Permalänk

Mobilt internet i hemmet.

Mitt bredbandsabonnemang är snart slut så jag funderade på om jag kunde använda telefonens uppkoppling i stället.

Min plan är att skaffa ett esim eller ett extra kort och låta det ligga i en gammal telefon som få dela nät.

Kan man koppla routern till telefonen på nått sätt? Alltså så telefonens uppkoppling->router->resten av hemmet.

Om jag måste köpa en 4g router, är det nått speciellt jag bör tänka på då?

Permalänk
Medlem

Om din nuvarande router har USB-port kan den förmodligen användas för 4G via din mobil. Jag tror knappast du får max hastighet eller stabilitet. Och att ha mobil ständigt inkopplad och laddas kommer korta ner livslängden. Jag hade bara använt det som test eller nödlösning.

Har du obegränad data via din operatör? Annars behöver du ha koll på din totala internet trafik och vad som händer ifall du övertrasserar.

Svårt att ge några tydligare rekommendationer utan att veta mer om antal klienter, hur du använder internet och dina förväntningar.

Men generellt sett om du har tillgång till fiber, ta det istället. Kanske finns nån schysst deal nu i samband med Black Friday? Finns trådar här på Swec.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Här finns ett exempel.

https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/extra-datakort...

Datamängden blir gemensam mellan de två sim-korten. På de viset slipper du krångla med mobilen hemma eller när du inte är hemma. Det blir som att ha två abonnemang fast du betalar inte fullt pris utan det blir kostnaden för ett vanligt mobil abonnemang och sedan en extra slant för att ha ett extra data sim-kort hemma i din 4G router.

Smidigt och ganska billigt om man jämfört med att man har ett mobilabonnemang för en viss summa och sedan ska man ha fast bredband hemma. Om man inte använder Internet så mycket är detta en bra lösning, man sparar lite pengar. Hur det ser ut hos andra leverantörer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Kom dock inte och klaga sen på höga svarstider eller taskig eller ojämn överföringshastighet, sådant är naturligt för mobila internet-förbindelser så det är att vänta sig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Sötast

Det är helt klart en gångbar lösning i sig. Om man inte har mer krav än att det ska funka för det mesta.

Har kört bredband via mobilen varje gång den fasta linan gått ner då jag jobbar hemifrån.
Det funkar helt klart för surf, youtube jobb och liknande och i en knipa även gaming.

Man får dock förvänta sig att när man använder en mobil så är den inte designad för det. Men om du har en hemma redan så kan man ju börja där.

Har du krav på att sidor ska öppna i en viss hastighet, eller att videos inte får buffra ibland eller onlinespel så lär det vara helt ok lösning mest troligt.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det inte kommer vara möjligt att öppna portar om du använder mobilen för att dela ut. Mobilen blir varm och bli inte förvånad om batteriet har svällt rejält inom relativt kort period.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag skulle hellre lägga några mer kronor på en sån här: https://www.tradera.com/item/121404/606910634/zyxel-3301-4g-l...

Permalänk

Tackar för era svar.
Blir iaf att skaffa en 4g router om jag kör den vägen. 😊