Försökte att blåsa datorn och kommer nu inte in på Windows

Permalänk

Försökte att blåsa datorn och kommer nu inte in på Windows

Hej!

Skulle försöka blåsa min gamla dator men stötte på lite problem. När jag gick in på inställningar och skulle återställa datorn så behövde jag en Windows installationsmedia, efter jag installerat Windows på en USB så gick det inte ändå. Datorn gav mig bara ett felmeddelande. Då tänkte jag att jag kunde radera de filer och apparna som befann sig på min HHD och SSD. Först så avinstallerade jag allt på min hårddisk och eftersom allt gick bra så började jag avinstallera filerna på min SSD. jag tänkta att datorn själv skulle varna mig om vilka filer som jag inte borde ta bort, vilket den gjorde till mestadels men efter jag blåst mina lagringsenehter så testade jag starta om datorn. När jag sedan försökte logga in på en profil på windows så möttes jag av ett felmeddelande som sa: Tjänsten User Profile Service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen.

Nu i efterhand så förstod jag att det antagligen var ett stort misstag att försöka blåsa SSD på det sätt jag gjorde. Då är min fråga om det är möjligt att blåsa datorn ändå eller om jag har förstört min SSD. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Starta datorn ifrån USB stickan med Windows och formatera diskarna och installera om. Inget ska vara förstört förutom de filer du raderat.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Starta datorn ifrån USB stickan med Windows och formatera diskarna och installera om. Inget ska vara förstört förutom de filer du raderat.

Har du någon bra guide till detta?, är inte så kunnig. Tack för svaret dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Moberg:

Hej!

Skulle försöka blåsa min gamla dator men stötte på lite problem. När jag gick in på inställningar och skulle återställa datorn så behövde jag en Windows installationsmedia, efter jag installerat Windows på en USB så gick det inte ändå. Datorn gav mig bara ett felmeddelande. Då tänkte jag att jag kunde radera de filer och apparna som befann sig på min HHD och SSD. Först så avinstallerade jag allt på min hårddisk och eftersom allt gick bra så började jag avinstallera filerna på min SSD. jag tänkta att datorn själv skulle varna mig om vilka filer som jag inte borde ta bort, vilket den gjorde till mestadels men efter jag blåst mina lagringsenehter så testade jag starta om datorn. När jag sedan försökte logga in på en profil på windows så möttes jag av ett felmeddelande som sa: Tjänsten User Profile Service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen.

Nu i efterhand så förstod jag att det antagligen var ett stort misstag att försöka blåsa SSD på det sätt jag gjorde. Då är min fråga om det är möjligt att blåsa datorn ändå eller om jag har förstört min SSD. Tack på förhand!

Vad försöker du uppnå? Vill du helt rensa båda diskarna och installera om en fräsch version av Windows?

Ifall du vill HELT rensa diskarna så stoppa in USB stickan, när du kommer till Windows menyn så välj att du vill installera windows. Då borde du få upp ett fönster med dina 2 diskar listade. Det kan vara så att det ser ut att vara 5-6 diskar. (se bild undertill)

VILL DU RENSA ALLT, så välj "delete" på alla dina diskar. När du gör det kommer du istället få 2 enheter som heter "unallocated space". När du tagit bort alla diskarna så välj den disk du vill installera windows på och tryck installera. Windows kommer säga något i stil med "Windows will create several partitions on this disk to make the installation work better" eller liknande. Tryck okej och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Moberg:

Har du någon bra guide till detta?, är inte så kunnig. Tack för svaret dock!

Ifall du helt vill ta bort allt du har på diskarna och installera om en ny version av Windows.

https://www.youtube.com/watch?v=oaKlcBsJn18

Permalänk

När du gör som ovan, plocka ur alla diskar som du inte ska ha OS på. Windows kan dumma sig och lägga filer till systemet på flera olika datorer. Det var det som hände,

Och du ska så klart ha OS på SSD inget annat så ha bara SSD i datorn när du gör manövern ovan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k