Kan man koppla 1.2 displayport till 1.4a?

Permalänk
Medlem

Kan man koppla 1.2 displayport till 1.4a?

Så jag har en 3080 med 3 st DisplayPort 1.4a och tänkte köpa en billig skärm att ha som extra som har displayport 1.2 utgång bara.

Kan jag koppla den till mitt 3080 utan problem?

Permalänk
Medlem

Det bör fungera bra då DP är bakåtkompitabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Så jag har en 3080 med 3 st DisplayPort 1.4a och tänkte köpa en billig skärm att ha som extra som har displayport 1.2 utgång bara.

Kan jag koppla den till mitt 3080 utan problem?

Ja, inga problem. Kör så varje dag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det bör fungera bra då DP är bakåtkompitabelt.

Skrivet av mpat:

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det var typ samma fråga jag ville ställa här, tack så mycket.
Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort först innan jag planerar att uppgradera min datorn.
Tyvärr så stöder bara min skärm 1.2 .

Jag skulle vilja forsätta spela spel på 2560x1440 med 144hz . Så kommer det att fungera?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis som med HDMI är det versionen på specifikationen som avses. Bara att Displayport inte alls är ett lika omfattande smörgåsbord med funktioner som HDMI. Därför blir Displayport i praktiken sällan missvisande att peka på prylar och prata versionsnummer. Inte så ofta som det blir med HDMI. När man pekar på skärmen och säger "DP 1.2" är det underförstått att skärmen har nära nog alla av de bildsignalmässiga funktioner som är beskrivna i PDF-dokumentet för version 1.2. För DP-specen är ju inte så mycket mer än det.

2560x1440/144 Hz (ca 17 Gbps) kräver en bandbredd vilket med god marginal fungerar på HBR2 (ca 21 Gbps) som är den bandbredd som specificerades DP 1.2.

Med DP 1.3 adderades HBR3 (ca 31 Gbps). Fast det är ju sak samma om skärmen endast har elektroniken för och behovet av HBR2. Grafikkortet jobbar då helt enkelt på HBR2-nivå mot den skärmen. Så länge grafikkortet och skärm hanterar samma funktioner kommer det fungera.

Permalänk

1.4 har högre bandbredd så inte förvånad om det t.om skulle klara uppåt 200 nånting hz i 1440p. Om din skärm kynnat köra det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1.4 har högre bandbredd så inte förvånad om det t.om skulle klara uppåt 200 nånting hz i 1440p. Om din skärm kynnat köra det.

Wikipedia har en tabell som listar allt detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Refresh_frequency_l...

Precis som Laxpudding skriver så är det HBR3 max för DisplayPort 1.3, så läs i den kolumnen.

Visa signatur

5900X | 6700XT