Permalänk

Konstig GPU-krasch (?) under load

Har till och från haft ett problem där datorn kraschar under load (medans man spelar) i form av en blackscreen.
Allt ljud fortsätter dock, och ett par sekunder senare hörs ljudet av ett Windows felmeddelande (som då inte går att se).
Ingenting går att göra, utan jag får tvångsreboota med powerknappen på chassit för att komma ur det.

Tidigare har jag tänkt att detta berodde på undermåligt nättagg (600w). Men nu när jag uppgraderat till 1000w får jag fortsatt samma kracher.
Windows errorlogg ger inga felmeddelanden alls förutom när jag faktiskt tvingar rebooten.
Det verkar inte bero på överhettning.
Felen kan komma efter några sekunder, eller någon timme in i gameandet. Det är väldigt blandat, men det sker alltid under tung GPU load.

Datorn i fråga:
ASUS RTX 3070 (Ingen OC)
AMD Ryzen 5900x (Ingen OC)
MSI X570 mobo.
Crucial 4 x 16gb DDR4 (@ 2133mhz, Ingen OC)
Corsair RM1000e, 1000w nättagg.
Windows 10.

Vad jag har gjort:
Rensat, och ominstallerat Nvidia Drivrutin ett flertal gånger.
Flashat om till senaste BIOS-versionen.
Installerat om alla drivrutiner till mobo.
Blåst ur eventuellt damm ur datorn.
Dubbelkollat alla interna kontakter.

Någon som har någon bra tanke om vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Testa någon form av live os, t.ex. någon linus-dist på en usb-sticka. Kraschar den även när du kör det så vet du att det är hårdvarufel. Kraschar det inte är det mjukvarufel och då hade jag installerat om windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34