Hur allokerar jag en VM motsvarande halva CPUn? (vCPU/Cores/Threads)

Permalänk
Medlem

Hur allokerar jag en VM motsvarande halva CPUn? (vCPU/Cores/Threads)

Hej!

För att ge exakta specs, jag har en burk med en i7-6700

I diverse olika virtualiseringsverktyg så får man ange vCPU, Cores och Threads man vill allokera till ens VM.

Ovan CPU har: 4 cores, 8 threads, och jag antar 1CPU?

Så om jag vill skapa en VM och allokera tillgång till halva CPUn, är det då:

1vCPU, 2 cores, 4 threads?

Om det är så enkelt så ber jag om ursäkt på förhand. Men nu har jag kanske börjat övertänka det hela:

Vad är en vCPU, är det motsvarande en fysisk CPU, dvs 1 på i princip alla persondatorer. Eller översätts en vCPU till motsvarande en core i den fysiska CPUn, som i sin tur delas in i cores och threads?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

en vcpu är en virtuell cpu. På en maskin med en fysisk cpu kan du trots det tilldela många vcpu om du vill.
En gång i tiden var VCPU mer viktigt när licenser räknades på cpu. Även program stödde bara en core per cpu.

Cores kan man också överallokera om man vill (och det brukar man göra) men här kan man behöva se upp så man inte överlastar burken (normalt inget problem i en hemma miljö). Tar jag en server med säg 2 cpu, totalt 40 cores och en TB ram så kan den tex köra 150-200 lätt använda VM med 2 cores och 8 gb ram var (då med överallokering)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Glädjespridare

Helt rätt.

Och vCPU är helt enkelt en virtuell CPU, mestadels en logisk konstruktion för att öht. sedan kunna välja/definiera antal kärnor i VM:n.

Det finns ju mycket på nätet att förkovra sig i vid behov, här är t.ex. en artikel om virtuella maskiner (VM).