Lång uppstartstid för vissa program/spel

Permalänk
Medlem

Lång uppstartstid för vissa program/spel

Hej.

Sedan jag skaffade ny dator för några månader sedan upplever jag att vissa spel och appar tar väldigt lång tid på sig att starta när man klickar på dem.

Det gäller mest mindre appar, som t.ex emulatorer, DOSBox osv. Det kan ta 30 sekunder från att man klickar till att appen öppnas.

Steam, Adobe, nya windowsprogram är inga som helt problem och systemet är väldigt stabilt i övrigt.

Lite svårt att google på det. Några funderingar?

Min rig i signaturen. Windows 11, alla uppdateringar, drivrutiner osv.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Testa stänga av tredje-parts-antivirus om du har det.

Permalänk

Fick samma bekymmer efter att jag i stallerat 2023 uppdateringen så tror det ev beror på det.

Möjligen med någon kombo med 3e part antivirus.

Dock inte provat utan då jag imte litar på defender den har hittills släppt igenom för mycket som fångats av malwarebytes eller bitdefender.

Kör rätt mycket moddade spel och vissa moddar man laddar ner för att testa har inte alltid rent kokain i påsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har inget 3-parts AV. En ganska ren installation. Kan det bero på senaste stora Windows-uppdateringen?

Minns faktiskt inte hur det var innan det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag har inget 3-parts AV. En ganska ren installation. Kan det bero på senaste stora Windows-uppdateringen?

Minns faktiskt inte hur det var innan det.

För mig började det efter installationen av 23h2 uppdateringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske någon "call home"-grej där servern är död och den måste "time:a ut"? Prova att dra ut nätverkssladd och stäng av WiFi och se om det går fortare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har inget 3-parts AV. En ganska ren installation. Kan det bero på senaste stora Windows-uppdateringen?

Minns faktiskt inte hur det var innan det.

Jag har haft liknande problem. Där jag upplever väldigt långa laddtider på spel/program som jag aldrig gjort tidigare.
Har en väldigt kompatibel dator ändå, med PCI-E 4 SSD, 5950, 32gb ram osv osv. Så saker borde inte ta så lång tid som dom tar ibland.
Vet inte riktigt vad det beror på, men det känns som det börja för någon månad sen (även om min tidsuppfattning ibland är kass ^^)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har haft liknande problem. Där jag upplever väldigt långa laddtider på spel/program som jag aldrig gjort tidigare.
Har en väldigt kompatibel dator ändå, med PCI-E 4 SSD, 5950, 32gb ram osv osv. Så saker borde inte ta så lång tid som dom tar ibland.
Vet inte riktigt vad det beror på, men det känns som det börja för någon månad sen (även om min tidsuppfattning ibland är kass ^^)

Har du 23h2?

För det är ungefär så länge jag upplevt det också men samtidigt ungefär en månad sen jag lyckades få in 23h2 så svårt att säga om det är den eller något annat.

Men misstänker den ny minnesskyddet som infördes med den för att täppa till hålen om man har hårdvaruvirtualiseringen aktiv.

Vilket jag har för händer att jag kör nån virituell maskin på datorn lite då och då.

Upplevde inte samma sak innan jag fick uppdateringen iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du 23h2?

För det är ungefär så länge jag upplevt det också men samtidigt ungefär en månad sen jag lyckades få in 23h2 så svårt att säga om det är den eller något annat.

Men misstänker den ny minnesskyddet som infördes med den för att täppa till hålen om man har hårdvaruvirtualiseringen aktiv.

Vilket jag har för händer att jag kör nån virituell maskin på datorn lite då och då.

Upplevde inte samma sak innan jag fick uppdateringen iaf.

Jag kör fortfarande Win10 Pro och har 22H2 installerat. (Dvs den sista Win10 versionen)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag kör fortfarande Win10 Pro och har 22H2 installerat. (Dvs den sista Win10 versionen)

Om då kanske det är något annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du 23h2?

För det är ungefär så länge jag upplevt det också men samtidigt ungefär en månad sen jag lyckades få in 23h2 så svårt att säga om det är den eller något annat.

Men misstänker den ny minnesskyddet som infördes med den för att täppa till hålen om man har hårdvaruvirtualiseringen aktiv.

Vilket jag har för händer att jag kör nån virituell maskin på datorn lite då och då.

Upplevde inte samma sak innan jag fick uppdateringen iaf.

Hur stänger man av det då? Bara för att testa iaf.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Hur stänger man av det då? Bara för att testa iaf.

Du får deaktivera skyddet i windows defender heter typ memory protection eller nått liknande sen starta om datorn och i bios stänga av hårdvaru viritualisering.

Hyper-V på intel tror jag och typ vt-d på amd system.

Dock drukar detta per default vara deaktiverat i bioset men kan ev variera från tillverkare till ttillverkare är osäker.

Alternativt installera om med bara 22h2.

Men som sagt inget jag testat så kan inte exakta proceduren.

Men funktionen är hårdkodad i kärna för windows senaste uppdatering och inget som går att ta bort helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får deaktivera skyddet i windows defender heter typ memory protection eller nått liknande sen starta om datorn och i bios stänga av hårdvaru viritualisering.

Hyper-V på i te tror jag och typ vt-d på amd system.

Dock drukar detta per default vara deaktiverat i bioset men kan ev variera från tillverkare till ttillverkare är osäker.

Gällande namnen:

Intel:
Grundläggande virtualiseringsfunktion: VT-x
Möjlighet till passthrough osv: VT-d

AMD:
Grundläggande virtualiseringsfunktion: AMD-V (eller ibland SVM)
Möjlighet till passthrough osv: AMD-Vi (eller ibland helt enkelt IOMMU)

Hyper-v däremot är namnet på Microsofts hypervisor som finns inbyggd i Windows.

Det jag hänvisar till som "grundläggande virtualiseringsfunktion" ovan (VT-x / AMD-V / SVM, eller för den delen andra namn som moderkortstillverkaren hittar på själv, "virtualization support" eller liknande) är väl det enda som behövs för VBS, om det var frågan som ledde in på detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har testat lite med allt som skrivits här, men det verka inte göra någon skillnad alls.

Väldigt svårt att googla på detta med, vilket försvårar felsökningen ytterligare.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Lyckades på något sätt snubbla på en tråd på ett Steamforum som löste biffen för mig:

https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/37588498933319...

Att inaktivera iGPU fungerade inte för mig, men att välja Aura Sync profilen "Static" i Armoury Crate fungerade.

Nu startar mina program utan fördröjning.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Gällande namnen:

Intel:
Grundläggande virtualiseringsfunktion: VT-x
Möjlighet till passthrough osv: VT-d

AMD:
Grundläggande virtualiseringsfunktion: AMD-V (eller ibland SVM)
Möjlighet till passthrough osv: AMD-Vi (eller ibland helt enkelt IOMMU)

Hyper-v däremot är namnet på Microsofts hypervisor som finns inbyggd i Windows.

Det jag hänvisar till som "grundläggande virtualiseringsfunktion" ovan (VT-x / AMD-V / SVM, eller för den delen andra namn som moderkortstillverkaren hittar på själv, "virtualization support" eller liknande) är väl det enda som behövs för VBS, om det var frågan som ledde in på detta.

Är åratal sen jag mixtrade med detta på min dator så vad de exakt heter är typ bortglömt.

Som jag skrev bara satt på det och glömt.

Skrivet av Muyfa666:

Lyckades på något sätt snubbla på en tråd på ett Steamforum som löste biffen för mig:

https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/37588498933319...

Att inaktivera iGPU fungerade inte för mig, men att välja Aura Sync profilen "Static" i Armoury Crate fungerade.

Nu startar mina program utan fördröjning.

Rekommenderar avinstallera armoury crate helt.

Gammal skitmjukvara med mer säkerhetshål än en sil har hål som asus envisas med att bundla ihop med sina modermodem.

Är väl mer eller mindre klassat som malware idag och bör undvikas och ersättas med alternativ mjukvara för funktionerna du behöver från den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är åratal sen jag mixtrade med detta på min dator så vad de exakt heter är typ bortglömt.

Som jag skrev bara satt på det och glömt.

Rekommenderar avinstallera armoury crate helt.

Gammal skitmjukvara med mer säkerhetshål än en sil har hål som asus envisas med att bundla ihop med sina modermodem.

Är väl mer eller mindre klassat som malware idag och bör undvikas och ersättas med alternativ mjukvara för funktionerna du behöver från den.

Kunde inte få igång mitt Wifi utan AC, sedan har det bara blivit kvar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Kunde inte få igång mitt Wifi utan AC, sedan har det bara blivit kvar.

🤨

Märkligt bör bara behövas drivaren för wifi delen och sen kan du använda windows uit för att ansluta...

Mitt senaste asus modermodem jag köpte hade ett intel wifi chip har jag för mig och den tog ned drivarna under windows installationen direkt från windows uppdate.

Visserligen använder jag det bara som en direktlänk mellan min simrig och min simdator för att slippa lite kablar till div mindre kritiska delar.

Men var i get större problem att bara göra länken med windows gui.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då är man inte ensam iallafall, mitt fallout 4 tar runt 20 sekunder efter man dubbelklickat på ikonen innan något händer överhuvudtaget.
Trodde jag fått virus eller något annat så jag gjorde en stor rensning av datorn och skannade med allt möjligt och stängde av applikationer och slimmade allting för mer hastighet men det är ingen skillnad på fallout 4 som jag spelar mest. de andra spelen är bättre men även dom är segare vid start.
Kanske beror på någon uppdatering då?
Kör win10 pro med senaste uppdateringarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är man inte ensam iallafall, mitt fallout 4 tar runt 20 sekunder efter man dubbelklickat på ikonen innan något händer överhuvudtaget.
Trodde jag fått virus eller något annat så jag gjorde en stor rensning av datorn och skannade med allt möjligt och stängde av applikationer och slimmade allting för mer hastighet men det är ingen skillnad på fallout 4 som jag spelar mest. de andra spelen är bättre men även dom är segare vid start.
Kanske beror på någon uppdatering då?
Kör win10 pro med senaste uppdateringarna.

Laddskärmerna är bundna till din fps i f4 / skyrim se ju högre fps desto snabbare laddning.

Sen så kan antelet sparfiler du har sega ner laddningen rätt hårt.

Har för mig launchern till f4 ä rätt seg också att komma igång till att börja med också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Laddskärmerna är bundna till din fps i f4 / skyrim se ju högre fps desto snabbare laddning.

Sen så kan antelet sparfiler du har sega ner laddningen rätt hårt.

Har för mig launchern till f4 ä rätt seg också att komma igång till att börja med också.

Laddtiderna i spelet är snabba. Där är inget problem men när jag dubbelklickar på ikonen så är jag kvar i Windows i ca 20 sekunder innan spelet hoppar igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

🤨

Märkligt bör bara behövas drivaren för wifi delen och sen kan du använda windows uit för att ansluta...

Mitt senaste asus modermodem jag köpte hade ett intel wifi chip har jag för mig och den tog ned drivarna under windows installationen direkt från windows uppdate.

Visserligen använder jag det bara som en direktlänk mellan min simrig och min simdator för att slippa lite kablar till div mindre kritiska delar.

Men var i get större problem att bara göra länken med windows gui.

Det var ovanligt, men ingen wifi kunde hittas med bara drivare. Det var Armour Crate som löste det.

Kan ju vara safe att ta bort det nu, men meh, det kan vara kvar. Använder det inte oavsett och har avaktiverat tjänsterna den skapar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem, hela windows känns laggit och har inte den direkta responsen som att bara öppna och navigera i utforskaren.
Dator i sign med win 11.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc