Permalänk
Medlem

behövs ny router?

100 ner, 10 upp test med kabel

Windows + router till väggen = 20 Mbit/s
Windows till väggen 30 Mbit/s
Ubuntu + router till väggen = 20 Mbit/s
Ubuntu till väggen = 98 Mbit/s

gammal router (tp-link archer c7), testen med Windows och Linux är på separata datorer. Kopplar jag mobilen och delar internet via USB så får jag full hastighet.

Har tidigare fått ut full hastighet med samma utrustning

Permalänk
Medlem

Jag använder en sådan här https://www.inet.se/produkt/5411594/tp-link-archer-ax1500 med en 100/100 lina och den ger mig full hastighet och en riktigt bra räckvidd. Så jag kan varm rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grolker:

gammal router (tp-link archer c7), testen med Windows och Linux är på separata datorer. Kopplar jag mobilen och delar internet via USB så får jag full hastighet.

Routern borde inte vara en flaskhals för 100 Mbit/s. Har du provat med en annan nätverkskabel? Har du provat hastigheten med WiFi?

Permalänk
Medlem

Om du inte ens får full hastighet med Windowsdatorn utan router låter det som något mer än bara ett eventuellt routerproblem.

Permalänk
Medlem

wifi från routern ger inte full hastighet till någon av datorerna, från mobilen får jag full fart på linux och på windows så går det på ca 50%

Permalänk

hade börjat med att göra en factory reset på router och kontrollerat att det inte är något fel på kabeln (varken mellan fiberfördelar och router eller mellan router och dator)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

hade börjat med att göra en factory reset på router och kontrollerat att det inte är något fel på kabeln (varken mellan fiberfördelar och router eller mellan router och dator)

Har testat olika kablar och gjort en reset på routern redan (borde kanske skrivit det innan). Det som känns konstigt är att det verkar som att både routern och windowsdatorn stryper var för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grolker:

Har testat olika kablar och gjort en reset på routern redan (borde kanske skrivit det innan). Det som känns konstigt är att det verkar som att både routern och windowsdatorn stryper var för sig.

Hur testar du hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur testar du hastigheten?

Har testat med olika webbsidor och också genom att kolla nedladdningshastigheten på steam

Permalänk
Skrivet av Grolker:

Har testat med olika webbsidor och också genom att kolla nedladdningshastigheten på steam

kör enbart bredbandskollen.se och testa byt dns i routern till googles istället för din internetleverantörs
Vad är det för windows PC? Kör du inbyggda wlan kortet som sitter i moderkort eller har du något annat nätverkskort?
Kollat efter drivrutinsuppgraderingar på tillverkarens hemsida? Både router och moderkortets alltså

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grolker:

@Hassel fd Jompenleet:
Att byta DNS hjälper inte mot hastigheter när man laddar ner.

@Grolker:

Förutsatt att alla 4 är med kabel så är det ju något galet på din Windowsdator, och/eller router. Då linux direkt i väggen ger rätt hastighet så kan du utesluta ISPn.
Vad har du för nätverkskort i din dator? De s k "gamingnics" är skräp. Killernic och liknande. Avinstaller av programvara som inte har med drivers att göra till nätverkskortet.
Kör du med wifi så får du räkna med att det är bergochdalbana.

För att utesluta routern helt så kan du nollställa den och inte göra några inställningar alls på den utan bara koppla in den mellan dator och väggen. Får du bra hastigheter då så konfa den som du vill ha den, annars har du problemet där.
100/10 mbit ska inte vara några problem att få om man inte konfat något man inte vet vad man konfat eller om något är trasigt.

Visa signatur

.