Köpa till rätt ram till rätt moderkort...

Permalänk
Medlem

Köpa till rätt ram till rätt moderkort...

Vill bara dubbelkolla med er. Köpt en ny dator med detta moderkort: ASRock Z790 PG LIGHTNING

På det finns följande ram: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x8GB

Funderar köpa till: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x8GB (CL40)

1. Det borde väl inte vara något problem? Jag reagerade på detta (CL40)? Vad betyder det? Det står inget sådant om de ram som finns i?

2. Kan en dator vara optimerad för 16 ram, att 32 ram på något sätt blir för mycket?

3. Vad är poängen att köpa 16ram till? behövs det? Jag kommer använda dator främst till foto och film redigering i premiere pro och Photoshop och så lite gaming förstås... 😏

Hälsningar
M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Vill bara dubbelkolla med er. Köpt en ny dator med detta moderkort: ASRock Z790 PG LIGHTNING

På det finns följande ram: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x8GB

Funderar köpa till: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x8GB (CL40)

1. Det borde väl inte vara något problem? Jag reagerade på detta (CL40)? Vad betyder det? Det står inget sådant om de ram som finns i?

2. Kan en dator vara optimerad för 16 ram, att 32 ram på något sätt blir för mycket?

3. Vad är poängen att köpa 16ram till? behövs det? Jag kommer använda dator främst till foto och film redigering i premiere pro och Photoshop och så lite gaming förstås... 😏

Hälsningar
M.

Jag förmodar att du har hittat moderkortets QVL (qualified vendor list) som är en lista på vilka RAM som har testats och fungerat bra med moderkortet.
1. Det ska fungera utmärkt med XMP, CL40 är första tajmingen på RAM (Column access strobe/signal latency) alltså radfördröjningen på att läsa/skriva data från RAM.

2. Olika RAM moduler har olika många minneschip i olika storlekar och från olika tillverkare. Testerna är bara gjorda med en konfiguration av detta, så jämför artikelnummer t.ex: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x8GB (KF552C40BBK2-16)

3. Man kan aldrig ha för mycket RAM, det som inte används direkt kan Windows använda för att ladda in troliga saker som användaren förväntas göra, så att dom startas snabbare. I Photoshop kan det vara bra med mycket RAM för att ha många bollar i luften.

32GB är nog mest prisvärt just nu, men 99% av allt klarar sig nog på 16GB.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Om den ska användas med en raptor lake cpu

https://pg.asrock.com/mb/Intel/Z790%20PG%20Lightning/index.as...

Om du ska köra med en adler lake cpu

https://pg.asrock.com/mb/Intel/Z790%20PG%20Lightning/index.as...

Bara att kolla så minneskittet är med i listan ovan för den typ av cpu du ska använda.

Sen skulle jag säga 6000 MHz med cl 34 eller 36 är det optimala sätt till prestanda/pris, speciellt idag då dagens cpuer presterar märkbart bättre i flera fall med snabbare minne.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Det borde väl inte vara något problem?

Det kan man ju tycka, men det finns inga garantier för att flera moduler är kompatibla med varandra beroende på skillnader som uppstår under tillverkningsprocessen samt att det kan vara olika komponenter i RAM-minnen sålda vid olika tidpunkter, även i RAM-minnen som kommer från samma produktserie och tillverkare.

Det är också därför RAM-minnen säljs i av fabriken testade kit som garanterar kompatibiliteten, vilket i princip är en förutsättning för att fyra moduler ska fungera ihop.

Permalänk
Medlem

Ooook! Tack för bravo svar allehopa...

Har ganska bra koll nu på vad jag behöver göra.

🙌 Mucias gracias!

Permalänk
Medlem

Yes! Hittade ramminnet på moderkortets vendor list. Ett vackert QVL markerat bredvid det. Både moderkort och cpu verifierat av tillverkaren. "Here we go"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Yes! Hittade ramminnet på moderkortets vendor list. Ett vackert QVL markerat bredvid det. Både moderkort och cpu verifierat av tillverkaren. "Here we go"...

Fast försök helst först få fram exakt vad det är för timing på minnena du har i burken nu och köp om möjligt samma för att ha högst chans att de är kompatibla.
(dvs, de som sitter i datorn nu kan ju vara CL36 minnen och då vill du köpa dem istället)

Detta bör att gå at se i UEFI BIOS vad timingen är satt till.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jaa. Ska kolla... Bra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Detta bör att gå at se i UEFI BIOS vad timingen är satt till.

Ännu lättare att bara ladda hem CPU-Z och kolla där.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Jaa. Ska kolla... Bra där

Ta ut en sticka ur din dator och kolla exakt vad den heter så kan du bara googla siffrorna och bokstäverna och köpa ett par exakt likadana så vet du du redan att dom kommer fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ta ut en sticka ur din dator och kolla exakt vad den heter så kan du bara googla siffrorna och bokstäverna och köpa ett par exakt likadana så vet du du redan att dom kommer fungera

Skulle du använda den metoden själv istället för att bara kolla informationen med CPU-Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle du använda den metoden själv istället för att bara kolla informationen med CPU-Z?

Nej och nej

Jag vet vart jag köpte mitt ram så jag skulle bara gå till "min sida" hos denna affären och klicka på ordern som tar uppskattningsvis 5-7 sekunder. Och efter att ha tittat i CPU-Z så verkar inte den informationen finnas ändå?
Jag syftar på det som ser ut så här KF552C40BBK2-16, dvs tillverkarens artikelnummer som bör finnas på en klisterlapp på minnet. Om man kollar upp det så vet man ju att man köper samma produkt och inte en som har liknande eller samma namn. Till exempel om man söker på Fury Beast på Inet så får man upp 64 olika resultat på ram plus 9 datorer som jag antar har Fury Beast-minne i sig. Om man istället söker på KF552C40BBK2-16 så får man direkt upp exakt den som enda resultat.

Permalänk
Medlem

Nej och nej

Jag vet vart jag köpte mitt ram så jag skulle bara gå till "min sida" hos denna affären och klicka på ordern som tar uppskattningsvis 5-7 sekunder. Och efter att ha tittat i CPU-Z så verkar inte den informationen finnas ändå?
Jag syftar på det som ser ut så här KF552C40BBK2-16, dvs tillverkarens artikelnummer som bör finnas på en klisterlapp på minnet. Om man kollar upp det så vet man ju att man köper samma produkt och inte en som har liknande eller samma namn. Till exempel om man söker på Fury Beast på Inet så får man upp 64 olika resultat på ram plus 9 datorer som jag antar har Fury Beast-minne i sig. Om man istället söker på KF552C40BBK2-16 så får man direkt upp exakt den som enda resultat.

Den infon finns i CPU-Z, det är du som inte kollar på rätt ställe. Gå till fliken SPD och kolla aktuell modul genom att välja Slot# i rullgardinsmenyn.

Att matcha det numret garanterar inte kompatibilitet heller, som jag nämnde i mitt ursprungliga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den infon finns i CPU-Z, det är du som inte kollar på rätt ställe. Gå till fliken SPD och kolla aktuell modul genom att välja Slot# i rullgardinsmenyn.

Jag laddade bara ner det snabbt för att ta en titt och antog såklart att informationen om minnet skulle finnas under fliken som heter minne (memory). Ser inte poängen med att dela upp det på två flikar istället för att visa allt på samma så jag tänkte inte ens tanken att det skulle finnas någon annanstans.
Part number i CPU-Z är annorlunda än det som står fysiskt på minnena och informationen i butik och kommer inte upp på sökning i butik. Fast om man Googlar det istället så löser det sig ändå då rätt produkt kommer upp där.

Skrivet av Sveklockarn:

Att matcha det numret garanterar inte kompatibilitet heller, som jag nämnde i mitt ursprungliga svar.

Folk höll på att prata om olika hastigheter och timings och allt vilket kändes överflödigt då han sa att han ville utöka ("köpa till") två till 2x8GB utöver dom två han redan har snarare än att uppgradera. Det är ju ingen poäng att köpa snabbare (och då antagligen dyrare) minnen som kommer begränsas av dom ursprungliga. Och varför sitta och manuellt leta efter minnen med samma timings när man bara kan köpa likadana. En annan produkt har ju garanterat andra komponenter i sig, medan om man köper samma produkt så finns det bara en chans att någon komponent kan ha ändrats. Och även om någon komponent har ändrats så säljs dom ju fortfarande som samma produkt med samma hastighet och timings så då slipper man ju sitta och jämföra och borde ha störst chans att fungera tillsammans jämfört med några andra random moduler.

Eftersom han i förstaposten funderade angående två olika produktnamn och inte visste om det var samma så tänkte jag att det lättaste var att ta reda på tillverkarens artikelnummer istället för att jämföra olika försäljares produktnamn. Och att det lättaste sättet att garantera att han hittar rätt var att fysiskt kolla på dom istället för att till exempel göra som du eller jag skulle ha gjort då vi redan vet vilket sätt som är lättast och snabbast för oss personligen men kan bli krångligare för någon annan.

Permalänk
Medlem

Jag använde cmd prompt och kollade där. Där står artikelnummer och allt. Helt knäppt det var Kingston CL 40 men 5600mh istället för 5200mh som det stod i dator spec tillverkarens hemsida! Suck!

Permalänk
Medlem

Och varför sitta och manuellt leta efter minnen med samma timings när man bara kan köpa likadana. En annan produkt har ju garanterat andra komponenter i sig, medan om man köper samma produkt så finns det bara en chans att någon komponent kan ha ändrats. Och även om någon komponent har ändrats så säljs dom ju fortfarande som samma produkt med samma hastighet och timings så då slipper man ju sitta och jämföra och borde ha störst chans att fungera tillsammans jämfört med några andra random moduler.

Jo, den tekniska datan förändrar dock inte nödvändigtvis kompatibilitetsproblemen.

Satt med ett system där 4 st DDR4-minnen med samma artikelnummer, köpta samtidigt, inte gick att få att fungera ihop med mer än två stycken åt gången. Har även lyckats uppgradera min egen gaminglaptop till totalt fyra DDR4L genom att köpa tre nya med samma artikelnummer.

Försökte tillföra informationen som ett sätt att få veta att det kan uppstå problem med blandade moduler, vilket även gäller när de kommer från samma tillverkare och/eller har samma artikelnummer.

Permalänk
Medlem

Ok. Så slutsats. Jag köpte rätt men de skrev fel I beskrivningen. I datorn finns DDR5 2x8 Kingston Fury 5600mh 40cl, jag köpte DDR5 2x8 Kingston Fury 5200mh 40cl. Båda är kompatibla med moderkortet.

Vad händer nu exakt om jag skulle köra båda ihop? Jag fattar att enklast är det bara att skicka tillbaka - byta - vänta - sätta in ett liladant. Men vad kommer hända exakt ifall jag har de till sammans?

Tjohej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Jag använde cmd prompt och kollade där. Där står artikelnummer och allt. Helt knäppt det var Kingston CL 40 men 5600mh istället för 5200mh som det stod i dator spec tillverkarens hemsida! Suck!

Klagar du på att du fick snabbare minnen än du batalt för?

Skrivet av Mr Myagi:

Ok. Så slutsats. Jag köpte rätt men de skrev fel I beskrivningen. I datorn finns DDR5 2x8 Kingston Fury 5600mh 40cl, jag köpte DDR5 2x8 Kingston Fury 5200mh 40cl. Båda är kompatibla med moderkortet.

Vad händer nu exakt om jag skulle köra båda ihop? Jag fattar att enklast är det bara att skicka tillbaka - byta - vänta - sätta in ett liladant. Men vad kommer hända exakt ifall jag har de till sammans?

Tjohej!

Det som händer är antagligen att du bara kan köra dem i 5200MT/S, så om det inte är några problem för dig så går det bra att köra så. Har du inte öppnat förpackningen så kan du returnera och köpa rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Klagar du på att du fick snabbare minnen än du batalt för?

Närååå! 😊

Det som händer är antagligen att du bara kan köra dem i 5200MT/S, så om det inte är några problem för dig så går det bra att köra så. Har du inte öppnat förpackningen så kan du returnera och köpa rätt.

Vad innebär exakt att köra dem i 5200MT/S? Teach me oh technological guru!
😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Myagi:

Vad innebär exakt att köra dem i 5200MT/S? Teach me oh technological guru!
😁

Du kan ställa ner minnena i datorn (5600) till den hastighet som dina nyköpta långsammare minnen har (5200), så alla går "lika långsamt".

Men om jag vore dig skulle jag nog försöka orka returnera och köpa så exakt samma modell som du har, både för prestandan och kompatibilitetens skull.
(speciellt om du inte öppnat kartonger och sånt än)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jaaaah. Jag gör nog det...