Permalänk
Medlem

Low budget 6-8k

Hej,

Jag sitter och funderar på om jag skall uppgradera min gamla dator (som användes senast för 10 år sedan då jag också själv var betydligt mer insatt i specar vilket jag inte är nu ) åt min grabb. Tänkte inte lägga allt för mycket pengar på detta just nu. Men tror ni att nedan delar skulle fungera ihop? Han kommer mest spela lite Roblox, Farming simulator och Mindcarft så inget direkt krävande i mina ögon. Kom gärna med inspel på nedan uppgradering är ju inte helt lätt att hitta lagersaldo på saker nu, tanken är att sätta det i det befintliga gamla chassit.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VUMhAfOmGe2BQedNgUiPshy_R1U/low-budget

/Anders

Permalänk
Medlem

Inte dumt alls, jag hade nog gjort justeringar till det här:
https://www.inet.se/datorbygge/b1461091/6-8k

Just exakt PowerColor RX6600 Fighter, köpte jag för 2790:- 1 Dec förra året, det var på rabatt på Inets julkalender, jag ville dock inte behålla det för det lät som en hel diskmaskin vid belastning, men jag KAN ha fått ett måndagsexemplar och lådan det kom i var tydligt stött. Därav en 200Kr dyrare variant.
Moderkortet är lite billigare med 2 platser för RAM och istället kan man lägga dom pengarna på att få 32GB, inte för att det behövs nu, men kan vara bra att ha i framtiden.
Att para ihop 2x8GB med ytterligare 2x8GB i framtiden brukar ändå vara ett gissel.
Lite större SSD är nog värt det också.

Om du kan tänka dig shoppa runt lite så kan du skramla ihop detta:

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om man ska hålla sig under 8 000 kr hade jag kört på något i denna stil.

Permalänk
Medlem

Tack för bra inspel! Jag gjorde lite modifieringar i min ursprungliga konfig, så kommer nog slå till på nedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7UshAeXjk4EI33RMrU_J_ALSc9I/low-budget-v2

Permalänk
Medlem

Måste du handla allt på Inet? Mitt bygge är rätt mycket vassare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Mitt bygge är rätt mycket vassare.

Han har dubbelt så mycket RAM i sitt bygge mot vad du har i ditt, så det är nog inte helt entydigt så att ditt bygge är vassare.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ett dyrare PSU än det jag föreslog på Inet så skulle jag rekommendera ett Guldcertifierat.
Detta 400W räcker, men vill du uppgradera t.ex grafikkort i framtiden kan det vara värt att sikta på högre effekt(Watt).

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Måste du handla allt på Inet? Mitt bygge är rätt mycket vassare.

Vill försöka hålla det till en leverantör, sedan var problemet att vissa av sakerna i ditt bygge inte fanns i lager (vilket jag såklart inte var tydlig med att jag ville i min initiala fråga)

Skrivet av Fenrisulvfan:

Om du ska köpa ett dyrare PSU än det jag föreslog på Inet så skulle jag rekommendera ett Guldcertifierat.
Detta 400W räcker, men vill du uppgradera t.ex grafikkort i framtiden kan det vara värt att sikta på högre effekt(Watt).

Skall kika på denna också. Tack.