Permalänk
Medlem

Tillräcklig kylning?

Jag har ett loque ghost s1 chassi, aka ganska lite plats till cpu kylare, när jag skaffade det så hade jag lite brottom att skaffa nya komponenter och för att vara kortfattad så köpte jag första bästa cpu kylare som passar, cpun är en Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB och kylaren jag valde var en Noctua NH-L9a-AM4. På det stora hela är jag nöjd och ljud stör mig inte direkt men däremot har jag blivit lite orolig då jag ofta ser att cpun är uppe i höga 90 grader då jag spelar, jag vet inte om 100 grader är en rimlig temperatur eller om det kan vara att jag satte dåligt med kylpasta eller att kylaren helt enkelt är för vek? Om nu kylaren är för vek så återstår ju frågan om någon har något förslag på bättre som passar...

Tacksam för hjälp, det var några år sedan jag var någorlunda insatt i det här...

Mvh Hugo

Permalänk
Medlem

Låter ju våldsamt varmt. Säker på att kontakt är bra mellan cpu och kylare? Alla luftkylare oavsett storlek, måste ha någon form av aktiv frisk luft för att hålla nede temperaturer. Om du bara cirkulerar varm luft därinne så blir det varmt. Just detta chassie är ju speciellt då det verkar vara bästa att köra alla fläktar som utblås och skaffa negativt tryck.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Låter ju våldsamt varmt. Säker på att kontakt är bra mellan cpu och kylare? Alla luftkylare oavsett storlek, måste ha någon form av aktiv frisk luft för att hålla nede temperaturer. Om du bara cirkulerar varm luft därinne så blir det varmt. Just detta chassie är ju speciellt då det verkar vara bästa att köra alla fläktar som utblås och skaffa negativt tryck.

ja det är kontakten som jag är osäker på men just den här kylaren är riktigt jobbig att montera så jag har dragit mig för att göra om det... men kanske är värt... Men ja problemet kan också vara att den står lite för instänkt, det får jag undersöka... men hur varm borde den kunna bli?

Tack för svar iallafall...

Permalänk
Medlem

Om du kör Cinebench 23, hur varmt blir det som varmast? Kolla med hwinfo64

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Jag har ett loque ghost s1 chassi, aka ganska lite plats till cpu kylare, när jag skaffade det så hade jag lite brottom att skaffa nya komponenter och för att vara kortfattad så köpte jag första bästa cpu kylare som passar, cpun är en Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB och kylaren jag valde var en Noctua NH-L9a-AM4. På det stora hela är jag nöjd och ljud stör mig inte direkt men däremot har jag blivit lite orolig då jag ofta ser att cpun är uppe i höga 90 grader då jag spelar, jag vet inte om 100 grader är en rimlig temperatur eller om det kan vara att jag satte dåligt med kylpasta eller att kylaren helt enkelt är för vek? Om nu kylaren är för vek så återstår ju frågan om någon har något förslag på bättre som passar...

Tacksam för hjälp, det var några år sedan jag var någorlunda insatt i det här...

Mvh Hugo

är luftflöde problemet kan du testa att köra utan sidopanel och se vilka temperaturer du får då

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om du kör Cinebench 23, hur varmt blir det som varmast? Kolla med hwinfo64

Den nådde 90,9 grader, detta är dock efter att jag insåg att jag insåg att jag kunde börja med att bara vända datorn så att kylaren får bättre luft så jag tror att det var betydligt sämre nyss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

är luftflöde problemet kan du testa att köra utan sidopanel och se vilka temperaturer du får då

Får kolla på det men känns som att luftflödet är helt ok nu när jag vänt datorn, men tack för tips

Permalänk
Medlem

90 grader i cinebench är inte alls farligt eller för den delen våldsamt. Det är en belastning du aldrig kommer se om du inte kör maskinen i rendering och liknande, men då har du i grunden byggt den fel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

90 grader i cinebench är inte alls farligt eller för den delen våldsamt. Det är en belastning du aldrig kommer se om du inte kör maskinen i rendering och liknande, men då har du i grunden byggt den fel.

okej men det är ju skönt, känns bättre nu när den är vänd åt andra hållet också...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om någon fortfarande följer den här tråden men iallafall, sedan senast har jag hållit ögonen på tempen och sett att den ligger över 90 grader när jag spelar och även runt 90 grader idag när jag bara laddade ned några spel på steam men annars bara lät datorn stå... Precis innan jag installerade spelen så hade jag då också monterat loss kylaren och bytt kylpasta, jag tyckte inte heller att det såg ut att vara alldeles för lite innan heller så jag vet inte, kanske är dags att bita i sura äpplet och köpa en ny cpu kylare? :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Nu vet jag inte om någon fortfarande följer den här tråden men iallafall, sedan senast har jag hållit ögonen på tempen och sett att den ligger över 90 grader när jag spelar och även runt 90 grader idag när jag bara laddade ned några spel på steam men annars bara lät datorn stå... Precis innan jag installerade spelen så hade jag då också monterat loss kylaren och bytt kylpasta, jag tyckte inte heller att det såg ut att vara alldeles för lite innan heller så jag vet inte, kanske är dags att bita i sura äpplet och köpa en ny cpu kylare? :c

Alltså ladda ner spel är inte så "bara" steam laddar ner något komprimerat som CPU får jobba 100% för att packa upp det. Egentligen är 90°C fine, så länge den inte klockar ner är allt lugnt.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen två alternativ som jag ser det. Testa att montera om kylaren och bre på ny kylpasta. Hjälper inte det så får du väl köpa en ny kylare.
Det verkar inte vara den bästa kylaren vad jag kan se på tester, enda fördelen mot stockkylaren är ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Har du något snyggt sätt att kolla om den klockar ned? Den verkar maxa på 95,5 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Är väl egentligen två alternativ som jag ser det. Testa att montera om kylaren och bre på ny kylpasta. Hjälper inte det så får du väl köpa en ny kylare.
Det verkar inte vara den bästa kylaren vad jag kan se på tester, enda fördelen mot stockkylaren är ljudnivån.

jo jag provade idag att montera om den med ny pasta men det gjorde inte mycket, egentligen hade jag inte haft något emot stock kylaren, jag köpte cpun utan kylare av misstag så då köpte jag denna då det var den enda inet hade just då som passade chassit... och jag menar jag förväntar mig inte några underverk, det är en mikroskopisk kylare för en ändå ganska rejäl cpu, det enda jag vill är att cpun inte ska slitas ut totalt för att den går för varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Har du något snyggt sätt att kolla om den klockar ned? Den verkar maxa på 95,5 grader

många stresstester har grafer där du kan se clocks och temp efter testet . typ firestrike, timespy mf.

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har nån chassifläkt? Verkar finnas möjlighet att montera en sån i botten av chassit.
Annars så finns det ju top hats att köpa till ditt chassi så du kan sätta dit en AIO.
Du kan kolla här

Har tyckt att det är en rätt knepigt grej att man ska trycka in allt i ett så litet chassi. Tänker att det kan inte bli annat än varmt, speciellt med lite kraftfullare komponenter. Hela grejen känns som en knepig väg att gå, men det är min personliga åsikt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Noctua NH-L12 eller Alpenföhn Black Ridge är de bland de mest populära kylarna till Ghost S1 för bäst kylning.
Rekommenderat är att köra chassifläkten som exhaust för bäst cirkulation som Optimumtech säger i länkad video ovan.

Jag kör med datorn i min signatur, den ser ut såhär https://imgur.com/a/sLsEeXg

Mer info och inspo finns i denna trevliga tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538722-louqe-ghost-s1...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

många stresstester har grafer där du kan se clocks och temp efter testet . typ firestrike, timespy mf.

Hm okej får kolla det, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte om du har nån chassifläkt? Verkar finnas möjlighet att montera en sån i botten av chassit.
Annars så finns det ju top hats att köpa till ditt chassi så du kan sätta dit en AIO.
Du kan kolla här

Har tyckt att det är en rätt knepigt grej att man ska trycka in allt i ett så litet chassi. Tänker att det kan inte bli annat än varmt, speciellt med lite kraftfullare komponenter. Hela grejen känns som en knepig väg att gå, men det är min personliga åsikt.

Först och främst, top hat, jag har funderat på att skaffa det men som man märker på mitt val av chassi så har storleken betydelse 😅 vad gäller chassifläkt, det ska ju få plats en under psun som antherz skrev men då min psu inte är modulär (köpte den av en kompis) så tyckte jag att det inte skulle få plats, är redan en solid massa av kablar där typ 🤦 men kanske funkar, får undersöka mer.

Och ja, jag håller med, trycka in allt i ett litet chassi känns jobbigt och svårt, men också lite därav den här tråden, jag har aldrig förut behövt anstränga mig för kylningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Noctua NH-L12 eller Alpenföhn Black Ridge är de bland de mest populära kylarna till Ghost S1 för bäst kylning.
Rekommenderat är att köra chassifläkten som exhaust för bäst cirkulation som Optimumtech säger i länkad video ovan.

Jag kör med datorn i min signatur, den ser ut såhär https://imgur.com/a/sLsEeXg

Mer info och inspo finns i denna trevliga tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538722-louqe-ghost-s1...

Hm, funderade på alpenföhn när jag köpte men blev l9a istället men från vad jag kan hitta så verkar de vara ganska jämförbara, l12 var den jag hade tänkt byta till men den verkar ha blivit ersatt av l12s som tycks vara för stor 😢 men iallafall, vända fläkten är ju givet det ska jag definitivt prova, och borde gjort för länge sedan 🤦 tack iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Hm, funderade på alpenföhn när jag köpte men blev l9a istället men från vad jag kan hitta så verkar de vara ganska jämförbara, l12 var den jag hade tänkt byta till men den verkar ha blivit ersatt av l12s som tycks vara för stor 😢 men iallafall, vända fläkten är ju givet det ska jag definitivt prova, och borde gjort för länge sedan 🤦 tack iallafall!

L12 Ghost S1 edition finns och säljs fortfarande, den vanliga L12 som utgått gick att få in om man böjde till heatpipesen.

L9A bör fungera med 5700x, går nog att få bukt med tempen genom att köra den undervoltat med fixerad klockning och spänning.

Jag körde min gamla 3700x på 4.2 GHz och 1.256 V, då var den extremt stabil, sen är det alltid beroende på chip osv men L9A bör kunna mäkta med en 5700X med lite tweaks.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3