Permalänk
Medlem

Hjälp med fryst bild och mus.

Godkväll!

Stötte på följande problem när jag byggde min dator:

Allt började med att efter några dator så hängde sig spelet bara, bilden frös. Jag kunde höra ljud men bilden va fast. Hjälpte inte med klassiska ctrl+alt+del.

Startar om dator så funkar det och samma problem återkommer minst 1 gång per dag. Nu blir det 2 gånger om dagen.

Och nu börjar helt ny mus att inte kunna trycka på lkm. Jag kan röra den vid uppstart på dator men inte trycka någonstans. Ända som hjälper är ctrl+alt+del och efter 2 klick på avbryt så funkar allt. Men problemet återkommer några gånger om dagen. Känns som man försöker väcka till liv ssd.

Som sagt dator är nyplockat för 30k. Original windows 10 med licens.

När jag tog en helt ny ssd för att installera ny windows så funkade inte musen lkm vid installation och fick trycka crtl+alt+del för att få den funka.

Har provar 3 olika mus som 100% funkar. 1 helt ny razer viper v2 för 1,5k.

Här är själva dator:

Asus Prime Z790-P
I9-14900K
Corsair ddr5 5200 Mhz 2x16G
Asus Geforce rtx 4070 ti tuf gaming
Corsair rm850x v3 850w
Arctic liquid freezer II 240
2048 GB M.2-hårddisk med PCIe 4.0 & 3D TLC NAND

Har sökt allt men hittar inte.

Försökt installera om windows 3 gånger på helt ny ssd.

Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturerna på processorn vid användning? Överhettar den och går ner i skyddsläge?
Se om det står nåt i windows "loggboken" för de tillfällen då felen varit.
Uppdaterat bios till moderkortet?
Tagit ur och satt tillbaka minnen, grafikkort, strömkontakter?
Vad "LKM" är har jag ingen aning om, kolla om musen behöver några ytterligare drivrutiner eller prova flytta den till annan usb-port om den tjorvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Hur är temperaturerna på processorn vid användning? Överhettar den och går ner i skyddsläge?
Se om det står nåt i windows "loggboken" för de tillfällen då felen varit.
Uppdaterat bios till moderkortet?
Tagit ur och satt tillbaka minnen, grafikkort, strömkontakter?
Vad "LKM" är har jag ingen aning om, kolla om musen behöver några ytterligare drivrutiner eller prova flytta den till annan usb-port om den tjorvar.

Hej,

Vid användning max 55 grader. Vad för loggbok? Bios är senaste, har provat allt du skriver, hjälper inte.

LKM är vänstra knappen på musen.

Permalänk
Medlem

Tryck windowsknappen en gång så startmenyn kommer upp och börja skriv Logg ..så hittar du loggboken. har du engelska windows heter den event viewer. Notera tiden då datorn strular och sök upp de raderna i loggbokens olika delar, se om du hittar några varningar eller röda kryss som kan hjälpa till att förklara vad som går snett. Även info-raderna, kan vara hundratals, kanske avslöjar om det är nåt program som går igång i bakgrunden som ställer hela datorn, kanske ett dåligt antivirusprogram, nån uppdatering, söker efter nätverk, osv.

Se också Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Redigera schemainställningar, "avancerade inställningar".
Inaktivera att den sparar ström på usb-porten. Se övriga inställningar där om det är nåt som verkar se fel ut.

Sök på asus supportsidor om det finns flera som haft strul med just det moderkortet och 14-seriens processorer eller tidigare i9, eller med dessa minnesbrickor osv.