Fractal Design avtäcker Terra – trä och nordisk design i pytteformat

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design avtäcker Terra – trä och nordisk design i pytteformat

Populära North får sällskap av ett mindre syskon för entusiaster på jakt efter riktigt kompakta byggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vill jag stjäla den här lilla lådan innan @JonasT och @CrispVanDahl är tillbaka från Computex?

Ja. Ja det vill jag.

Permalänk
Medlem

Bazinga vad läckert det är! Bazinga!

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut men tycker priset är för högt.
Vi behöver fler konkurrenter i stil med nr200p, även om det är aningen många liter enligt vissa.

Permalänk
Medlem

Tycker den ser bedrövlig ut. Tvärtom mot North som är skitsnyggt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Sjusovarn

Var väldigt intresserad fram tills jag såg prislappen Får hoppas Inet kör in det på något dubbelklick-event

Permalänk
Medlem

Trodde hela lådan var i trä vilket hade varit ascoolt. Nu är det bara en smal list ditklistrad på ett vanligt chassie? Inte lika imponerande (speciellt inte de vita o svarta modellerna).
Men plus ett för försöket iaf

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dyrt men jäklarns vad snyggt, ser ut som en pistageglass en varm sommardag. (Träpanelen är inte klistrad den är skruvad, GN noterar detta i sin video)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Den gröna med lite guld/mässing detaljer skulle kunna vara riktigt fräscht. Lite Art déco tänker jag!

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta ser lika bedrövligt ut som North, men smaken är ju som baken.
Det jag gillar är att PSU kan användas som utblås och vingarna, inget inbyggt filter på sidopanelerna är dock trist och helgardering med lufthål i alla väderstreck.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spännande. Gillar det "flyttbara ryggraden" men avsaknaden av top hat som Ghost S1 gör att det kan bli en knepig balansgång mellan 3 slot GPU och CPU-kylare.

Permalänk
Medlem

Väldigt "IKEA". Passar naturligt bra i mångas hem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gustenrocks:

Den gröna med lite guld/mässing detaljer skulle kunna vara riktigt fräscht. Lite Art déco tänker jag!

Får instämma! Typ strömkontakten i guld eller mässing hade passat riktigt bra.

Permalänk

Ska också limma fast en spillbit trä på chassit nästa gång jag säljer en dator. 3 öre trä och lite buzzwords som "Nordisk Design" och man kan ju dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Tycker den är riktigt snygg, och den är ju faktiskt riktigt liten. Antagligen för liten för att jag nånsin skulle köpa en, men lite sugen blir man ju.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt. Men för kompakt för mig. Jag gillar små byggen och har nätagg/moderkort för itx sedan innan. Men jag har samtidig en NH-D14 ;). Det är väl overkill i kompakta byggen. Men ja, CPUkylningen offras rätt hårt i superkompakta chassin.

Jag har en bra kompromiss i mitt FD node304. Ttrymme och formfaktor passar mig galant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

trodde fan inte de kunde bräda sängribbotten chassit North men de lyckades...

en bit mahognyfärgad golvlist pålimmad på mintgrönt plåtchassi...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Musikälskare

Nja, inte min smak direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Behövs fler 10l chassin. Eller 8. Chassin är så onödigt stora idag.
Ut med 2.5" platserna så är man klar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Behövs fler 10l chassin. Eller 8. Chassin är så onödigt stora idag.
Ut med 2.5" platserna så är man klar

8 liter är problematiskt (Hej Ghost S1). Framför allt är dagens grafikkort som har blivit för stora när dom till och med börjar smälla på den fetaste strix-kylaren till förhållandevis svala 4060 som kan kylas med en vanlig tvåslottare. 4070 finns väl i två slott? Men allting över det i prestanda är svårt att trycka ner i ett åtta liters spöke.
Så här har ju fractal kommit på en ganska bra lösning. Det säger jag nu, utan att ha kollat vad det finns för CPU-kylare under 48 mm som är vettiga.

Permalänk
Medlem

/Insert Puke Emoji

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Inte var det snyggt direkt. Skulle lika väl kunna vara ett fotogen värmeellement.

Skrivet av Bosse78:

/Insert Puke Emoji

🤮

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

8 liter är problematiskt (Hej Ghost S1). Framför allt är dagens grafikkort som har blivit för stora när dom till och med börjar smälla på den fetaste strix-kylaren till förhållandevis svala 4060 som kan kylas med en vanlig tvåslottare. 4070 finns väl i två slott? Men allting över det i prestanda är svårt att trycka ner i ett åtta liters spöke.
Så här har ju fractal kommit på en ganska bra lösning. Det säger jag nu, utan att ha kollat vad det finns för CPU-kylare under 48 mm som är vettiga.

I princip bara Alpenföhn blackridge som faktiskt klarar att kyla någorlunda under 48mm. Finns några fler om man går upp i höjd, men inget som presterar bättre än en nh-l12s, (66-70mm). Strömförbrukning på processorsidan är alltså rätt begränsad. Man får räkna med att undervolta om man inte kör på typ 5600x eller liknande strömsnål cpu.

Inget riktigt fel med det, finns ju rätt många alternativ för de som inte behöver maximal cpu-prestanda. Men om de hade lagt till någon cm ytterligare på höjden så hade man kunnat stoppa in en aio istället och vi hade sluppit kompromissen.
Om man verkligen behöver de där 1-2 literna man tjänar på denna jämfört med konkurrenterna så är det väl nice men kan inte låta bli att se det som en gimmick snarare än en funktion

Permalänk
Medlem

Njä, föll mig inte i smaken direkt. Era, som förvisso var ett dåligt chassi sett till kylning men istället snyggt, samt North som är ett jäkligt snyggt chassi tilltalar mig mer. Finns intressantare chassin där denna konkurerar i mitt tycke. Sedan priset, och sen frågan om Fractal kommer ha samma problem med att leverera sina produkter som de haft innan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tyckte det var ett snyggt chassi även om kanske inte färgen var helt i min smak.
Tyvärr för stort fortfarande!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu har vår egen chassi-Jesus fått lägga vantarna på det också, men på andra sidan jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snyggt. Men för kompakt för mig. Jag gillar små byggen och har nätagg/moderkort för itx sedan innan. Men jag har samtidig en NH-D14 ;). Det är väl overkill i kompakta byggen. Men ja, CPUkylningen offras rätt hårt i superkompakta chassin.

Jag har en bra kompromiss i mitt FD node304. Ttrymme och formfaktor passar mig galant!

Exakt min synpunkt också. Hade de skickat med en förinstallerad 120mm radiator för CPUn så hade de varit en annan grej.

Min kompromiss är det urgamla Raijintek Styx, vilket passar mig alldeles lagom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Snyggt men snälla USB-a 2023 det borde väl vara skrotat för länge sedan. Hoppa de gör en modell utan detta. USB-c är ju standard sedna länge och vill man ha usb typ A så finns det adaptrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Snyggt men snälla USB-a 2023 det borde väl vara skrotat för länge sedan. Hoppa de gör en modell utan detta. USB-c är ju standard sedna länge och vill man ha usb typ A så finns det adaptrar.

Uttagen på småelektonik så som hörlurar, möss och så bör säljas med bara usb-C. Det är jag helt med på. Men ja... en stationär där blir det lite knivigare.

Jag tror de väldans massa USBminnen, externa diskarna, möss, tangentborden och USBhörkurarna, USBförlängarna till skärmens USB - and so on som faktiskt används ute i stugorna fortfarande är USB type A.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Snyggt men snälla USB-a 2023 det borde väl vara skrotat för länge sedan. Hoppa de gör en modell utan detta. USB-c är ju standard sedna länge och vill man ha usb typ A så finns det adaptrar.

Logitechs dongel säger hej.

Nej, ta inte bort USB-A bara för att det skall bli snyggare. Apple gör sånt jämt, mest markant på MBP 2016. Det sög, och då hade de ändå ett bättre skäl än "det blir snyggare (sidan på laptopen var för liten för USB-A/HDMI). Jobblaptopen har bara en USB-A, och jag svär över detta rätt ofta för att jag kommer till något konferensrum där jag måste koppla in nåt där. Kunde de fortsätta att inkludera en förbannad parallelport långt in på 2000-talet så kan de gott ha ett par USB-A ett decennium till.

Visa signatur

5900X | 6700XT