHD G-Sync 240hz

Permalänk
Medlem

Har du två separata kablar från PSU till GPU eller en med två kontakter?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du två separata kablar från PSU till GPU eller en med två kontakter?

Två separata

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturerna för GPU och CPU?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur är temperaturerna för GPU och CPU?

Kan det vara så enkelt? Jag har faktiskt inte ens funderat på att hålla koll på mina temps, har för mig att jag ställde in i armory crate att de ska gå igång vid en viss temperatur men nu när jag tänker på det så kan jag inte minnas att jag någonsin hört fläktarna rampa upp, måste man ha igång armory crate för att fläktkontrollen där i ska fungear?

Permalänk
Medlem

Hejsan
Kolla cpu temp,
vad har du för kylare till cpu?
Kör du med överklockning av minne och cpu eller standard?
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan
Kolla cpu temp,
vad har du för kylare till cpu?
Kör du med överklockning av minne och cpu eller standard?
Mvh Thomas

Har laddat hem gpu tweak nu och ändrat fläktprofil på gpu, även gjort så den loggar samt satt igång logs på armory crate så jag kan hålla koll på temps. Kör med Lian li vattenkylning aio, har inte igång någon överklockning på något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Kan det vara så enkelt? Jag har faktiskt inte ens funderat på att hålla koll på mina temps, har för mig att jag ställde in i armory crate att de ska gå igång vid en viss temperatur men nu när jag tänker på det så kan jag inte minnas att jag någonsin hört fläktarna rampa upp, måste man ha igång armory crate för att fläktkontrollen där i ska fungear?

Vet inte hur din fläktkontroller fungerar så kan inte svara på det. Kolla om du kan ställa in fläktkurvor för chassifläktar i BIOS istället, det kan jag på mitt ASUS-mobo i alla fall.

Normalt sett ska ju såväl CPU som GPU klocka ner om det blir för varmt men det kan ändå hända att det kraschar om temperaturerna ligger lite för högt, framförallt om tempen går upp väldigt snabbt.

Men kolla temperaturerna, använd någon app som visar dem medan du spelar. Alternativt en app som loggar temperaturerna så du kan kolla efteråt var de låg när det kraschade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte hur din fläktkontroller fungerar så kan inte svara på det. Kolla om du kan ställa in fläktkurvor för chassifläktar i BIOS istället, det kan jag på mitt ASUS-mobo i alla fall.

Normalt sett ska ju såväl CPU som GPU klocka ner om det blir för varmt men det kan ändå hända att det kraschar om temperaturerna ligger lite för högt, framförallt om tempen går upp väldigt snabbt.

Men kolla temperaturerna, använd någon app som visar dem medan du spelar. Alternativt en app som loggar temperaturerna så du kan kolla efteråt var de låg när det kraschade.

Nu hände det igen, datorn stod igång medans jag var på dass och fixade med lite annat, kommer tillbaka, rör på musen och skärmen slocknar direkt, VGA lampan blir röd-gul-grön och datorn startar om, sen när den kommit igång och jag loggar in på windows så slocknar den igen (utan att starta om denna gången) och jag får göra hard reset...

EDIT: Har loggat med asus armoury crate men vet inte hur jag ska öppna, fungerar inte med text dokument.

EDIT2: Nu hände det igen, när jag inte gjorde något på datorn, så fort jag satte mig i stolen och rullade på plats och la armen på skrivbordet så slocknade den. Har haft ett konstigt problem med datorn jag hade innan detta och det var att ibland när jag satte mig i stolen och rullade in mot skrivbordet så blinkade skärmen till, precis som att där blev någon statisk störning... Har plastmatta som golv och datorn står på skrivbordet som har en heltäckande musmatta. Är detta väldigt långsökt eller kan det vara att det blir någon kortslutning pga det? Har ställt ner datorn på golvet nu, låter helt sjukt om detta skulle vara fallet, men har inga andra alternativ än att testa då temps verkar okej...

Permalänk
Medlem

Om den kraschar när den inte gör något annat än rör musen så låter den väldigt instabil. Låter precis som den är överklockad/undervoltad på något sätt. Kan du kolla i event viewer (Loggboken) för att se om det står något där för den tidpunkten?

Jag skulle nog göra en CMOS reset först och främst för att se om problemen försvinner.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om den kraschar när den inte gör något annat än rör musen så låter den väldigt instabil. Låter precis som den är överklockad/undervoltad på något sätt. Kan du kolla i event viewer (Loggboken) för att se om det står något där för den tidpunkten?

Jag skulle nog göra en CMOS reset först och främst för att se om problemen försvinner.

Inget är överklockat, har redan gjort CMOS reset, datorn fungerade felfritt första månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om den kraschar när den inte gör något annat än rör musen så låter den väldigt instabil. Låter precis som den är överklockad/undervoltad på något sätt. Kan du kolla i event viewer (Loggboken) för att se om det står något där för den tidpunkten?

Jag skulle nog göra en CMOS reset först och främst för att se om problemen försvinner.

Permalänk
Medlem

Verkar som att detta är ett vanligt förekommande problem bland asus z690 moderkort, googlade lite på felkoden https://rog-forum.asus.com/t5/previous-forum/rog-strix-z690a-...

Känns som att det inte är lönt att fortsätta felsöka då ingen lösning har funnits ännu, mer än att i vissa fall byta pci e slot, eller ändra till pci e 3 istället för 4

Permalänk
Medlem

Prova ändra till PCIe3 då. Du lär inte märka någon skillnad ändå, i värsta fall en marginell sådan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Prova ändra till PCIe3 då. Du lär inte märka någon skillnad ändå, i värsta fall en marginell sådan.

Har ju inte köpt ett moderkort för 4900 för att sen gå ner prestanda för att det inte funkar som det ska😅 Får ta med skiten till inet imorgon och förklara läget och hoppas på att de kan ge mig ett nytt innan fredag.

Vad gör pci e native power management? Ska testa stänga av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Har ju inte köpt ett moderkort för 4900 för att sen gå ner prestanda för att det inte funkar som det ska😅 Får ta med skiten till inet imorgon och förklara läget och hoppas på att de kan ge mig ett nytt innan fredag.

Vad gör pci e native power management? Ska testa stänga av det

Fast du förlorar marginellt med prestanda med att gå ner på PCIe 3. Tvivlar på att du märker det.

https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-perfo...

Sedan skadar det inte att prova för att se om problemen försvinner. Finns problemen kvar vet du att det inte är det som är felet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Vad gör pci e native power management? Ska testa stänga av det

Verkar som en del haft problem med det också så du kan prova stänga av det också för att se om det gör skillnad.

Prova ändra en i taget dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har precis hämtat datorn på inet, de lyckades inte återskapa problemet vilket jag själv inte heller har kunnat då det har skett helt random. Men de bytte ut mitt moderkort ändå utav ren goodwill vilket jag är extremt tacksam över, vilken service! Dom hade forskat i det och sett att det var ett vanligt förekommande problem med z690, så det blev ett annat kort nu istället. Tack för hjälpen med felsökning!