Uppgraderad dator startar utan display signal

Permalänk

Uppgraderad dator startar utan display signal

Cpu: ryzen 5 7600x
Gpu: 3060 12gb
Psu: corsair CX650M
Mobo: ASRock b650m riptide pg
Aio: arctic liquid freezer II 360
Ram: ddr5 2x16gb 6000mhz
Sys Ssd: kingston 250gb m.2

Har nyss uppgraderat datorn. Bytte ut ryzen 5 5600 till 5 7600X. Moderkort från msi tomahawk max 450 till asrock b650m pg riptide samt bytt till ddr5 6000mhz ram.

Nu när jag startar datorn så blir det ingen signal på skärmen. Rgb och fläktar går igång som de ska.

Det är en 4pin connector vid cpu connectorn på moderkortet. Det är den kabeln som saknas. Det finns inga 8pin kablar som går att dela. Har testat alla kombos. Finns inget uttag i psun för en sådan 4 pin kabel heller.

Kan det vara att 6000mhz ram är för snabbt?

Ska jag bara gå och köpa kabeln eller borde jag köpa en helt ny psu? Kanske värt om jag ska uppgradera igen ?

Permalänk

Rätt säker på att bägge bara behövs vid extrem överklockning och 8 pin är den som måste vara kopplad men står i manualen isf.

Kolla så alla kablar sitter i ordentligt.

Inte missat 8 pin kontakterna på gpu?

Men visst cx650 är väl inte det mest pålitliga men tror det ska räcka till de komponenterna iaf.

Hade det varit psu eller fel kontakt på fel ställe borde inte datorn starta alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Här är manualen där det står om connectorn. Kanske inte är det som är problemet?

Permalänk

Högst troligt inte.

Lutar mer åt att det är nått med grafikkortet antingen inte i pcie porten ordentligt eller bommat att få i 8 pin kontKterna ordentligt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gpu lyser och snurrar. Har trippelkollat alla kablar. Enda jag kan komma på är ram hastigheten som kanske är för snabb för cpun?

Permalänk

Nu ser jag också att error LED lyser på Dram & Cpu om det hjälper.

Permalänk

Okej jag löste det. Behövde bara POSTa datorn med ena stickan ram. Tack för hjälpen!