Permalänk
Medlem

Algoritmfritt

Hej!

Jag behöver verkligen inspiration! Det moderna internet - med algoritmer, trollfabriker, desinformation, den ständiga kåtheten att skapa/sprida innehåll som blir "viralt" (2000-talets svordom nr1), sociala medier och "flöden" (svordom nr2) börjar mer och mer gå mig på nerverna.

Jag inser att jag numer söker mig, och stannar kvar längre, på plattformar som inte styrs av just ovanstående. Jag kräks snudd på av flöden där algoritmer och riktat innehåll styr vad jag ska se och läsa. Och mer och mer märker jag av hur tydligt det är att det finns "krafter" (foliehatt?) där ute som försöker påverka mig utifrån vad jag tillåts se och inte.

Mitt vanliga tidsfördriv i mobilen består av SVT Nyheter, Facebook, Twitter, Gamereactor och 9GAG. På datorn lägger jag till Sweclockers då jag föredrar att besöka sidan med skärm och tangentbord.

SVTNyheter är väl den nyhetssida jag upplever som mest neutral och inte så häpnadsväckande. Sajten skriker inte åt mig att klicka på artiklar och inga helvetiska betalväggar döljer innehåll. Dock är det en rätt grå och trist nyhetssajt i övrigt men ja, de fyller sitt syfte.

Facebook... ja, där är det mest grupperna jag deltar i som är intressanta. Vänner postar ju knappt något längre på sitt eget flöde och det gör jag ju knappt själv heller. Men det ständigt strömmande flödet svämmar dels över av reklam och dels påverkansinlägg som försöker förföra mina åsikter.

Likaså sker på Twitter. Jag följer ett gäng personer inom ett visst ämne och tycker det är intressant att läsa deras inlägg, men mitt emellan dessa är det så mycket skit som Twitter själv plockar fram åt mig så jag orkar knappt stanna kvar på plattformen 3 minuter.

9GAG var en fenomenal meme-app för något/några år sedan. Det var skön humor, härliga memes och kommentarsfälten bjöd oftast på de största skratten. Men även den här appen märker jag mer och mer har blivit utsatt för rena trollfabriker som spammar ut inlägg med dolda budskap och desinformation som ska få mig att misstro både det ena folkslaget som det andra, likväl som det ena landet efter det andra. Idag består det mesta av innehållet av propaganda kring kriget i Ukraina (och då propaganda från båda sidor ska tilläggas).

Gameractor och Sweclockers tillhör dock den gamla goda tidens klassiska webbplatser. Här publiceras inlägg i kronologisk ordning, rakt uppifrån och ner. Gamereactor är dock väldigt svag journalistiskt sett i mitt tycke, men duger gott för att hålla mig uppdaterad om vad som händer och sker i spelvärlden (dock har deras fokus i för stor utsträckning börjat rikta sig mot film...).

Det som just skrämmer mig är just dessa algoritmer, riktade inlägg (betalda får man anta) och desinformation.

Jag kan ibland fråga min fru om hon läst/hört om det som hände där och då och hon skakar bara på huvudet. Oavsett vart jag vänder mig på nätet så är det senaste nytt och ploppar upp men helt okänt för henne. Detta då vi möts av helt olika flöden som baseras på data utifrån vad vi läst, klickat på, interagerat med, dröjt kvar blicken för länge på, pratat om i chattar osv.

Och jag vänder mig till er nu. Inte bara för att ventilera en rant (det var välbehövligt) men främst för att få tips och idéer om appar och sajter som är befriade från all modern internet-pest. Plattformar i stil med Sweclockers och Gamereactor, gammalt hederligt internet a la millenieskiftet typ. Där innehåll skapas och publiceras i den takt det skapas och publiceras, inte utefter när någon annan tycker att jag borde se det.

Och gärna ett alternativ till 9GAG.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Jag tror att en bättre väg framåt vore att prata med någon professionell om hur du kan bearbeta det du nämner, snarare än att leta (en inbillad) lösning i en ”ny” webbtjänst. Läser du igenom ditt eget inlägg så tror jag att du inser att problemet ligger hos dig, inte hos alla andra. Lycka till!

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Moderator
Moderator

Man kan tro att man har nytta av att följa med i vad som händer på facebook/twitter/liknande, men det har man inte. Det är en pseudovärld som bara är löst kopplad till verkligheten. Man kan med andra ord helt koppla bort det utan att egentligen förlora någonting av vikt, även om det kan kännas jävligt tungt initialt då vi rent fysiologiskt vant oss vid den stimulansen, och hjärnan vill ha sitt dopamin.

Jag tror därmed inte den bästa lösningen är att hitta andra tjänster som kan fylla det hålet, utan andra beteenden som ger mer mening i det verkliga livet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Jag tror att en bättre väg framåt vore att prata med någon professionell om hur du kan bearbeta det du nämner, snarare än att leta (en inbillad) lösning i en ”ny” webbtjänst. Läser du igenom ditt eget inlägg så tror jag att du inser att problemet ligger hos dig, inte hos alla andra. Lycka till!

Så om man saknar det gamla råa HTML-internet så är det nåt fel på en? Du måste skämta.

Det var mycket mer upptäckaranda på den tiden. Är det verkligen konstigt att man saknar det?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma sits. Plus några andra nyhetssidor som Göteborgs-Posten, Dagens Nyheter och SR. Minus Gamereactor och 9GAG som jag nog aldrig besökt, men jag förstår vad du menar. Jag tillbringar mycket tid på Youtube, men jag har ett väldigt välstädat flöde, trots YT-algoritmernas ständiga försök att skeva till allt. När jag nån gång går in på YT utan att vara inloggad, ser jag vilken oerhörd störtflod av clickbaitigt bajscontent som fyller sajten.

Känner också igen det där med att vi nästan lever i parallella verkligheter. Tidigare i kväll läste jag en rubrik som sa nåt i stil med "folkkära artisten ska bli pappa", klickade på rubriken och konstaterade att personen var helt okänd för mig. Jag har aldrig ens sett namnet tidigare. (Artisten var "Alexander 'Newkid' Ferrer".) Så är det rätt ofta. Samtidigt kan jag prata om aktuella händelser inom områden jag tycker är viktiga, men som andra i min omgivning inte alls känner till. Helt olika referenser, helt olika informationsflöden.

Jag har tyvärr inte några direkta tips på andra sajter. Övriga diskussionsforum jag är på handlar om andra fritidsintressen, främst om båtar. Annars är Wikipedia (primärt den engelska versionen) och Wiktionary sajter jag uppskattar. Där kan jag gå in på nåt, nästan vad som helst som jag vill veta mer om, och läsa en hel del. Ofta klickar jag mig vidare från artikeln till flera andra, och en stund senare har jag lärt mig en hel del nytt. Perfekt toatidsfördriv!
Reddit för vissa specialgrejer, främst brittiska "panel shows".

Men det är inte lätt. Den stora majoriteten är i klorna på algoritmerna. Och allt mer går den vägen. Inte ens sökresultat i Google funkar särskilt bra längre. Söker man på nåt som kan tolkas som ett varumärke, en produkt eller liknande, så är typ första 20-50 sökträffarna enbart länkar till butiker och andra ställen som säljer den typen av produkter. Det är som att gå en brottningsmatch med sökmotorn att hitta söktermer som får relevanta sökresultat.

Jag tror att hoppet är ute. Detta är den nya verkligheten. Vi som inte vill ha det så har inte mycket att välja på. Det lugna, fria, öppna internet från förr är snart ett minne blott, och den lilla fläck av det som finns kvar krymper i allt snabbare takt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Så om man saknar det gamla råa HTML-internet så är det nåt fel på en? Du måste skämta.

Det var mycket mer upptäckaranda på den tiden. Är det verkligen konstigt att man saknar det?

Inte alls, men hur gör det ditt liv bättre att sakna något som inte längre finns?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Jag behöver verkligen inspiration! Det moderna internet - med algoritmer, trollfabriker, desinformation, den ständiga kåtheten att skapa/sprida innehåll som blir "viralt" (2000-talets svordom nr1), sociala medier och "flöden" (svordom nr2) börjar mer och mer gå mig på nerverna.

Jag inser att jag numer söker mig, och stannar kvar längre, på plattformar som inte styrs av just ovanstående. Jag kräks snudd på av flöden där algoritmer och riktat innehåll styr vad jag ska se och läsa. Och mer och mer märker jag av hur tydligt det är att det finns "krafter" (foliehatt?) där ute som försöker påverka mig utifrån vad jag tillåts se och inte.

Mitt vanliga tidsfördriv i mobilen består av SVT Nyheter, Facebook, Twitter, Gamereactor och 9GAG. På datorn lägger jag till Sweclockers då jag föredrar att besöka sidan med skärm och tangentbord.

SVTNyheter är väl den nyhetssida jag upplever som mest neutral och inte så häpnadsväckande. Sajten skriker inte åt mig att klicka på artiklar och inga helvetiska betalväggar döljer innehåll. Dock är det en rätt grå och trist nyhetssajt i övrigt men ja, de fyller sitt syfte.

Facebook... ja, där är det mest grupperna jag deltar i som är intressanta. Vänner postar ju knappt något längre på sitt eget flöde och det gör jag ju knappt själv heller. Men det ständigt strömmande flödet svämmar dels över av reklam och dels påverkansinlägg som försöker förföra mina åsikter.

Likaså sker på Twitter. Jag följer ett gäng personer inom ett visst ämne och tycker det är intressant att läsa deras inlägg, men mitt emellan dessa är det så mycket skit som Twitter själv plockar fram åt mig så jag orkar knappt stanna kvar på plattformen 3 minuter.

9GAG var en fenomenal meme-app för något/några år sedan. Det var skön humor, härliga memes och kommentarsfälten bjöd oftast på de största skratten. Men även den här appen märker jag mer och mer har blivit utsatt för rena trollfabriker som spammar ut inlägg med dolda budskap och desinformation som ska få mig att misstro både det ena folkslaget som det andra, likväl som det ena landet efter det andra. Idag består det mesta av innehållet av propaganda kring kriget i Ukraina (och då propaganda från båda sidor ska tilläggas).

Gameractor och Sweclockers tillhör dock den gamla goda tidens klassiska webbplatser. Här publiceras inlägg i kronologisk ordning, rakt uppifrån och ner. Gamereactor är dock väldigt svag journalistiskt sett i mitt tycke, men duger gott för att hålla mig uppdaterad om vad som händer och sker i spelvärlden (dock har deras fokus i för stor utsträckning börjat rikta sig mot film...).

Det som just skrämmer mig är just dessa algoritmer, riktade inlägg (betalda får man anta) och desinformation.

Jag kan ibland fråga min fru om hon läst/hört om det som hände där och då och hon skakar bara på huvudet. Oavsett vart jag vänder mig på nätet så är det senaste nytt och ploppar upp men helt okänt för henne. Detta då vi möts av helt olika flöden som baseras på data utifrån vad vi läst, klickat på, interagerat med, dröjt kvar blicken för länge på, pratat om i chattar osv.

Och jag vänder mig till er nu. Inte bara för att ventilera en rant (det var välbehövligt) men främst för att få tips och idéer om appar och sajter som är befriade från all modern internet-pest. Plattformar i stil med Sweclockers och Gamereactor, gammalt hederligt internet a la millenieskiftet typ. Där innehåll skapas och publiceras i den takt det skapas och publiceras, inte utefter när någon annan tycker att jag borde se det.

Och gärna ett alternativ till 9GAG.

Mvh

// Peter

Som andra nämnt är det inte helt fel att fundera på vad man gör med sin tid.

Med det sagt: Betala för nyheter (=gå till folk som tjänar pengar på kvalitet och riktig journalistik), och använd RSS-läsare för att samla allt på ett ställe, istället för att gå till de olika nyhetssidorna. Personligen gillar jag DN för svenska nyheter, Ars Technica och The Register för tekniknyheter, och så vidare.

Som socialt nätverk använder jag Mastodon. Samma sak här: betala för dig. Någon driver servern du använder, och det är inte spårnings- och reklamfinansierat.

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Inte alls, men hur gör det ditt liv bättre att sakna något som inte längre finns?

Det finns ju, uppenbarligen. Du har ju precis skrivit ett inlägg i ett gammaldags, hederligt internetforum.

Väldigt märkligt svar måste jag säga. "Du gillar inte det som majoriteten gillar? Synd, prata med en professionell så kanske du kan lära dig tycka som alla andra. Kanon!"

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Jag behöver verkligen inspiration! Det moderna internet - med algoritmer, trollfabriker, desinformation, den ständiga kåtheten att skapa/sprida innehåll som blir "viralt" (2000-talets svordom nr1), sociala medier och "flöden" (svordom nr2) börjar mer och mer gå mig på nerverna.

Jag inser att jag numer söker mig, och stannar kvar längre, på plattformar som inte styrs av just ovanstående. Jag kräks snudd på av flöden där algoritmer och riktat innehåll styr vad jag ska se och läsa. Och mer och mer märker jag av hur tydligt det är att det finns "krafter" (foliehatt?) där ute som försöker påverka mig utifrån vad jag tillåts se och inte.

Mitt vanliga tidsfördriv i mobilen består av SVT Nyheter, Facebook, Twitter, Gamereactor och 9GAG. På datorn lägger jag till Sweclockers då jag föredrar att besöka sidan med skärm och tangentbord.

SVTNyheter är väl den nyhetssida jag upplever som mest neutral och inte så häpnadsväckande. Sajten skriker inte åt mig att klicka på artiklar och inga helvetiska betalväggar döljer innehåll. Dock är det en rätt grå och trist nyhetssajt i övrigt men ja, de fyller sitt syfte.

Facebook... ja, där är det mest grupperna jag deltar i som är intressanta. Vänner postar ju knappt något längre på sitt eget flöde och det gör jag ju knappt själv heller. Men det ständigt strömmande flödet svämmar dels över av reklam och dels påverkansinlägg som försöker förföra mina åsikter.

Likaså sker på Twitter. Jag följer ett gäng personer inom ett visst ämne och tycker det är intressant att läsa deras inlägg, men mitt emellan dessa är det så mycket skit som Twitter själv plockar fram åt mig så jag orkar knappt stanna kvar på plattformen 3 minuter.

9GAG var en fenomenal meme-app för något/några år sedan. Det var skön humor, härliga memes och kommentarsfälten bjöd oftast på de största skratten. Men även den här appen märker jag mer och mer har blivit utsatt för rena trollfabriker som spammar ut inlägg med dolda budskap och desinformation som ska få mig att misstro både det ena folkslaget som det andra, likväl som det ena landet efter det andra. Idag består det mesta av innehållet av propaganda kring kriget i Ukraina (och då propaganda från båda sidor ska tilläggas).

Gameractor och Sweclockers tillhör dock den gamla goda tidens klassiska webbplatser. Här publiceras inlägg i kronologisk ordning, rakt uppifrån och ner. Gamereactor är dock väldigt svag journalistiskt sett i mitt tycke, men duger gott för att hålla mig uppdaterad om vad som händer och sker i spelvärlden (dock har deras fokus i för stor utsträckning börjat rikta sig mot film...).

Det som just skrämmer mig är just dessa algoritmer, riktade inlägg (betalda får man anta) och desinformation.

Jag kan ibland fråga min fru om hon läst/hört om det som hände där och då och hon skakar bara på huvudet. Oavsett vart jag vänder mig på nätet så är det senaste nytt och ploppar upp men helt okänt för henne. Detta då vi möts av helt olika flöden som baseras på data utifrån vad vi läst, klickat på, interagerat med, dröjt kvar blicken för länge på, pratat om i chattar osv.

Och jag vänder mig till er nu. Inte bara för att ventilera en rant (det var välbehövligt) men främst för att få tips och idéer om appar och sajter som är befriade från all modern internet-pest. Plattformar i stil med Sweclockers och Gamereactor, gammalt hederligt internet a la millenieskiftet typ. Där innehåll skapas och publiceras i den takt det skapas och publiceras, inte utefter när någon annan tycker att jag borde se det.

Och gärna ett alternativ till 9GAG.

Mvh

// Peter

Vill du hitta till dessa hemsidor utan att bli del av algoritmen så kika på att sätta upp SearXNG i en docker så att sökmotorerna inte kan spåra dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag är inte så rädd för algoritmer både på Facebook och Youtube har det tidigare fungerat okej. Men vist speciellt i dessa svåra tider har det bara blivit mer reklam och mer provocerande innehåll. Därför betalar jag både för en morgontidning och ljudböcker. Helt ärligt skulle jag inte kunna klara mig utan det idag. Gratis-innehåll på internet håller inte tillräckligt bra kvalité.