ARM investerar i Raspberry Pi – blir minoritetsägare

Permalänk
Melding Plague

ARM investerar i Raspberry Pi – blir minoritetsägare

Partnerskapet mellan enkortsdatorerna Raspberry Pi och ARM huggs i sten när kretsdesignern tar plats som minoritetsägare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Från ARMs håll kan jag förstå det, rpi är ju ganska lik Acorn som liten dator till massorna

Rpi själva dock skulle säkert vilja snegla på riscv, men detta är väl ett sätt att stoppa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Från ARMs håll kan jag förstå det, rpi är ju ganska lik Acorn som liten dator till massorna

Rpi själva dock skulle säkert vilja snegla på riscv, men detta är väl ett sätt att stoppa det?

Borde de inte redan varit på väg mot riscv om de varit intresserade och innan det blir för många konkurrenter där?

Permalänk
Medlem

De vill väl förhindra att Rpi går över till RISC-V på sikt.

Skrivet av MegaMuztek:

Borde de inte redan varit på väg mot riscv om de varit intresserade och innan det blir för många konkurrenter där?

Nja, de RISC-V-prollar som finns idag är både dyrare och långsammare än ARM, så just idag vore det en dålig grej att satsa på för Rpi, men på sikt kan det ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De vill väl förhindra att Rpi går över till RISC-V på sikt.

Nja, de RISC-V-prollar som finns idag är både dyrare och långsammare än ARM, så just idag vore det en dålig grej att satsa på för Rpi, men på sikt kan det ändras.

Tänker mer att de idag har ett väl fungerande system och om de ska fortsätta ha det så borde de lite smått börja redan nu, ser man de youtubers som redan nu testar sbc med riscv så behövs utveckling och rpi borde definitivt vara med där om de vill behålla sin ställning i framtiden.

Explainingcomputers gjorde tex ett test där han under en vecka enbart levde med riscv, enda undantaget var redigera video som inte funka, men redan ett par dagar efter hans test så släppte kdenlive en fungerande version.

La till lite info
Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Tänker mer att de idag har ett väl fungerande system och om de ska fortsätta ha det så borde de lite smått börja redan nu, ser man de youtubers som redan nu testar sbc med riscv så behövs utveckling och rpi borde definitivt vara med där om de vill behålla sin ställning i framtiden

Det är mycket möjligt att de experimenterar och har det i planen, skulle inte alls förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är mycket möjligt att de experimenterar och har det i planen, skulle inte alls förvåna mig.

La till lite info i mitt förra inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Tänker mer att de idag har ett väl fungerande system och om de ska fortsätta ha det så borde de lite smått börja redan nu, ser man de youtubers som redan nu testar sbc med riscv så behövs utveckling och rpi borde definitivt vara med där om de vill behålla sin ställning i framtiden.

Explainingcomputers gjorde tex ett test där han under en vecka enbart levde med riscv, enda undantaget var redigera video som inte funka, men redan ett par dagar efter hans test så släppte kdenlive en fungerande version.

Eller så väntar de tills andra lägger sina pengar på att utveckla det och säljer beprövad teknik idag. Sen när det är utvecklat så går de över.

Enda risc v erbjuder utöver arm är licensmodellen. Kan gott vänta tills risc v är mer mogen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Från ARMs håll kan jag förstå det, rpi är ju ganska lik Acorn som liten dator till massorna

Rpi själva dock skulle säkert vilja snegla på riscv, men detta är väl ett sätt att stoppa det?

Det kom lite dåliga nyheter rörande RISC-V nyligen:

https://morethanmoore.substack.com/p/the-risk-of-risc-v-whats...

Verkar som om de inte kommer att designa några färdiga kärnor framöver, och då lär de väl inte komma ifråga för Rpi.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"ARM:s investering en tydlig markering om att de fortsatt ämnar höra hemma i Raspberry Pi-sortimentet. Med bolagets egen börsnotering nära förestående samt växande konkurrens från RISC-V kan det ses som ett strategiskt val för att fortsatt hålla ställningarna i segmentet."

Så vitt jag vet så finns ARM Holdings ADR på börsen redan sen en-två månader tillbaka. Eller menas det Raspberry?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

"ARM:s investering en tydlig markering om att de fortsatt ämnar höra hemma i Raspberry Pi-sortimentet. Med bolagets egen börsnotering nära förestående samt växande konkurrens från RISC-V kan det ses som ett strategiskt val för att fortsatt hålla ställningarna i segmentet."

Så vitt jag vet så finns ARM Holdings ADR på börsen redan sen en-två månader tillbaka. Eller menas det Raspberry?

Raspberry Pi Foundation, IPO i London 2024...tyvärr...

Vetefan om det bär med sig något positivt men den som lever får se

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Raspberry Pi Foundation, IPO i London 2024...tyvärr...

Vetefan om det bär med sig något positivt men den som lever får se

Tackar och bockar för infon!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770