Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Hjälp med konfiguration av TP-link Deco M4

Permalänk
Medlem

Hjälp med konfiguration av TP-link Deco M4

Har Telia fiber, 250/250 och Telias router F1. Hade dålig täckning i halva huset, så jag köpte ett TP link deco M4 kit med tre enheter. Som jag förstår det så ska ett Mesh göra att allt ska finnas i ett nätverk.

Jag valde att fortsätta använda F1 routern, och gjorde de tre M4 enheterna till AP. Kopplade den första med kabel till routern, och de andra två trådlöst.
Men nu har jag ändå två nätverk. Ett telia från F1an och deco enheterna har bildat ett.
Nu har jag bra uppkoppling överallt om jag är inne på deco nätverket. Kör jag med routerns nätverk så är det som innan.

Har jag missat något eller är det bara inställningar?
Eller blir det bara ett riktigt mesh om jag använder en M4 som router?
Jag vill ha kvar F1 routern för i den har jag även kopplat tv-hub, Sonos och Arlo via kabel. Annars har jag inte tillräckligt med uttag till dem.
Så nu är tv-hub, Sonos och Arlo inne på routerns nätverk, medan våra mobiler och laptop kör över deco nätverket.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har såklart två separata nät pga två olika routrar, stäng av Wifi i F1-routern

Permalänk
Medlem

All right, det ska jag prova.
Men jag har ju satt M4 att vara AP, räknas ändå en av de som router?
Och om jag stänger av wifi från F1, innebär det att sakerna som är kopplade med kabel till den inte längre funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

All right, det ska jag prova.
Men jag har ju satt M4 att vara AP, räknas ändå en av de som router?
Och om jag stänger av wifi från F1, innebär det att sakerna som är kopplade med kabel till den inte längre funkar?

All M4 fortsätter att vara AP om de är satta som det.
Allt som är kopplat med kabel fortsätter som förut.
Det är bara F1 Wifi nätverket som försvinner.

Kör själv med Telia Fast som router med Wifi avstängt. Använder Unfi som AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ja nu wifi avstängt på routern. En sak som inte funkar är att om jag går in i ett annat rum som har en M4, så stannar jag ändå kvar på M4 i rummet jag kom ifrån. Jag trodde att det bytte automatiskt snabbt och lätt. Det kan ta upp till 10 minuter innan det ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Ja nu wifi avstängt på routern. En sak som inte funkar är att om jag går in i ett annat rum som har en M4, så stannar jag ändå kvar på M4 i rummet jag kom ifrån. Jag trodde att det bytte automatiskt snabbt och lätt. Det kan ta upp till 10 minuter innan det ändras.

Det är alltid klienten som bestämmer när och om den skall byta AP.
Det mesh systemet kan göra är att kicka klienten från en AP och hoppas att den kopplar upp sig mot en bättre.
Hur TP-Link Deco M4 gör har jag ingen aning om.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Wifi har en egenskap (osäker exakt när den kom men enheter som Deco ska säkert stöda det utan problem) som heter "fast roaming" vilket ger enheter betydligt större smidighet att byta till den AP:n med bättre signalstyrka men detta brukar ofta som standard vara avstängt för det kan vara vissa äldre enheter saknar stöd för detta och kan bli instabila med funktionen påsatt. Så kolla igenom Deco inställningarna om du hittar någon sån inställning.

Sådär betéer sig också mitt Ubiquiti Wifi nätverk med fast roaming avstängt (var avaktiverat som standard för mig).

EDIT: kollade här på jobbet då vi råkar ju också ha Deco mesh system så det fanns under "Avancerat" och "Snabb roaming" som var också avstängt per default. Min erfarenhet av TP-Link Deco överlag är mycket god, skulle säga riktigt bra alternativ för dem som inte vill hålla på grejja så mycket eller saknar kunskap/intresse då appen sköter det mesta av sig själv (mera optimerad för "vanliga" konsumenter känns det som). Stabiliteten på nätverket har varit utmärkt här på jobbet med bra räckvidd (har både M9 Plus och M5 AP i bruk)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Både snabb roaming och beanforming är aktiverade.

Konstigt är idag att jag kommer bara upp i 35mb nerladdning och ca 200 i uppladdning. Sitter intill primär AP.
Om jag aktiverar wifi på routern och går in på det nätverket så är hastigheten ca 270/270.
Så något är ju fel i deco systemet.

Permalänk
Medlem

Nu när wifi är påslaget i routern, då funkar Deco systemet bra, kommer upp i samma hastigheter som på Telia nätverket. Mesh funkar bättre med, byter AP snabbare.

Vad gör det om man har två nätverk? Vilka konflikter kan uppstå?

Jag förstår inte hur det kan bli så här bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Vad gör det om man har två nätverk? Vilka konflikter kan uppstå?

Det beror på vad du menar med "nätverk". Du menar troligen "SSID", det vill säga namnet du ser när du kopplar upp dig med Wi-Fi.

Det går bra att ha två olika. Om du ser till att de inte kör på samma kanal så spelar det absolut ingen roll, om de kör samma kanal måste de dela på radiotiden. Om du saknar grannar och är ensam i hushållet och bara använder en klientenhet åt gången spelar det hur som helst ingen märkbar roll. Det kan vara en bra utbildning att skaffa en Wi-Fi-analysator-app till mobilen som kan visa vilka kanaler du och dina grannar använder.

Skrivet av Pluuuu:

Nu när wifi är påslaget i routern, då funkar Deco systemet bra, kommer upp i samma hastigheter som på Telia nätverket. Mesh funkar bättre med, byter AP snabbare.

Jag förstår inte hur det kan bli så här bara.

Det gör inte jag heller, så jag tror att du ser mönster som inte existerar. Hjärnan är bra på att göra det. Möjligen kan klientenheter få för sig att roama snabbare om det faktiskt finns störningar på samma kanal från det andra SSID:t.

Permalänk
Medlem

Ja jag menar två olika SSID.
Deco appen kan optimera och byta kanal om det krockar. Men har du tips på ytterligare en app som visar kanaler så vore det bra.
Det finns väl appar med som känner av wifi signaler, så man kan få hjälp med placering av AP också? Någon som kan rekommendera en?

Permalänk
Medlem

Har du en Android telefon finns det t.ex. Wifi Analyser.
Tror det är kört på Apple.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns många som heter just Wifi Analyser, någon speciell du tänker på? Och ja, jag har android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluuuu:

Finns många som heter just Wifi Analyser, någon speciell du tänker på? Och ja, jag har android.

farproc har gjort den jag brukar använda. Finns säkert bättre men jag har kört den i många år.

Visa signatur