Permalänk
Medlem

Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB

Hej sweclockers,

Jag har köpt en Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB som jag tänkte installera nu i veckan. Läste på inets recensioner att de var flera som rekommenderade att man skulle separera fläktarna med pumpen.
Vad tycker ni?

Och om man ska göra de är de så simpelt som att bara koppla ur medhavande connectorn. Sätta på lite förlägningskabel och sen en splitter in i moderkortet? 😃

Permalänk

Troligen.

Att dela på dem är ju att du kan styra pumpen separat kylaren har så pass mycket kontaktyta att den vid mindre tempspinar kan klara sig på att bara öka pumpen tillfälligt utan att behöva röra fläktarna alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen.

Att dela på dem är ju att du kan styra pumpen separat kylaren har så pass mycket kontaktyta att den vid mindre tempspinar kan klara sig på att bara öka pumpen tillfälligt utan att behöva röra fläktarna alls.

Okej, då ska jag försöka lösa de 😃 kan inte vara allt för svårt. Tack 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Okej, då ska jag försöka lösa de 😃 kan inte vara allt för svårt. Tack 😃

Jag har samma kylare utan rgb, Jag har pump och fläktar seperat, i efterhand ser jag ingen riktig fördel med det då pumpen i första hand inte hörs och man måste sänka den mycket för att den ska varva ner, kör du 50% på fäkt går pumpen fullfart.

Jag tycker inte det är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Jag har samma kylare utan rgb, Jag har pump och fläktar seperat, i efterhand ser jag ingen riktig fördel med det då pumpen i första hand inte hörs och man måste sänka den mycket för att den ska varva ner, kör du 50% på fäkt går pumpen fullfart.

Jag tycker inte det är värt besväret.

Men är inte själva tanken att köra pumpen helt men att kunna ha fläktarna helt avstängda? Eller man vill alltid ha fläktarna på 50%? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Men är inte själva tanken att köra pumpen helt men att kunna ha fläktarna helt avstängda? Eller man vill alltid ha fläktarna på 50%? 😀

Fläktarna hörs inte på 50%.. men visst, man kan spara ström..

Permalänk
Medlem

60 grader i idle.

Installerade min arctic 360 argb kylare idag och när jag startar datorn och surfar lite går den upp till 65-70 grader.
Idle ligger den runt 55-60.
Jag har läst lite recensioner och förstått att detta är väldigt högt.
Vad kan vara fel?

Upprepat korspost, trådar sammanfogade.// MOD
Permalänk
Medlem

Dålig kontakt mellan block och cpu, för hårt skruvad, för löst skruvad. Kan vara vad som egentligen.
Svårt att veta utan att veta vilken cpu, vcore och ambient kylning du har. 60 grader är ju ok i ett rum som är 30 grader tex. Det är delta som är det mest intressanta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dålig kontakt mellan block och cpu, för hårt skruvad, för löst skruvad. Kan vara vad som egentligen.
Svårt att veta utan att veta vilken cpu, vcore och ambient kylning du har. 60 grader är ju ok i ett rum som är 30 grader tex. Det är delta som är det mest intressanta.

Jag har nu löst problemet och de är inget man jätte gärna berättar för någon på sweclockers eller något forum egentligen...Men men jag står för mitt misstag och här kommer facit varför de inte funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Jag har nu löst problemet och de är inget man jätte gärna berättar för någon på sweclockers eller något forum egentligen...Men men jag står för mitt misstag och här kommer facit varför de inte funkade.
<Uppladdad bildlänk>

Hyfsat bra kylning för att vara smält plast och kylpasta

Det där misstaget är ganska vanlig när man läser runt olika forum gäller att läsa manualer/klistermärken som sitter på prylarna.

Ren alkohol för att rengöra, vettefan om den tar bort bränd plast, men sen måste du skaffa ny kylpasta också om du ska få optimala temps med kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hyfsat bra kylning för att vara smält plast och kylpasta

Det där misstaget är ganska vanlig när man läser runt olika forum gäller att läsa manualer/klistermärken som sitter på prylarna.

Ren alkohol för att rengöra, vettefan om den tar bort bränd plast, men sen måste du skaffa ny kylpasta också om du ska få optimala temps med kylaren.

Plasten var inte ens smällt. Var bara att dra av och lägga på ny kylpasta. Rengjorde cpun bara 🤟

Permalänk
Moderator
Moderator

Skönt att det löste sig enkelt i alla fall.
Nu skulle det vara intressant att höra vad temperaturerna blev utan plast och med ny kylpasta (och vilken cpu det handlar om)!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, halva reddit gör samma misstag verkar det som, många kör med det i flera år innan de märker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Jag har nu löst problemet och de är inget man jätte gärna berättar för någon på sweclockers eller något forum egentligen...Men men jag står för mitt misstag och här kommer facit varför de inte funkade.
<Uppladdad bildlänk>

Ingen fara. Vi har nog alla varit där i en eller annan form. Lyckligtvis hade du byggt resten väldigt bra så att det tålde det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skönt att det löste sig enkelt i alla fall.
Nu skulle det vara intressant att höra vad temperaturerna blev utan plast och med ny kylpasta (och vilken cpu det handlar om)!

Nu ligger jag runt 38-40 i Idle istället.
De är en Arctic Liquid Freezer II - 360 ARGB. AMD Ryzen 7 7800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ingen fara. Vi har nog alla varit där i en eller annan form. Lyckligtvis hade du byggt resten väldigt bra så att det tålde det.

Haha ja ibland går de för snabbt och är för trött. Som tur är skadades inget av de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Nu ligger jag runt 38-40 i Idle istället.
De är en Arctic Liquid Freezer II - 360 ARGB. AMD Ryzen 7 7800X3D.

Jag har undetvoltat min Ryzen 7 5700X, den går på 25 grader idle.. borde funka liknande på din..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Jag har undetvoltat min Ryzen 7 5700X, den går på 25 grader idle.. borde funka liknande på din..

Blir den inte sämre av lägre volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Blir den inte sämre av lägre volt?

Man gör en offset att den sänker spänning och sänker MHz för lägre temp.

Kallas Pbo i ryzen master

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Blir den inte sämre av lägre volt?

Nej nej.. lägre volt innebär mindre värme som i sin tur leder till mer boost.. på AM4 heter det Curv optimize..

Jag kör med PBO på slaget och Curv optimize -30 på alla kärnor.. datorn boostar nästan konstant med den kylaren 👌

Testa stabiliteten genom gå minus steg för steg.

Jag vet inte hur mycket det påverkar livslängden.. men jag har lagt max cpu temp på 65 grader, så fort det blir 65 grader så stängs boosten av. Jag når dem temperaturer endast på benchmarks, så med andra ord tror jag inte livslängden påverkas så mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Nej nej.. lägre volt innebär mindre värme som i sin tur leder till mer boost.. på AM4 heter det Curv optimize..

Jag kör med PBO på slaget och Curv optimize -30 på alla kärnor.. datorn boostar nästan konstant med den kylaren 👌

Testa stabiliteten genom gå minus steg för steg.

Jag vet inte hur mycket det påverkar livslängden.. men jag har lagt max cpu temp på 65 grader, så fort det blir 65 grader så stängs boosten av. Jag når dem temperaturer endast på benchmarks, så med andra ord tror jag inte livslängden påverkas så mycket..

Ska testa mig fram 🤟😃
Tackar