Hittar inget att boota från... Har jag tabbat mig?

Permalänk
Medlem

Hittar inget att boota från... Har jag tabbat mig?

Satte nyss i nytt moderkort och cpu i lådan. Helt plötsligt kan den inte boota. Har ssd med os på och en hdd i. BIOS hittar båda, och säger hard disk först i boot-ordningen, sen removable device, sen cd/dvd, men säger "restart, select proper boot device." Har prövat sätta ssdn på första sata-uttaget. Det funkade utmärkt med förra mkortet, och ström till diskarna sitter fortf i och så. Har jag lyckats tabba mig eller är kortet kasst?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du har tabbat dig men du har nog inte förstört något. du hade troligen minst 2 lagringsenheter anslutna när win installerades och har därför bootloadern och win på olika enheter och nu har du flyttat om dem.
Det löser sig när du installlrar win med bara en lagringsenhet inkopplad för du bör inte försöka flytta en installation och man ska inte ha medan än en enhet inkopplad när man installerar win för man får då dålig kontroll över var bootloadern hanteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att leka runt med UEFI/CSM som brukar heta "Legacy mode" eller liknande. Om din Windowsinstallation är gammal kan det krävas att du ändrar den inställningen för att kunna boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör inte försöka flytta en installation

Intressant! Nu är det nämligen andra gången på kort tid jag ger mig på mkortsbyte, och förra gången gick det alldeles utmärkt att bara stoppa in diskarna, inkl den med Win på redan, och köra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kan testa att leka runt med UEFI/CSM som brukar heta "Legacy mode" eller liknande. Om din Windowsinstallation är gammal kan det krävas att du ändrar den inställningen för att kunna boota.

"Start CSM" är satt på "never" och jag får inte ändra det. Mkortet är dessvärre ett acer daa78l, vilket tydligen inte har en manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

"Start CSM" är satt på "never" och jag får inte ändra det. Mkortet är dessvärre ett acer daa78l, vilket tydligen inte har en manual.

Jag förstår! Då kan du prova att ändra "boot partitioning table" på disken från MBR till GPT via någon live-Ubuntu eller kanske via en Windowsinstallationssticka. Lycka till