Ny disk i windows?

Permalänk
Medlem

Ny disk i windows?

Hur gör ni för att installera en ny hårddisk/ssd? Själv använder jag kommandotolken, diskpart, list disk. Därefter kopplas ny disk och list disk igen. Sedan select ny disk nummer. Till sist clean kommando. Avsluta med exit, exit. Slutligen via kontrollpanel och initiera ny disk samt formatera. Detta tillvägagångssätt för att få en ren disk utan förinstallerade program på ny disk.

Permalänk

Förinstallerade program på ny disk?

Va? de kommer väl alltid utan programvaror när man tar dem ur antistatpåsen...

Brukar bara lägga på ny partition på hela utrymmet eller uppdelat efter behov via disk manager iom att de brukar levereras opartitionerade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpte just en ny disk WD 5 tb usb med två inlagda program

Permalänk
Skrivet av rolnil:

Köpte just en ny disk WD 5 tb usb med två inlagda program

Jaha wd extern disk...

Ja de kommer ibland med lite av deras mjukvara men du gick defenetivt över ån efter vatten för att ta bort dem.

Bara radera filerna eller formaterat disken i disk manager hade räckt hade inte behövt krångla med diskpart och mekka med partitionerna där...

Hade dde varit permanent inbrända på disken så hade det du gjorde inte hjälpt ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör förvisso inte Windows om jag inte måste, men jag skapar alltid en VeraCrypt-enhet av hela disken och kör badblocks på den. badblocks skriver till hela disken och läser sedan tillbaka det och kontrollerar att det inte ändrats. Efter det vet jag att den fungerar som den ska, plus att disken blir initierad med kryptotext så man kan göra "quick format" senare utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Hur gör ni för att installera en ny hårddisk/ssd? Själv använder jag kommandotolken, diskpart, list disk. Därefter kopplas ny disk och list disk igen. Sedan select ny disk nummer. Till sist clean kommando. Avsluta med exit, exit. Slutligen via kontrollpanel och initiera ny disk samt formatera. Detta tillvägagångssätt för att få en ren disk utan förinstallerade program på ny disk.

diskhanteraren, initiera disk, ge den en bokstav, klar.

Är det en extern disk så kopplar jag in den, sen högerklicka på den och kör en snabbformatering sen klar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En ny installation av windows på en ny hårddisk ger ju en en partion på c:a 100 mb och en till partition på 500 mb, utrymme extra förutom då system partition c: (normala fall ). Om man av någon anledning vill rensa allt på hårddisken för nyinstallation, är det svårt att få bort extra partion på 100 mb och 500 mb. Det som fungerade enklast var med kommandotolken + clean. Har ni andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

En ny installation av windows på en ny hårddisk ger ju en en partion på c:a 100 mb och en till partition på 500 mb, utrymme extra förutom då system partition c: (normala fall ). Om man av någon anledning vill rensa allt på hårddisken för nyinstallation, är det svårt att få bort extra partion på 100 mb och 500 mb. Det som fungerade enklast var med kommandotolken + clean. Har ni andra förslag?

Stoppa in USB pinne med Windows, boota upp och ta bort partitionerna och skapa nya där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

vill tillägga att nyinstallation är via usb och mediacreater

Permalänk
Medlem

ok! hann inte läsa sista inlägget