Permalänk

Tele2-tråden (f.d. Com Hem)

Hej alla där ute som undrar allt ifrån Koaxialkablar och lysen på ett modem.

Den här tråden riktar sig till folk som har problem med comhem och vill ha mera information om allt annat.

Gamla 100 mbit tråden är den här tänkt att ta över

Så jag kan börja lite med mina problem

En tekniker skulle ha fixat ett belastnings problem i december månad. Och det är inte ens fixat ennu. Så jag fick ringa comhem så att dom skulle maila ett tekniker och sedan få svar den vägen.

Börjar faktiskt tappa tålamodet. Går det inte på något sätt att stämma det här obehagliga företaget som skiter i kunderna och bara tänker på monopol på marknaden?

Sen att dom säger att det är inga packetloss upp till modemet stör mig med, Då telefonin lägger av flera ggr/dag. Och då kan man inte ta i mot samtal eller ringa.

Rubrik redigerad enligt önskemål från Tele2.
Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm borde ju döpas till Problemcomhem - the tråd eller liknande:p..

hade häromdagen nästan full download ( 7.5 ) men bara 1.4Mbit upp...
plus inte för så längesen hade jag 8.2Mbit.. tack så mycket.

Btw, klart som fasen du kan stämma dem och vinna. bara du hade varit i USA:P(då hade du definitivt vunnit)

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen 8upp och massa pingproblem i mitt område.. oftast fungerar det bra...
Länsmansgården göteborg.
Fungerar i biskop.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig fungerar det helt värdelöst. Haft comhem i ca 3 månader.

3 veckor med bra hastigheter men en medelping på 70~ till allt. (sunet etc).
2 veckor och bredbandet fungerade klockrent. 5ms till sunet dygnet runt samt 1mb/s upp och ner samtidigt.
5 veckor med hyffsad ping, runt 5-20 till sunet och bra hastigheter. Dock går linan ständigt ner i en sekund och sedan fungerar det igen. Runt 2-10 gånger per dygn.

Har bytt modem, ny koaxialkabel, gjort allt och de sitter i supporten och säger att är hur bra som helst och att jag ska starta om min router (som jag inte har)

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, ringer hur mycket som helst men händer inte ett skit. Jag har blivit lovad att bli uppringd för att tekniker ska komma och massor med saker men inte ett ord har man hört från dem. Börjar bli riktigt less nu. Telefonen fungerar lika kasst den med.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om detta?

Jag byter mac-adressen på nätverkskortet och startar om modemet för att få en ny ip-adress:

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 17:38:55
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 18:38:55

Lånet på IP-adressen är på 1 timme och hastigheten är bra och stabil.

TPTEST 3.12 ger följande värden mot Comhem:

Sändning
1.06Mbit/s TCP
1.17Mbit/s UDP

Mottagning
8.75Mbit/s TCP
8.94Mbit/s UDP

Jag har 8/1 tjänsten så värdena ser ju bra ut.

Nu ska vi se vad som händer när den magiska timmen har gått..

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 31 januari 2008 18:35:16
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 1 februari 2008 00:35:16

Lånet är nu betydligt längre än 1 timme, men är hastigheten densamma?

Testar igen med TPTEST 3.12 mot Comhem:

Sändning
836.61kbit/s TCP
1.02Mbit/s UDP

Mottagning
7.71 Mbit/s TCP
7.92 Mbit/s UDP

Oj.. Nu går det inte ens längre att komma upp i 8Mbit/s TCP hur mycket man än försöker och hastigheten är inte lika stabil längre. Notera att även upphastigheten har blivit sämre och ostabil, går ej att komma upp i 1Mbit/s TCP. Nu kanske nu tror att det här var en ren slump.. Trodde jag också första gången och andra och den tredje gången det hände. Faktum är att jag har provat samma sak så många ggr så jag är 100% säker på att det inte är någon slump. Fenomenet började när jag vart tvångsflyttad till en annan gateway och 64QAM aktiverades. Märkte då direkt att något var fel eftersom det inte gick att maxa linan längre.

Är det något skit med mitt modem eller behandlar Comhem alla så här som har 64QAM?

Permalänk

Jag har då aldrig fått mera en 7.92 i båda. Men det funkar bara i 3 timmar och sedan vips är det nere på 4/2 och ping på över 100 över allt :/

21:13

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tror inte du kan få ut mkt mer än 7.92 av en 8Mbit lina:P..
annars får du gärna säga till så drar vi kabel hit till mig:)...

tja dåligt.. värdelöst kanske

Permalänk
Medlem

24/1

Permalänk
Medlem

Betalar för 24/1
Har mellan 7-16 Mbit/s dag- och kvällstid, varierar otroligt mycket.
Sämst är det nog runt 21.00, då är det ibland som att surfa med gammalt telefonmodem...
Mitt i natten når jag ibland upp till 18-20.
Bor i Brämaregården, Hisingen, Göteborg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

Mitt 24/1 har fungerat bra en tid nu. Får drygt ~22MBit/s ner och 1,1Mbit/s ut förutom mellan 18-23-ish då det går ner till dryga 18Mbit/s ner med oförändrad upload. Bor i Göteborg/Majorna.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Min download brukar inte vara slö specifika tidpunkter utan snarare vissa dagar i veckan. Tex på söndagar klockan 2-3 när folk är bakis och har bestämt sig för att tanka hem en semesterfilm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Mitt 24/1 har fungerat bra en tid nu. Får drygt ~22MBit/s ner och 1,1Mbit/s ut förutom mellan 18-23-ish då det går ner till dryga 18Mbit/s ner med oförändrad upload. Bor i Göteborg/Majorna.

Samma som mig alltså, dock tycker jag det är ganska OK för en "Upp till 24Mbit"-tjänst.

Hade ADSL förut, också en "upp till" 24Mbit och fick ut ca. 10Mbit, hade inte så mycket att klaga på då heller, jag hade helt enkelt långt till telestation vilket jag var medveten om.
Var glad för att jag ändå fick så pass bra fast det var 2.8km till station.

Permalänk

Bra jobb med att hitta sambandet sohmoo.
Det där skulle säkert de som är produktansvariga på comhem vara intresserade av att se.

Frågan är om det blir en prioritet att lösa när du har ~10% lägre tcp värden jämfört med andra som har problem med att få sin ip-telefoni att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleevechoke
Bra jobb med att hitta sambandet sohmoo.
Det där skulle säkert de som är produktansvariga på comhem vara intresserade av att se.

Frågan är om det blir en prioritet att lösa när du har ~10% lägre tcp värden jämfört med andra som har problem med att få sin ip-telefoni att fungera.

Spelar ingen roll, jag tycker han ska skicka in resultatet till ComHem, någon lär det ju intressera och har han tur är det nån annan än Epost-slaven som får läsa det.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

möjligen eller så gör dom ingenting :/

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Men chansen är större om de får reda på det? En sån där sak är mycket svårare att se från ISPn sida. Bara det kommer förbi "Epost-slaven" som sYph så finkänsligt benämnde det så är det säkert någon på Comhems 2nd Line som är intresserad av det.

Permalänk
Medlem

comhem ringde mig häromdagen och försökte få mig att byta till comhem. de sa att de har flest nöjda kunder i sverige. bara så ni vet!

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleevechoke
Men chansen är större om de får reda på det? En sån där sak är mycket svårare att se från ISPn sida. Bara det kommer förbi "Epost-slaven" som sYph så finkänsligt benämnde det så är det säkert någon på Comhems 2nd Line som är intresserad av det.

Frågan är ju varför de skulle bry sig om du har en 8/1-tjänst med de värdena??

Första timmen får du ut MER än 8Mbit, och därefter får du ut normala värden för en 8/1-lina (vem som helst som har en 8/1-lina - ADSL får opponera sig!), vad klagar du över??

jag hade 10/10 från BBB för länge sen, och enligt TP-tesp fick jag då max ut 9.8Mbit i vardera riktning och då har jag provat i månader men ändå 9.8 som max.

Med den teori som jag läst om nätverk så köper jag det, det finns mer trafik som ska igenom tråden än du tror, overhead, rättkorrigering...

Rätta mig den som anser att jag har fel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
comhem ringde mig häromdagen och försökte få mig att byta till comhem. de sa att de har flest nöjda kunder i sverige. bara så ni vet!

Jag kan faktiskt tänka mig att de har flest nöjda kunder..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Frågan är ju varför de skulle bry sig om du har en 8/1-tjänst med de värdena??

Första timmen får du ut MER än 8Mbit, och därefter får du ut normala värden för en 8/1-lina

Comhem bryr sig nästan aldrig, de vet väl de flesta här? De skiter garanterat i detta och är bara glada om de sparar bandbredd i sina nät. Detta är badwill och jag tänkte att att alla skulle få reda på det.

Jag har kommit upp i den "högre" farten i 7 månader och frågar man supporten säger de att man ska kunna komma en bra bit över 8Mbit/s (upp till 9Mbit/s) när nätet inte är hårt belastat. De är inte roligt att bli av med >1mbit nedströms och en bra bit upp uppströmshastigheten. Tro det eller ej men det märks ganska mycket på en 8Mbit lina.

En annan sak är att uppströmshastigheten inte är stabil längre vilket i sin tur påverkar stabiliteten på nedströmshastigheten. Med den "högre" hastigheten kunde jag maxa åt båda hållen i och hålla jämn hastighet, detta går inte längre att göra.

Problemet började när jag fick ny gateway och 64QAM aktiverat. Någon annan som fått sämre hastighet efter 64QAM?

Permalänk

7/3 mbit nu och klockan är 12.10

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte alls helt fel..
Ska ha : 8/4 Combort

får nu:
ner 7.88
upp 3.56
ms: 8ms
Server: sthlm

Permalänk
Avstängd

Ah så dära, nu har jag 24/1 igen...kan fortfarande beställa 24/8 enligt hemsidan (får då ut ca 24/3.5) men nu ringde dem till mig ifrån "comhem fastighets uppgradeings central" eller nått liknande och satt att mitt område var "högprioriterat för att få 24/1 att fungera felfritt, och absolut senast innan Maj" skulle 8 upload komma.

Varför jag kunde beställa 24/8 nu kunde han inte svara på utan sa bara att det var fel och att de borde ta bort det ifrån hemsidan genast.

Jaja..."innan sommaren 08"... right on comhem

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Softa prioriteringar ^^ För övrigt verkar ju 24-tjänsten funka ganska bra för oss Göteborgare nu som jag fattar det.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

När jag hade 24/1 förut fick jag hela tiden 24 mbit. Men det var endå kassa pingtider med en massa packetloss.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Softa prioriteringar ^^ För övrigt verkar ju 24-tjänsten funka ganska bra för oss Göteborgare nu som jag fattar det.

Funkar helt OK för mig iaf. När det går som långsammast så går det ändå lika snabbt som ett bra 24Mbit abonnemang (1.8u meg per sekund). Trist att man inte kan få snabbar upload men alternativen är ju tyvärr inte bättre. Eller jo, man kan väl få typ 3 i upload från Telia/bbb/mm men jag orkar verkligen inte byta för så lite.

Permalänk

mm 2 mbit extra ul gör inte så mycket :/

Klockan är nu 09.18 och rent utsagt kass uppload.

nu snackar vi adsl ul på 2- 3 mbit...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

sohmoo: Detdär kommer comhem inte göra något åt kan jag nästan säga på direkten tyvärr, iaf inte att du får strax under 8mbit på download. Uploadproblemet du beskriver är något annat och garanterat inte belastning. Under de år jag jobbat har jag i princip aldrig sett en belastning i upstream. Inte utanför f.d. upc-nätet iaf. Blir det problem i upstream är det modemet, signalen eller nån returstörning allt som oftast.

Ang det kundtjänsten säger: Över 8mbit kan du få iom att konfigen på modemet tillåter det (alla comhem's tjänster har en liten overhead så att inte det naturliga tappet med deras QOS osv ska orsaka under godkänt) men det är ju absolut inget som garanteras att du får i slutändan och iom att comhem på i princip alla orter kör med shaping på deras huvudcentraler så kapas all speed över den tjänst man valt ned till exakt den du ska ha om du mot förmodan skulle komma in för högt. Om nån kbit mer sedan försvinner tror jag inte har med shapingen att göra och kommer heller inte göras något åt. Detta är ju endå inom felmarginalen. Detta system används vad jag vet bara i comhem-nätet men ska tas i bruk även i f.d. upc-nätet i framtiden, möjligen kan det smootha ut belastningen något.

Försöker härmed bara förklara vad "felet" kan bero på. Jag är inte rätt person att säga vad som är rätt eller fel teoretiskt eller kundmässigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky : Tycker du inte att comhem är sega? dom får en felanmälan av mig i november. Då säger dom att belastningen ska vara fixad i december. och nu är det fan februari och ingen jävla support har fixat något? Det här företaget borde hängas ut i media hur dom behandlar sina kunder.

Det har tamifan tagit dom 1 år att säga att det är belastning på servern du sitter på. Börjar nästan tro att dom skiter i allt o alla. Ska vi inte göra lika dant? kanske dags att hitta på något som gör att dom hängs ut i media eller liknande.

Sämre support får man leta efter. Har man problem så löser det sig aldrig. Och deras support är dom inte duktiga. Men mycket trevliga så där kan man inte säga något ont. Men nu får dom för fan skärpa sig 1½ jävla år och inte ett skit har hänt.

Kan dom inte sluta pinga ens modem och säga 0 % packetloss i 1 vecka. Sen säger dom att det inte är något fel. Men idioterna fattar inte att felet inte ligger i min utrustning / huset. Utan i deras WAN!

Ni kan få tycka vad ni vill. Men comhem är ett företag under all kretik. Jag kommer inte säga upp det pg.a finns inte adsl i mitt område. Så jag kan inte ha något annat. och förstår inte att det ska ta dom 3 månader när problemet sägs vara klart i december måndad!

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 147, mottagna = 144, Förlorade = 3 (1 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 6 ms, Högsta = 138 ms, Medel = 28 ms

Svänger som en jojo

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.